Logo UAB

Pràctiques Professionals

Codi: 107559 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500240 Musicologia OT 3
2500240 Musicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Aurèlia Pessarrodona Pérez
Correu electrònic:
aurelia.pessarrodona@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Les Pràctiques Professionals són una assignatura optativa. Per matricular-s'hi cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 crèdits dels tres primers cursos. 

A l’assignatura s’hi accedeix mitjançant un procés de preinscripció que té un calendari que es fa públic cada any. Podeu consultar el calendari al següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/informacio-1345722449027.html

No haver realitzat el procés de preinscripció comporta la impossibilitat de matricular-se a l’assignatura de Pràctiques Professionals. Només s’assignarà una plaça de pràctiques a l’alumnat que s’hagi preinscrit dins del termini establert. La preinscripció dels estudiants contempla la priorització d’un màxim de cinc places ofertes. L’assignació de les places es farà per nota mitjana de l’expedient.

La inscripció seguirà aquest procediment:

  • Reunió informativa al maig.
  • Preinscripció a través del web de la facultat. OBLIGATÒRIA
  • Admissió de l'estudiant a les Pràctiques Professionals, assignació de plaça i acceptació.
  • Matrícula amb la resta d'assignatures. L'estudiant ha d'haver formalitzat la matrícula en l'assignatura i haver signat el conveni abans d'iniciar la seva feina amb l'entitat col·laboradora (pràctiques fora de la UAB) o el plec de condicions (dins la UAB).
  • L'estudiant tindrà una tutoria acadèmica de la Universitat (a càrrec de la coordinació de les Pràctiques Professionals del grau) i una tutoria de l'entitat col·laboradora o projecte, amb experiència professional, els coneixements necessaris i la disponibilitat per guiar-lo en la realització correcta de les pràctiques.
  • Només s’assignarà una plaça de pràctiques a l’alumnat que s’hagi preinscrit dins del termini establert.

La coordinació de les Pràctiques Professionals s'ocuparà de la negociació, formalització i gestió dels convenis que regulin les pràctiques externes amb institucions, organismes i empreses. També orientarà l'estudiant tant en el procés d'assignació de plaça com durant la realització de les pràctiques. 

Un cop realitzada l'estada de pràctiques, el professorat avaluarà el seu rendiment d'acord amb la memòria lliurada i l'informe de tutoria. Els horaris de realització de les Pràctiques Professionals han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l'estudiant a la Universitat. Així mateix els horaris s'establiran d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora. 


Objectius

Les pràctiques externes del Grau de Musicologia tenen l'objectiu de posar en contacte a l'estudiant amb el món professional. La realització de les pràctiques externes i la seva superació garanteixen:

  1. El contacte de l'estudiant, durant el seu període formatiu, amb un àmbit laboral d'interès.
  2. El coneixement de les tasques d'aquest àmbit.
  3. L'adquisició d'experiència laboral en un sector professional relacionat amb els estudis que realitza.

Atès que les activitats professionals per a les quals preparen els estudis de Musicologia són moltes i diverses, les pràctiques externes que duen a terme els estudiants també són diversificades i s'escullen en funció dels seus interessos futurs.


Competències

    Musicologia
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar mitjans tecnològics i informàtics (Internet, bases de dades, programari específic d'edició i tractament del so, etc.). a la disciplina musicològica.
  • Integrar-se en projectes comuns de caràcter interdisciplinari.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Relacionar conceptes i informacions de diferents disciplines humanístiques, científiques i socials, especialment les interaccions que s'estableixen entre la música i la filosofia, la història, l'art, la literatura i l'antropologia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir habilitats per organitzar grups de treball, amb la planificació, el repartiment de tasques i la flexibilitat metodològica adequats.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aprofundir en la capacitat de treballar en equips de recerca homogenis o interdisciplinaris.
  5. Assumir un rol participatiu en els projectes propis de les pràctiques i en altres iniciatives de recerca o gestió.
  6. Col·laborar en projectes col·lectius d'estudi del patrimoni cultural.
  7. Desenvolupar habilitats per a la transferència de la formació musicològica a l'àmbit de la gestió cultural i de lleure.
  8. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  9. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  10. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  11. Incorporar-se en projectes de recerca en musicologia.
  12. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  13. Participar en projectes col·lectius de gestió cultural.
  14. Participar en projectes propis de l'etnomusicologia.
  15. Prendre part en projectes propis de la gestió musical.
  16. Recollir totes les eines informàtiques pròpies de la musicologia i saber aplicar-les correctament als projectes.
  17. Redactar projectes crítics de contingut musicològic, ordenats i planificats de manera eficient.
  18. Relacionar conceptes i innovacions metodològiques propis de la música i de les ciències humanes amb el conjunt de les disciplines humanístiques en activitats de gestió musical i cultural.
  19. Resoldre problemes de manera autònoma.
  20. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Les Pràctiques Externes són de 150 hores, de les quals 130 son hores de pràctiques i les altres 20 son hores de tutories intermèdies per part de la responsable de l'assignatura (7,5 h), realització de la memòria de pràctiques (7,5 h) i sessions teòriques i cursos organitzats pel Servei d'Ocupabilitat (5 h). No hi ha uns continguts específics i concrets perquè depenen del centre i del tipus de treball que s’hi hagi de dur a terme.

Les institucions en les quals fer les pràctiques han de ser triades per la/l'estudiant d'entre les entitats disponibles. El marc de les pràctiques professionals contempla dues modalitats:

A. Pràctiques externes subscrites entre una entitat col·laboradora externa i la UAB. La UAB signa tants convenis específics de cooperació educativa com estudiants matriculats en aquesta modalitat.

B. Pràctiques externes en l'àmbit de la UAB en el marc de Grups de Recerca o Projectes d'Investigació vinculats al Departaments del graus implicat. En aquest cas, les Pràctiques s'establiran mitjançant la signatura d'una Resolució per a la realització de practiques dins l'àmbit de la UAB i d'un Plec de condicions específiques, segons model oficial.

Algunes de les empreses per al curs 2024-25 són les següents:

  • Alter Sinèrgies (projecte El Càntut).
  • Arxiu Capitular de Lleida.
  • Arxiu Comarcal del Pla d'Urgell.
  • Arxiu Diocesà de Solsona.
  • Catalunya Música.
  • Centre de Documentació de l'Orfeó Català.
  • Centre de Recerca en Arts Escèniques (UAB).
  • Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.
  • Corporació de Ràdio i Televisió Espanyola. 
  • Editorial Tritó.
  • Festival Mixtur.
  • Fundació Maurí.
  • Grup Enderrock.
  • Grup de recerca IFMuC-IcMuC (Arxiu Provincial dels Caputxins de Sarrià). 
  • Museu de la Música de Barcelona.
  • My Sheet Music Transcriptions.
  • Onda Estudios.
  • UAB Open Labs.

Si un estudiant creu que es pot fer alguna activitat pràctica a una institució que no està al llistat inicial, s’ avaluarà la possibilitat de signar un acord amb la institució.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats formatives 7,5 0,3 1, 7, 11, 4, 13, 14, 8, 15, 6
Tipus: Supervisades      
Activitats de suport a la institució o al projecte que acull l'estudiant 125 5 1, 3, 2, 20, 16, 9, 7, 10, 11, 12, 18, 4, 13, 14, 8, 19, 5, 15, 6, 17
Seguiment de la coordinació de pràctiques 10 0,4 1, 20, 18, 4, 8
Tipus: Autònomes      
Elaboració d'una memòria de síntesi de les activitats realitzades 7,5 0,3 3, 2, 20, 16, 7, 10, 5, 17

La formació específica depèn de l'activitat professional de l'entitat que aculli a l'estudiant. De la mateixa manera, els resultats d'aprenentatge varien en funció de les habilitats específiques adquirides durant les pràctiques.

El tutor o tutora de l'entitat col·laboradora o projecte de recerca s'encarregarà d'indicar i supervisar les activitats realitzades per l'estudiant en el marc de les Pràctiques Externes d'acord amb el corresponent projecte formatiu.  La tutoria es fonamenta en explicar en què consisteixen les Pràctiques externes i en realitzar el seguiment del seu curs. Els estudiants hauran de realitzar un mínim de dues sessions de tutoria (presencial o virtual), durant el període de realització de les Pràctiques Externes. La persona tutora en deixarà constància d’aquestes sessions mitjançant un acta (seguint el model facilitat pel Deganat). 

L'estudiant tindrà seguiment de la coordinació (presencial o virtual) durant la realització de les pràctiques i al final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe final del tutor 70 0 0 1, 3, 2, 20, 16, 9, 7, 10, 11, 12, 18, 4, 13, 14, 8, 19, 5, 15, 6, 17
Memòria de síntesi de les activitats realitzades 20 0 0 1, 3, 2, 20, 9, 7, 10, 12, 18, 4, 8, 19, 17
Seguiment de la coordinació de Pràctiques 10 0 0 16, 11, 18, 4, 13, 14, 5, 15, 6

L’avaluació es realitzarà a partir dels informes següents:

  1. Informe de tutorització externa (70%): El tutor o tutora de l'entitat col·laboradora realitzarà un informe final, amb el nombre d'hores realitzades i les valoracions dels aspectes referits a les competències genèriques i específiques que estableix el Projecte formatiu (en el termini màxim de 15 dies i segons el model establert).
  2. Memòria final de l’estudiant (o autoinforme, 20%): L'estudiant elaborarà una memòria final amb la valoració de les tasques i els coneixements i competències adquirits, en relació amb els estudis universitaris. L'entrega d'aquesta memòria per part de l'estudiant és requisit imprescindible per a l'avaluació final.
  3. Informe de tutorització interna (10%): a partir de l'informe de la tutoria de l'entitat, la memòria i el seguiment realitzat, la coordinació acadèmica de pràctiques de l'àmbit d'estudis escollit per l'estudiant avaluarà les pràctiques de cada estudiant, emplenarà el corresponent informe de valoració i qualificarà l'assignatura.

Com a part de les activitats formatives especificades a l’avaluació de les Pràctiques Professionals, cal que l’alumnat compleixi aquests dos requisits:

  • haver assistit a almenys 2 dels cursos d’orientació professional grupal organitzats pel Servei d’Ocupabilitat i acreditar-ho adjuntant a la Memòria de Pràctiques el certificat d’assistència obtingut.
  • haver realitzat el qüestionari Test de Competències Professionals ofert pel Servei d’Ocupabilitat de la UAB. El resultat del test es pot descarregar i adjuntar a la Memòria de Pràctiques.

Les qualificacions de l’assignatura de Pràctiques Externes poden ser:

  • No avaluable: quan l’estudiant no hagi arribat a realitzar un 10% de les hores presencials previstes al conveni.
  • Suspès: quan l’estudiant hagi superat el 10% de presencialitat, però no hagi completat les hores previstes al conveni o bé sigui avaluat negativament.
  • Matrícula d’Honor: no s’atorga la qualificació atès el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació i l’heterogeneïtat d’aquesta assignatura en les diferents titulacions de la Facultat.
  • Recuperació. L’assignatura de Pràctiques Externes no pot recuperar-se.

 


Bibliografia

La bibliografia serà proporcionada pels tutors de les pràctiques en funció de les tasques que hagi de desenvolupar l'estudiant.


Programari

D'entrada no s'exigeix cap programa. 


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.