Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313223 Història de la ciència: ciència, història i societat | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
Comprendre i analitzar críticament el paper de la ciència i la tecnologia en la configuració de la societat contemporània.
Identificar les formes que ha adoptat la ciència contemporània, tenint en compte els seus destinataris, promotors, i les institucions d’ensenyament, divulgació o recerca.
Conèixer la bibliografia més rellevant sobre aquestes qüestions.
Comunicar oralment i per escrit arguments històrics i científics.
1. Introducció: coneixements i sabers contemporanis
2. Frankenstein, or the Modern Prometheus
3. Darwin, the Power of Place
4. Nacionalisme i transnacionalisme
5. The Shock of the Old
6. Les microbes: guerre et paix
7. El complex militar-industrial
8. L'efecte Sputnik
9. Tècnics visibles
10. Museus, tecnologia i poder
11. Paleontropologia a l'esfera pública
12. In Science We (Dis)Trust
13. Resistències i activismes
14. La relativitat a l’abast de tothom
15. Conclusions
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 93 | 3,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne | 257 | 10,28 | 10, 14, 15 |
El mòdul combina les sessions presencials, amb format de seminari i participació dels alumnes, amb el treball dirigit i autònom.
Cada tema se elaborarà en dues sessions, dins de la mateixa setmana. Si un dels dies de classe és festiu, la classe es farà el divendres.
L'organització dels temes podrà incloure presentacions magistrals, presentacions per part de l'alumnat, discussió dels textos o el material audivisual proposat, i activitats en grup, entre d'altres.
El material dels temes estarà disponible a l’Aula Moodle del Campus Virtual de la UAB.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament 1 | 20 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Lliurament 2 | 20 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Lliurament 3 | 20 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Lliurament 4 | 20 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Lliurament 5 | 20 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Cada professor/a avaluarà cada alumne/a per la participació i el treball en les sessions de les quals és responsable. Les activitats avaluables podran consistir en el lliurament d’un assaig breu, una presentació a l’aula, i/o la participació a les sessions. Les evidències d’avaluació es presentaran i seran qualificades a través del Campus virtual. La qualificació será la mitjana de les 5 millors qualificacions parcials.
Per poder ser avaluat caldrà haver rebut un mínim de 5 qualificacions parcials. Si un alumne/a no supera alguna d'aquestes qualificacions, podrà recuperar-les al final del mòdul. L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ sempre que no hagi lliurat 5 activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
L'estudiant que opti per la modalitat d'Avaluació única haurà de presentar en una data indicada, al final del semestre, un assaig breu corresponent a 5 dels temes del mòdul, corresponents a professors/ores diferents, i fer una presentació oral d'un d'aquests assaigs. Els assaigs i la presentació ponderaran igual.
Agar, Jon (2012). Science in the Twentieth Century and Beyond. Cambridge: Polity.
Bijker, Wieber; Hughes, Thomas P.; Pinch, Trevor, eds. (1987). The Social Construction of Technological Systems, 2nd ed. 2012. Cambridge, MA and London: The MIT Press.
Collins, Harry; Pinch, Trevor (1993). The Golem. What You Should Know about Science, 2nd ed. 2012. Cambridge: Cambridge University Press. Trad. cast.: El gólem. Lo que todos deberíamos saber acerca de la ciencia (Barcelona: Crítica, 1996).
Collins, Harry; Pinch, Trevor (1998). The Golem at Large. What You Should Know about Technology, 2nd ed. 2014. Cambridge: Cambridge University Press.
Crow, Michael; Bozeman, Barry (1998). Limited by Design: R & D Laboratories in the U.S. National Innovation System. New York: Columbia University Press.
Edgerton, David (2006). Warfare State: Britain, 1920–1970. Cambridge: Cambridge University Press.
Edgerton, David (2006). The Shock of the Old. Technology and Global History since 1900 (London: Profile Books). Trad. cast.: Innovación y tradición. Historia de la tecnología moderna (Barcelona: Crítica, 2007).
Epstein, Steven (2007). Inclusion: The Politics of Difference in Medical Research. Chicago: The University of Chicago Press.
Fox, Robert; Guagnini, Anna (1998). Laboratories, workshops, and sites. Concepts and practices of research in industrial Europe, 1800–1914. Special issue (1) of Historical Studies in the Physical and Biological Sciences, 29.
Galison, Peter; Hevly, Bruce, eds. (1992). Big Science. The Growth of Large-Scale Research. Standford: Standford University Press.
Glick, Thomas F. Einstein y los españoles. Ciencia y sociedad en la España de entreguerras. Madrid: Alianza, 1996; Madrid: CSIC, 2006.
Hecht, Gabrielle (1998). The Radiance of France: Nuclear Power and National Identity after World War II. Cambridge, MA: The MIT Press.
Hessenbruch, Arne, ed. (2000). Reader’s Guide to the History of Science. London/Chicago: Fitzroy Dearbor Publishers.
Harrison, Carol E.; Johnson, Ann eds. (2009). National identity. The role of science and technology. Osiris, 24.
Joerges, Bernhard; Shinn, Terry, eds. (2001). Instrumentation. Between Science, State and Industry. Dordrecht: Kluwer.
Kojevnikov, Alexei B. (2004). Stalin’s Great Science: The Times and Adventures of Soviet Physicists. London: Imperial College Press.
Krige, John (2006). American Hegemony and the Postwar Reconstruction of Science in Europe. Harvard, MA: The MIT Press.
Krige, John; Pestre, Dominique, eds. (2003). Companion to Science in the Twentieth Century. Amsterdam: Harwood.
Krige, John; Barth, Kai-Henrik eds. (2006). Global Power Knowledge. Science and Technology in International Affairs. Osiris, 21.
Latour, Bruno (1988). The Pasteurization of France. Cambridge, MA and London: Harvard University Press. Trad. de Les microbes : guerre et paix, suivi de irréductions (Paris: Editions A. M. Métailié, 1984).
Nye, Mary Jo (1996). Before Big Science. The Pursuit of Modern Chemistry and Physics 1800–1940. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Pestre, Dominique (2003). Science, argent et politique. Un essai d’interprétation. Paris: INRA. Trad. cat.: Ciència, diners i política(Santa Coloma de Queralt: Obrador Edèndum; Publicacions URV, 2008); trad. cast.: Ciencia, dinero y política (Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 2005).
Pickstone, John V. (2000). Ways of Knowing. A New History of Science, Technology and Medicine. Manchester: Manchester University Press.
Sánchez Ron, José Manuel (2006). El poder de la ciencia.Historia social, política y económica de la ciencia, siglos xix y xx. Barcelona: Crítica.
Turchetti, Simone; Roberts, Peder, eds. (2014). The Surveillance Imperative. Geosciences During the Cold War and Beyond (. Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Wajcman, Judy (2004). Technofeminism. Cambridge: Polity. Trad. cast.: El tecnofeminismo (Madrid: Cátedra, 2006).
Walker, Mark (2003). Science and Ideology. A Comparative History. London: Routledge.
El mòdul no requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |