Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313500 Gestió Pública | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els estudiants que cursin aquesta assignatura han de tenir coneixements genèrics sobre administració y economia de nivell de Grau.
Objectius formatius del Mòdul
L’estudiant al finalitzar el mòdul:
- Sabrà manejar els instruments bàsics de planificació, elaboració, execució i control pressupostaris.
- Sabrà comprendre i aplicar les noves tècniques de gestió pressupostària
- Sabrà comprendre i realitzar les operacions de la comptabilitat pública i analitzar els indicadors comptables i financers
- Sabrà avaluar la situació econòmica i financera d’una administració pública a partir de la informació comptable i pressupostària.
- Sabrà comprendre i realitzar les operacions de contractació i de compres de les administracions públiques
- Sabrà definir i aplicar els indicadors bàsics de gestió pública
- Sabrà comprendre i aplicar el marketing públic i els principals instruments i indicadors de gestió de la qualitat
- Sabrà entendre els mecanismes de control pressupostari
Competències
Competències específiques del Mòdul
- Elaborar i executar un pressupost d’una administració pública
- Utilitzar noves tècniques pressupostàries
- Realitzar operacions comptables
- Analitzar la situació econòmica i financera d’una administració pública
- Analitzar els mecanismes de control de l’activitat del sector públic
Competènciesgenèriques o transversals del Mòdul
- Gestionar la informació
-Resoldre problemes
- Comunicar de manera oral i per escrit
- Treballar en equip
Estructura i continguts del mòdul
Blocs |
ECTS |
Professors |
Gestió pressupostària |
1,5 |
Antoni Mora (UB) |
Noves tècniques pressupostàries |
1,5 |
Antoni Mora(UB) |
Comptabilitat Pública |
2 |
Daniel Mas (UB) |
Contractació pública |
1 |
Cristina Pruñonosa (UB) |
Màrqueting dels serveis públics i gestió de la qualitat de serveis |
2 |
Cristina Pruñonosa (UB) |
Mecanismes de control pressupostari |
2 |
Núria Bosch (UB) |
Programa
Bloc 1: Gestió pressupostària
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En aquest bloc es combinaran les explicacions teòriques amb la realització d’exercicis a classe i comentaris d’informacions publicades a la premsa o per internet. En relació a l’ avaluació del bloc els alumnes hauran de resoldre dos exercicis en la mateixa línia dels ja realitzats a classe.
Bloc 2: Noves tècniques pressupostàries
Planificació pressupostària a mitjà i llarg termini
Revisió de la despesa
Avaluació de polítiques públiques
Transparència pressupostària
Indicadors de gestió pública
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En aquest bloc es combinaran les explicacions teòriques amb la realització d’exercicis a classe i comentaris d’informacions publicades a la premsa o per internet. En relació a l’ avaluació del bloc els alumnes hauran de resoldre dos exercicis en la mateixa línia dels ja realitzats a classe
Bloc 3: Comptabilitat Pública
Activitatstutoritzades a realitzar pels alumnes:
S’analitzarà la informació econòmica i financera publicada pels Ajuntaments de Catalunya per Sindicatura de Comptes de Catalunya www.sindicatura.org i realitzarem un diagnòstic financer a partir de la informació.
Bloc 4: Contractació pública
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En les tutories s’analitzaran i debatran diversos casos pràctics relacionats amb les diferents modalitats de contractes públics: assistència tècnica, d’obres,.. Així mateix per fomentar les competències transversals del mòdul, es presentarà un cas pràctic en què es demanarà als alumnes que simulin ser els membres d’una mesa de contractació. Per grups, es tractarà d’analitzar les diferents ofertes presentades i escollir la més adequada, per tal d’exposar les conclusions públicament i defensar-les.
Bloc 5: Màrqueting públic i gestió de la qualitat de serveis
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
En les tutories s’analitzaran i debatran dos casos pràctics: en un es demanarà als alumnes que defineixin l’estratègia de marketing d’una organització pública que ha dissenyat un nou servei i el vol posar en funcionament. En l’altre cas es tractarà de veure les implicacions derivades de la implantació de la ISO en un organisme públic. Així mateix, es preveu portar a terme una visita a l’Oficina de Gestió Empresarial, que està certificada per la ISO des de fa més de 10 anys, amb l’objectiu d’analitzar in-situ les implicacions de l’ús de la ISO en la millora de la prestació del servei i de l’atenció al ciutadà.
Bloc 6: Mecanismes de control pressupostari
Activitats tutoritzades a realitzar pels alumnes:
Les activitats tutoritzades seran bàsicament de dos tipus. Per una banda, sessions pràctiques, en les quals el estudiants hauran de resoldre un tema pràctic, o bé comentar i debatre algun informe concret de control. Per altra banda, sessions amb un convidat, expert en algun dels temes de control tractats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 8, 7, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris i tutories | 75 | 3 | 1, 8, 7, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de treballs i exercicis | 125 | 5 | 1, 8, 7, 10 |
Metodologia docent
El mètode de treball estarà basat en les activitats següents:
- Sessions teòriques de classe presencial.
- Treball personal dirigit. L’aprenentatge de l’alumnat està basat, fonamentalment, en el treball personal que faci a partir de les indicacions del professorat responsable i dels materials indicats.
- Sessions presencials per al seguiment i exposició de les activitats dirigides.
- Activitats d’aprenentatge autònom.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 3, 9, 8, 5, 6, 7, 10, 11 |
Examen individual | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 3, 9, 8, 5, 6, 7, 10, 11 |
Lliurament de treballs | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 3, 9, 8, 5, 6, 7, 10, 11 |
L’avaluació final de l’alumne es farà en base als següents tres elements:
Bibliografia bàsica
Blocs 1 i 2: Gestió pressupostària i Noves tècniques pressupostàries
ALBI, E.; GONZÁLEZ-PÁRAMO, J.M.; LÓPEZ CASANOVAS, G. (1997): Gestión pública: fundamentos, técnicas y casos. Ariel, Barcelona.
CAROL M. i GADEA, A. (2005): L'anàlisi de costos a l'administració local. Papers de formació municipal, num.124. Diputació de Barcelona.
GADEA, A i LOPEZ, J. (1997): Control de gestión en la Administración Pública, Gestión 2000, Barcelona.
MEYER, J. (1990): Gestión presupuestaria, Deusto, Bilbao.
RAMIO C. (1999): Teoría de la organización y administración pública, Editorial Tecnos.
SÁNCHEZ REVENGA, J. (1990): “La administración por objetivos en el sistema presupuestario español. Una nueva visión de las formas de control del gasto”, Presupuesto y Gasto Público, núm. 28.
SÁNCHEZ REVENGA, J. (1990): La presupuestación por objetivos y programas, Banco de Crédito Local de España, Madrid.
VIÑAS, J. (2007): La comptabilitat i els pressupostos: eines de gestió per a l'administració local. Diputació de Girona.
ZAPICO, E. (1989): La modernización simbólica del presupuesto público, Instituto Vasco de Administración Pública, Bilbao.
ZAPICO, E. (1993): “Del presupuesto por programas al management estratégico del gasto público” Ekonomiaz 26.
Bloc 3: Comptabilitat Pública
BARRERES, E., FONS, B., GUARDIOLA, F., MARIMÓN, E., PRIETO, M. (2005): La contabilidad de las Administraciones Locales (adaptado a la ICAL 20004), Faura-Casas Editorial, Barcelona.
GIL HERRERA, L. (2006): La contabilidad pública y la contabilidad nacional: enlace mico – macro contable, Instituto de Estudios Fiscales (Ministerio de Economía y Hacienda), Madrid.
INTERVENCION GENERAL DE LA ADMINISTRACION DEL ESTADO (Ministerio de Economía y Hacienda) (2006): Consolidación de cuentas anuales del sector público, Madrid.
NICOLAS BRAVO, V. (2004): “La nueva reforma de la contabilidad pública local”, Presupuesto y gasto público, núm. 37.
PINA, V. i TORRES, L. (1999): Análisis de la información externa, financiera y de gestión de las Administraciones Públicas, Instituto de Contabilidad y Auditoria de Cuentas, Madrid.
SIERRA MOLINA, G; RUIZ GARCIA, E. (2002): La contabilidad y el control de la gestión pública, Editorial Civitas – Thomson, Madrid.
Bloc 4: Contractació pública
FERNÁNDEZ ASTUDILLO, J M. (2003): Contratación administrativa. Comentarios al Texto Refundido de la Ley de Contratos de las Administraciones Públicas, aprobado por RDL 2/2000, de 16 de junio, y a su Reglamento, aprobado por RD 1098/2001, de 12 de octubre. Con el nuevo régimen del contrato de concesión de obras ; Barcelona.
GIMENO FELIU, JM. (2006): La nueva contratación pública europea y su incidencia en la legislación española. La necesaria adopción de una nueva ley de contratos públicos y propuestas de reforma, Madrid.
RUBIO GONZÁLEZ, A. (2002); Manual de gestión de las obras de contratación pública, Madrid.
SÁNCHEZ GOYANES, E.(1997): Contratación local, contratos locales problemáticos,
Consejería de Medio Ambiente y Desarrollo Regional, Madrid.
SOSA WAGNER, F.(2003): El contrato público de suministro, Madrid.
VICENTE IGLESIAS, J.L(2005): Aspectos prácticos sobre la contratación de las Corporaciones Locales; Editorial Tecnos, Madrid.
Bloc 5: Marketing públic i gestió de la qualitat de serveis
La bibliografia que a continuació s’esmenta és de tipus general. S’anirà proporcionant bibliografia més específica a mesura que s’avanci en el desenvolupament del programa.
CHÍAS, J. (1997): El Màrqueting: comprendre per actuar; Editorial Proa-Columna, Barcelona.
CHÍAS, J. (1999): El Mercado todavía son personas : ideología, metodología y experiencias de marketing, editorial McGraw-Hill/Interamericana de España, Madrid.
KOTLER, P. (1992):Marketing social: estrategias para cambiar la conducta pública, Editorial Díaz de Santos, Madrid.
KOTLER, P.(2005): Preguntas más frecuentes sobre márketing ; Edicions Granica, Barcelona.
MOORE, MARK H.(1998): Gestión estratégica y creación de valor en el sector público, Editorial Paidós, Barcelona.
PARASURAMAN, A., ZEITHAML, V.A. I BERRY, L.L.(2003): Calidad total en la gestión de servicios, Editorial Díaz de Santos, Madrid.
BERRY, LEONARD L. (2004): Un Buen servicio ya no basta: más allá de la excelencia en el servicio ; Barcelona : Deusto.
No s'utilitza programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.