Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313800 Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es demanen els requisits d'entrada al màster. S'oferirà per part del coordinador bibliografia addicional per als alumnes que ho sol·licitin o que, a criteri del coordinador, necessitin ajudes complementàries.
Els objectius són:
- Familiaritzar-se amb els enfocaments, les teories, els conceptes i els instruments pràctics dels estudis i la pràctica de la seguretat, el desenvolupament, la resolució de conflictes i la construcció de la pau.
- Aconseguir una comprensió profunda dels diversos conceptes, models teòrics i instruments metodològics i pràctics existents als camps d'estudi de la seguretat, la resolució de conflictes i el desenvolupament.
- Conèixer i ser capaç d'aplicar i avaluar críticament la teoria i la pràctica del desenvolupament humà, de la resolució de conflictes i de la seguretat humana.
- Adquirir els coneixements necessaris per elaborar propostes dintervenció sobre els principals aspectes relacionats amb les polítiques i estratègies de seguretat, desenvolupament, construcció de pau i cooperació per al desenvolupament.
El mòdul pretén concretament que els alumnes es familiaritzin, coneguin i puguin fer servir:
(a) El marc general de la postguerra freda, quant a agenda, actors, conceptes, dinàmiques i instruments d'anàlisi i d'intervenció, a partir de la convergència de les agendes de seguretat i de desenvolupament.
(b) Els principals conceptes, enfocaments, polítiques, estratègies i instruments existents en el camp dels estudis de seguretat i d'anàlisi de conflictes i mètodes de resolució d'aquests, amb un èmfasi particular en la construcció de pau.
(c) Els principals conceptes, enfocaments, polítiques, estratègies i instruments existents en el camp dels estudis i la pràctica del desenvolupament i de la cooperació per al desenvolupament, així com en temes relacionats com el comerç, el medi ambient i els drets humans.
(d) Les principals eines i instruments d'intervenció usats en cooperació per al desenvolupament, l'anàlisi de conflictes, la prevenció de conductes violentes i la construcció de pau en general i en alguna regió particular.
Mòdul 1. Marc conceptual i contextual: el marc de la postguerra freda, les agendes, els actors i els conceptes i instruments en seguretat i desenvolupament (sessions d'1 a 4)
Mòdul 2. L'agenda de seguretat i desenvolupament des de l'òptica de les relacions Nord-Sud (sessions de 5 a 8)
Mòdul 3. Pràctica sobre la teoria de la securitització (sessió 9). Desenvolupament i sistema internacional de cooperació al desenvolupament i dret internacional dels drets humans: conceptes, enfocaments, polítiques i estratègies, instruments dintervenció (sessions 10 a 16)
Mòdul 4. Instruments i polítiques dintervenció en seguretat i desenvolupament: estratègies de seguretat, fer les paus, cooperació al desenvolupament i construcció de pau (sessions 17 a 19)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases expositivas | 75 | 3 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de treballs, aprenentatge basat en problemes, realització d'activitats pràctiques | 112 | 4,48 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles d'interés, elaboració de treballs, estudi personal | 188 | 7,52 |
Cada classe es dedicarà preferentment a un tema específic, dins de cada bloc i tindrà unes lectures concretes a disposició de lalumnat al Campus virtual.
S'oferirà un esquema per mòdul o sessió/sessions.
Es dedicarà com a mínim mitja hora de cada sessió al comentari dels textos, amb aportacions acordades i altres espontànies.
Només excepcionalment hi haurà dossiers en paper.
Tot el material estarà disponible al campus virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 0 | 0 | CA05, CA06, CA07, KA04, KA05, SA04, SA05, SA06 |
Examen final | 40% | 0 | 0 | CA05, CA06, CA07, KA04, KA05, SA04, SA05, SA06 |
Examen parcial | 25% | 0 | 0 | CA05, CA06, CA07, KA04, KA05, SA04, SA05, SA06 |
Treball individual per a la pràctica | 25% | 0 | 0 | CA05, CA06, CA07, KA04, KA05, SA04, SA05, SA06 |
La nota, responsabilitat final del professor Demurtas, es compondrà de:
1. Assistència i participació a classe: 10%
2. Examen parcial sobre les lectures obligatòries del mòdul: 25%
3. Treball pràctic: 25%
4. Examen final individual i presencial: 40% L'examen inclourà totes les lectures i temes tractats al curs.
Per poder aprovar l'assignatura, l'alumnat haurà de realitzar les tres proves obligatòries i treure una mitjana ponderada mínima de 5.
El professorat posarà a disposició de l'alumnat la bibliografia obligatòria i recomanada al Campus Virtual.
Manuals generals
Peter Hough, International Security Studies: Theory and Practice, Routledge, 2020, II ed.
Barry Buzan, Ole Waever, Jaap de Wilde, Security: A New Framework for Analysis, Boulder, Lynne Rienner, 1998.
Johan Galtung, Peace by peaceful means. Peace and Conflict, Development and Civilization, Londres, Sage, 1996 (apartats I y II y Conclusions).
Rafael Grasa, Cinquanta anys d'evolució de la investigació per a la pau. Tendències i propostes per observar, investigar i actuar, Barcelona, Oficina de Promoció de la Pau i dels Drets Humans (Generalitat de Catalunya), 2010.
Textos sobre resolució de conflictes
The Arbinger Institute, The Anatomy of Peace: Resolving the Heart of Conflict, Paperback, 2022, IV ed.
Peter Wallensteen, Understanding Conflict Resolution. War, Peace and the Global System, Sage, 2002.
H. Miall, O. Ramsbotham, T. Woodhouse, La resolución de conflictos. La prevención, gestión y transformación de conflictos letales, Barcelona, Bellaterra/ICP, 2011
J. Baylis, J. Wart, E.Cohen, C. S. Gray, Strategy in the Contemporary World. An Introduction to Strategic Studies, Oxford, Oxford University Press, 2002.
M. Kaldor, New & Old Wars. Organized Violence in a Global Era, Londres, Polity Press, 1999.
A. Rapoport, Peace, An Idea Whose Time Has Come, Ann Arbor, University of Michigan Press, 1992
Textos sobre desenvolupament i cooperació per al desenvolupament
Kaul, I. (1999) "In search of a new paradigm of international development co-operation", Development, Vol, 42, nº 3.
López, G.A. y Molina de la Torre, I. (2000), Introducción a la solidaridad internacional: La cooperación para el desarrollo, Universidad de Valladolid, Valladolid.
Preston, P.W. (1997) Development Theory. An Introduction, Blackwell Publishers, Oxford pp.245-246.
Stewart, F. (1999), “Aid in the 21st century: Reconciling the real and the desirable", Development, Vol, 42, nº 3.
Textos centrats en enfocament de capacitats, empoderament, microfinances o gènere
Berger, I. (1989) “Giving Women Credit: the strengths and limitations of credit as a tool for alleviating poverty”, World Development, 17(7), pp.1017-1032.
Crocker, D. (1995) “Functioning and Capability: the Foundations of Sen’s and Nussbaum’s Development Ethic, Part 2” a Nussbaum, N. i Glover, J. (eds.) Women, Culture and Development. A study of human capabilities, Oxford, Oxford University Press, pp.153-198.
Francis, E. (2000) Rural Livelihoods and Gender, mimeo, pp.110-111.
Goetz, A.M. i Sen Gupta, R. (1996) “Who Takes the Credit? Gender, Power, and Control over Loan Use in Rural Credit Programs in Bangladesh” a World Development, 24(1), pp.45-63.
Moser, C. O. (1994) Gender, Planning and Development: Theory, Practice and Training, Routledge, London, capítol 4, pp.55-79.
Sen, A.K. (1999) Development as Freedom, Oxford University Press, Oxford-New York.
Sen, A.K. (1995a) Nuevo examen de la desigualdad, Alianza Editorial, Madrid.
Sen, A.K. (1990a) “Development as Capability Expansion” a K. Griffin i Knoghts, J.(eds.) Human Development and the International Strategy for the 1990s, MacMillan, London.
Sen, A.K.(1990b),“Gender and cooperative conflicts” a Tinker, I. (ed.)Persistent Inequalities. Women and World Development.
Sen, A.K. (1990c), “Justicia: medios contra libertades”, a Sen, A.K. (1998) Bienestar, Justicia y mercado, Paidós / ICE UAB, Barcelona.
Sen, A.K. (1985) “El bienestar, la condición de ser agente y la libertad. Conferencias ‘Dewey’ de 1984”, a Sen, A.K. (1998) Bienestar, Justicia y mercado, Paidós / ICE UAB, Barcelona.
Les classes tenen lloc entre les 16 i les 20, els dimarts, dimecres o dijous, entre l'octubre i la primera part del gener.
El professor publica el calendari definitiu a l'Aula Moodle durant el mes de setembre.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |