Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313500 Gestió Pública | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir coneixements sobre administració i polítiques públiques genèrics, de nivell de Grau.
1. Incentivar i promoure en els estudiants un interès en l’aprenentatge dels elements
configuradors de l’estructura i components dels sistemes organitzatius i de gestió de
l’administració pública.
2. Comprendre els principals models teòrics per analitzar els diferents components dels sistemes
organitzatius de les administracions públiques.
3. Conèixer la naturalesa i els mètodes aplicables a l’estudi de l’organització, els recursos humans i
els sistemes de gestió de les organitzacions públiques.
4. Generar en els estudiants un esperit crític d’anàlisi que els permeti valorar els diferents
contextos político-administratius tant nacionals com internacionals.
5. Entendre les formes d'aplicabilitat d'aquests coneixements en l'anàlisi i l’abordatge dels principals
problemes de les administracions públiques.
6. Assolir els coneixements i les habilitats necessàries per aplicar aquests coneixements en sistemes
organitzatius del sector públic.
7. Conèixer els conceptes bàsics en matèria d’organització i funció pública.
Sessions previstes D'acord amb el plantejament d'integració dels continguts conceptuals i aplicats, les sessions previstes són les següents:
Tema 1. Els problemes institucionals de les administracions públiques. Professor: Carles Ramió (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió).
Tema 2. L’administració pública del futur. Professor: Carles Ramió (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió, a més de plantejar una activitat).
Tema 3. Les dimensions organitzatives de l'administració pública. Professor: Carles Ramió (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la sessió, a més de plantejar una activitat).
Tema 4. Gestió estratègica de les organitzacions. Professor: David Sancho (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió, a més de plantejar una activitat).
Tema 5. Anàlisi organitzativa des de la qualitat. Professor: David Sancho (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió).
Tema 6. La funció de personal a les organitzacions públiques. Professor Miquel Salvador (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió i es plantejarà la realització d’una activitat engrup).
Tema 7. Àmbits d’innovació en gestió pública. Professor Seminari i taller EAPC.
Tema 8. Àmbits emergents en gestió dels recursos humans. Professor: Miquel Salvador (es facilitaran materials de suport per treballar realitzar presentacions de grup a la sessió).
Tema 9. Dret de l’organització i de la funció pública. Professora: Ramon Batalla (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió).
Tema 10. Dret de l’activitat administrativa. Professora: Joaquim Hernandez (es facilitaran materials de suport per treballar amb posterioritat a la realització de la sessió i es proposarà una activitat de finalització).
Temari
Consta de deu temes i d’una sessió especial d’innovació, que s’estructuren a partir dels principals continguts que es plantegen per a la seva presentació i discussió. El procés d’aprenentatge té per objectiu acabar cada tema havent adquirit els coneixements bàsics, així com els instruments operatius per abordar cadascun dels àmbits de l’organització, els recursos humans i la gestió que es plantegen. Aquest procés d’aprenentatge es deriva tant de les lectures que es recomanaran, com d’haver escoltat les exposicions dels professors, d’haver debatut tots aquests continguts i d’haver-los aplicat en estudis de cas.
Tema 1. Els problemes institucionals de les administracions públiques
Professor: Dr. Carles Ramió
Tema 2. L’administració pública del futur
Professor: Dr. Carles Ramió
Els canvis tecnològics, econòmics, socials i polítics
Tema 3. Les dimensions organitzatives de l'administració pública
Professor: Dr. Carles Ramió
Tema 4. Gestió estratègica de les organitzacions
Professor: Dr. David Sancho
Tema 5. Anàlisi organitzativa des de la qualitat
Professor: Dr. David Sancho
l’impacte
Tema 6. La funció de personal a les organitzacions públiques
Professor: Dr. Miquel Salvador
El concepte de funció de personal a les organitzacions públiques
Tema 7. Àmbits d’innovació en gestió pública
Professors: Dr. David Sancho i Miquel Salvador (Taller EAPC)
Tema 8. Àmbits emergents en gestió dels recursos humans
Professor: Dr. Miquel Salvador
Tema 9. Dret de l’organització i de la funció pública
Professor: Dr. Ramon Batalla
Tema 10. Dret de l’activitat administrativa
Professor: Dr. Joaquim Hernandez
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 3, 2, 5, 4, 15, 9, 8, 6, 11, 10, 7, 12, 13, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i tutories | 75 | 3 | 1, 3, 2, 5, 4, 15, 9, 8, 6, 11, 10, 7, 12, 13, 14, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de treballs | 125 | 5 | 1, 3, 2, 5, 4, 15, 9, 8, 6, 11, 10, 7, 12, 13, 14, 16 |
Mètode d’aprenentatge
L’aprenentatge es fonamenta en la revisió, el qüestionament i la construcció constant del coneixement teòric i pràctic. L’objectiu de l’aprenentatge és adquirir la capacitat de generar preguntes i de donar respostes –sempre provisionals–. Per aconseguir-ho, és imprescindible que l’estudiant adopti un paper actiu en l’abordatge autònom de la informació, llegint i reflexionant per poder establir un diàleg informat i enriquidor amb el professor.
En aquest mòdul, es requerirà aquest treball autònom previ, via lectura i elaboració de treballs breus, per a cada tema. Aquest treball es complementarà amb discussions en seminaris i amb la preparació i l’exposició de presentacions orals així com amb la realització d’estudis de cas i presentacions d’experiències reals que ajudin a una millor consolidació dels coneixements i de la capacitat de replantejar-se’ls.
El temps de dedicació a l’aprenentatge s’estructura a partir de la combinació de la presencialitat de l’autonomia: 25 hores de treball de l’estudiant per crèdit ECTS (total de 250 hores), de les quals el 20% (50 hores) seran de caràcter magistral, el 30% (75 hores) seran d’activitats dirigides pel professor, i el 50% (125 hores) seran de treball autònom de l’estudiant.
L’aprenentatge dirigit pel professor es basarà en la combinació de classes magistrals i de seminaris de discussió tant sobre els aspectes teòrics com per a l’aplicació d’aquests a casos pràctics, tant reals com simulats, així com en la tutorització puntual dels treballs breus i de la preparació de presentacions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treball 1 | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 2, 5, 4, 15, 9, 8, 6, 11, 10, 7, 12, 13, 14, 16 |
Treball 2 | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 2, 5, 4, 15, 9, 8, 6, 11, 10, 7, 12, 13, 14, 16 |
Treball 3 | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 2, 5, 4, 15, 9, 8, 6, 11, 10, 12, 13, 14, 16 |
Treball 4 | 25% | 0 | 0 | 2, 5, 15, 11, 10, 14 |
L’avaluació serà contínua i es fonamentarà en la demostració de les competències assolides per l’estudiant en el decurs de les activitats següents i els corresponents resultats. Elaboració de treballs breus al llarg del desenvolupament del temari avaluats per a cada professor. En cada treball es valorarà l’anàlisi realitzada així com les presentacions públiques a la resta dels companys de les conclusions i/o la participació en discussions i seminari de casos.
1. Treball 1 (25%)
2. Treball 2 (25%)
3. Treball 3 (25%)
4. Treball 4 (25%)
Bibliografia
La bibliografia que es dóna a continuació té un caràcter introductori per a tot el mòdul i s’estructura en bibliografia genèrica, bibliografia per sectors de polítiques i revistes recomanades. Per a cada tema, els professors recomanaran bibliografia específica, que estarà formada majoritàriament per extractes d’algunes d’aquestes referències, però que també podrà incloure d’altres.
ALLAM, Z.; DHUNNY, Z.A. “On big data, artificial intelligence and smart cities”, en Cities, 89, 2019. Págs. 80–91.
BRUGUÉ, Q.; SUBIRATS, J. Lecturas de gestión pública. Madrid: INAP, 1997.
CROSBY, B.C.; HART, P. y TORFING, J. “Public Value Creation through Collaborative Innovation”, Public Management Review 19 (5), 2017. Págs. 655–669.
DENHARDT, J.; DENHARDT, R. The New Public Service. Serving, not Steering. Nova York: M.E. Sharpe, 2003.
GASSNER, D., GOFEN, A. and RAAPHORST, N. “Performance management from the bottom up”, Public Management Review, 2020. Págs. 1–18.
KETTL, D. The Global Public Management Revolution. Washington DC: Brookings, 2005.
LÓPEZ, J.; GADEA, A. Servir al ciudadano. La gestión de la calidad en la administración pública. Vitoria: IVAP, 2000.
OECD. The OECD Digital Government Policy Framework: Six dimensions of a Digital Government. OECD Public Governance Policy Papers, 2, 2020.
PARRADO, S.; SALVADOR, M. “The institutionalization of Meritocracy in Latin American Regulatory Agencies”. International Review of Administrative Sciences, 77(4), 2011. Pàgs. 715-742.
POLLIT, Ch.; BOUCKAERT, R. Public management reform. A comparative analysis. Oxford: OUP, 2004.
RAMIÓ, C. La renovación de la función pública. Estrategias para frenar la corrupción política en España. 1a. ed. Madrid: Catarata, 2016.
RAMIÓ, C. Administración pública y crisis institucional. Estrategias de reforma e innovación para España y América Latina. 1a.ed. Madrid: Tecnos, 2015.
RAMIÓ, C.; SALVADOR, M. Instituciones y nueva gestión pública en América Latina. Barcelona: Fundación CIDOB, 2005.
RAMIÓ, C.; SALVADOR, M. “Provisión de servicios públicos en el contexto de la Administración local de España: el papel de los factores políticos e institucionales y la externalización de los gobiernos locales”. Gestión y Política Pública, 21(2), 2012. Pàg. 375-405.
RAMIO, C..; SALVADOR, M. La nueva gestión del empleo público: Recursos Humanos e Innovación en la Administración. Barcelona: Tibidabo Ediciones, 2018.
RAMIÓ, C. y SALVADOR, M. Gobernanza social e inteligente. Una nueva organización para el Ayuntamiento de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.2019.
SALVADOR, M. Polítiques de funció pública: l’avaluació de recursos humans. Barcelona: Escola d’Administració Pública de Catalunya. Generalitat de Catalunya, 1997.
SALVADOR, M. Institucions i polítiques públiques en la gestió dels recursos humans de les comunitats autònomes. Barcelona: Escola d’Administració Pública de Catalunya, 2005.
SALVADOR, M. La configuración del Sistema de la Función Pública de la Comunidad de Madrid: instituciones y políticas públicas en la gestión de recursos humanos de la Administración de la Comunidad de Madrid. Madrid. Instituto Madrileño de Administración Pública, 2006.
SALVADOR, M.; RAMIÓ, C. “El diseño institucional de la participación ciudadana en la administración local: reflexiones a partir de un estudio de caso”. Revista del CLAD: Reforma y Democracia, 53, 2012. Pàg. 163-186.
SALVADOR, M. “Perspectivas analíticas en torno a la institucionalización del servicio público”, Revista de Administración Pública, XLV(123), 2010. Pàg. 5-32.
SANCHO, D. Gestión de servicios públicos: estrategias de marketing y calidad. Madrid: Tecnos, 1999.
STECCOLINI, I.; SALITERER, I. and GUTHRIE, J. “The role(s) of accounting and performance measurement systems in contemporary public administration”, Public Administration. Núm. 98, 2020. Págs. 3–13.
TRAYTER, J.M., Derecho administrativo. Parte general. Atelier, 2020.
WIRTZ, B.W.; WEYERER, J.C. and GEYER, C. (2019): “Artificial Intelligence and the Public Sector—Applications and Challenges”, International Journal of Public Administration 42 (7), 2019. Págs. 596–615.
WISEMAN, J.M. Data-Driven Government: The Role of Chief Data Officers, Washington, DC: IBM Center for the Business of Government. 2018.
No s'ulititza programari especific.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |