Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Macroeconomia Avançada i Finances

Codi: 40102 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2

Professor/a de contacte

Nom:
Amedeo Stefano Edoardo Piolatto
Correu electrònic:
amedeo.piolatto@uab.cat

Equip docent

Jesus David Perez Castrillo
Luca Gambetti
Joan Llull Cabrer
Amedeo Stefano Edoardo Piolatto
(Extern) Hugo Rodríguez Mendizabal
(Extern) Marta Troya Martinez
(Extern) Pau Roldán

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits específics.


Objectius

Aquest mòdul presenta alguns dels models teòrics i empírics més utilitzats en la macroeconomia moderna. En proporcionar fonaments teòrics sòlids, l’objectiu d’aquest mòdul és introduir l’estudiant a aplicacions frontereres en macroeconomia i finances i obrir noves línies de recerca. Els estudiants també aprendran tècniques punteres per a l’avaluació de polítiques.

 


Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme recerques sobre economia.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  4. Elaborar arguments rigorosos per explicar determinats fenòmens econòmics macroeconòmics i financers
  5. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  6. Emmarcar una pregunta econòmica de l'àmbit de la macroeconomia i les finances en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  7. Identificar els supòsits específics que permeten donar resposta a fenòmens del camp de la macroeconomia i les finances
  8. Interpretar tant la modelització del problema com la conclusió que se'n deriva
  9. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  12. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  13. Reconèixer els reptes pendents en el camp de la macroeconomia i les finances, proposar un pla que descrigui els passos que cal seguir i les metodologies que s'han d'utilitzar per respondre a aquests reptes
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

  • Avaluació de polítiques
  • Creixement
  • Diners i Banca
  • Economia de la informació
  • Finances corporatives
  • Finances públiques
  • Macroeconometria
  • Temes avançats en macroeconomia, desigualtat i creixement

 Per una descripció amb més detall del contingut del temari anar a https://sites.google.com/view/idea-program/master-program .

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 75 3 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Classes pràctiques, llistes de problemes, tutories 25 1 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, estudi en grups, lectures de textes de manuals de referència i d'artícles científics 150 6 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11

El curs constarà de sessions on el professor presenta el material i sessions dedicades específicament a la resolució de problemes. Es recomana als estudiants que formin grups d’estudi per discutir sobre tasques i lectures.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, llistes de problemes i altres execicis 22% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11
Examen Parcial 26% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11
Examen Parcial 26% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11
Examen Parcial 26% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 8, 5, 14, 13, 2, 12, 9, 10, 11

Aquesta mòdul no preveu el sistema d’avaluatió única.

 

Examen parcial 

26%  

Examen parcial

26%  

Examen parcial

26%  

Llistes de problemes i exercicis    i Assistència a classe i participació activa 

22%   

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 


Bibliografia

Aghion, P. and Bolton, P. (1992), “An Incomplete Contracts Approach to Financial Contracting,” Review of Economic Studies 59: 473-494.

Akerlof, G. (1970), “The Market for Lemmons, Quality Uncertainty and the Market Mechanism,” Quarterly Journal of Economics 84: 488-500.

Allen, F. and Michaely, R. (1995), “Dividend Policy,” in Handbooks of Operation Research and Management Science: Finance (ed. Jarrow, R., Maksimovic, V. and Ziemba, W.), Amsterdam: North-Holland.

Brealey, R.A. and Myers, S.C. (1997), “Principles of Corporate Finance,” New York McGraw-Hill.

Brockwell, P. J. and R. A. Davis, (2009), Time Series: Theory and Methods, Springer-Verlag: Berlin

Camacho, M., G. Pérez Quirós and H. Rodríguez Mendizábal (2013): “Mixing the Ingredients: Business cycles, Technology Shocks, Productivity Slowdown and the Great Moderation”, unpublished manuscript

Canova F. (2007), Methods for Applied Macroeconomic Research, Princeton University Press: Princeton

Christiano, L. J., M. Eichenbaum, and C. L. Evans (1999): “Monetary Policy Shocks: What Have We Learned and to What End?,” in J. B. Taylor & M. Woodford (ed.), Handbook of Macroeconomics, edition 1, volume 1, chapter 2: 65-148, Elsevier.

Cooley, T. F. and G. D. Hansen (1995): “Money and the Business Cycle,” in T. F. Cooley (ed.) Frontiers of Business Cycle Research, Princeton University Press.

Gali, J. (1999): “Technology, Employment, and the Business Cycle: Do Technology Shocks Explain Aggregate Fluctuations?” American Economic Review, 89(1): 249-271.

Hamilton J. D. (1994), Time Series Analysis, Princeton University Press: Princeton

Lutkepohl H. (2005), New Introduction to Multiple Time Series, Springer-Verlag: Berlin

Tirole, J. (2006), “The Theory of Corporate Finance,” Princeton University Press.

 

Referències addicionals seran proporcionades al llarg del curs.


Programari

  • Matlab
  • R
  • Phyton
  • Stata

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 3 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt