Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estudis d'Audiència, Tests de Productes i Analítica Web

Codi: 42434 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313256 Continguts de Comunicació Audiovisual i Publicitat OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Celina Navarro Bosch
Correu electrònic:
celina.navarro@uab.cat

Equip docent

Emilio Prado Pico
Adrian Padilla Molina
Òscar Coromina Rodríguez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

-


Objectius

Aquest mòdul aprofundeix en els coneixements de les tècniques dels estudis d'audiència, el testeig de productes, l'analítica web i l'anàlisi de continguts de plataformes digitals, proporcionant als estudiants les eines essencials per comprendre, analitzar i interpretar les dades recollides en aquests àmbits.


Competències

  • Analitzar críticament les teories i els models analítics de la comunicació audiovisual i publicitària.
  • Aplicar models validats d'anàlisi de continguts, d'avaluació de polítiques, d'estudis de recepció i d'anàlisi d?indústries del sector audiovisual i publicitari.
  • Buscar informació en l'entorn cientificotècnic i tenir habilitats operatives en l'ús de les TIC
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Seleccionar, dissenyar i aplicar estratègies metodològiques de recerca científica en l'estudi de la comunicació audiovisual i el desenvolupament de productes
  • Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar des d'una perspectiva crítica els sistemes i tècniques de mesurament presentats.
  2. Aplicar el coneixement de les audiències en el disseny i la gestió de productes audiovisuals i publicitaris.
  3. Aplicar els models d?anàlisi d?estudis d?audiència, analítica web i verificació de productes audiovisuals i publicitaris.
  4. Buscar informació en l'entorn cientificotècnic i tenir habilitats operatives en l'ús de les TIC
  5. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
  6. Distingir els diferents sistemes de mesurament d'audiència dels productes audiovisuals i publicitaris.
  7. Idear i planificar futures estratègies a partir de l?anàlisi dels sistemes i les tècniques presentades.
  8. Identificar els sistemes d'analítica web.
  9. Identificar i comparar les tècniques de verificació de productes audiovisuals i publicitaris.
  10. Prendre decisions i assumir-ne les responsabilitats i conseqüencies
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  14. Saber identificar el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en la transmissió dels estereotips de gènere i aplicar mesures per evitar que es reprodueixin aquests estereotips.
  15. Saber recopilar, sistematitzar, conservar i difondre la informació sobre les dones, les obres escrites per dones, els documents referents a les polítiques i lleis d'igualtat i els generats per les recerques en estudis de gènere, valorant els biaixos de gènere que puguin incloure els cercadors i descriptors existents.
  16. Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Continguts

El mòdul recorre diferents mètodes i sistemes per analitzar i estuciar l'audiència dels continguts audiovisuals en diferents mitjans i plataformes, testejar i evaluar continguts audiovisuals i publicitaris, seguir i analitzar el trànsit d'usuaris en un llloc web i també es centra en mètdoes computacionals per analitzar continguts de diferents plataformes.

  1. Estudis d’audiència 3 ECTS
  2. Testeig de continguts audiovisuals i publicitaris 3 ECTS
  3. Analítica Web 3 ECTS
  4. Anàlisi de continguts en plataformes 3 ECTS

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 65 2,6 2, 3, 7, 1, 9, 8
Hands On Projects 10 0,4 12, 13, 5, 16, 4, 11, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment de treballs 75 3 5, 16, 4, 11, 10
Tipus: Autònomes      
Lectures, preparació de presentacions, elaboració del treball de mòdul 150 6 2, 3, 7, 13, 1, 5, 9, 8, 16, 4, 10

Aquest mòdul (12 crèdits ECTS) representa un total de 300 hores de càrrega per a l'alumnat distribuïdes de la següent manera: 75 hores de Treball dirigit, 75 hores de Treball supervisat i 150 hores de Treball Autònom. Les metodologies docents inclouen classes magistrals, seminaris, lectures de material bibliogràfic, estudi personal, tutories, realització i presentació oral de treballs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a les classes 10 0 0 12, 7, 1, 5
Presentació oral del treball del Mòdul 20 0 0 12, 5, 16, 10
Treball de Mòdul 70 0 0 2, 3, 12, 7, 13, 1, 5, 9, 8, 15, 14, 16, 6, 4, 11, 10

El sistema d'avaluació contempla la realització de un treball de mòdul (70%), la defensa oral del treball (20%) i l’assistència i participació activa de l’alumnat en les classes (10%).

El treball serà avaluat pel professorat del mòdul a partir de la seva presentació oral.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.

 


Bibliografia

  • Arriaza Ibarra, Karen & Navarro, Celina (2022). The Success of Spanish Series on Traditional Television and SVOD Platforms: From El Ministerio del Tiempo to La Casa de PapelIternational Journal of Communication, 16.
  • Bolin, Göran (2012). The Labour of Media Use. The Two Active Audiences. Information, Communication & Society, 15(6), 796-814.
  • Cardon, Dominique (2018). Con que sueñan los algoritmos: nuestros sueños en el tiempo de los big data. Madrid: Dado ediciones.
  • Coromina, Òscar; Delgado, Matilde; Prado, Emili & Garcia, Núria (2020). Estrategias de activación de la audiencia social en Twitter de los programas más populares de la televisión generalista en Europa. Estudios sobre el mensaje periodístico, 26(2), 473-482.
  • Das, Ranjana (2017). Audiences: a decade of transformations - reflections from the CEDAR network on emerging directions in audience analysis. Media, Culture & Society, 39(8), 1257-1267.
  • Eyssautier de la Mora, Maurice (2006). Investigación de mercados, enfoques, sistemas, información, procesos y proyectos. Trillas.
  • González Neira, Ana & Quintas Froufe, Natalia (coords.) (2021). Los Estudios de la audiencia: de la tradición a la innovación. Barcelona: Gedisa Editorial.
  • Huertas Bailén, Amparo (2015). Yo soy audiencia: ciudadanía, público y mercado. Barcelona: Editorial UOC.
  • Kaushik, Avnash (2010). Web analytics 2.0. Sybexm.
  • Navarro, Celina & Monclús, Belén (2022). The curation of European Netflix catalogues on social media: The Key role of transnational and local cultural traits. Critical Studies in Television, 16(4), 347-374.
  • Neira, Elena (2015). La otra pantalla. Redes sociales, moviles y la nueva television. Barcelona: Editorial UOC.
  • Prado, Emili, & Delgado, Matilde (2021). La participación en comunicación audiovisual: entre la apropiación popular de la tecnología y la ley del mercado. In J. Marzal-Felici, C. López-Olano & M. Soler-Campillo (Eds.), Participación ciudadana y medios de comunicación públicos 1. Conceptos y teorías (pp. 100-124). Tirant Lo Blanch.
  • Padilla, Adrià & Navarro, Celina (2022). Audiencias y streamers en Twitch: patrones de consumo y producción en el ámbito hispanohablante. Quaderns del CAC, 48(XXV), 67-77.
  • Qing, Shenglan & Prado, Emili (2020). Advertisements and Engagement Strategies on a Cross-media Television Event: A Case Study of Tmall Gala. Observatorio (OBS*), 14(2), 137-157
  • Rieder, Bernhard; Coromina, Òscar i Matamoros-Fernández, Ariadna (2020). Mapping YouTube: A quantitative exploration of a platformed media system. First Monday, 25(8).
  • Rieder, Bernhard; Borra, Erik; Coromina, Òscar & Matamoros-Fernández, Ariadna (2023). Making a Living in the Creator Economy: A Large-Scale Study of Linking on YouTube. Social Media + Society, 9(2).
  • Rogers, Richard A. (2019). Doing digital methods. Sage.
  • Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.

Programari

Analítica digital (Google Analytics, Youtube Darta Tools o similars)
Visualització de dades (Tableau o similar)

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 10 Espanyol anual matí-mixt