Logo UAB

Economia I

Codi: 40095 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Amedeo Stefano Edoardo Piolatto
Correu electrònic:
amedeo.piolatto@uab.cat

Equip docent

Francisco Javier Vila Carnicero
Javier Fernandez Blanco

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits específics.


Objectius

 Aquest mòdul introdueix, de manera formal i analítica, els principis bàsics de macroeconomia i microeconomia. L’estudiant aprèn a analitzar problemes econòmics i a derivar-ne les implicacions mitjançant tècniques i eines pròpies de les ciències matemàtiques. La microeconomia se centra tant en la teoria de decisions de consumidor com de producció. La macroeconomia se centra en eines analítiques avançades que són necessàries per a l'anàlisi de problemes dinàmics.


Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els avantatges i el inconvenients dels supòsits neoclàssics
  2. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  3. Emmarcar una pregunta econòmica de microeconomia o macroeconomia clàssica en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  4. Interpretar la modelització del problema clàssic, la conclusió que se'n deriva i les seves limitacions
  5. Plantejar un problema econòmic senzill de manera analítica
  6. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  7. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  8. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  9. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

I. Microeconomia

1. Teoria del consumidor

2. Elecció sota incertesa

3. Teoria de l'empresa

 

II. Macroeconomia

1. Model de creixement neoclàssic determinista

2. Programació dinàmica

3. Models estocàstics

4. Models de generació superposats

Per una descripció amb més detall del contingut del temari anar a https://sites.google.com/view/idea-program/master-program .

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 112,5 4,5 1, 3, 4, 2, 8, 5, 7, 6, 9
Tipus: Supervisades      
Llistes de problemes, tutorials 75 3 1, 3, 4, 2, 8, 5, 7, 6, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, estudi en grups, lectures de llibres i articles de referència 187,5 7,5 1, 3, 4, 2, 8, 5, 7, 6, 9

El curs constarà de sessions on el professor presenta el material i sessions dedicades específicament a la resolució de problemes. Es recomana als estudiants que formin grups d’estudi per discutir sobre tasques i lectures.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a clàsse, llistes de problemes i exercicis 20% 0 0 1, 3, 4, 2, 8, 5, 7, 6, 9
Examen Part I 40% 0 0 1, 3, 4, 2, 8, 5, 7, 6, 9
Examen Part II 40% 0 0 1, 3, 4, 2, 8, 5, 7, 6, 9

 

Aquesta mòdul no preveu el sistema d’avaluatió única.

Examen Part I 

40%  

Examen Part II

40%  

Llistes de problemes i exercicis    i Assistència a classe i participació activa 

20%   

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

 

 

 


Bibliografia

Microeconomia:

Mas-Colell, A., M. Whinston and J. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press

Jehle, G.A., P. J. Reny, Advanced Microeconomic Theory (Third Edition). Prentice hall

 

Macroeconomia:

Krueger, D., Macroeconomic Theory, teaching manuscript

Ljungqvist, L. and T. Sargent, Recursive Macroeconomic Theory, MIT Press

Stokey, N. L. and R. E. Lucas, Jr., Recursive Methods in Economic Dynamics, Harvard University Press.(CP) Cooley, T. F. and E. C. Prescott, Economic Growth and Busines Cycles, in Cooley, T.F. (ed.) Frontiers of Business Cycle Research, Princeton University Press

King, R. G., C. I. Plosser, and S. T. Rebelo, Production Growth and Business Cycles. I. The Basic Neoclassical Growth Model, Journal of Monetary Economics, 21, pp. 195-232

Krusell, P., L. E. Ohanian, J.-V. Ríos-Russ, and G. L. Violante, Capital-Skill Complementarity and Inequality: A Macroeconomic Analysis, Econometrica, 68 (5), pp. 1029-1053

 

Referències addicionals seran proporcionades al llarg del curs.


Programari

  • Matlab
  • R
  • Phyton
  • Stata

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt