Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500502 Microbiologia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Dominar els continguts del programa de Biologia de batxillerat.
Es tracta d’una assignatura de primer curs, de caràcter obligatori, que introdueix als estudiants en els fonaments de l’organització tissular dels vertebrats. L'objecte de la Histologia Animal és l'estudi de les agrupacions cel·lulars que constitueixen els teixits animals i la seva correlació amb la funció integradora tissular.
Els objectius específics d’aquesta assignatura són:
El contingut d’aquesta assignatura està organitzada en 9 temes, que són els seguents:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 18 | 0,72 | CM05, KM08, SM07 |
Seminaris | 4 | 0,16 | CM05, CM06, KM08, SM07 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1 | 0,04 | CM06 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | CM05, KM08, SM07 |
Lectura de textos | 5 | 0,2 | CM05, KM08, SM07 |
Preparació de presentació pública | 6 | 0,24 | CM06 |
Preparació de treball escrit | 6 | 0,24 | CM06 |
Recerca Bibliogràfica | 3 | 0,12 | CM06, KM08, SM07 |
L’assignatura s’impartirà seguint les directrius imposades pel procés de Convergència cap a la creació d’un Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), avalat per la Declaració de Bolonya (1999). Bàsicament això implica una participació més activa de l'alumnat en el seu propi procés d’aprenentatge, que es tradueix en una major participació a classe, una major interacció entre els/les estudiants i, d’aquests/es amb el professorat. A més, l’assignatura implica el treball no presencial de l’alumnat durant el període lectiu que es tradueix en un pes important de la nota final de l’assignatura. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que se seguirà:
Sessions Magistrals
El contingut del programa de teoria s’impartirà en 18 classes magistrals. Es realitzaran utilitzant material audiovisual preparat per l'equip docent, material que l'alumnat tindrà a la seva disposició al Moodle en format *pdf. Es recomana que els/les alumnes portin aquest material a la classe per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts.
Seminaris
Els 4 seminaris programats estan dissenyats per a que l'alumnat treballi en grups reduïts, i adquireixi habilitats de treball en grup i de raonament crític. L'alumnat es dividirà en grups de 4 a 6 per treballar un tema concret del programa proposat per l'equip docent, per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva. Així doncs, el seguiment dels seminaris implicarà un paper actiu dels/les alumnes en els temes exposats.
L’organització dels grups de treball i el repartiment dels temes a tractar es realitzarà durant el primer seminari. Cada grup designarà un o una portaveu, que serà qui entegrarà el tema proposat per escrit en la data indicada per l'equip docent. Els mateixos grups d’alumnes, exposaran oralment el tema a la resta de la classe, amb els mitjans disponibles a l’aula. La bibliografia que han d’utilitzar els/les alumnes així com els treballs científics relacionats amb els temes es trobaran recollits al Campus Virtual i a la biliografia recomanada.
L’assistència als seminaris és obligatòria. En cas de faltar a classe per causa no justificada hi haurà una penalització en la nota dels seminaris.
Tutories
Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professorat (horari a convenir). Les tutories han d’utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels/de les alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin sobre la preparació dels seminaris així com la millora de les dinàmiques de grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita I | 40% | 1 | 0,04 | CM05, KM08, SM07 |
Prova escrita II | 40% | 1 | 0,04 | CM05, KM08, SM07 |
Seminaris | 20% | 0 | 0 | CM05, CM06 |
L’avaluació de l’aprofitament acadèmic per part de l'alumnat té en consideració si s’ha adquirit un nivell de coneixements, habilitats i maduresa crítica, d’acord amb els objectius prèviament establerts a l’elaborar el programa de l’assignatura. Aquest procés d’avaluació implica valorar la informació assimilada, la seva comprensió i capacitat de relació i integració amb altres coneixements, determinar si els/les estudiants son capaços d’entendre i saber aplicar les metodologies i tècniques explicades, i finalment determinar si tenen la capacitat de resoldre problemes experimentals.
L’avaluació de les competències d'aquesta matèria s'organitzarà en dos itineraris: (1) Avaluació continuada i (2) Avaluació única.
(1) Avaluació continuada
L'avaluació continuada es farà mitjançant dues proves escrites, un treball escrits i un oral, i avaluacions específiques realitzades pel propi alumnat. El sistema d'avaluació continuada s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s’avalua de forma independent i amb un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:
Activitats |
Pes global |
Observacions |
Presentació oral |
50% |
El professorat avalua (sobre 10) les habilitats de cada grup d’alumnes en la presentació pública del seu treball |
Treball escrit |
20% |
El professorat avalua (sobre10) els treballs entregats per cada grup d’alumnes (veure lliuraments) |
Qualificació inter-grup |
15% |
Cada grup d’alumnes avalua (sobre 10) als grups que realitzen l’exposició oral |
Qualificació intra-grup |
15% |
Dins de cada grup, cada alumne/a avalua (sobre 10) als seus companys i companyes de grup de seminari |
TOTAL |
100% |
|
L’assistència als seminaris és obligatòria. En cas de faltar a classe per causa no justificada hi haurà una penalització en la nota dels seminaris:
La prova de recuperació del mòdul d'Histologia Animal consistirà en un examen tipus test de tot el temari de la teoria.
Per superar l'assignatura serà imprescindible obtenir una qualificació final, després de la ponderació de tots els apartats (proves escrites+seminaris), igual o superior a 5 punts (sobre 10).
(2) Avaluació única
L'avaluació única es farà mitjancant una prova escrita de tot el temari. Els seminaris son de caràcter obligatori i es regeixen sota les mateixes normes i avaluacions explicades en l'avaluació continuada. El sistema d'avaluació única s'organitza en dos apartats, cadascun dels quals s’avalua de forma independent i amb un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:
Consideracions Globals de l’Assignatura
Un/a estudiant obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan no es presenti a alguna de les proves escrites o no realitzi ni la presentació oral ni el treball escrit del seminari.
Els/les alumnes amb nota inferior a 5,0 sobre 10 no aprovaran l’assignatura. L'alumnat que hagi aprovat els seminaris (20% de la nota de l'assignatura) però no les proves escrites, podran manteir la nota dels seminaris per un període de dos matrícules addicionals (3 matrícules en total) i no es requerirà la seva assistència.
Llibres
-Fawcett, D.W. Bloom, W: Tratado de Histología. 12a. edición (ed. Interamericana-McGrawHill).
-Gartner, L.P. Texto de Histología. Atlas a Color. 7a. edición (ed. McGrawHill).
-Geneser, F. Histología. 4a edición. edición (ed. Panamericana).
-Krstic, R.V.: Los tejidos del hombre y de los mamíferos (ed. McGrawHill).
-Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag).
-Ross, M.H. Histología. Texto y Atlas. Correlación con Biología Molecular y Celular. 8a. edición (ed. WoltersKluwer).
-Villaro, A.C. Histología para estudiantes. 1a. edición (ed. Panamericana).
-Welsch. U.: Sobotta Histología. 3a. edición (ed. Panamericana).
Atles
-Boya, J.: Atlas de Histología y Organografía microscópica. 3a. edición(ed. Panamericana).
-Eroschenko, V.P. Atlas of Histology with Functional Correlations. 13a. Edición (ed. WoltersKluwer).
-Gartner, L.P. Texto de Histología. Atlas a Color. 7a. edición (ed. McGrawHill).
-Kühnel, W. Atlas color de Citología e Histología. 11a. Edición. (ed. Panamericana).
-Young, B., O’Dowd, G., Woodford, P. Wheater Histología funcional. Texto y Atlas en Color. 6a. edición (ed. Elsevier. Churchill Livingstone).
Atles digitals
http://www.histologyguide.com/
http://histologyatlas.wisc.edu/
https://patologi.com/atlas%20cytologi%20histologi.pdf
http://www.histology-world.com/
https://www.anatomyatlases.org/
https://www.ouhsc.edu/histology/
https://histology.medicine.umich.edu/
https://histologylab.ctl.columbia.edu/HistologyLabManual.pdf
Llibres digitals
https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/3527604669
https://www.visualhistology.com/text-atlas-book/free-online-histology-text-atlas/
https://allmedicalpdfs.com/download-wheaters-functional-histology-pdf-6th-edition-latest/
https://www.kasem.info/links/text-books
https://www.pdfdrive.com/human-histology-books.html
Bibliografia més rellevant
-Fawcett, D.W. Bloom, W: Tratado de Histología. 12a. edición (ed. Interamericana-McGrawHill).
-Gartner, L.P. Texto de Histología. Atlas a Color. 7a. edición (ed. McGrawHill).
-Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag).
-Ross, M.H. Histología. Texto y Atlas. Correlación con Biología Molecular y Celular. 8a. edición (ed. WoltersKluwer).
-https://www.pdfdrive.com/human-histology-books.html
El programari utilitzat a aquesta assignatura és: "Microsoft PowerPoint" i "Adobe Acrobat Reader". En ocasions també s'utilitzarà l'eina digital "Wooclap".
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 711 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 712 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Català | primer quadrimestre | tarda |