Logo UAB

Ecologia Política

Codi: 42406 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Sergio Villamayor Tomas
Correu electrònic:
sergio.villamayor@uab.cat

Equip docent

Panagiota Kotsila
Brian Thomas Rosa
Esteve Corbera Elizalde
Sergio Villamayor Tomas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Si no és parlant nadiu d'anglès: informe de puntuació IELTS (amb una puntuació mínima de 6,5) o TOEFL (mínim 550 basat en paper, 213 basat en ordinador, 79 basat en web) o un certificat de competència en anglès de Cambridge o certificat de Cambridge en anglès avançat.

Els estudiants han de tenir un títol de grau amb rellevància als estudis ambientals o urbanístics. Preferiblement amb formació prèvia en ciències socials (és a dir, negocis, sociologia, ciències polítiques, economia)

 


Objectius

Aquest curs explora l'àmbit interdisciplinari de l'ecologia política. L'ecologia política és un enfocament teòric i metodològic per a l'estudi dels sistemes socioecològics que se centra en el conflicte, el poder i la distribució desigual dels costos i beneficis ambientals. Us familiaritzarem amb els conceptes bàsics utilitzats pels ecologistes polítics i us ensenyarem com aplicar aquests conceptes al vostre material empíric. Us presentarem una manera profundament nova i crítica de veure i entendre els problemes ambientals, la política i les polítiques.


Competències

  • Aplicar els coneixements d'economia ambiental i ecològica a l'anàlisi i a la interpretació de problemàtiques ambientals.
  • Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  2. Conèixer les diferències en l'acostament als problemes ambientals per part de l'ecologia política.
  3. Desenvolupar una visió integradora de la relació economia, política i sistemes biofísics.
  4. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

El curs té dotze classes. Cada classe, excepte la primera que tindrà caràcter introductori, es basa normalment en dues lectures, que en la majoria dels casos aporten una perspectiva teòrica i una altra empírica. La lectura empírica sol aplicar els conceptes i idees presentats a la lectura teòrica mitjançant un estudi de cas. Debatrem les lectures en grup a classe i esperem que tothom participi activament en els debats i hagi llegit amb antelació els articles proposats. Les conferències combinaran presentacions dels professors, discussió de lectures i treball en grup basat en temes específics, material videogràfic i altres.

El curs està dividit en tres parts de quatre classes cadascuna. La part I, impartida per Sergio Villamayor-Tomas, introduirà l'ecologia política i alguns dels principals pensadors i conceptes del camp. També comptarà amb exemples de com s'ha aplicat l'ecologia política a l'estudi de la gestió comunitària dels recursos naturals. La part II és impartida per Esteve Corbera i introduirà temes fonamentals dins de l'ecologia política, majoritàriament associats amb contextos rurals i conservació. La part III està impartida per Panagiota Kotsila, Brian Rosa i Sergio Villamayor-Tomas, i se centrarà en l'ecologia política urbana i l'ecologia política feminista, explorant també qüestions de justícia social i ambiental a les ciutats.  La part IV constarà d'una sessió centrada en els mètodes de recerca utilitzats en ecologia política.

Totes les lectures de la classe estaran disponibles a través de la plataforma en línia del Campus Virtual / Moodle de la UAB abans de l'inici del curs, i s'hi romandran fins a tres mesos després de la finalització de la classe, després del qual s'eliminaran. Haureude visitar l'enllaç regularment i comprovar si hi ha canvis a la plataforma, com ara el document amb les tasques setmanals. L'examen final també es penjarà a través de la plataforma Moodle. Si us plau, comproveu que podeu i saber com utilitzar la plataforma en línia abans de l'inici del curs.

 

PART I – WHAT IS POLITICAL ECOLOGY?

Week 1 – What is political ecology? (All) – 21 October. This class will be from 3 to 6PM

Robbins, P., 2004. Political versus Apolitical Ecologies. (Chapter 1) in Political Ecology, Blackwell.

Forsyth, T. (2008). Political ecology and the epistemology of social justice. Geoforum, 39(2), 756-764.

Optional

Sultana, F. "Political ecology 1: From margins to center." Progress in Human Geography 45, no. 1 (2021): 156-165.

Rocheleau, D.E. (2008) Political ecology in the key of policy: from chains of explanation to webs of relation. Geoforum, 39(2): 716-727. 

