Mètodes de Recerca en Farmacologia Clínica
Codi: 42360
Crèdits: 9
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4311309 Farmacologia |
OT |
0 |
Equip docent
- Maria Antonieta Agustí Escasany
- Eduard Diogene Fadini
- Magi Farre Albaladejo
- Ignacio José Gich Saladich
- Caridad Pontes Garcia
- Clara Perez Maña
- Judit Riera Arnau
- Maria Gloria Cereza Garcia
- Mònica Sabate Gallego
- Roser Vives Vilagut
- Esther Papaseit Fontanet
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es recomana haver superat el Mòdul 2.
Coneixements bàsics en estadística i mètodes epidemiològics poden ajudar a la comprensió de la matèria impartida en el present Mòdul.
Objectius
Aplicar els coneixements farmacològics i metodològics bàsics per desenvolupar la recerca clínica de fàrmacs i interpretar els resultats.
Aplicar els coneixements farmacològics i metodològics bàsics per dur a terme una anàlisi crítica de la investigació clínica.
Competències
- Dissenyar i dur a terme recerca sobre fàrmacs
- Generar idees innovadores
- Interpretar els resultats propis i aliens de la recerca sobre fàrmacs
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar i interpretar les tècniques estadístiques multivariants, els diferents models de regressió i l'anàlisi de dissenys amb mesures repetides.
- Generar idees innovadores
- Justificar amb els resultats obtinguts en la recerca clínica la presa de decisions en la terapèutica farmacològica.
- Planificar i dissenyar assajos clínics amb medicaments.
- Planificar i dissenyar estudis clínic-epidemiològics. (farmacovigilància i utilització de medicaments).
- Planificar i dissenyar estudis de fàrmaco-economia.
- Reconèixer i aplicar els requisits ètics i de qualitat necessaris per dur a terme recerca clínica amb fàrmacs.
Continguts
a) Aspectes metodològics: l'assaig clínic controlat i elements en el disseny d'un assaig. Avaluació de resultats i avaluació econòmica. Assaigs clínics i pràctica clínica: metaanàlisi, la col·laboració Cochrane. Medicina basada en proves i aplicabilitat a la pràctica clínica. Planificació i desenvolupament d'un assaig clínic. Protocol de l'assaig clínic. Manual de l'investigador. Mètodes de recollida d'informació. Qualitat del mesurament. Quadern de recollida de dades (QRD). Procediments normalitzats de treball (PNTs). Monitorització de l'assaig clínic. Documentació de l'estudi. Auditories i inspeccions. Gestió de dades. Medical writting.
b) Els efectes adversos dels medicaments i la farmacovigilància: necessitat de la farmacovigilància i mètodes d'aplicació. Sistemes de notificació de reaccions adverses: dades de notificació espontània, programes nacionals i internacionals. Estudis observacionals analítics a farmacoepidemiologia (cohorts, casos i controls, metaanàlisi). Altres estratègies d'avaluació d'efectes adversos. Avaluació de la relació benefici / risc. La farmacovigilància i agents implicats (reguladors). Definició i classificació dels estudis d'utilització de medicaments. Estudis de consum. Avaluació quantitativa i qualitativa dels medicaments. Estudi de les variables de procés: indicació, esquema terapèutic i factors que condicionen l'ús de medicaments. Estudis d'intervenció. Política farmacèutica (reguladors, indústria i organismes internacionals).
c) Tipus bàsic d'estudi d'avaluació econòmica: minimització costos, cost-benefici, cost-efectivitat i cost-utilitat. Elements metodològicsbàsics en els estudi d'avaluació econòmica. Interpretació d'estudis d'avaluació econòmica de medicaments.
d) Limitacions de la investigació de cara al seu impacte clínic. Medicina basada en l'evidència i avaluació crítica de publicacions mèdiques. Instruments que faciliten l'aplicació clínica de resultats d'investigació (metaanàlisi, guies de pràctica clínica, revisions sistemàtiques). Les guies de pràctica clínica: metodologia i avaluació de la seva qualitat. Avaluació crítica de la investigació observacional de seguretat i eficàcia.
e) Protecció dels drets del pacient. Codis ètics internacionals. CEICs. Legislació: autonòmica, nacional i supranacional. Agències reguladores. Bona pràctica clínica. L'evolució normativa nacional: la nova llei d'investigació biomèdica.
f) Població de referència i mostra. Hipòtesi i error. Anàlisi multivariant. Anàlisi de regressió. Anàlisi de supervivència. Models lineals i generalitzats. Anàlisi de mesures repetides.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Práctiques d'Aula (PAUL) |
40
|
1,6 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Seminaris de casos clínics (SCC) |
12
|
0,48 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Teoria (TE) |
17,5
|
0,7 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Resolució de casos de forma interactiva |
13
|
0,52 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Revisió de treballs |
24
|
0,96 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tutories no programades |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi, realització de treballs... |
113
|
4,52 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
La metodologia docent utilitzada en les diferents activitats formatives del Mòdul 3 inclou classes magistrals, disseny d'estudis clínics i discussió en grup dels mateixos durant seminaris pràctics, així com pràctiques sobre lectura crítica d'estudis publicats i enfortiment d'una actitud crítica enfront de la informació disponible per tal de potenciar les aptituds i la predisposició a la investigació.
La nota del mòdul és la mitjana aritmètica de les notes de les matèries que el componen.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Examen pregunta escrita |
25 % |
1
|
0,04 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Presentació de treballs |
25 % |
1,5
|
0,06 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
La nota del mòdul és la mitjana aritmètica de les notes de les matèries que el componen.
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Aquest mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Programari
No cal programari específic.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) |
101 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) |
101 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |
(SCCm) Seminaris de casos clínics (màster) |
101 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |
(TEm) Teoria (màster) |
101 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
tarda |