Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Canvi Global

Codi: 42404 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Cristobal Rosselló
Correu electrònic:
jordi.cristobal@uab.cat

Equip docent

Patrizia Ziveri
Johannes Langemeyer
Miquel Ninyerola Casals

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat hauria de tenir, preferentment, una llicenciatura relacionada amb les ciències ambientals, biologia, geografia o ecologia, encara que els estudiants amb coneixements de ciències socials i polítiques són igualment benvinguts i haurien de ser capaços de seguir el curs sempre i quan estiguin familiaritzats amb els principis bàsics de les ciències físiques i de la Terra.

Es requereix un nivell raonable d'anglès escrit i parlat per tal de seguir adequadament el curs.

 


Objectius

La comprensió dels processos biològics, físics i socials relacionats amb el Canvi Global, i la seva interacció, són alguns dels principals reptes actuals, no només per la seva complexitat, sinó també per la necessitat de trobar solucions als impactes negatius que provoca tals canvis.

El curs cobreix molts dels diversos tipus d'impactes relacionats amb el Canvi Global a diferents escales espacials i temporals, centrats principalment en diferents tipus d'ecosistemes (terrestres i marins), així com els seus efectes sobre la societat i les respostes socials.

Els objectius principals del curs es resumeixen a continuació:

  • Identificar diferents tipus d'impactes relacionats amb el canvi global.
  • Explorar una gran varietat d'escales espacials i temporals dels canvis globals.
  • Considerar altres forces impulsores que interactuen amb els processos de canvi global.
  • Analitzar les manifestacions del canvi global tant dels sistemes terrestres com marins, com ara la pèrdua de biodiversitat, la pertorbació del cicle global del carboni, la degradació dels ecosistemes, l'ús del sòl.
  • Identificar diferents enfocaments del canvi global mitjançant l'anàlisi d'espais protegits (reserves de la biosfera, àrees marines protegides, restauració marina, paisatges rurals, etc.).
 

Competències

  • Analitzar el funcionament del planeta a escala global per comprendre i interpretar els canvis ambientals a escala global i local.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  • Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  2. Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  3. Conèixer les maneres com es manifesta el canvi global sobre els diferents ecosistemes.
  4. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  5. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  6. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  7. Treballar en un context internacional i multidisciplinari.

Continguts

El curs s'organitza de la següent manera:

Submòdul 1: Canvi global terrestre

1. Introducció a l'enfocament interdisciplinari del Canvi Global.
2. Respondre localment als canvis globals i globalitzadors: canvi d'ús/coberta del sòl.
3. Agricultura i canvi global.
4. Acceleració del cicle hidrològic sota l'escalfament global.
5. La gestió forestal com a factor clau del canvi global. La gestió forestal sostenible i la seva revalorització.
6. Salut forestal.
7. Medi ambient i salut humana.
8. El marc conceptual dels serveis ecosistèmics (urbans) i la infraestructura verda.
9. Avaluació dels serveis ecosistèmics (urbans): enfocaments metodològics.
10. Exposicions orals.


Submòdul 2: Canvi global marí

1. Introducció a l'oceà, el clima i el canvi global. La pertorbació del cicle del carboni i les conseqüències sobre els ecosistemes marins i la biogeoquímica
2. Pressions acumulades sobre el sistema marí centrades en la contaminació marina, les deixalles marines i els microplàstics
3. Considerar diferents escales temporals dels canvis globals a partir de l'ecologia històrica marina i les paleorreconstruccions. Discutir la nova tendència de l'economia blava centrada en el carboni blau. Àrees marines protegides, conservació i restauració dels oceans.
4. Exposicions orals

Submòdul 3: Sortida de camp

1. Noves tendències en la conservació dels paisatges mediterranis (Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny). Pendent: podria haver-hi una altra excursió curta.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 42 1,68 2, 3, 1, 7
Explicacions teòriques en els sortides de camp 6 0,24 6, 3, 7
Tipus: Supervisades      
Treball de camp 6 0,24 3, 4
Tutoria 34 1,36 5, 1, 4
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles, llibres i estudi dels articles proporcionats i per a l'examen final 91 3,64 5, 6, 3, 1, 4
Preparació de les presentacions orals 40 1,6 6, 3, 1, 4, 7

La docència i els debats tindran lloc durant les classes magistrals, guiades per lectures assignades prèviament pels professors.

El curs també inclou treball de camp per explorar les manifestacions a escala local dels impactes del canvi global.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dues presentacions orals 30% 3 0,12 5, 6, 3, 1, 4, 7
Examen final 50% 3 0,12 5, 2, 4
Realització de pràcticas o treballs 20% 0 0 6, 3, 7

La nota final serà la mitjana ponderada de les següents avaluacions:

 

T¡pus

Percentatge nota (%)

Comentaris

Presentacions orals

30

Dues presentacions orals (15% cadascuna) cobrint les parts de Canvi Global Terrestre i Marí

Treballs de classe

20

Un treball de classe de la part de Canvi Global Terrestre

Examen final

50

Un examne de 3 hores llevat de la part de Salut Forestal. En aquest cas l'examen es durà a terme fora d'hores de classe. 

Si un estudiant no arriba al 40% de cadascuna de les modalitats d'avaluació (12%, 8% i 20% per a exposicions orals, treballs de classe i prova final, respectivament) l'estudiant haurà de repetir la prova o el treball per poder per aprovar l'assignatura (en aquest cas es posarà en contacte amb l'estudiant per programar una altra data de lliurament del treball o prova). A més, l'estudiant ha de tenir el 50% de la nota final per poder aprovar l'assignatura.

 

IMPORTANT:

  • A l'examen final els estudiants disposaran d'un espai limitat per respondre cadascuna d'aquestes preguntes i hauran de demostrar que han entès i dominat els conceptes i idees clau introduïts durant el curs.
  • Es realitzarà una sortida obligatòria al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny per explicar els efectes locals del Canvi Global en un paisatge mediterrani. Caldrà portar roba adequada.
  • La seva assistència i participació a classe es tindrà en compte per a la qualificació dels alumnes.

IRREGULARITATS PER PART DE L'ESTUDIANT, CÒPIA I PLAGI

 

Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:

  •  la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
  •  deixar copiar;
  •  presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup;
  •  presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
  •  tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens).

AVALUACIÓ DELS ESTUDIANTS REPETIDORS

 En el cas d'estudiants repetidors, no es podrà validar la nota de les pràctiques del curs anterior. Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmicavigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0).

 


Bibliografia

Canvi Global Terrestre:

-Anthony MA, Crowther TW, van der Linde S et al. 2022. Forest tree growth is linked to mycorrhizal fungal composition and function across Europe. ISME Journal 16.

-Department of Sustainability and Enviornment. 2004. Vegetation Quality Assessment Manual–Guidelines for applying the habitat hectares scoring method. Version 1.3. Victorian Government. Department of Sustainability and Environment, Melbourne.

-Grantham HS, Duncan A, Evans TD et al. 2020. Anthropogenic modification of forests means only 40% of remaining forests have high ecosystem integrity. Nature Communications 11: 5978.

-Hengl et al. 2018. Global mapping of potential natural vegetation: an assessment of machine learning algorithms for estimating land potential. PeerJ 6:e5457.

-Jaworek-Jakubska J, Filipiak M, Napierała-Filipiak A. 2020. Understanding of Forest Cover Dynamics in Traditional Landscapes: Mapping Trajectories of Changes in Mountain Territories (1824–2016), on the Example of Jeleniogórska Basin, Poland. Forests 11:867.

-Peñuelas J, Germain J, Álvarez E, Aparicio E, Arús P, Basnou C, Blanché C, Bonada N, Canals P, Capodiferro M, et al. 2021. Impacts of Use and Abuse of Nature in Catalonia with Proposals for Sustainable Management. Land 10(2):144.

-Running SW, Nemani RR, Heinsch FA, Zhao M, Reeves M, Hashimoto H. 2004. A Continuous Satellite-Derived Measure of Global Terrestrial Primary Production. BioScience 54:6.

-Sandker M, Finegold Y, D'Annunzio R, Lindquist E. 2017. Global deforestation patterns: comparing recent and past forest loss processes through aspatially explicit analysis. International Forestry Review 19:3.

-Stellmes M, Röder A, Udelhoven T, Hill J. 2013. Mapping syndromes of land change in Spain with remote sensing time series, demographic and climatic data. Land Use Policy 30.

-Zhu Z, Piao S, Myneni R et al. 2016. Greening of the Earth and its drivers. Nature Climate Change 6.

 

Canvi Global Marí:


Programari

Es pot utilitzar un programari GIS específic per completar el curs: ArcGIS Pro, MiraMon o QGIS. Tots ells estan disponibles gratuïtament per als estudiants de SAES.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre tarda