Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4311312 Gestió, organització i economia de l'empresa / Management, Organization and Business Economics | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits més enllà d'haver estat admesos en el programa MMOBE. Aquest modul no preveu el sistema d'avaluacio única.
Una vegada finalitzat el curs, s'espera que els estudiants aconsegueixin una sèrie d'objectius, que inclouen el coneixement de conceptes i instruments avançats que poden aplicar-se a l'anàlisi competitiva de l'empresa juntament amb una comprensió de la seva utilitat en la formulació de l'avantatge competitiu empresarial.
Aquests objectius inclouen la mesura de l'acompliment financer de l'empresa i la seva descomposició, la formulació de l'estratègia competitiva de l'empresa, la quantificació de la creació de valor associada amb l'estratègia i la comprensió dels mecanismes de distribució i apropiació del valor. No s'obliden qüestions clau relacionades amb l'emprenedoria. En aquest cas, l'objectiu és proporcionar als estudiants un panorama general del que significa la iniciativa empresarial i dels factors clau que influeixen en el procés empresarial. Finalment, també es consideren temes actuals en la comercialització.
Desenvolupar les habilitats dels estudiants per a vincular la teoria amb el treball aplicat. Davant un problema d'anàlisi del rendiment empresarial, els estudiants podran identificar un marc teòric adequat, un mètode analític adequat i realitzar una anàlisi empírica informada.
Aquesta assignatura proporciona una visió general teòrica i empírica de l'economia de l'anàlisi competitiva de negocis, amb especial atenció als avanços més recents i les principals àrees de recerca en el camp. Basades en els fonaments de la teoria econòmica, les sessions introdueixen i apliquen enfocaments alternatius per a l'anàlisi de l'estratègia empresarial, el màrqueting i la seva traducció a l'acompliment de l'empresa. La matèria també vincula el mesurament del rendiment amb la rendibilitat, el benefici, el cost i la taxa de rendiment dels actius. No es fa cap supòsit sobre la unitat sota avaluació, la qual cosa fa que la metodologia sigui adequada per a l'anàlisi del comportament de les organitzacions que no busquen maximitzar els beneficis. El modul també para atenció al paper de l'empresari i desenvolupa alguns temes clau relacionats amb ell.
El curs s'ha dividit en quatre parts: estratègia empresarial, mesurament del rendiment, esperit empresarial i màrqueting.
Temes a tractar:
Economia de l'estratègia
1.- Estratègia empresarial.
2.- Estratègia a nivell corporatiu.
3.- Estratègia internacional.
4.- Objectiu estratègic.
L'economia del mesurament del rendiment
1.- Revisió de l'economia de la producció.
2.- Mesura d'eficiència.
3.- Productivitat i rendibilitat.
4.- Productivitat i benefici.
5.- Productivitat i cost.
6.- Productivitat i rendibilitat sobre actius.
Emprenedoria i Innovació
1.-Emprenedoria i determinants a nivell individual de l'acció emprenedora.
2.- Creixement.
3.- Factors ambientals que determinen l'emprenedoria.
4.- Emprenedoria empresarial.
Màrqueting
1.- Introducció al màrqueting.
2.- Segmentació i focalització basats en l'elecció.
3.- Casos d'estudi.
4.- La recerca acadèmica en màrqueting.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències i discusió de casos | 100 | 4 | 4, 7, 8, 10, 9, 11, 16, 17, 1, 12, 6, 13, 14, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Práctica y valoración del trabajo y casos | 25 | 1 | 18, 7, 8, 10, 11, 15, 16, 17, 1, 12, 6, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de casos i preparació de pràctiques, estudi i el·laboració d'esquemes. | 85 | 3,4 | 18, 4, 7, 8, 10, 9, 11, 16, 17, 1, 2, 12, 13, 14, 3 |
El curs combina classes teòriques i sessions pràctiques que requereixen la participació dinàmica dels estudiants.
Les activitats d'aprenentatge inclouen: seguir conferències sobre temes principals, resoldre problemes i exercicis amb la computadora, llegir i revisar críticament els treballs.
Aquest és un mòdul interactiu. Els preparatius de casos i les discussions en classe formaran els punts de referència importants del progrés d'aprenentatge.
Les discussions donen als estudiants l'oportunitat d'aplicar material de la classe a problemes del món real.
Altres sessions estaran dedicades principalment a material de conferències i discussions més curtes.
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de la matèria.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis | 55 | 22 | 0,88 | 18, 4, 7, 8, 10, 9, 11, 15, 16, 17, 1, 2, 12, 13, 14, 3 |
Participació a classe | 5 | 2 | 0,08 | 18, 7, 8, 10, 9, 11, 15, 16, 2, 6, 13, 14 |
Test | 40 | 16 | 0,64 | 18, 4, 7, 11, 15, 16, 12, 13, 5 |
L'avaluació del curs consistirà en:
- Assignacions (presentació de revisió crítica d'articles, resolució de problemes, document final, etc.)
- Participació en classe.
- Prova (prova a meitat de curs i examen final)
El curs se supera quan la nota final és igual o superior a cinc.
Aquest mòdul no preveu el sistema d'avaluació única
Anokhin, S. and J. Wincent (2012). “Start-up rates and innovation: A cross-country examination.” Journal of International Business Studies 43(1), 41-60.
Arocena P. and C. Waddams (2002), “Generating Efficiency: Economic and Environmental Regulation of Public and Private Generators in Spain.” International Journal of Industrial Organization 20, 41-69.
Arocena, P., L. Blázquez and E. Grifell-Tatjé (2011), “Assessing the Consequences of Industry Restructuring on Firms’ Performance,” Journal of Economic Policy Reform 14:1 (March), 21-39.
Arocena P., D. Saal and T. Coelli (2012), “Vertical and horizontal scope economies in the regulated US electric power industry.” Journal of Industrial Economics 60, 434-67.
Audrestch, D.B. and M. Keilbach (2008), “Resolving the knowledge paradox: Knoweldge-spillover entrepreneurship and economic growth.” Research Policy 37, 1697-1705.
Autio, E. and Z. Acs (2010), “Intellectual property protection and the formation of entrepreneurial growth aspirations.” Strategic Entrepreneurship Journal 4, 234-251.
Baum, J.R., E.A. Locke and K.G. Smith (2001), “A multidimensional model of venture growth”,. Academy of Management Journal 44, 292-303.
Besley, T., and M. Ghatak (2007), “Retailing public goods: the economics of corporate social responsibility”, Journal of Public Economics 91(9), 1645-1663
Blázquez, L. and E. Grifell-Tatjé (2011), (2011), “Evaluating the Regulator: Winners and Losers in the Regulation of Spanish Electricity Distribution,” Energy Economics 33(5), 807-815.
Bogetoft, P. (2012), Performance Benchmarking. Measuring and Managing Performance. New York. Springer.
Brea-Solís, H., Grifell-Tatjé, E., 2019, “A Business Model Analysis of Kmart’s Downfall”, International Journal of Retail & Distribution Management 47 (2), 111-128.
Brea-Solís, H., Grifell-Tatjé, E., 2023, “Winners and Losers of the Productivity Gains of the American Agricultural Sector,” Applied Economic 55 (33), 3915-3930.
Brea-Solís, H., R. Casadesus-Masanell & E. Grifell-Tatjé (2015), ”BusinessModel Evaluation: Quantifying Walmart’s Sources of Advantage,” Strategic Entrepreneurship Journal 9(1), 12-33.
Calleja Blanco, J., Grifell-Tatjé, E., 2016, “Potential Coopetition and Productivity among European Automobile Plants.” in Aparicio, J., Lovell, C.A.K., and Pastor, J.T. (ed.), Advances in Efficiency and Productivity. Berlin: Springer, pp. 249-274.
Capelleras J.L., K.M. Mole, F.J. Greene, and D.J. Storey (2008), “Do more heavily regulated economies have poorer performing new ventures? Evidence from Britain and Spain.” Journal of International Business Studies 39, 688-704.
Capelleras, J.L., I. Contin-Pilart and M. Larraza-Kintana (2011), “Publicly funded prestart support for new firms: who demands it and how it affects their employment growth”. Environment and Planning C: Government and Policy, 29, 821-847.
Casadesus-Masanell, R., & J. E. Ricart (2010),”From Strategy to Business Models and onto tactics,” Long range Planning 43: 195-215.
Casadesus-Masanell, R., & J. E.Ricart (2011). “How to Design a Winning Business Model.” Harvard Business Review 89(1-2), 100-107.
Chen, X., Grifell-Tatjé, E., Fu, Tt., 2023, “A profit difference decomposition model for measuring group performance: an application to Chinese and Taiwanese commercial banks,” fOMEGA. The International Journal of Management Science [Available online 20 May 2023].
Contín I. and M. Larraza (2015), “Do entrepreneurial role models influence the nascent entrepreneurial activity of immigrants?” Journal of Small Business Management (Article first published online: 7 JAN 2015) [DOI:10.1111/jsbm.12153]
Chintagunta, P.K., Chu, J. y Cebollada, J. (2012), “Quantifying Transaction Costs in Online / Offline Grocery Channel Choice”, Marketing Science, January/February, 31 (1), 96-114.
Davidsson, P. andB. Honing (2003), “The role of social and human capital among nascent entrepreneurs.” Journal of business Venturing 18(3), 301-331.
Engelen, A., V. Gupta, L. Strenger and M. Brettel (2015), “Entreprenurial orientation, firm performance, and the moderating role of transformational leadership behaviors.” Journal of Management 41(4),1069-1097.
Estache, A. & E. Grifell-Tatjé (2013), “How (un) even was the distribution of the impacts of Mali’s water privatizationacross stakeholders?” Journal of Development Studies 49(4), 483 – 499.
Fernández-Kranz, D. and J. Santalo (2010), “When Necessity Becomes a Virtue: The Effect of Product Market Competition on Corporate Social Responsibility”, Journal of Economics and Management Strategy 19(2), 453-487.
Fisher, G. (2012); “Effectuation, causation, and bricolage: a behavioral comparison of emerging theories in entrepreneurship research.” Entrepreneurship Theory and Practice 36 (5), 1019–1051.
Grifell-Tatjé, E., Lovell, C.A.K. (1997). "The Sources of Productivity Change in Spanish Banking". European Journal of Operational Research 98(2), 364 - 380.
Grifell-Tatjé, E. & C.A.K. Lovell (1999), "Profits and Productivity”. Management Science. 45(9), September: 1177 – 1193.
Grifell-Tatjé, E. and C.A.K. Lovell (2015), Productivity Accounting. The Economics of Business Performance. New York: Cambridge University Press.
Grifell-Tatjé, E., C.A.K. Lovell and R. Sickles (2018), "Chapter 1. Overview of Productivity Analysis: History, Issues and Perspectives," in E. Grifell-Tatjé, C.A.K. Lovell and R. Sickles, eds., The Oxford Handbook of Productivity Analysis, Oxford University Press: New York.
Grifell-Tatjé, E., C.A.K. Lovell and P. Turon, (2018), “The Business Foundations of Social Economic Progress,” BRQ-Business Research Quarterly 21 (4), 278 - 292.
Grifell-Tatjé, E., C.A.K Lovell, (2021), ”Dual Productivity Analysis: A Konüs/Shephard Approach,” European Journal of Operational Research 289 (1), 328-337.
Guadagni, P.M. and J.D. Little, (1983) "A Logit Model of Brand Choice Calibrated on Scanner Data," Marketing Science, 2 (Summer), 203-238.
Gupta, S., and D. Lehmann and S. Ames Stuart (2004), “Valuing customers,” Journal of Marketing Research 41(1), 7-18.
Heal, G. (2005), “Corporate Social Responsibility: An Economic and Financial Framework”, The Geneva Papers 30, 387-409.
Holt, D.B., Quelch, J.A., Taylor, E.L. (2004): “How global brands compete”. Harvard Business Review 82 (9), 68-75.
Howell, C., Grifell-Tatjé, E., (2022), “Market Heterogeneity and the Relationship between Competition and Price Dispersion: Evidence from the U.S. Airline Market,” Transport Policy 125, 218-230.
Howell, C., Grifell-Tatjé, E., 2023, “An Index Approach to Measuring Product Differentiation: A Hedonic Analysis of Airfares,” Review of Income and Wealth, 69 (4), December, 952-974.
Kumbhakar,S.C. and C.A.K. Lovell (2012), Stochastic Frontier Analysis, New York: Cambridge University Press.
Siegel, D.S., and. D.F. Vitaliano (2007), “An Empirical Analysis of the Strategic Use of Corporate Social Responsibility”, Journal of Economics & Management Strategy 16(3), 773-792.
Somech, A. and A. Drach-Zahavy (2013), “Translating team creativity to innovation implementation: the role of team composition and climate for innovation.” Journal of Management 39, 684-708.
Storian, M.C.; A. Rialp and J. Rialp (2012), “International Marketing Strategy and Export Performance in Spanish SMEs: a Contingency Approach”. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 15, 213 – 236.
Train, K.E., (2012) Discrete Choice Methodswith Simulation, New York :Cambridge University Press.
Wiklund, J. and D. Shepherd (2003), “Aspiring for, and achieving growth: The moderating role of resources and opportunities.” Journal of Management Studies 40 (8), 1919–1941.
Winter, S.G. & G. Szulanski (2001), "Replication as Strategy," Organization Science 12(6), Nov/Dec: 730-743.
No es preveu la utilització de programari específic en aquest modul.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 30 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 30 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |