Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Histologia Animal

Codi: 107542 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500502 Microbiologia OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Berta Nieves Vazquez Prat
Correu electrònic:
berta.vazquez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Dominar els continguts del programa de Biologia de batxillerat.


Objectius

Es tracta d’una assignatura de primer curs, de caràcter obligatori, que introdueix als estudiants en els fonaments de l’organització tissular dels vertebrats. L'objecte de la Histologia Animal és l'estudi de les agrupacions cel·lulars que constitueixen els teixits animals i la seva correlació amb la funció integradora tissular.

Els objectius específics d’aquesta assignatura són:

  1. Identificar els diferents teixits presents en els animals.
  2. Recordar la terminologia bàsica per expressar els conceptes amb propietat i definir correctament les estructures cel·lulars.
  3. Reconèixer la diversitat de les cèl·lules animals.
  4. Nomenar les característiques citofisiològiques que defineixen als diferents teixits animals.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM05 (Competència) Avaluar la dinàmica global dels sistemes naturals a les diferents escales d'anàlisi per donar respostes innovadores a les demandes de la societat i a la cura del medi ambient.
  2. CM06 (Competència) Integrar coneixements i habilitats del camp de la biologia, treballant individualment i en grup, per elaborar i presentar per escrit o de manera oral i pública un treball científic.
  3. KM08 (Coneixement) Definir l'estructura, l'organització i el funcionament dels diferents tipus de cèl·lules, teixits i sistemes fisiològics en els organismes vius.
  4. SM07 (Habilitat) Caracteritzar els teixits dels organismes vius atenent la morfologia, l'estructura microscòpica i ultramicroscòpica i la citofisiologia dels seus components.

Continguts

El contingut d’aquesta assignatura està organitzada en 9 temes, que són els seguents: 

  • Tema 1. Concepte de teixit animal. Components cel·lulars i extracel·lulars. Relacions intercel·lulars: comunicació i coordinació. Manteniment de l’integritat tissular. Classificació dels teixits animals.
  • Tema 2. Teixit  epitelial. Diferenciacions de la superfície de la cèl·lula epitelial. Polaritat cel·lular i  unions intercel·lulars. Làmina basal. Epitelis de revestiment: característiques estructurals i fisiològiques. Tipus d’epiteli de revestiment. Epitelis glandulars: tipus de cèl·lules secretores. Classificació i propietats generals de les glàndules exocrines. Funcions integratives de les glàndules endocrines.
  • Tema 3. Teixit conjuntiu. Matriu extracel·lular: fibres i substància fonamental. Cèl·lules fixes i lliures  del teixit conjuntiu. Fibroblast i fibrogènesi. Mastòcits. Plasmòcits. Macròfags i sistema fagocític mononuclear. Varietats del teixit conjuntiu. Relacions epiteli-conjuntives.
  • Tema 4. Teixit adipós. L’adipòcit. Teixit adipós unilocular i multilocular: estructura, funció i distribució. Regulació nerviosa i endocrina.
  • Tema 5. Teixit cartilaginós. Matriu cartilaginosa. Condròcit. Varietats del teixit cartilaginós: hialí, elàstic i fibrós.  Histofisiologia i processos involutius.
  • Tema 6. Teixit ossi. Organització arquitectònica de l’os.Matriuòssia. Osteoblasts-osteòcits: estructura i funció. Osteoclast i resorció òssia. Histofisiologia. Varietats del teixit ossi: laminar i no laminar. Osteones, sistemes intersticials i circumferencials. Osteogènesi.
  • Tema 7. Sang. Plasma sanguini i elements formes. Eritròcit: estructura i funció. Trombòcits i plaquetes: coagulació sanguínia. Leucòcits. Granulòcitos: neutròfils, eosinòfils i basòfils. Agranulòcits: monòcits i limfòcits. Esquema general de la hematopoiesi.
  • Tema 8. Teixit muscular. Varietats del teixit muscular. Fibra muscular estriada. Aparell contràctil. Miofibril·les i sarcòmers.  Citofisiologia de la contracció muscular. Fibra muscular cardíaca. Discs intercalars. Fibra muscular llisa: mecanisme de contracció.
  • Tema 9. Teixit nerviós. Neurona: regionalització morfofuncional. Fluxe axònic. Bases estructurals de la generació i propagació de l’impuls nerviós. Sinapsis interneuronal. Neuròglia.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de Teoria 18 0,72 CM05, KM08, SM07
Seminaris 4 0,16 CM05, CM06, KM08, SM07
Tipus: Supervisades      
Tutories 1 0,04 CM06
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 CM05, KM08, SM07
Lectura de textos 5 0,2 CM05, KM08, SM07
Preparació de presentació pública 6 0,24 CM06
Preparació de treball escrit 6 0,24 CM06
Recerca Bibliogràfica 3 0,12 CM06, KM08, SM07

L’assignatura s’impartirà seguint les directrius imposades pel procés de Convergència cap a la creació d’un Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), avalat per la Declaració de Bolonya (1999). Bàsicament això implica una participació més activa de l'alumnat en el seu propi procés d’aprenentatge, que es tradueix en una major participació a classe, una major interacció entre els/les estudiants i, d’aquests/es amb el professorat. A més, l’assignatura implica el treball no presencial de l’alumnat durant el període lectiu que es tradueix en un pes important de la nota final de l’assignatura. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que se seguirà:

 

Sessions Magistrals

El contingut del programa de teoria s’impartirà en 18 classes magistrals. Es realitzaran utilitzant material audiovisual preparat per l'equip docent, material que l'alumnat tindrà a la seva disposició al Moodle en format *pdf. Es recomana que els/les alumnes portin aquest material a la classe per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts.

Seminaris

Els 4 seminaris programats estan dissenyats per a que l'alumnat treballi en grups reduïts, i adquireixi habilitats de treball en grup i de raonament crític. L'alumnat es dividirà en grups de 4 a 6 per treballar un tema concret del programa proposat per l'equip docent, per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva. Així doncs, el seguiment dels seminaris implicarà un paper actiu dels/les alumnes en els temes exposats.

L’organització dels grups de treball i el repartiment dels temes a tractar es realitzarà durant el primer seminari. Cada grup designarà un o una portaveu, que serà qui entegrarà el tema proposat per escrit  en la data indicada per l'equip docent. Els mateixos grups d’alumnes, exposaran oralment el tema a la resta de la classe, amb els mitjans disponibles a l’aula. La bibliografia que han d’utilitzar els/les alumnes així com els treballs científics relacionats amb els temes es trobaran recollits al Campus Virtual i a la biliografia recomanada.

L’assistència als seminaris és obligatòria. En cas de faltar a classe per causa no justificada hi haurà una penalització en la nota dels seminaris.

Tutories

Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professorat (horari a convenir). Les tutories han d’utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels/de les alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin sobre la preparació dels seminaris així com la millora de les dinàmiques de grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita I 40% 1 0,04 CM05, KM08, SM07
Prova escrita II 40% 1 0,04 CM05, KM08, SM07
Seminaris 20% 0 0 CM05, CM06

L’avaluació de l’aprofitament acadèmic per part de l'alumnat té en consideració si s’ha adquirit un nivell de coneixements, habilitats i maduresa crítica, d’acord amb els objectius prèviament establerts a l’elaborar el programa de l’assignatura. Aquest procés d’avaluació implica valorar la informació assimilada, la seva comprensió i capacitat de relació i integració amb altres coneixements, determinar si els/les estudiants son capaços d’entendre i saber aplicar les metodologies i tècniques explicades, i finalment determinar si tenen la capacitat de resoldre problemes experimentals.

L’avaluació de les competències d'aquesta matèria s'organitzarà en dos itineraris: (1) Avaluació continuada i (2) Avaluació única.

(1) Avaluació continuada

 L'avaluació continuada es farà mitjançant dues proves escrites, un treball escrits i un oral, i avaluacions específiques realitzades pel propi alumnat. El sistema d'avaluació continuada s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s’avalua de forma independent i amb un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:

  • Primera Prova escrita (40% de la nota global): En aquest apartat s’avalua individualment els coneixements assolits per part de cada alumne/a amb un examen tipus test. Aquesta primera prova escrita inclourà la pirmera meitat del programa d’Histologia Animal. Els/les alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 4 (sobre 10) en aquesta prova no podran ponderar-la ambla nota obtinguda de la segona provai els seminaris i, per tant, hauran de realitzar la prova final de recuperació.
  • Segona Prova escrita (40% de la nota global): En aquest apartat s’avalua individualment els coneixements assolits per part de cada alumne/a amb un examen tipus test. Aquesta segona prova escrita inclourà la segona meitat del programa d’Histologia Animal. Els/les alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 4 (sobre 10) en aquesta prova no podran ponderar-la amb la nota obtinguda de la segona prova i els seminaris  i, per tant, hauran de realitzar la prova final de recuperació.
  • Seminaris (20% de la nota global):  En aquest apartat s’avalua la capacitat d’anàlisi i de síntesi dels/les alumnes de cada grup, així com les habilitats de treball en grup i de presentació oral. Els seminaris es valoraran de la següent manera:

 

Activitats

Pes global

Observacions

Presentació oral

50%

El professorat avalua (sobre 10) les habilitats de  cada grup d’alumnes  en la presentació pública del seu treball 

Treball escrit

20%

El professorat avalua (sobre10) els treballs entregats per cada grup d’alumnes (veure lliuraments)

Qualificació inter-grup

15%

Cada grup d’alumnes avalua (sobre 10) als grups que realitzen l’exposició oral

Qualificació intra-grup

 15%

Dins de cada grup, cada alumne/a avalua (sobre 10) als seus companys i companyes de grup de seminari

TOTAL

100%

 

 

 L’assistència als seminaris és obligatòria. En cas de faltar a classe per causa no justificada hi haurà una penalització en la nota dels seminaris:

  • Absència 1 sessió = reducció del 20% de la nota.
  • Absència 2 sessions = reducció del 40% de la nota.
  • Absència ≥ 3 sessions = reducció del 80% de la nota.

 

La prova de recuperació del mòdul d'Histologia Animal consistirà en un examen tipus test de tot el temari de la teoria.

Per superar l'assignatura serà imprescindible obtenir una qualificació final, després de la ponderació de tots els apartats (proves escrites+seminaris), igual o superior a 5 punts (sobre 10).

 

(2) Avaluació única

L'avaluació única es farà mitjancant una prova escrita de tot el temari. Els seminaris son de caràcter obligatori i es regeixen sota les mateixes normes i avaluacions explicades en l'avaluació continuada. El sistema d'avaluació única s'organitza en dos apartats, cadascun dels quals s’avalua de forma independent i amb un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:

  • Prova escrita única (80% de la nota global): En aquest apartat s’avalua individualment els coneixements assolits per part de cada alumne/a amb un examen tipus test. Aquesta prova escrita inclourà tot     el temari. Els/les alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 4 (sobre 10) en aquesta prova no podran ponderar-la amb la nota obtinguda de la segona prova i els seminaris i, per tant, hauran de realitzar la prova final de recuperació.
  •  Seminaris (20% de la nota global):  En aquest apartat s’avalua la capacitat d’anàlisi i de síntesi dels/les alumnes de cada grup, així com les habilitats de treball en grup i de presentació oral. 

 

Consideracions Globals de l’Assignatura

Un/a estudiant obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan no es presenti a alguna de les proves escrites o no realitzi ni la presentació oral ni el treball escrit del seminari.

Els/les alumnes amb nota inferior a 5,0 sobre 10 no aprovaran l’assignatura. L'alumnat que hagi aprovat els seminaris (20% de la nota de l'assignatura) però no les proves escrites, podran manteir la nota dels seminaris per un període de dos matrícules addicionals (3 matrícules en total) i no es requerirà la seva assistència.


Bibliografia

Llibres 

-Fawcett, D.W. Bloom, W: Tratado de Histología. 12a. edición (ed. Interamericana-McGrawHill). 

-Gartner, L.P. Texto de Histología. Atlas a Color. 7a. edición (ed. McGrawHill). 

-Geneser, F. Histología4a edición. edición (ed. Panamericana). 

-Krstic, R.V.: Los tejidos del hombre y de los mamíferos (ed. McGrawHill). 

-Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag). 

-Ross, M.H. Histología. Texto y Atlas. Correlación con Biología Molecular y Celular. 8a. edición (ed. WoltersKluwer). 

-Villaro, A.C. Histología para estudiantes. 1a. edición (ed. Panamericana). 

-Welsch. U.: Sobotta Histología. 3a. edición (ed. Panamericana). 

 

Atles 

-Boya, J.: Atlas de Histología y Organografía microscópica3a. edición(ed. Panamericana). 

-Eroschenko, V.P. Atlas of Histology with Functional Correlations. 13a. Edición (ed. WoltersKluwer). 

-Gartner, L.P. Texto de Histología. Atlas a Color. 7a. edición (ed. McGrawHill). 

-Kühnel, W. Atlas color de Citología e Histología. 11a. Edición. (ed. Panamericana). 

-Young, B., O’Dowd, G., Woodford, P. Wheater Histología funcional. Texto y Atlas en Color. 6a. edición (ed. Elsevier. Churchill Livingstone). 

 

Atles digitals 

http://www.histologyguide.com/ 

http://histologyatlas.wisc.edu/ 

https://patologi.com/atlas%20cytologi%20histologi.pdf 

http://www.histology-world.com/ 

https://www.anatomyatlases.org/ 

https://www.ouhsc.edu/histology/ 

https://histology.medicine.umich.edu/ 

https://histologylab.ctl.columbia.edu/HistologyLabManual.pdf 

 

Llibres digitals 

https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/3527604669 

https://www.visualhistology.com/text-atlas-book/free-online-histology-text-atlas/ 

https://allmedicalpdfs.com/download-wheaters-functional-histology-pdf-6th-edition-latest/ 

https://www.kasem.info/links/text-books 

https://www.pdfdrive.com/human-histology-books.html 

 

Bibliografia més rellevant 

-Fawcett, D.W. Bloom, W: Tratado de Histología. 12a. edición (ed. Interamericana-McGrawHill). 

-Gartner, L.P. Texto de Histología. Atlas a Color. 7a. edición (ed. McGrawHill). 

-Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag). 

-Ross, M.H. Histología. Texto y Atlas. Correlación con Biología Molecular y Celular. 8a. edición (ed. WoltersKluwer). 

-https://www.pdfdrive.com/human-histology-books.html 

 

 


Programari

El programari utilitzat a aquesta assignatura és: "Microsoft PowerPoint" i "Adobe Acrobat Reader". En ocasions també s'utilitzarà l'eina digital "Wooclap".


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 711 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 712 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 71 Català primer quadrimestre tarda