 

Week 2 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 1.0? (Sergio Villamayor-Tomas) – 28 October 

Ostrom, E. 1990. Governing The Commons. Cambridge University Press, New York.

(pp. 58-82).

Cole, D. H., Epstein, G., & McGinnis, M. D. (2014). Digging deeper into Hardin's pasture: the complex institutional structure of ‘the tragedy of the commons’. Journal of Institutional Economics10(3), 353-369.

 

Week 3 – Political ecology in the making: The case of research on the commons 2.0 (Sergio Villamayor-Tomas) – 4 November This class will be from 3 to 6PM

Agrawal, A. 1994. I don’t need it but you can’t have it: Politics on the commons. Pastoral Development Network 36:36–55.

Scholtens, Joeri. 2016. The elusive quest for access and collective action: North Sri Lankan fishers’ thwarted struggles against a foreign trawler fleet. International Journal of the Commons, 10(2).

 

PART II – SEMINAL THEMES WITHIN POLITICAL ECOLOGY

Week 4 – Ecological distribution conflicts (Esteve Corbera) – 11 November

Martinez-Alier, J., 2009. Social metabolism, ecological distribution conflicts, and languages of valuation. Capitalism Nature Socialism, 20(1): 58-87.

Scheidel, A., Del Bene, D., Liu, J.,Navas, G., Mingorría, S., Demaria, F., Avila, S., Roy, B., Ertör, I., Temper, L., Martínez-Alier, J., 2020. Environmental conflicts and defenders: A global overview. Global Environmental Change, 63: 102104.

Optional

Atkins E. & Hope J. C., 2021. Contemporary political ecologies of hydropower: insights from Bolivia and Brazil, Journal of Political Ecology, 28(1): 246-265.

Demaria, F., 2010. Shipbreaking at Alang–Sosiya (India): an ecological distribution conflict. Ecological Economics, 70(2): 250-260.

 

Week 5 – The social construction of nature (Esteve Corbera)- 18 November

Robbins, P., 2004. Challenges in Social Construction (Chapter 6). In Political Ecology, Blackwell

Sletto B., 2008, The Knowledge that Counts: Institutional Identities, Policy Science, and the Conflict Over Fire Management in the Gran Sabana, Venezuela. World Development, 36(10): 1938-1955.

Optional

Benjaminsen, T.A., Aune, J., Sidibé, D. (2010) A critical political ecology of cotton andsoil fertility in Mali. Geoforum, 41: 647-656.

Davis, D.K., 2005. Indigenous knowledgeand the desertification debate: problematising expert knowledge in North Africa. Geoforum, 36: 509–524.

 

Week 6 – Conservation and control (Esteve Corbera) – 25 November

Neumann R.P., 2015. ‘Nature conservation’. In: The Routledge handbook of political ecology, Routledge.

Bocarejo, D., Ojeda, D., 2016. Violence and conservation: Beyond unintended consequences and unfortunate coincidences. Geoforum, 69: 176-183.

Optional

Bluwstein J., 2018. From colonial fortresses to neoliberal landscapes in Northern Tanzania: a biopolitical ecology of wildlife conservation. Journal of Political Ecology 25(1): 144-168.

Corbera, E., 2012. Problematizing REDD+ as an experiment in payments for ecosystem services. Current Opinion in Environmental Sustainability, 4: 612–619.

 

Week 7 – Neoliberal conservation (Esteve Corbera) - 2 December

Apostolopoulou E., Chatzimentor A., Maestre-Andrés S., Requena M., Bormpoudakis D. 2021. Reviewing 15 years of research on neoliberal conservation. Geoforum 124, pp. 236–256.

Igoe J. and Brockington D. 2007. Neoliberal conservation: a brief introduction. Conservation and society 5(4), 432-449.

Optional

Corbera, E., Lave, R., Robertson, M., Maestre-Andrés, S. (2021) Neoliberal policy refugia: The death and life of biodiversity offsetting in the European Union and its member statesTransactions of the Institute of British Geographers, 46(2): 255-269.

Apostolopoulou E. and Adams W.M. 2017. Biodiversity offsetting and conservation: reframing natureto save it. Oryx 51(1):23-31.

 

Week 8 – Climate change vulnerability & adaptation (Esteve Corbera) - 9 December  

Adger, W.N. (2006) Vulnerability. Global Environmental Change, 16 (3): 268-281.

Eriksen, S.H., Nightingale, A.J., Eakin, H. (2015) Reframing adaptation: The political nature of climate change adaptation. Global Environmental Change, 35: 523-533.

Optional

Chakraborty, R., C. Rampini, and P. Y. Sherpa. 2023. Mountains of inequality: encountering the politics of climate adaptation across the Himalaya. Ecology and Society 28(4): 6.

Sultana, F. (2014) Gendering Climate Change: Geographical Insights. The Professional Geographer, 66:3, 372-381

 

PART III – URBAN POLITICAL ECOLOGY

Week 9 - Urban political ecology and urban environmental justice struggles (Brian Rosa – 16 December

Heynen, N., Kaika, M., Swyngedouw, E. (2006) Urban Political Ecology: Politicizing the production of urban natures. In In the Nature of Cities (pp. 16-35). Routledge. 

Gould, K., & Lewis, T. (2016) Green Gentrification: Urban Sustainability and the Struggle for Environmental Justice. Routledge. Chapter 2. 

Kotsila, P., Anguelovski, I., Baró, F., Langemeyer, J., Sekulova, F. and JT Connolly, J., (2021). Nature-based solutions as discursive tools and contested practices in urban nature’s neoliberalisation processes. Environment and Planning E: Nature and Space, 4(2), pp.252-274. 

Optional 

Lindner, C. and Rosa, B.  (2017) Deconstructing the High Line: Postindustrial Urbanism and the Rise of the Elevated Park. Chapter 1. Rutgers University Press.

 

Week 10 – Feminist Political Ecology in urban contexts (Panagiota Kotsila) - 13 January

Doshi, S. (2017). Embodiedurban political ecology: Five propositions. Area, 49(1), 125-128.

Truelove, Y. (2011). (Re-)Conceptualizing water inequality in Delhi, India through a feminist political ecology framework. Geoforum, 42(2), 143–152. 

Optional

Mollett, S. (2017). Feminist political ecology, postcolonial intersectionality, and the coupling of race and gender. (Chapter 9). In Routledge handbook of gender and environment, London and New York: Routledge, 146-158.

Heynen, N. (2018) Urban political ecology III: The feminist and queer century. Progress in Human Geography, 42(3): 446-452.

 

Week 11 – Urban commons and coproduction processes with the state (Sergio Villamayor-Tomas) - 20 January

Becker S., Naumann M., Moss T. 2017. Between coproduction and commons: understanding initiatives to reclaim urban energy provision in Berlin and Hamburg. Urban Research and Practice 10(1), 63-85. DOI: 10.1080/17535069.2016.1156735

Bianchi, I., Pera, M., Calvet-Mir, L., Villamayor-Tomás S., Ferreri, M., Reguero, N., Maestre Andrés, S. 2022. Urban commons and the local state: co-production between enhancement and co-optation. Territory, Politics, Governance. 10.1080/21622671.2022.2108491

 

PART IV – POLITICAL ECOLOGY METHODS

Week 12 - Can you sum up a poem? A critical survey of political ecology methods (Sergio Villamayor-Tomas) – 27 January

Rocheleau, D. (1995). Maps, numbers, text, and context: Mixing methods in feminist political ecology. The Professional Geographer47(4), 458-466.

Zimmerer, K. S. (2015). Methods and environmental science in political ecology. In The Routledge handbook of political ecology (pp. 172-190). Routledge.

 

Exam - 29th of January 2025

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Trabajo en grupos (clase) 30 1,2 1, 6, 3, 2, 7
Work in small groups 6 0,24 1, 3, 2, 7
Tipus: Supervisades      
Lectures 30 1,2 3, 2
Tipus: Autònomes      
Assaigs curts 19 0,76 7
Estudi autònom 56 2,24 6, 4, 5

Veure Evaluació

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 3 0,12 1, 6, 3, 4, 2, 5
Weekly assignments 50% 6 0,24 1, 4, 5, 7

1. Deures setmanals

Cada setmana hauràs d'escriure un assaig de 250 paraules, centrat en una pregunta relacionada amb les lectures d'aquesta setmana. Haureu d'entregar la redacció al professor corresponent abans de l'inici de cada classe en format digital (a través de la plataforma Campus Virtual, en principi). Tots els treballs excepte 4 d'ells (vegeu més avall) seran qualificats (1-10) i us retornaran amb comentaris a l'inici de la classe següent. Si vols parlar dels teus treballs o de la nostra avaluació, pots demanar cita amb el professor corresponent.

Quatre dels treballs no seran qualificats ni avaluats pels professors. En canvi, s'avaluaran mitjançant la interacció a classe: la classe es dividirà en 4 grups, cadascun dels quals s'encarregarà de redactar i presentar la seva redacció en una sessió que s'acordarà el primer dia de classe. Tots els alumnes d'aquestes 4 sessions que no formen part del grup de presentació encara hauran d'escriure i enviar la seva redacció i utilitzar-la per comentar críticament la resposta del grup a classe. La tertúlia tindrà lloc durant els primers 20 mts. de la sessió corresponent i s'espera que tothom hi participi.

La nota mitjana dels treballs no comptarà per a la nota final, tret que sigui superior a la nota de l'examen final, en aquest cas comptarà per al 50% de la nota global. Els treballs setmanals t'ajudaran a reconèixer els punts febles i millorar la teva redacció, ja que l'examen final constarà de preguntes amb el mateix estil que els treballs setmanals.

El fet de no lliurar un assaig tindrà un impacte en la vostra nota final global: es traurà mig punt de la vostra nota final percada assaig no lliurat. Els assaigs lliurats tard sense la justificació adequada (malaltia o similar) no s'acceptaran ni comentaran i no s'inclouran en el càlcul de la nota global. En cas que faltes a una classe, estiguis malalt, etc., n'has d'informar amb antelació als professors i després lliurar la redacció la setmana següent o més tard tal com s'acorda (tot i que no es puntuarà).

Els auditors també han d'escriure el treball setmanal però estan exempts de l'examen.

Criteris d'avaluació setmanal dels treballs:

• Força i desenvolupament efectiu dels arguments utilitzats per sustentar la seva posició.

• Connexions analítiques clares amb conceptes adequats de PE i relacionats amb PE.

• Ús efectiu de la informació secundària amb finalitats tant descriptives com analítiques.

• Capacitat per sintetitzar i fer un ús hàbil de la informació de diverses fonts.

• Comunicació (claredat, concisió).

Aquest mòdul no ofereix Avaluació Única, tal com s'acorda amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.

 

2. Participació a classe

Es fomenta la participació a classe, però no serà avaluada ni qualificada. Diferents persones tenen diferents estils de comunicació, a alguns els agrada parlar molt, a altres menys. Fomentem la discussió i la participació amb el nostre estil d'ensenyament, i intentarem animar el major nombre de vosaltres a parlar i posicionar-vos respecte a les lectures i la discussió. Organitzem les discussions suposant que heu fet les lectures, i hauríeu de poder parlar de les lectures quan ho demani el professor.

 

3. Examen

Això tindrà lloc el 29 de gener de 2025 i comptarà per al 100% de la nota final si és superior a la mitjana de les teves assajos, o el 50% si la teva mitjana d'assaig és més alta. Aquesta regla no s'aplica si obteniu menys del 50% de tots els punts disponibles a l'examen. En cas de suspendre l'examen l'hauràs de tornar a fer (vegeu el punt 4 a continuació). L'examen serà un examen a classe, escrit a mà i se't permetrà portar notes (no digitals) amb tu. L'examen tindrà una durada de 2 hores i inclourà preguntes relacionades amb els assaigs, lectures obligatòries i debats a classe. Estar familiaritzat amb les lectures opcionals pot ser important per aspirar a una nota alta. L'estil de les preguntes serà com els que s'entreguen als deures setmanals, és a dir, preguntes breus amb una resposta esperada d'aprox. 250 paraules. Podem acomodar-nos a casos especials si els estudiants necessiten més temps o ajustos a les condicions de l'examen. Si us plau, poseu-vos en contacte amb el coordinador del curs a l'inici del mòdul si necessiteu aquests ajustos. Els exàmens es qualificaran de manera anònima.

 

4. Estat i composició d'examen no avaluables

No seran avaluats els estudiants que no enviïn almenys la meitat dels treballs i ho facin a temps.

Els estudiants que suspenguin l'examen (menys del 50% de tots els punts disponibles) tindran l'oportunitat de tornar-lo a presentar dues setmanes després de la publicació de les qualificacions de l'examen. Si suspensen l'examen per segona vegada, suspendran el mòdul. La superació de l'examen és necessària per aprovar l'assignatura.


Bibliografia

Veure secció de continguts

 

Programari

Ningú


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt