Logo UAB

Història de la Ràdio i la Televisió

Codi: 107549 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501928 Comunicació Audiovisual OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Matilde Delgado Reina
Correu electrònic:
matilde.delgado@uab.cat

Equip docent

Enrique Fibla Gutierrez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap específic.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és analitzar l'evolució de la ràdio i la televisió des del seus orígens, atenent als aspectes tecnològics, estètics, institucionals i de caràcter social i cultural amb interès especial en l’origen i desenvolupament dels continguts.

 

Els objectius específics son els següents:

  • Conèixer els antecedents de la ràdio i la televisió.
  • Identificar el desenvolupament tecnològic en relació a la ràdio i a la televisió.
  • Estudiar el paper social, polític i cultural de la ràdio i la televisió.
  • Aproximar-se als models de programació radiofònica i televisiva.
  • Comprendre la importància dels gèneres i les programacions en l'evolució del continguts de la ràdio i
  • de la televisió.
  • Contextualitzar el paper de la ràdio i de la televisió a partir de diferents factors com són el tecnològic, el social, el polític, el cultural i l'econòmic.
  • Identificar els models de la ràdio i de la televisió a l'era analògica i a l'era digital.
  • Reflexionar sobre les funcions informatives i d'entreteniment dels mitjans en diferents èpoques.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  2. CM05 (Competència) Valorar les innovacions en els models de recerca històrica de les produccions en cinema, ràdio i televisió.
  3. KM10 (Coneixement) Citar els principals mètodes d'anàlisi i interpretació de les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  4. KM11 (Coneixement) Reconèixer els principals moviments estètics i l'impacte social que tenen que podem trobar en les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  5. KM12 (Coneixement) Relacionar produccions concretes de cinema, ràdio i televisió amb els factors estructurals i tecnològics existents en l'àmbit de la comunicació audiovisual.
  6. SM09 (Habilitat) Investigar l'evolució històrica i l'actualitat comparada en les produccions audiovisuals de cinema, ràdio i televisió.
  7. SM10 (Habilitat) Classificar qualsevol tipus de font o document relacionat amb les produccions audiovisuals de cinema, ràdio o televisió.

Continguts

1. Naixement dels mitjans electrònics: tecnologia, política i societat, transformació en mitjà de masses, els primers relats.

2. Estats Units. Estudi del model hegemònic

3. El model europeu. Els monopolis públics

4. El cas espanyol i català


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 15 0,6 KM10, KM11, KM12, SM09, SM10, KM10
Sessions Teòriques 38 1,52 CM05, KM11, KM12, SM09, CM05
Tipus: Supervisades      
Tutories 8 0,32 CM05, KM10, KM12, SM09, SM10, CM05
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 82,5 3,3 CM05, KM11, KM12, SM09, SM10, CM05

El desenvolupament d'aquesta assignatura inclou:

a. Sessions teòriques on s'impartiran els coneixements necessaris per a l'assoliment de les competències, així

com l'escolta i el visionat d'aquells programes radiofònics i televisius que ens ajudin a entendre l'evolució dels

relats.

b. Sessions de seminari on els alumnes portaran a terme activitats sobre temes específics, i hauran de presentar els principals resultats dels seus treballs d'anàlisi històrica de continguts de ràdio i televisió.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats Seminari 35% 2,5 0,1 CM05, KM10, KM11, KM12, SM10
Activitats a les sessions teòriques 25% 2 0,08 CM05, KM10, KM11, KM12, SM09, SM10
Exàmen Teòric 40% 2 0,08 CM05, KM11, KM12, SM09, SM10

AVALUACIÓ CONTINUADA

 

L'assignatura consta de les activitats d'avaluació següents:

1. Activitats de Seminari, 35% sobre la qualificació final

2. Participació activa en les activitats proposades durant les sessions teòriques, 25% sobre la qualificació final

3. Examen teòric, 40% sobre la qualificació final

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà superar les tres activitats d'avaluació.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'examen teòric, sempre i quan hagi tret un mínim de 3 punts a la

primera prova.

 

 

AVALUACIÓ ÚNICA

 

L’alumnat es pot acollir a la modalitat d’avaluació única. Aquesta modalitat contempla la realització de les següents activitat d’avaluació:

  1. Elaboració d’un treball teòric sobre la materia de l’assignatura a pactar amb el professorat, 20%
  2. Elaboració d’un treball d’anàlisi d’un programa històric de ràdio o televisió a pactar amb el professorat, 30%
  3. Seguiment de tutories, 10%
  4. Examen teòric, 40%

 

La data d’entrega de les activitats 1 i 2 serà la mateixa de l’exàmen teòric (activitat 4), que s’indicarà a principis del curs. 

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà superar les quatre activitats d'avaluació.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'examen teòric, sempre i quan hagi tret un mínim de 3 punts a la

primera prova.

 

 


Bibliografia

S'exposa a continuació una bibliografia bàsica, però durant el curs es donaràn referències complementàries

per temes tractats.

 

ALBERT, Pierre and TUDESQ, Andre-Jean, 2001. Historia de la radio y la televisión. México: Fondo de

Cultura de México.

ARCHER, Gleason L. 1971. History of Radio to 1926. New York: Arno Press.

BAGET I HERMS, Josep Maria, 1993. Historia de la televisión en España (1956-1975). Barcelona: Feed-Back.

BALSEBRE, Armand. 2001. Historia de la radio en España. Volumen I (1874-1939). Madrid: Cátedra.

BIGNELL, Jonathan and FICKERS, Andreas (eds) (2008), A European television history, Oxford: Blackwell

Publishing.

BRIGS, Asa y BURKE, Peter, 2002. A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge:

Polity.

BRINSON, Susan (2005), "From Marconi to Cop Rock. An introduction to Broadcasting history" in WINN,

Emmet and BRINSON, Susan (eds), Transmitting the Past. Historial and Cultural Perspectives on

Broadcasting, Tuscaloosa: The University of Alabama Press, p.p. 1-15.

BUSTAMANTE, Enrique, (2008), Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la

democracia, Barcelona: Gedisa

CROWLEY, David and HEYER, Paul (eds.). (1997), La comunicación en la historia. Tecnología, cultura,

sociedad. Barcelona: Bosch.

DOUGLAS, Susan J. (2004), Listening in. Radio and the American Imagination, Minneapolis: University of

Minnesota Press.

FLICHY, Patrick, (1993), Una historia de la comunicación moderna. Espacio público y vida privada, Barcelona:

Gustavo Gili. Cap. 6: "Siembro a los 4 vientos", p.p.

FRANQUET, Rosa, (2001), Història de la ràdio a Catalunya al segle XX. De la ràdio de galena a la ràdiodigital.

Barcelona: Edicions 62.

GOMERY, Douglas, (2008), A history of Broadcasting in the United States, Malden: Blackwell Publishing.

HILMES, Michele (ed.) (2003), The Television History Book. London, British Film Institute

FAUS Angel, (2007), La radio en España (1896-1977). Una historia documental, Madrid: Taurus.

OLIVESI, Stephane, 1998. Histoire politique de la télévision. Paris: L'Harmattan

PALACIO, Manuel, (2001), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa.

PEGG, Mark 1983. Broadcasting and Society 1918-1939. London: Croom Helm.

STERLING, Cristopher H. and KITTROSS, John Michael (2002), Stay Tuned. A history of American

Broadcasting, Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, cap. 2 "The Prehistory of Broadcasting", P.P.

19-50.

WHEATLEY, Helen, (Ed) (2007), Re-viewing television history. Critical Issues in Television Historiography,

NEW YORK: Tauris & Co.

WILLIAMS, Raymond, 1989. Raymond Williams on Television. Selected Writings. London: Routledge.

WYVER, John, (1992) La imagen en movimiento. Aproximación a una historia de los medios audiovisuales.

Valencia: Filmoteca Generalitat Valenciana.

 


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 41 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 42 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 43 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 4 Català primer quadrimestre matí-mixt