Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Economia II

Codi: 40096 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Amedeo Stefano Edoardo Piolatto
Correu electrònic:
amedeo.piolatto@uab.cat

Equip docent

Esther Hauk
Luis Eduardo Rojas Duenas
(Extern) Pau Roldán

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits específics.


Objectius

Aquest mòdul cobreix la segona part del nucli de microeconomia i macroeconomia modernes. Els temes que es veuen en aquest mòdul són la base dels models que s’utilitzen en microeconomia avançada i macroeconomia. La secció de microeconomia demostra formalment, mitjançant tècniques matemàtiques avançades, l’existència d’un equilibri general i les seves propietats, discutint els teoremes fonamentals de l’economia del benestar. En aquesta secció també es tracten casos en què els supòsits clàssics no es compleixen i les seves conseqüències. La secció de macroeconomia estudia models matemàtics d’equilibri general sota incertesa i les seves implicacions per a l’avaluació d’actius. Aquesta secció també proporciona a l'estudiant tècniques de programació dinàmica; aquestes tècniques són les eines necessàries per resoldre models dinàmics.


Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar-hi solucions.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Construir recomanacions fonamentades en models d'equilibri general
  2. Conèixer els supòsits neoclàssics i descriure'n les implicacions per al comportament del mercat agregat i per al comportament dels agregats econòmics
  3. Distingir els models d'equilibri general i parcial
  4. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  5. Emmarcar una pregunta econòmica en un model matemàtic d'equilibri general i saber-ne derivar i entendre les conclusions
  6. Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  9. Saber aplicar els instruments de la perspectiva de gènere a l'anàlisi de les organitzacions.
  10. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  11. Saber fer un ús inclusiu i no sexista de la llengua.
  12. Saber fer una anàlisi sensible al gènere.
  13. Saber integrar les condicions i les necessitats de dones i homes i l'enfocament dels drets humans a les polítiques de cooperació al desenvolupament.
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  15. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

 I. Microeconomia II

1. Introducció a l’equilibri general

2. Equilibri i les seves propietats de benestar bàsic

3. La teoria positiva de l’equilibri

4. El nucli i l’equilibri

5. Potència del mercat

6. Selecció adversa, senyalització i cribratge

7. El problema de l’agent principal

 

II. Macroeconomia II

1. Preus d’actius

2. OLG amb diners

3. Model Sidrauski

4. Model de caixa anticipada

5. Teoria de la cerca Kiyotaki-Wright

6. Informació imperfecta

7. El nou model monetari Keynesià

8. Política monetària i fiscal

 

III. Macroeconomia III

1. Introducció

2. El model IM

3. Equilibri general del model IM

4. Eficiència restringida sota IM

5. Fiscalitat óptima en economies IM

6. Models del mercat laboral

7. Empreses heterogènies

Per una descripció amb més detall del contingut del temari anar a https://sites.google.com/view/idea-program/master-program .

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 112,5 4,5 3, 5, 2, 4, 1, 14, 8, 7, 15
Tipus: Supervisades      
Llistes de problemes, tutorials 75 3 3, 5, 2, 4, 1, 14, 8, 7, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, estudi en grups, lectures de textos de manuals de referència i articles científics 187,5 7,5 3, 5, 2, 4, 1, 14, 8, 7, 15

El curs constarà de sessions on el professor presenta el material i sessions dedicades específicament a la resolució de problemes. Es recomana als estudiants que formin grups d’estudi per discutir sobre tasques i lectures.

La metodologia proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, llistes de problemes i exercicis 22% 0 0 3, 5, 9, 12, 10, 13, 11, 2, 4, 1, 14, 6, 8, 7, 15
Examen Part I 26% 0 0 3, 5, 9, 12, 10, 13, 11, 2, 4, 1, 14, 6, 8, 7, 15
Examen Part II 26% 0 0 3, 5, 9, 12, 10, 13, 11, 2, 4, 1, 14, 6, 8, 7, 15
Examen Part III 26% 0 0 3, 5, 9, 12, 10, 13, 11, 2, 4, 1, 14, 6, 8, 7, 15

 

Aquesta mòdul no preveu el sistema d’avaluatió única.

Examen Part I 

26%  

Examen Part II

26%  

Examen Part III

26%  

Llistes de problemes i exercicis    i Assistència a classe i participació activa 

22%   

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 


Bibliografia

Microeconomia II:

Mas-Colell, A, M. Whinston and J. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press

 

Macroeconomia II:

Blanchard, O. and Fischer, S., Lectures on Macroeconomics 

Walsh, C,  Monetary Theory and Policy by (W), MIT Press

 

Macroeconomia III:

Ljungqvist, L. and T. Sargent, Recursive Macroeconomic Theory, MIT Press

Stokey, N. L., and R. E. Lucas, Recursive Methods in Economic Dynamics, Harvard University Press

  

Referències addicionals seran proporcionades al llarg del curs.


Programari

  • Matlab
  • R
  • Phyton
  • Stata

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt