Logo UAB

Tècniques de Recerca en Economia

Codi: 40170 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2

Professor/a de contacte

Nom:
Amedeo Stefano Edoardo Piolatto
Correu electrònic:
amedeo.piolatto@uab.cat

Equip docent

Joan Llull Cabrer
Pau Milán Solé
Mikhail Drugov Plitman
(Extern) Hugo Rodríguez Mendizabal
(Extern) Marta Troya Martinez
(Extern) Pau Roldán
(Extern) Peter Bayer

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits.


Objectius

En aquest mòdul els estudiants aprenen mètodes avançats de recerca en economia. Aquests mètodes inclouen tècniques frontereres en mètodes quantitatius que permeten a l'estudiant analitzar conjunts de dades complexos.Els estudiants aprendran tècniques economètriques tant per a dades agregades com per a microdades, xarxes i mètodes experimentals. Els diferents mètodes presentats s’utilitzen i es deriven dels seus fonaments teòrics. 

 


Competències

  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar-hi solucions.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme recerques sobre economia.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Ser capaç d'identificar els fonaments de l'anàlisi estadística i de les tècniques economètriques derivant-los de les lleis de la probabilitat i l'estadística.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els principals paquets informàtics per programar l'anàlisi de dades econòmiques.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar les metodologies microeconomètriques a camps específics com, per exemple, el mercat laboral o les polítiques d'immigració o educació
  2. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  3. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  4. Conceptualitzar el disseny d'un experiment i l'anàlisi de dades per poder donar una resposta rigorosa a una pregunta econòmica
  5. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  6. Descriure els models de presa de decisions que incorporen supòsits diferents dels neoclàssics sobre el comportament dels agents econòmics
  7. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  8. Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
  9. Programar les metodologies microeconomètriques en diferents contextos aplicats
  10. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  13. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  14. Saber aplicar els instruments de la perspectiva de gènere a l'anàlisi de les organitzacions.
  15. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  16. Saber fer un ús inclusiu i no sexista de la llengua.
  17. Saber fer una anàlisi sensible al gènere.
  18. Saber integrar les condicions i les necessitats de dones i homes i l'enfocament dels drets humans a les polítiques de cooperació al desenvolupament.
  19. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  20. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

  • Avaluació de polítiques
  • Creixement
  • Diners i Banca
  • Economia de la informació
  • Economia del comportament
  • Microeconometria
  • Organització Industrial
  • Xarxes

Per una descripció amb més detall del contingut del temari anar a https://sites.google.com/view/idea-program/master-program .

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 75 3 1, 2, 4, 5, 6, 7, 19, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20
Tipus: Supervisades      
Treball personal, treball en grup, lectures. 25 1 1, 2, 4, 5, 6, 7, 19, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20
Tipus: Autònomes      
Resolució d'exercicis i tutories 150 6 1, 2, 4, 5, 6, 7, 19, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20

El curs constarà de sessions on el professor presenta el material i sessions dedicades específicament a la resolució de problemes. Es recomana als estudiants que formin grups d’estudi per discutir sobre tasques i lectures.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, resolució d'exercicis 22% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 14, 17, 15, 18, 16, 7, 19, 8, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20
Examen Parcial 26% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 14, 17, 15, 18, 16, 7, 19, 8, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20
Examen Parcial 26% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 14, 17, 15, 18, 16, 7, 19, 8, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20
Examen Parcial 26% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 14, 17, 15, 18, 16, 7, 19, 8, 9, 3, 13, 10, 11, 12, 20

 

Aquesta mòdul no preveu el sistema d’avaluatió única.

Examen parcial 

26%  

Examen parcial

26%  

Examen parcial

26%  

Llistes de problemes i exercicis    i Assistència a classe i participació activa 

22%   

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 


Bibliografia

Akerlof, G.A., Kranton, R.E., 2000. Economics and Identity. Q. J. Econ. 115, 715—753

Alesina, A., Giuliano, P. and Nunn, N.: 2013, On the origins of gender roles: Women and the plough, The Quarterly Journal of Economics 128(2), 469–530.

Bartik, T.J., Who Benefits from State and Local Economic Development Policies, Kalamazoo, MI: W.E. Upjohn Institute for Employment Research,1991.

Bartolucci, Cristian, F. Devicienti, and I. Monz_on, Identifying Sorting in Practice," American Economic Journal: Applied Economics,October 2018, 10 (4), 408{438.

Baskaran, T., Min, B. and Uppal, Y.: 2015, Election cycles and electricity provision: Evidence from a quasi-experiment with indian special elections, Journal of Public Economics 126, 64–73.

Becker, S. O. and Woessmann, L.: 2009, Was weber wrong? a human capital theory of protestant economic history, The Quarterly Journal of Economics 124(2), 531–596.

Berndt, Ernst R., B. H. Hall, R. E. Hall, and Jerry A. Hausman, \Estimation and Inference in Nonlinear Structural Models," Annal of Economic and Social Measurement, October 1974, 3 (4), 653{666.

Bisin, A., Verdier, T., 2001. The Economics of Cultural Transmission and the Dynamics of Preferences. J. Econ. Theory 97, 298--319.

Black, S. E.: 1999, Do better schools matter? parental valuation of elementary education, The Quarterly Journal of Economics 114(2), 577–599.

Blundell, R. and S. Bond, \Initial Conditions and Moment Restrictionsin Dynamic Panel Data Models," Journal of Econometrics, August 1998, 87 (1), 115{143. and , \GMM Estimation with Persistent Panel Data: An Application to Production Functions," Econometric Reviews, March 2000, 19 (3), 321{340.

Bonhomme, S., T. Lamadon, and E. Manresa, \A Distributional Framework for Matched Employer Employee Data," Econometrica, May 2019, 87 (3), 699{739.

Brodeur, A., Lekfuangfu, W. N. and Zylberberg, Y.: 2017, War, migration and the origins of the thai sex industry, Journal of the European Economic Association 16(5), 1540–1576.

Camacho, M., G. Pérez Quirós and H. Rodríguez Mendizábal (2013): “Mixing the Ingredients: Business cycles, Technology Shocks, Productivity Slowdown and the Great Moderation”, unpublished manuscript

Carvalho, J.-P. (2013) "Veiling" Quarterly Journal of Economics 128(1); 337-370

Caselli, F.and W. J. Coleman, II, On The Theory of Ethnic Conflict, Journal of the European Economic Association, Volume 11, Issue suppl_1, 1 January 2013, Pages 161-192

Christiano, L. J., M. Eichenbaum, and C. L. Evans (1999): “Monetary Policy Shocks: What Have We Learned and to What End?,” in J. B. Taylor & M. Woodford (ed.), Handbook of Macroeconomics, edition 1, volume 1, chapter 2: 65-148, Elsevier.

Cooley, T. F. and G. D. Hansen (1995): “Money and the Business Cycle,” in T. F. Cooley (ed.) Frontiers of Business Cycle Research, Princeton University Press.

Gali, J. (1999): “Technology, Employment, and the Business Cycle: Do Technology Shocks Explain Aggregate Fluctuations?” American Economic Review, 89(1): 249-271.

Jackson, M. O. Social and economic networks. Princeton University Press,2010.

Newman, M.. Networks: an introduction. Oxford University Press, 2009.

Toke, A. , F. Albornoz and E. Hauk (2021) “Foreign influence in domestic policy”, Journal of Economic Literature 59(2):426-87

 

Referències addicionals seran proporcionades al llarg del curs.


Programari

  • Matlab
  • R
  • Phyton
  • Stata

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès anual matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès anual matí-mixt