Logo UAB

Gestió de Residus

Codi: 42408 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Aglaia Gomez D Alessandro
Correu electrònic:
aglaia.gomez@uab.cat

Equip docent

Cristina Sendra i Sala
(Extern) Aglaia Gomez
(Extern) Oscar Prado
(Extern) Vanessa Abad

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereixen coneixements previs.


Objectius

Proporcionar els coneixements necessaris per gestionar materials i energia com a recursos, i repensar el concepte de residu, per passar d'impactes negatius asociats a la seva gestió a impactes positius, en el marc de l'Economia Circular.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb la millora ambiental de productes, processos i serveis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Escollir i proposar el sistema de gestió de residus més sostenible segons la legislació vigent i els objectius de les polítiques internacionals.
  2. Estimar els principals impactes ambientals dels sistemes de gestió de residus, ja siguin urbans, industrials o agrícoles.
  3. Estimar les emissions de gasos d'efecte hivernacle (GEI) a causa dels residus.
  4. Quantificar les possibilitats de reducció d'impactes ambientals i GEI a partir de noves tecnologies, metodologies i sistemes de gestió i aprofitament dels residus.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

Bloc 1 Gestió de residus en un model lineal
  • Reducció. Col · lecció. Transport. Compactació. Valoració. Classificació.
  • Abocadors i estimació de les seves emissions.
  • Classificació de residus. Definició d'un pla de gestió.
Bloc 2 Gestió de residus en el Cicle Tècnic
  • Materials reciclables: plàstic, vidre, paper i cartró, llaunes, piles i acumuladors.
  • Plantes de reciclatge. Ecoparcs i zones de recuperació.
Bloc 3 Gestió de residus en el cicle biològic
  • Plantes de compostatge i digestió anaeròbica. Ecoparcs i zones de recuperació.
  • Plantes de reciclatge. Ecoparcs i àrees de recuperació. Estalvi d'energia i reciclatge de materials i recuperació de materials i energia. Matèria orgànica. Altres materials reciclables.
  • Reaplicar eines d'Ecologia Industrial (simbiosi industrial, intercanvi de fluxos, MFA, LCA Anàlisi Exegètica, Ecodisseny, petjada de carboni, ....) per dissenyar un sistema innovador i sostenible de gestió de residus.
Bloc 4. Disseny de productes eliminant el concepte de residus, amb els principis Cradle to Cradle i l'economia circular

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases magistrals 27 1,08
Visites a casos d'estudi 3 0,12
Tipus: Supervisades      
Possible Visita a plantes industrials 7 0,28
Preparació de Seminaris/Exposicions Orals 15 0,6
Tutories 18 0,72
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2
Lectura d'informes i articles 20 0,8
Redacció de documents 24 0,96

Exposiciones orales

Prácticas en el aula incluyendo debates y ejercicios interactivos.

Seminarios

Elaboración de informes, individuales y colaborativos

Actividad autónoma

Lectura de informes/artículos de interés

Todos estos tipos de tareas estarán orientadas al aprendizaje basado en proyectos (ABP) y en resolución de problemas (ARP).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament d'informes i presentacions orals 50 % 6 0,24 1, 6, 3, 2, 5, 7
Qüestionaris, solució de problemes, i altres proves avaluables 50 % 0 0 1, 3, 2, 4, 5

Aquesta assignatura s'avaluarà de manera contínua.

El 50% de la nota s'obtindrà mitjançant la realització de qüestionaris i activitats avaluables al llarg de les hores de classe.

El 50% restant s'obtindrà mitjançant la realització un treball en grup i la seva presentació oral a classe.

Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.

No serà avaluable l'alumnat que no realitzi el treball final i la corresponent presentació oral. Estudiants que no puguin personar-se el dia de la presentació oral amb justificació raonada, hauran d'haver enviat una gravació de la presentació prèviament a la data definida per aquesta tasca. En casos de força major es farà una anàlisi personalitzada. L'avaluació es farà únicament per les tasques realitzades, podent assolir com a màxim la puntuació corresponent a aquestes tasques.

En cas de no superar l'assignatura en primera convocatòria, i sempre i quan s'hagin realitzat al menys 2/3 de les tasques requerides al llarg de l'assignatura (sense necessitat d'haver assolit una nota mitjana mínima), l'alumnat haurà de realitzar un treball i presentació del mateix en la data de recuperació definida per la universitat.


Bibliografia

  • Materiales del campus virtual de la UAB. (intranet UAB, campus virtual)
  • Handbook Zero Waste, ZERO WASTE PROJECT (1G-MED08-533). http://icta.uab.cat/ecotech/zero_waste/Handbook/Final_Handbook.pdf
  • Cara Brower; Rachel Mallory; Zachary Ohlman. 2005. Experimental Eco>Design. Suiza. Editorial Rotovision. ISBN 2-88046-817
  • Han Brezet, Carolien Van Hemel.  1997. Ecodesign. A promising approach to sustainable production and consumption. United Nations Publications, Paris Henrik Wenzel; Michael Hauschild; Leo Alting.1997. Environmental Assessment of Products (vol.1). Methodology, tools and case studies in product development. Chapman & Hall
  • Bilitewski, B., Härdtle, G., Marek, K., Weissbach, A., Boeddicker, H. Waste management. 1997. Springer (Germany).
  • Lund, H. F., Manual McGraw-Hill de reciclaje. McGraw-Hill/Interamericana de España. 1996. (Madrid).
  • Landreth, R. E., Rebers, P. A. Municipal Solid Wastes. Problems and Solutions.CRC Press, Inc., 1997. (USA)
  • Solid waste processing and resource recovery. Handbook of environmental engineering. Vol 2. Lawrence K. Wang i Norman C. Pereira. Clifton (1980).
  • Perry’s Chemical engineer’s handkook. (section 26-31).
  • Roger Tim Haug. Compost engineering. Principles and practice. Technomic Publishing C.Inc. 1980. (Lancaster).
  • Tchobanoglous, G., Theisen, H., Vigil, S. Gestión integral de residuos sólidos. McGraw-Hill. Madrid (1994).
  • Cradle to Cradle Product Innvoation Institute www.c2ccertified.org

Programari

No aplica.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre tarda