Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4312637 Musicologia, educació musical i interpretació de la música antiga | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit específic per a la matrìcula d'aquest mòdul, tret dels generals establerts administrativament per a la inscripció al màster. Tot i així, es recomana expressament posseir coneixements previs de teoria i interpretació musical, així com nocions generals de paleografia.
1- Anàlisi i notació; definició i objecte d'estudi.
2- El s. XII i les notacions polifòniques. Anàlisi formal, estilística i notacional del repertori en les seves fonts.
3- El s. XIII i la notació quadrada. L'Escuela de Notre Dame. Cap a la musica mensurabilis: anàlisi des de les fonts.
4- L'Ars Nova i l'Ars Subtilior a França i Itàlia. Estudi i anàlisi de fonts, formes, evolució i transmisió.
5- La notació musical durant els segles XV-XVIII (notació convencional i tablatures).
6- El baix continu. Història i desenvolupament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de casos pràctics per a l'assoliment d'eines conceptuals | 12,5 | 0,5 | 1, 7, 4, 5, 3 |
Classes magistrals amb suports TIC | 18,75 | 0,75 | 1, 2, 7, 4, 5, 6, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Casos d'estudi d'aplicació pràctica de conceptes teòrics | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 7, 5, 6, 3 |
Ressenyes bibliogràfiques, anàlisi de documents audiovisuals, estudis de cas, comentari de textos i tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 7, 4, 5, 6, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Casos d'estudi pràctic-Eines crítiques de recerca | 6,25 | 0,25 | 2, 5, 3 |
Exercicis pràctics com a reforç de les sessions teòriques | 25 | 1 | 1, 2, 7, 4, 5, 3 |
Preparació del treball de recerca (projecte, consulta bibliogràfica i de fonts documentals) | 50 | 2 | 1, 2, 7, 4, 5, 6, 3 |
Al llarg de les sessions, s'hi alternaran els procediments docents següents:
• Exposició de continguts teòric-pràctics.
• Fòrums de discussió de diversos aspectes del programa.
• Exercicis pràctics sobre cada tipus de notació.
• Realització de tasques específiques relatives a les bases fonamentals de la recerca, des del punt de vista analític i de tractament de diferents tipus de notació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència/participació a les sessions tèoric-pràctiques | 20% | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 7, 4, 5, 6, 3 |
Interpretació d'exemples notacionals des de fonts originals | 20% | 12,5 | 0,5 | 2, 7, 3 |
Interpretació d'exemples notacionals transcrits | 20% | 25 | 1 | 2, 7, 3 |
Presentació d'exercicis d'anàlisi i transcripció | 40% | 50 | 2 | 1, 2, 4, 5, 6, 3 |
L'avaluació de l'alumnat es durà a terme segons els criteris següents:
- a. Elaboració de treballs d'anàlisi i notació (40%)
- b. Assistència/Participació en les sessions (20%)
- c. Interpretació d'exemples notacionals transcrits (20%)
- d. Interpretació d'exemples notacionals des de fonts originals (20%)
Al llarg del curs es fixarà la revisió de les activitats d'avaluació; en qualselvol cas es realitzarà -sempre que sigui possible- durant els quinze dies posteriors al lliurament de l'activitat d'avaluació, bé de manera presencial, bé telemàtica (plataforma TEAMS o similars).
En cas de no obtenir la nota final mínima per a aprovar el mòdul (5), es proposarà la realtizació d'un treball específic com a mecanisme de recuperació.
Es considerará "no avaluable" l'alumne/alumna que lliuri menys d'un 60% de les evidències d'avaluació establertes o que no justifiqui l'assistència mínima d'un 80% a les sessions del mòdul.
OBSERVACIONS RELLEVANTS
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les einesvirtuals de l'ESMUC. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L'avaluació única inclourà en un sol dia les activitats a. (45%), c. (27,5%) i d. (27,5%).
APEL, Willi (1983). The Notation of Polyphonic Music 900-1600, The Medieval Academy of America. Cambridge, Ms.
BOORMAN, Stanley (ed.) (1983). Studies in the performance of late mediæval music, Cambridge University Press, Cambridge.
BOUISSOU, Sylvie, GOUBAULT, Christian, BOSSEUR, Jean-Yves (2005). Histoire de la notation de l’époque baroque à nos jours, Minerva, Paris.
BOUSSEUR, Jean-Yves (2005). Du Son au Signe. Histoire de la notation musicale, Éditions Alternatives, París
BUSSE BERGER, Anne-Marie (1993). Mensuration and Proportion Signs. Origins and Evolution, Clarendon Press, Oxford.
CHAILLEY, Jacques (1991). Compendio de Musicología, Alianza Música, Madrid.
COLETTE, Marie-Noël, POPPIN, Marielle y VENDRIX, Phillipe (2003). Histoire de la notation du Moyen Âge à la Renaissance, Centre d’Études Superiéures de la Renaissance, Musique ouverte, Minerve, Paris.
GUT, Serge y PISTONE, Danièle (1985). Le commentaire musicologique du Grégorienne a 1700. Principes et exemples, Honoré Champion, Paris.
HAINES, John y RANDALL, Richard (2004). Music and Medieval Manuscripts. Paleography and Performance, Ashgate, Aldershot.
HAKIM, Naji y DUFOURCET, Marie-Bernadette (1995). Anthologie Musicale pour l’Analyse de la Forme, Éditions Combre, Paris.
HOPPIN, Richard H. (1991). La música medieval, Akal, Madrid.
_______ (ed.) (1991) Anthology of Medieval Music, W.W. Norton and Co., New York & London.
JASCHINSKY, Andreas (2001). Notation. Bärenreiter. Stuttgart.
JEPPESEN, Knud (1992). Counterpoint, The Polyphonic Vocal Style of the Sixteenth Century, Dover, New York.
LARUE, Jean (1989). Análisis del estilo musical. Pautas sobre la contribución a la música del sonido, la armonía, la melodía, el ritmo y el crecimiento formal, Labor, Barcelona.
MACHABEY, Armand (1952). La notation musicale, PUF, Paris.
MASSARO, Maria-Nevilla (1979). La scrittura musicale antica. Guida alla trascrizione. Del canto gregoriano alla musica strumentale del XVI secolo. G. Zanibon, Padova.
PIRROTA, Nino (1984). Music and Culture in Italy from the Middle Ages to the Baroque, Cambridge University Press, Cambridge.
QUEROL GAVALDÁ, Miguel (1975). Transcripción en interpretación de la Polifonía Española de los siglos XV y XVI, Comisaría Nacional de la Música, Madrid.
RASTALL, Richard (1997). The Notation of Western Music. An Introduction. Leeds University Press, Leeds.
RUBIO, Samuel, (1956). La Polifonía Clásica, Biblioteca “La Ciudad de Dios”, El Escorial.
STROHM, Reinhard (1993). The rise of European Music 1380-1500, Cambridge University Press, Cambridge.
STRUNK, Oliver (1998). Source Readings in Music History. Faber and Faber, London (ed. completada por Stanley Sadie).
Veus d'enciclopèdies i diccionaris:
- Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopëdie der Musik, Bärenreiter, Kassel, ed., 27 vols. 1994-2007 (MGG) Suplemente (2008).
- The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Stanley Sadie, ed., 29 vols., MacMillan, Londres, 2001.
Repertori polifònic (Polifonies primitives/Ars Antiqua/Ars Nova)
AA.VV. (1959-1974). L'Ars Nova Italiana del Trecento,4 vols. Certaldo
AA.VV., (1986). Le Roman de Fauvel, Nueva York, Broude Brothers
AA.VV.(1960). Polyphonic Music of the Fourteenth Century, Éd. de l'Oiseau-Lyre
ANDERSON, Gordon A. (ed.) 1973). “The rhythm of cum littera sections of polyphonic conductus in mensural source”, Journal of the American Musicological Society, XXV
(1981). Notre–Dame and Related Conductus. Opera Omnia, 11 vols., Collected Works, vol. X/1–X/11, Institute of Mediæval Music, Henryville
________ (1981). Notre–Dame and Related Conductus. Opera Omnia, 11 vols., Collected Works, vol. X/1–X/11, Institute of Mediæval Music, Henryville
________ (1982). The Las Huelgas Manuscript, Burgos, Monasterio de Las Huelgas , 2 vols. Corpus Mensurabilis Musicæ 79, American Institute of Musicology, Hänssler Verlag
ANGLÉS, Higinio (1931). El còdex musical de Las Huelgas, 3 vols., Biblioteca de Catalunya, Barcelona
ASENSIO PALACIOS, Juan Carlos (1997). El Códice de Madrid. Polifonías del siglo XIII. Fundación Caja de Madrid & Ed. Alpuerto. Madrid
_________ (2001). El Códice de Las Huelgas. Fundación Caja de Madrid & Ed. Alpuerto. Madrid.
AUBRY, Pierre (1908). Cent motets du XIII.e siècle publiés d'après le Manuscrit Ed. IV.6 de Bamberg, 3 vols., U. Rouart, Lerolle and Co. y Paul Geuthner, Paris
BALTZER, Rebecca A. (1995). Le Magnus Liber Organi de Notre-Dame de Paris. V. Les clausules à deux voix du Manuscrit de Florence, Biblioteca Medicea-Laurenziana, Pluteus 29.1, Fascicule V, Roesner, Edward (ed.). Éditions de l’Oiseau-Lyre, Les remparts, Monaco
BENT, Margaret, (1979). Fifteenth-Century Liturgical Music II: Four Anonymous Masses. Early English Church Music, vol. 22, London
_________ (2002). Counterpoint, Composition, and MusicaFicta, London and New York
(2008). Bologna Q15: The Making and Remaking of a Musical Manuscript: Introductory Study and FacsimileEdition, LIM, Lucca.
__________ & A. Wathey (eds.) (1998). Fauvel Studies: Allegory, Chronicle, Music, and Image in Paris, Bibliothèque Nationale de France, MS français 146, Oxford
BESSELER, Heinrich (1986). Dos épocas de la Historia de la Música: Ars Antiqua-Ars Nova, Los Libros de la Frontera
BOORMAN, Stanley (1983). Studies in the performance of late mediaeval music, Cambridge University Press
BUSSE BERGER, Anna Maria (1993). Mensuration and Proportion Signs. Origins and Evolution, Oxford, Clarendon Press
DUFOURCET, Marie-Bernadette (s.a.). Guillaume de Machaut. Les Motets, París, Éditions Combre
FALCK, Robert (1981). The Notre Dame Conductus, A Study of the Repertory, Musicological Studies, vol. XXXIII, Inst. of Mediæval Music, Henryville–Ottawa–Binningen
FALLOWS, David (1987). Dufay, Londres, J. M. Dent
FISCHER, Kurt von, "On the Technique, Origin and Evolution of Italian Trecento Music", The Musical Quarterly 47, 1961, pp. 41-57
GÓMEZ MUNTANÉ, Maricarmen, (1979). “El Ars Antiqua en Cataluña”, Revista de Musicología II, nº 2, pp. 197-255
__________ (1986). “Quelques remarques sur le répertoire polyphonique antérieur à l' Ars Nova provenant de l' ancien royaume d'Aragon”, (Actas de las jornadas musicológicas de Poitiers: La notation des musiques polyphoniques aux XIe-XIIIe siècles, 1986). Cahiers de civilisation médievale XXXI,nº 2, pp. 101-110
HOLSCHNEIDER, Andreas (1968). Die Organa von Winchester, Hildesheim
HUGLO, Michel (1975). "Les debuts de la polyphonie à Paris: les premiers organa parisiens", Aktuelle Fragen der Musikbezogenen Mittelalterforschung. Texte su einen Basler Kolloquium des Jahres, pp. 93-162
___________ (1991). "Observations sur les origines de l’École de Notre-Dame", L’École de Notre-Dame et son rayonnement. (Actes du Colloque de Royaumont 1987). Ed. Créaphis, pp. 151-158
JACQUOT, Jean (ed.) (1980). Le luth et sa musique, Ed. du CNRS, París, 2 vols.
LE VOT, Gérard, (1988). "La notation et l’oralité des musiques polyphoniques aux XIIe et XIII siècles", (Actes des journées musicologiques de Poitiers: La notation des musiques polyphoniques aux XIe-XIIIe siècles. 1986). Cahiers de civilisation médiévale XXXI, 1988, nº 2, pp. 133-150
LUDWIG, Friedrich (1954). Guillaume de Machaut: Musikalische Werke, Breitkopf & Härtel, Leipzig
LÜTOLF, Max (1988). “Les notations des XIIe-XIIIe s. et leur transcription. Difficultés d’interprétation” (Actes des journées musicologiques de Poitiers: La notation des musiques polyphoniques aux XIe-XIIIe siècles. 1986); Cahiers de civilisation médiévale XXXI, nº 2, pp. 151 y ss.
MEMELSDORFF, Pedro (2001). “What’s in a sign? The Bq and the copying process of a medieval manuscript: The Codex Modena, Biblioteca Esténse, Alpha. M.5.24 (olim Lat. 568)”, Studi Musicali, XXX, pp. 255-280
___________ (2004). “New music in the Codex Faenza 117”, Plainsong and Medieval Music, 13/2, 2004, pp. 141-161
____________ (2004). “Siena 36 rivisitata.Paolo da Firenze, Johannes Ciconia, e l’interrelazione di polifonia e trattatistica in fonti del primo Quattrocento”, Acta Musicologica, 76/2, pp. 159-191
____________ (2008). “John Hothby, Lorenzo il Magnifico e Robert Morton in una nuova fonte manoscritta a Mantova”, Acta Musicologica, 78/1, pp. 1-32
___________ (2009). “Ore Pandolfum. Il contratenor comeglossa strutturale”, Musiche e liturgia nel medievo bresciano (secoli XI-XV). Brescia: Fondazione Civiltà Bresciana, pp. 381-420
__________ (2010). “Lacuna. The Restoration of Past Sound”, Pasquale Gagliardi-Bruno Latour-Pedro Memelsdorff (eds.). Coping with the Past, Creative Perspectives on Conservation and Restoration, Olschki, 2010, Florencia , pp. 47-69
PAYNE, Thomas B. (1996) Le Magnus Liber Organi de Notre-Dame de Paris. VI A-B. Les organa à deux voix du Manuscrit de Wolfenbüttel, Herzog August Bibliothek, Cod. Guelf. 1099 Helmst., Roesner, Edward (ed.). Éditions de l’Oiseau-Lyre, Les remparts, Monaco
PLUMLEY, Yolanda & STONE, Anne (2008). Codex Chantilly. Bibliothèque du Château de Chantilly, Ms. 564. Introduction, Brepols,
__________ (eds.) (2009). A late Medieval Songbook and its Context. New Perspectives on the Chantilly Codex (Bibliothèque du Château de Chantilly, Ms. 564). Brepols.
REANEY, Gilbert (1971). Guillaume de Machaut, Oxford Studies of Composers, 9, Londres, OUP
ROESNER, Edward (1993). Le Magnus Liber Organi de Notre-Dame de Paris. I. Les quadrupla et tripla de Paris. Éditions de l’Oiseau-Lyre, Les remparts, Monaco, 1993
SANDERS, Ernest H. (1965). "Tonal aspects of Thrirteenth-Century English Polyphony" Archiv für Musikwissenschaft 37, pp. 19-34
TISCHLER, Hans (1982). The Earliest Motets (To circa 1270). A Complete Comparative Edition,3 vols., Yale University Press, New Haven and London
__________ (1978-85) The Montpellier Codex, 7 vols. Recent Researches in the Music of the Middle Ages and Early Renaissance, 2-8. Madison,
TONAZZI, Bruno. (1974). Liuto, Vihuela, Chitarra e strumenti similari nelle loro intavolature. Cocenni sulle loro letterature. Bèrben
VEGA CERNUDA, Daniel Santos (1978). “El Códice de Las Huelgas. Estudio de su técnica polifónica”, Revista de Musicología I, nos. 1 y 2, pp. 9-60
WRIGHT, Craig (1989). Music and Ceremony at Notre Dame of Paris, 500 - 1550, Cambridge University Press,
_________________
Les referències a facsímils i estudis específics sobre cadascuna de les fonts dels períodes sota estudi es facilitaran per a cada sessió.
_________________
AA.VV., Paleografía y Diplomática, U.N.E.D., 2 vols. Madrid, 1984.
AA.VV., Vocabulario de Codicología, Arco Libros, Madrid, 1997.
AA. VV., Arte de leer escrituras antiguas. Paleografía de lectura. Universidad de Huelva, 1995.
RUIZ, Elisa, Manual de Codicología, Fund. G. Sánchez Ruipérez, Madrid, 1988. Edición aumentada con el título Introducción a la Codicología, FGSR, 2002.
SÁNCHEZ MARIANA, Manuel, Introducción al libro manuscrito, Arco/Libros, Madrid, 1995.
Web referències a manuscrits (breu selecció)
PPa 1120: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b84323135
W1: http://diglib.hab.de/wdb.php?dir=mss/628-helmst
F: http://teca.bmlonline.it/TecaViewer/index.jsp?RisIdr=TECA0000342136
W2: http://diglib.hab.de/wdb.php?dir=mss/1099-helmst
Hu: https://botiga.bnc.cat/publicacions/02_Facsimil.pdf
Mont H 196:
http://www.gregofacsimil.net/03-MANUSCRITS/INTERNET-ET-LES MANUSCRITS/manuscrits_internet.html
Website general de manuscrits online
http://gregorian-chant.ning.com/groups/group/show?id=3327296%3AGroup%3A12166&xg_source=msg_mes_group
http://www.gregofacsimil.net/03-MANUSCRITS/INTERNET-ET-LESMANUSCRITS/manuscrits_internet.html
Machaut N-D:
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6000793r
Mss. de Bibl. Orfeó-Català:
http://gregorian-chant.ning.com/group/lesmanuscritsduweb/forum/topics/barcelona-biblioteca-orfeo
Missa de Bcn: http://mdc.cbuc.cat/cdm4/document.php?CISOROOT=/partiturBC&CISOPTR=9376&REC=3
Llibre Vermell:
http://www.lluisvives.com/servlet/SirveObras/abad/08140629733581728654480/index.htm
No escau.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |