Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es contemplen. Per a l'alumnat de via lenta que no estiguin matriculats al pràcticum es realitaran adaptacions de les evidències d'avaluació.
BLOC 1: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat
1. Créixer i desenvolupar-se en l'etapa de l'adolescència.
1.1. Les relacions entre desenvolupament, aprenentatge, cultura i educació.
1.2. El desenvolupament d'habilitats en els àmbits cognitiu, afectiu, social i corporal.
1.3. El desenvolupament cognitiu i la construcció del coneixement.
1.4. La formació de la identitat individual i social.
1.5. Les diferències individuals. Dificultats en el desenvolupament individual i social i en l’aprenentatge.
2. Estudiar a l'etapa de secundària.
2.1. La construcció de coneixements en el context escolar. Processos de memòria i organització del coneixement.
2.2. Tipus de continguts i tipus d'aprenentatge.
2.3. La construcció de coneixements compartits. La interacció com a motor d'aprenentatge.
2.4. La interacció entre alumnes. El treball de grup. Mètodes d’aprenentatge cooperatiu.
2.5. Desenvolupament, aprenentatge i ús de les TIC.
2.6. Aspectes psicosocials de l'aprenentatge. Desenvolupament de l'autoconcepte i l'autoestima. Funció de les representacions mútues, sobre un mateix i sobre els aprenentatges.
BLOC 2: Processos i contextos educatius
3. El sistema educatiu.
3.1. Característiques dels sistemes educatius.
3.2. L’evolució del sistema educatiu espanyol a partir de 1970 fins l’actualitat.
3.3. El sistema educatiu a Catalunya. L’actual marc normatiu de l’educació secundària.
4. L’organització a secundària.
4.1. Elements bàsics per a l’anàlisi de les organitzacions educatives. Context polític i normatiu dels instituts.
4.2.Autonomia i organització-gestió dels instituts: projecte educatiu, direcció i rendiment de comptes.
4.3. L’organització dels recursos materials. L’arquitectura escolar. El mobiliari i l’equipament. Els materials escolars. El paper de les TIC.
4.4. L’organització dels recursos funcionals. Temporalització, calendari i horari escolar.
5. El currículum a l’educació secundària.
5.1. Currículum i societat del coneixement.
5.2. Currículum i competències bàsiques.
5.3. El currículum i els objectius de l’educació secundària obligatòria i postobligatòria.
5.4. Currículum i valors.
5.5. Les TIC i el desenvolupament del currículum.
5.6. Avaluació d’aprenentatges i currículum.
6. La participació de la comunitat educativa.
6.1. Les estructures de participació de la comunitat educativa. Els consells escolars.
6.2. El clima institucional i la cultura de la participació. La presa de decisions.
6,3, La carta de compromís educatiu. La relació amb les famílies.
6.4. Les associacions de mares i pares (AMPA) i les d’estudiants.
7. Les relacions amb l’entorn.
7.1. Les xarxes de coordinació escolars.
7.2. Els Plans educatius d’entorn.
7.3. Els Projectes educatius de ciutat.
7.4. La coresponsabilitat de les administracions educatives. Les zones educatives.
8. L’atenció a la diversitat a l’educació secundària.
8.1. Concepte d’atenció a la diversitat. Diversitat i inclusió. Principis psicopedagògics per atendre la diversitat a secundària.
8.2. Els recursos interns i externs als centres per atendre la diversitat.
8.3. La diversitat a l’aula. Modalitats de diversitats que trobem a l’aula (necessitats educatives derivades de minusvalideses psíquiques, físiques o motòriques; trastorns i/o retards en l’aprenentatge; alumnes amb sobredotació intel·lectual; alumnes de nova incorporació; problemes de motivació i de conducta, etc.).
8.4. L’organització del grup-classe i la gestió de l’aula diversa. Tipologies d’agrupaments d’alumnat: agrupaments flexibles; desdoblaments; grups cooperatius i ensenyament multinivell. La gestió dels espais i els temps didàctics atenent la diversitat. Les TIC i l’atenció a la diversitat.
9. La comunicació a secundària.
9.1. Interacció i comunicació.
9.2. La comunicació educativa.
9.3. La competència comunicativa verbal i no verbal a l’aula i fora de l’aula.
10. El clima relacional de l’aula i la seva gestió.
10.1. La dinàmica dels grups.
10.2. La convivència en els centres i la utilització de la mediació de conflictes.
10.3. Les habilitats docents en les situacions potencialment conflictives.
10.4. L’educació emocional com a recurs per a la millora del clima de l’aula.
11. La tutoria i l’orientació.
11.1. Les funcions de tutoria del professorat de secundària.
11.2. El professor tutor i la coordinació de la funció de l’orientació educativa (personal, acadèmica i professional).
11.3. Tutoria, avaluació, promoció i acreditació de l’alumnat.
11.4. Models i experiències de tutoria.
12. El professorat de secundària.
12.1. Les competències professionals.
12.2. L’accés a la professió en el Servei d’Educació de Catalunya.
BLOC 3: Societat, família i educació
13. La societat i l’educació secundària.
13.1. Societat i educació: la perspectiva sociològica.
13.2. Canvis socials i educació secundària.
13.3. L’entorn social dels centres de secundària. Els IES i la comunitat local.
14. Reformes educatives i comprensivitat.
14.1. Les reformes educatives a l’educació secundària. De l’escola d’èlit a l’escola de masses.
14.2. Les reformes comprensives a Europa: debats i propostes.
14.3. La comprensivitat a Catalunya i Espanya: de la LOGSE a la LOE i a la LEC.
15. Les desigualtats socials i educatives.
15.1. Les desigualtats socials: classe, gènere, ètnia i col·lectius minoritzats.
15.2. Les desigualtats educatives: accés, procés i resultats.
15.3. Polítiques d’igualtat en l’educació secundària.
16. Les transicions a l’educació secundària.
16.1. Concepte de transició i itinerari.
16.2. La transició després de l’ESO: orientació, avaluació i itineraris postobligatoris.
16.3. La transició al mercat de treball: formació professional i dispositius d’inserció. Del mercat de treball a la formació: el reconeixement de competències.
17. Els actors de la comunitat educativa.
17.1. L’alumnat de secundària: condició social de l’adolescència i la joventut. Actituds de l’alumnat enfront l’educació i l’escolarització.
17.2. La família: canvis en els estils educatius familiars i en la relació entre pares i fills.
17.3. El professorat: condició social dels docents. Canvis en la professionalitat docent i cultures professionals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat dirigida presencial | 97,5 | 3,9 | 2, 7, 8, 10, 9, 12, 5, 21, 13, 14, 16, 6, 22, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Tasques especialitzades i pautades | 59,5 | 2,38 | 4, 7, 8, 12, 13, 11, 16, 6, 22, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats autònomes d'aprenentatge | 180 | 7,2 | 4, 7, 9, 12, 5, 21, 15, 11, 16, 3 |
Activitat |
Metodologia |
Activitat dirigida |
Exposicions magistrals i altres. Exemplificacions i estudis de casos. Exposició de treballs. Propostes didàctiques. Comentaris i/o exposició de lectures. Anàlisi de documents. Simulacions de situacions professionals. Pràctiques d’aula. Sessions monogràfiques. Comentari de textos escrits i videogràfics. Realització d’activitats pràctiques i propostes didàctiques en grups. Treball en grups cooperatius. |
Activitat supervisada |
Tutories especialitzades presencials, col·lectives o individuals. Revisió de treballs. Reflexions personals sobre les simulacions i altres pràctiques. Treballs temàtics individuals i/o grupals. Proves de procés. Observacions pautades.
|
Activitat autònoma |
Estudi personal. Lectures i comentaris de textos. Consulta i lectura de la bibliografia recomanada. Recerca de documents. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
E1. Descripció del centre de pràctiques | 20% | 10 | 0,4 | 1, 18, 20, 8, 19, 5, 21, 22 |
E2. Anàlisi del repte i propostes | 30% | 10 | 0,4 | 7, 8, 12, 21, 14, 16, 6, 3 |
E3. Anàlisi incident crític | 20% | 8 | 0,32 | 2, 4, 7, 8, 10, 9, 12, 5, 21, 13, 14, 15, 11, 16, 6, 22, 3 |
E4. Reflexió final | 30% | 10 | 0,4 | 18, 20, 8, 10, 9, 19, 21, 11, 17, 3 |
L’avaluació del mòdul de Formació Psicopedagògica i Social es planteja de forma continuada, amb una perspectiva interdisciplinar i integrada a partir de les competències i resultats d'aprenentatge dels diferents blocs del mòdul i en forta connexió amb els centres de pràctiques (l'alumnat de via lenta tindrà una adaptació de les evidències d'avaluació). L'alumnat haurà de realitzar quatre evidències d'avaluació al llarg de l'assignatura, que es descriuen a continuació:
Evidència 1 (E1):descripció del centre de pràctiques. Document escrit breu (5 pàgines) on es reflecteixi el context social i les principals característiques organitzatives i de projecte educatiu del centre. S'afegirà una proposta argumentada de repte en relació a l'anàlisi del centre i que es desenvoluparà a l'evidència 2. Es proporcionarà un guió i una rúbrica d'avaluació.
Evidència 2 (E2): anàlisi del repte i propostes. Presentació oral amb suport audiovisual interactiu (10-15 minuts) amb l'anàlisi del repte amb fonamentació teòrica i aportacions de propostes d'actuació. Es proporcionarà una pauta per fer coavaluació.
Evidència 3 (E3): anàlisi incident crític. Realització d'una dramatització a l'aula a partir d'una situació relacionada amb el repte escollit (10-15 minuts). Es proporcionarà un guió per a la realització i una pauta d'avaluació.
Evidència 4 (E4): reflexió final. Elaboració d'un video (màxim 5 minuts) amb una reflexió crítica, a partir dels aprenentatges realitzats al mòdul, sobre l'educació bàsica i postobligatòria i sobre la identitat docent. Es proporcionarà un guió orientatiu i una rúbrica d'avaluació.
Les evidències 2 i 3 seran elaborades en grups de 2 o 3 alumnes, que comparteixin centre de pràctiques. La composició del grup de treball pot canviar per a cada evidència. L'evidència 1 i 4 son individuals.
El pes de cada evidència i el calendari es mostren a la següent taula:
Evidència |
Pes respecte nota total |
Hores de treball alumne* |
Data lliurament |
Data recuperació |
E1 | 20 | 10 | 20/12/24 | 7/2/2025 |
E2 | 30 | 10 | Del 13 de gener al 4 de febrer de 2025 | 11/3/2025 |
E3 | 20 | 8 | Del 6 de gener al 4 de febrer de 2025 | 11/3/2025 |
E4 | 30 | 10 | Màxim 30/4/2025 | 6/6/2025 |
|
|
38 |
|
|
Avaluació única |
30/4/2025 |
6/6/2025 |
* La dedicació horària és orientativa, només contempla l'elaboració de les evidències, no per les activitats d'aprenentatge autònom de preparació.
La formació del màster és en format presencial, i l'assistència a classe és obligatòria, es demana un mínim del 80% (per a cada bloc) per seguir el ritme de les sessions.
Les entregues de treballs es realitzaran en l'aula moodle del mòdul. No s'acceptaran treballs lliurats amb formats incorrectes, que no incloguin el nom dels autors o que es lliurin fora de termini. L'alumnat és responsable d'assegurar que el format dels arxius és compatible amb l'entrega a l'aula moodle. La no presentació de les evidències serà qualificat de No Avaluable.
Les notes de les activitats d'avaluació es donaran a conèixer com a màxim 20 dies hàbils després del seu lliurament. Per fer mitjana cal tenir un mínim de 5 en cadascuna de les evidències d'avaluació.
Els treballs escrits hauran de lliurar-se en llengua catalana (les excepcions raonades les valorarà l'equip docent) i l'alumnat haurà de demostrar un bon domini de la llengua. La correcció lingüística serà un criteri d'avaluació de totes les evidències presentades.
Els estudiants que hagin alguna de les evidències amb una nota mínima de 3,5 podran presentar-se a la recuperació que consistirà en un treball o prova que es programarà amb un marge mínim de deu dies hàbils després de la comunicació del suspens. La recuperació es valorarà com a apte (nota numèrica 5) o no apte (la qual cosa implica no superar el mòdul).
Caldrà mostrar una actitud compatible amb la professió docent com ara: compromís i responsabilitat amb els treballs, respecte, participació, escolta activa, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, etc. També és imprescindible fer un ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, tauleta tàctil, etc.) a l'aula. Aquests dispositius NOMÉS es poden utilitzar per a la realització d'activitats relacionades amb l'assignatura.
Avaluació única. L'alumnat que s'aculli a aquesta modalitat d'avaluació haurà de presentar de forma conjunta les quatre evidències, totes de forma individual. En el cas de la segona evidència, el format serà un vídeo, i en el cas de la tercera evidència, consisitrà en elaborar un treball escrit a partir de l'anàlisi d'un vídeo. El pes de cada evidència és el mateix que a l'avaluació continuada. La data d'entrega de les quatre evidències és el 30 d'abril del 2025. En aquesta modalitat també s'aplicarà el mínim del80% d'assistència per poder ser avaluat. S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada. La data de la recuperació per a l'alumnat d'avaluació única serà el 6 de juny del 2025.
La copia o plagi constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura. D'altra banda es considerar que un treball o activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.
Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. Això aplica també en el cas de l’ús indegut d’eines d’intel·ligència artificial. L’espai de l’Aula Moodle disposa de l’eina URKUND per detectar el % de similituds dels documents lliurats. Es recomana seguir la normativa APA 7ª versió.
Coll, C. (coord.) (2010) Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria. Graó.
Fernández Enguita, M. Et al. (1997). Sociología de las Instituciones de educación secundaria. ICE-Horsori.
Garcia-Gracia, M (2013) Absentismo y abandono escolar. La persistència de una problemàtica escolar y social. Editorial Síntesis.
Grau. R. (2002). Educar per a la vida: Els reptes de la secundària al segle XXI. Barcelona: Rosa dels Vents
Martínez García, J. S (2017) La equidad y la educación. Catarata Madrid, 2017
Monereo, C. i Monte, M. (2011). Docentes en tránsito. Análisis de incidentes críticos en secundaria. Barcelona: Graó.
Monereo, C., Suñé-Soler, N. et al. (2020). The change in educational identity. Monogràfic sobre la identitat docente. Quaderns de psicología, 22(2). https://quadernsdepsicologia.cat/issue/view/v22-n2
Morodo, A. (2017) Identitat discent i disseny universal de l’aprenentatge. Revista Catalana de Pedagogia, 11; 57-77. https://raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/article/view/322379
Papalia, D. i Martorell, G. (2017). Desarrollo humano. 13ªed. McGrawHill.
Solano, T. (2023). Aula o jaula. La escuela en tiempos convulsos. Reflexiones de un profesor vocacional. Madrid: La Esfera de los Libros.
Tarabini, A. (2017). L'escola no és per tu: el rol dels centres educatius en l'abandonament escolar. Barcelona. Fundació Jaume Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/lescola-no-es-tu
Link:
Incidents Crítics a les escoles i la seva resolució: https://www.critic-edu.com/videos
Què funciona en educació: https://fundaciobofill.cat/que-funciona-en-educacio-evidencies-la-millora-educativa
Àrea Educació Diputació de Barcelona: https://www.diba.cat/es/web/guest/tema-educacion
RASE. Revista de Sociología de la Educación: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/index
Per a aquesta assignatura s'utilitzen diferents programes de participació, d'edició de vídeos i de comunicació (presentacions, correu institucional).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 2 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 3 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 4 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 5 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 6 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 7 | Català | anual | matí-mixt |
(TEmRD) Teoria (màster RD) | 8 | Català | anual | matí-mixt |