Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 3 |
2501928 Comunicació Audiovisual | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements d'història del cinema i de llenguatges audiovisuals.
Coneixements d'anglès per a les lectures i visionats.
Conèixer la història del documental i aprendre els llenguatges i especificitats per tal de desenvolupar la capacitat de realitzar projectes documentals crítics i imaginatius.
TEMA 1. APROXIMACIÓ AL CAMP DE LA NO FICCIÓ. EVOLUCIÓ DE LES FORMES DE REPRESENTACIÓ I EXPRESSIÓ NARRATIVA
1 - Presentació
2 - Context (no ficció)
3 - Evolució de les formes de representació i dexpressió narrativa
4 - Fases de producció
5 - Els preliminars del viatge (pràctica)
6 - Parts clau d'un projecte: dossier + teaser + pitch
7 - Anàlisi de casos de no ficció-acadèmia:
* Cyborg Project (2014)
* More than Bodies (2017)
TEMA 2. APROXIMACIÓ, DEFINICIÓ, CLASSIFICACIONS I HISTÒRIA DEL GÈNERE DOCUMENTAL
1 - Aproximació al documental audiovisual
2 - Definició gènere documental
3 - Classificacions gènere documental
4 - Història gènere documental
5 - Autors i conceptes clau
6 - Obres de referència
7 - Verbs + substantius (pràctica)
8 - Escala narrativa (pràctica)
9 - Anàlisi de casos de no ficció-productora:
* Pregoneros de Medellín (2015)
* Bugarach. Cómo sobrevivir al Apocalipsis (2017)
* Sexo, Maracas y Chihuahuas (2016)
* Las Sinsombrero (2015)
TEMA 3. TENDÈNCIES CONTEMPORÀNIES. MEDIACIÓ DE LA TECNOLOGIA: DOCUMENTAL INTERACTIU, TRANSMÈDIA, IMMERSIU I GENERATIU
1 - Selecció de tendències contemporànies (noves subjectivitats)
2 - Documental interactiu
3 - Documental transmèdia
4 - Documental immersiu
5 - Dossier de projecte (pràctica)
6 - Benchmarking (pràctica)
7 - Anàlisi de casos de no ficció-TV/OTT:
* Interactivos la Marató - TV3 (2013-2014)
* Escarabajos. Un país descubierto a pedalazos (2021)
* El Cubo. Historias tridimensionales (2021 - 2023)
8 - Guies de producció
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | KM19, KM19 |
Pràctiques de laboratori | 22,5 | 0,9 | CM14, CM15, CM14 |
Seminaris | 15 | 0,6 | CM14, CM15, KM19, CM14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | CM14, CM15, CM14 |
Tipus: Autònomes | |||
Visionats, lectures i realització de peces documentals | 82,5 | 3,3 | CM14, CM15, CM14 |
Les sessions de l'assignatura es conduiran mitjançant diferents tipus d'activitats, agrupades en classes magistrals, seminaris i pràctiques de laboratori consistents en la elaboració d'un documental i peces complementàries, d'acord amb els paràmetres especificats a la part teòrica.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. E
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita | 30% | 3 | 0,12 | KM19 |
Pràctiques | 50% | 3 | 0,12 | CM14, CM15, KM19 |
Seminaris | 20% | 1,5 | 0,06 | CM14, CM15 |
Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Prova escrita (30%)
- Pràctiques (50%)
- Seminaris (20%)
Cal aprovar la prova escrita i els treballs pràctics per poder fer mitjana i superar l'assignatura. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura, s'haurà hagut dobtenir una nota mitjana de 3,5. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aitken Ian (2006). The Concise Routledge Encyclopedia of the Documentary Film. Routledge.
Barnouw, Erik (1996). El documental. Historia y estilo. Gedisa.
Breschand, Jean (2002). Le documentaire, l’áutre face du cinéma. Cahiers du cinéma.
Bruzzi, Stella (2000). New Documentary: a critical introduction. Routledge.
Català, Josep M.; Cerdán, Josetxo.; Torreiro, Casimiro (2008). La forma de lo real. Introducción a los estudios visuales. Editorial UOC.
Cerdán, Josetxo.; Torreiro, Casimiro. (2005). Documental y vanguardia. Cátedra.
Chanan, M. (2008). The Politics of Documentary. British Film Institute.
Corner, John (1996). The Art of Record. A Critical Introduction to Documentary. Manchester University Press.
Ellis, Jack; Mclane, Betsy (2005). A New History of Documentary Film. Continuum.
Grierson, John (1966). Grierson on documentary. Faber & Faber.
Meran Barsam, Richard (1992). Nonfiction Film: a Critical History. Indiana University Press.
Nichols, Bill (1991). La representación de la realidad: Cuestiones y Conceptos sobre el Documental. Paidós.
Nichols, Bill (1994). Blurred Boundaries. Question of meaning in contemporary culture. Indiana University Press.
Nichols, Bill (2001). Introduction to Documentary. Indiana University Press.
Plantinga, Carl (1997). Rhetoric and representation in nonfiction film. Cambridge University Press.
Rabinowitz, Paula (1994). They Must Be Represented: The Politics of Documentary. Verso.
Renov, Michael (1993). Theorizing Documentary. Routledge.
Rosenthal, Alan (1988). New Challenges for documentary. The University of California Press.
Rotha, Paul (1970). Documentary Film. Hasting House Publishers.
Vertov, Dziga (1973). El Cine Ojo. Fundamentos.
Weinrichter, Antonio (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. T&B Editores.
Winston, Brian (1995). Claiming the Real. The Documentary Film Revisited. British Film Institute.
OFIMÀTICA
* Word
* Powerpoint
ESCRIPTURA GUIÓ
* Final Draft
https://www.finaldraft.com/
* Movie Magic
https://www.ep.com/movie-magic-scheduling/
* Script Ware
https://script-ware.com/
* Celtx
https://www.celtx.com/
* Studio Blinder
https://www.studiobinder.com/script-sides/
DESENVOLUPAMENT NARRATIU HISTÒRIES
* Dramatica
https://dramatica.com/
* Writer’s First Aid
https://www.instituteforwriters.com/product/writers-first-aid/
* Write Pro
https://www.writepro.com/
* Fabula Deck
https://fabuladeck.com/es
IMATGE - EDICIÓ DE VÍDEO I AUDIO - POSTPRODUCCIÓ
* Da Vinci / Premiere / Final Cut
* Affinity Photo / Photoshop
* Audacity / Audition
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 41 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |