Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4312637 Musicologia, educació musical i interpretació de la música antiga | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir un títol universitari oficial espanyol o un títol superior de música o altres expedit per una institució superior de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior (EEES). O de tercers països, que al país expendidor del títol faculti per a l'accés als ensenyaments de màster.
Disposar de coneixements profunds en teoria i interpretació musical.
Aquest mòdul té com a eix vertebrador entendre com la recerca en educació musical genera transferència de coneixement i ha enriquit i generat millores i noves maneres de treballar la música i la veu a l'aula. Els continguts d'aquest mòdul s'estructuren en quatre blocs:
1.Recursos didàctics
- Característiques de les competències de l’àrea de música: escoltar, interpretar i crear.
- Recursos i estratègies didàctiques per a cadascuna d’aquestes competències.
- Mediadors.
- El context de les obres.
- Repertori de compositores i compositors contemporànies i de música d’altres cultures.
- El guiatge del docent.
2.Música i emocions
- Relació de dimensions de competència musical amb competència emocional.
- Competències emocionals de l’alumnat.
- Recursos i propostes de treball sobre música i emocions.
- Treball emocional per al desenvolupament integral de l’alumnat a l’aula de música.
3.Ensenyament-aprenentatge online en educació musical
- Potencial, inconvenients, riscos i beneficis de les TIC en l’educació musical.
- Recursos i materials per a l’ensenyament-aprenentatge de la música online.
- Bones pràctiques online en educació musical i proposta de casos pràctics.
4.Comunicació vocal
- La veu com a eina fonamental de la pràctica docent.
- Consciència i coneixement del cos a com a instrument de la veu: anàlisi de les qualitats del so vocal, els fonaments d’un bon control corporal i vocal i el seu paper dins la comunicació educativa.
- Actitud corporal per una fonació eficient i sana.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències i debats | 57,5 | 2,3 | 3, 6, 9 |
Presencials amb tot el grup | 17 | 0,68 | 5, 7, 8, 10, 9 |
Seminaris a partir de lectures | 6,5 | 0,26 | 3, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Recensions bibliogràfiques i anàlisi de documents | 22 | 0,88 | 5, 7, 10, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny de projectes | 141 | 5,64 | 4, 2, 5, 7, 9 |
Arran del contingut del mòdul les sessions seran fonamentalment pràctiques.
L’aprenentatge es durà a terme a través de la pròpia experimentació a l’aula, que a més s’alternarà amb:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comunicació vocal | 15 | 1 | 0,04 | 1, 5 |
Didàctica de l'audició | 20 | 2 | 0,08 | 4, 3, 5, 7, 8, 10, 9 |
Recursos TIC | 15 | 1 | 0,04 | 2, 5, 6, 10, 9 |
educació emocional | 15 | 1 | 0,04 | 1, 8 |
treball final | 35 | 1 | 0,04 | 2, 5, 8, 9 |
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
A l'hora d'avaluar es tindrà en compte:
Les tasques per a l'avaluació de cadascuna de les parts del Mòdul són les següents:
Avaluació única:
S’entregaran totes les evidències d’avaluació previstes en el mòdul a data 7 de juny del 2024.
Concreció de les activitats d’avaluació continuada
Tasca d’avaluació |
Tipologia d’activitat |
Data d’avaluació |
Data recuperació
|
Elaboració proposta didàctica |
Individual |
Abril 2025 |
|
Proposta activitat educació emocional |
Individual/grupal |
Abril 2025 |
|
Situació d’ensenyament-aprenentatge online |
grupal |
Maig 2025 |
|
Reflexió ensenyament-aprenentatge online |
Individual |
Maig 2025 |
|
Elaboració de rutina de reparació corporal-vocal |
Individual |
Maig 2025 |
|
Treball proposta innovació en el context educatiu |
Individual |
Juny 2025 |
|
|
|
|
Les tasques d’avaluació que estiguin suspeses es podran recuperar al juny del 2025. |
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
ADELL, JORDI i CASTAÑEDA, LINDA (2012). Tecnologías emergentes, ¿Pedagogías emergentes? en HERNANDES J. PENNESI, M. SOBRINO, D. & VAZQUEZ, A. (Coord.) Tendencias emergentes en educació con TIC. Barcelona: Asociación Espiralm Educación y Tecnologia.
ALESSANDRONI, NICOLÁS, TORRES GALLARDO, BEGOÑA i BELTRAMONE, CAMILA MARIA (Eds.) (2019). Vocalidades: la voz humana desde la interdisciplina. La Plata: GITeV. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/89641
BUSQUETS, ANNA, SABADELL i BOSCH, MAR (2010). TIC-TAC EEES: educar per transformar: transformar per educar: reflexions metodològiques i adaptació a un entorn virtual d'aprenentatge. Barcelona: UOC. Accés des de http://cataleg.uab.cat/record=b1829268~S1*cat*
BUSTOS, INÉS (2007). La voz. La técnica y la Expresión. Badalona (Barcelona): Paidotribo
CALAIS, BLANDINE (2013). Anatomía de la Voz. La liebre de marzo (Barcelona)
CALAIS, BLANDINE (2006). La respiración. Anatomía para el movimiento, Vol. IV. La liebre de marzo (Barcelona)
CARRILLO, CARMEN i VILAR, MERCÈ (2012). Las competencias profesionales del profesorado de música: opiniones de una muestra de docentes. Cultura y Educación, 24 (3): 319-335.
CARRILLO, CARMEN, i FLORES, MARIA ASSUNCAO (2020). COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43(4), 466-487. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821184
CARRILLO, CARMEN, i FLORES, MARIA ASSUNCAO (in press). Online teaching and learning practices in teacher education after COVID-19: Lessons learnt from the literature. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2153018
CASAS, AMALIA i POZO, JUAN IGNACIO (2008). ¿Cómo se utilizan las partituras en la enseñanza y el aprendizaje de la música? Cultura y Educación, 20 (1), 49-62.
COLL, CÉSAR, COLOMINA, ROSA, ONRUBIA, JAVIER i ROCHERA, MARIA JOSÉ (1992). Actividad conjunta y habla: una aproximación al estudio de los mecanismos de influencia educativa. Infancia y aprendizaje, 59, 189- 232
COLL, CÉSAR, PALACIOS, JESÚS i MARCHESI, ÁLVARO (Comp.) (2004). Desarrollo psicológico y educación: psicología de la educación escolar. Madrid: Alianza Editorial.
CUBERO, ROSARIO (2005). Perspectivas constructivistas: la intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona: Graó.
ESCOLTAR MÚSICA A L’ESCOLA: https://sites.google.com/site/escoltarmusiques/
GASSULL, CECÍLIA, GODALL, PERE, MARTORELL, MONTSERRAT. (2011). La voz. Orientaciones prácticas. Amalgama edicions. Bacelona
GIRÁLDEZ, ANDREA (2010). La composición musical como construcción: herramientas para la creación y la difusión musical en Internet. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 109-125. Disponible en http://www.rieoei.org/rie52a06.pdf
GLUSCHANKOF, CLAUDIA i PÉREZ-MORENO, JÈSSICA (2017). La música en la educación infantil: investigación y práctica. Madrid: Dairea Ediciones.GOETZE, MARY (2000). Challenges of Performing Diverse Cultural Music. Music Educators Journal, 87 (1), p. 23-25
GÓMEZ, ISABEL (2000). Bases teóricas de una propuesta didáctica para favorecer la comunicación en el aula. En J. JORBA, I. GÓMEZ, I A. PRAT: Hablar y escribir para aprender. Madrid: Síntesis.
LINES, DAVID K. (2009). La educación musical para el nuevo milenio. Madrid. Morata.
MALAGARRIGA, TERESA i MARTÍNEZ, MARIONA (Eds.) (2010). Tot ho podem expressar amb música. Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
MALAGARRIGA, TERESA i MARTÍNEZ, MARIONA (2006): Els músics més petits: unitats didàctiques per l'alumnat de 4 i 5 anys d'escola de música (2 vol). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
MALAGARRIGA, TERESA, PÉREZ, JÈSSICA, BALLBER, LAURA i ROCA, CLARA (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys (vol I), els més petits. Barcelona: Amalgama Edicions.
MERCER, NEIL (2001). Palabras y mentes. Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona: Paidós.
MIRALPEIX, ANTONI (2014). Aproximació a les competències digitals musicals i la seva didàctica als estudis de Grau de mestre en Educació Primària. Tesi doctoral. Barcelona: Universitat Ramon Llull.
ODAM, GEORGE i PATERSON, ANICE (2000). Composing in the Classroom: The Creativ Dream. High Wycombe: National Association of Music Educators.
PÉREZ, JÈSSICA i MALAGARRIGA, TERESA (2010). Materiales para hacer música en las primeras edades: ejes del triángulo formación, innovación e investigación. Revista Complutense de Educación, 21 (2), 389-403.
PINSSON, MAURICE (2003). Ëcouter la musique du XXe siècle à l'école, au collège et au lycée. SCEREN. Reims
POZO, JUAN IGNACIO et al. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.
REY, MAURICIO (2020). Tweens, música e Internet: El consumo musical más allá del control parental. en ENCABO, E. (Ed.) Música y pantallas: Cultura, sociedad y educación. Valladolid: Difácil
SANMARTÍ, NEUS (2007): Evaluar para aprender. 10 ideas clave. Barcelona: Graó.
VALLS, ASSUMPTA, CALMELL, CALMELL (2010). La música contemporània catalana a l'escola. Barcelona. Dinsic
VIDAL, JOAN, DURAN, DAVID i VILAR, MERCÈ (2010). Aprendizaje musical con métodos de aprendizaje cooperativo. Cultura y Educación, 22 (3), 363-378.
VILADOT, LAIA (2012). De la poesia a la composició musical col·lectiva: una experiència a l'escola de música. Temps d'Educació, 42, 93-110.
VILADOT, LAIA. GÓMEZ ISABEL i MALAGARRIGA TERESA (2010). Sharing Meanings in the Music Classroom. European Journal of Psychology of Education, 25 (1): 49-65.
VILADOT, LAIA, i PÉREZ-MORENO, JÈSSICA (2016). Pon, pon, dinerito en el bolsón: un paseo porel juego musical en la etapa infantil. Dins de EDO,M; BLANCH, S. i ANTÓN, M. (coord.). El juego en la primera infancia. Barcelona: Octaedro.
WERTSCH, JAMES (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.
ZARAGOZÁ, JOSEP LLUÍS (2009). Didáctica de la música en la educación secundaria. Competencias docentes y aprendizaje. Barcelona: Graó.
Center Of Voice Disorders: www.bgsm.edu/voice Centre Roy Hart: www-elec. enst. fr/-dufourd/royhart/rhfrancais.html Cesari, U.: "Voicelabnews" www.voxneapolis.it/it_news0497.html National Association Teachers Of Singing: www.nats.org The Voice Foundation: www.voicefoundation.org
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |