Logo UAB

Eines i Recursos Lingüístics per al Llenguatge Periodístic en Espanyol

Codi: 107553 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501933 Periodisme OT 3
2501933 Periodisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Cantillo Nieves
Correu electrònic:
teresa.cantillo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es necessari tenir un coneixement de la llengua espanyola equivalent al C1 per poder seguir l'assignatura.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer diferents eines i recursos lingüístics, tant digitals com en paper, que serveixin a l’alumnat per perfeccionar els seus coneixements sobre la llengua espanyola. Al final del curs, l'alumnat ha de poder aplicar els coneixements adquirits a la detecció i solució d’errors lingüístics presents en textos extrets de mitjans de comunicació orals i escrits de manera eficient, així com a la composició i perfeccionament dels seus propis textos.


Competències

    Periodisme
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa en les dues llengües oficials oralment i per escrit.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  3. Construir textos en les dues llengües oficials que s'adeqüin a les estructures del llenguatge periodístic.
  4. Demostrar que es té domini de les llengües oficials i dels seus recursos expressius per produir texts orals i escrits amb fluïdesa, eficàcia i precisió.
  5. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Trobar el que és substancial i rellevant en textos periodístics, en les dues llengües oficials, en qualsevol suport per detectar formes correctes d'expressió orals i escrites.

Continguts

1. Introducció a les eines i recursos lingüístics en paper i digitals. Quines i per a què

2. Gramàtiques, diccionaris i llibres d'estil. Altres eines i recursos lingüístics

3. Els dubtes principals en l'ús de la llengua oral i escrita


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 18 0,72 3, 9, 1, 8, 7
Exercicis escrits 18 0,72 3, 5, 9, 7
Exercicis orals 17,5 0,7 4, 5, 6, 1, 8, 7
Tipus: Supervisades      
Resolució de dubtes 4,5 0,18 5, 6, 7
Tutories 13 0,52 3, 1, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 25 1 9, 6, 1, 8
Lectures obligatòries 14 0,56 4, 9, 6, 8, 7
Preparació de textos 34 1,36 3, 2, 4, 5, 8, 7

La metodologia emprada combina les classes teòriques amb activitats pràctiques de diferent tipologia, que requereixen la participació activa de l'alumnat, individualment i en grup. En les activitats supervisades l'alumnat haurà de realitzar la lectura i l'anàlisi de textos i documents de lectura obligatòria, així com preparar i realitzar els treballs assignats pel professorat. L'alumnat comptarà amb materials de suport en el Moodle de l'assignatura i amb tutories presencials. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats específiques 10 2 0,08 2, 4, 5, 9, 8, 7
Exàmens 90 4 0,16 3, 2, 4, 5, 9, 6, 1, 8, 7

Avaluació continuada

L’avaluació es basarà en evidències de tres tipus:

1) Assistència i participació activa a classe (10%)

2) Dues proves escrites (35% + 35%)

3) Presentació oral (20%)

A l’inici de cada activitat d’avaluació, el professor informarà els estudiants del procediment i de la data de revisió de les qualificacions. La nota mínima per a aprovar l’assignatura és 5.

Si un estudiant ha estat avaluat de menys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura, rebrà la consideració de “no avaluable”.

Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.

Avaluació única

L’alumnat que opti per l’avaluació única haurà de fer les següents activitats:

a) Prova escrita sobre els contiguts teórics de la matèria (40%).

b) Prova de resolució d’un seguit d’activitats pràctiques (40%).

c) Lliurament d’un treball escrit (20%).

Per optar a la recuperació cal complir dues condicions: (1) haver estat avaluat almenys de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura i (2) tenir una nota d’avaluació continuada compresa entre 3,5 i 4,9. La qualificació màxima de la recuperació és 5. La recuperació consistirà en un prova global sobre els continguts de l’assignatura.


Bibliografia

BOSQUE, Ignacio y Violeta DEMONTE (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

CLAVE (2002): CLAVE. Diccionario del uso del español actual, 5ª ed., dir. C. Maldonado González, Madrid: SM.

DEA (1999): M. Seco, O. Andrés y G. Ramos, Diccionario del español actual, Madrid: Aguilar.

DPD (2005): Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Santillana. Disponible en http://www.rae.es.

DLE (2014): Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 23ª edición. Madrid: Espasa-Calpe. Disponible en https://dle.rae.es/

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2018): Libro de estilo de la lengua española, Madrid: Espasa.

Bibliografia específica Al llarg del curs es facilitaran les referències bibliogràfiques obligatòries i complementàries fonamentals per possibilitar el seguiment de l’assignatura.


Programari

Microsoft Office o similar.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 11 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt