Logo UAB

Seminari d'Escriptura Acadèmica

Codi: 107231 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
1500086 Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Dolors Poch Olive
Correu electrònic:
dolors.poch@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

A fi d'aprofundir en la formació en l'ús instrumental de la llengua catalana i de la llengua castellana en l'escriptura tècnica i científica, s'hi tractaran les estratègies per redactar textos especialitzats de manera clara, correcta i apropiada a cada circumstància, matèria i disciplina. S'hi farà especial atenció a les diverses tipologies textuals, a les etapes d'elaboració de textos i a les propietata que caracteritzen els escritsa de qualitat.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Elaborar documents acadèmics en l'àmbit de l'antropologia.
  2. CM05 (Competència) Fer servir adequadament estratègies de comunicació acadèmica en la transmissió d'informació de l'àmbit antropològic.
  3. KM05 (Coneixement) Identificar les eines narratives bàsiques (argumentals i textuals) en la construcció d'un text o d'un material antropològic i/o etnogràfic.
  4. SM05 (Habilitat) Construir textos normativament correctes i adequats al registre acadèmic.
  5. SM06 (Habilitat) Aplicar de manera eficaç i adequada els procediments argumentatius, textuals i analítics als textos formals i científics.
  6. SM07 (Habilitat) Emprar la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic en antropologia.

Continguts

1. LES ESTRATÈGIES PER ESCRIURE TEXTOS ACADÈMICS: Els objectius, la planificació, la revisió, les etapes, els instruments i els recursos.

2. LA PRAGMÀTICA I LA TIPOLOGIA TEXTUAL ACADÈMICA:

2.1. El gènere i el registre. L'adeqüació i l'estil i les convencions. Els llenguatges d'especialitat

2.2. Les veus del discurs (punts de vista i impersonalització

2.3. L'exposició: Definició, crítica, analogia, reformulació resum i controvèrsia

2.4. L'argumentació: Estructura dels textos argumentatius i figures retòriques.

2.5. La ressenya i la recensió. La crítica. L'assaig

2.6. Els treballs de recerca: tesis, TFM, projectes i propostes de treball

3. L'ESTRUCTURA DEL TEXT ESCRIT: Macroestructura i microestructura, cohesió i coherència textuals, puntuació, connectors i parentètics.

4. LA COMPETÈNCIA GRAMATICAL: Ordre de paraules i valor comunicatiu de les parts del test. Estructura predicativa: verbs, subjecte i complements. Procediments de cohesió textual. Coherència intra- i extratextual (referències internes i externes.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teòrico - pràctiques 50 2 CM04, CM05, KM05, SM05, SM06, SM07, CM04
Tipus: Supervisades      
tutories 21 0,84 CM04, CM05, KM05, SM05, SM06, SM07, CM04
Tipus: Autònomes      
preparació d'exàments i treballs 71,5 2,86 CM04, CM05, KM05, SM05, SM06, SM07, CM04

Es combinaran les explicacions teòriques per part del professorat i la realització d'activitsts per part dels estudiants. Els conceptes enumerats als punts 1 i 2 dels continguts son de caràctergeneral i aplicables a les dues llengües en les quals es treballa en aquesta assignatura. La resta de punts dels continguts, en canvi, platejaran activitats en les quals els estudiants desenvoluaran una sèrie de recursos de caràcter retòric i gramatical qiue els permetran escriure textos acadèmiques en les dues llengües objecte de l'assignatura que són aquelles en les que amb tota probabilitat es desenvoluparà la vida professional de l'alumne.

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre / titulació , per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura . 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i participació 3 1,5 0,06 CM04, CM05, KM05, SM05, SM06, SM07
Lliuraments 3 3 0,12 CM04, CM05, KM05, SM05, SM06, SM07
prova escrita final 3 3 0,12 CM04, CM05, KM05, SM05, SM06, SM07

L'avaluació continua de l'assignatura consistirà en:

* Exercicis i participació: 20 %

* Lliuraments: 30 % - 40 %

* Prova escrita final: 40 % - 50 %

L'avaluacio única de l'assignatura consistirà en:

* Exercici individual 1 (30 %)

* Exercici individual 2 (30 %)

Prova escrita final ( 40 %)

L'avaluaciño final resultarà de la suma pondewrada de les puntuacions de les diverses proves.

Les dates de les proves s'anunciaran a principis de curs i els terminis de lliurament dels exercicis es programaran i anunciaran a l'aula Moddle.

Es podrà fer recuperació de l'assignatura si la mitjana de la nota és superior a 3,5.

En cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificacio d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari  que s'hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificaciño  final d'aquesta assignatura serà 0.

Per poder aprovar l'assignatura caldrà treune una nota mínima de 5.


Bibliografia

S'indica la bibliografia bàsica que els professors de l'assignatura completaran durant el desenvolupament del programa:

CASSANY, D. (1993), La cuina de l'escriptura, Barcelona, Empúries.

CASSANY, D. (2007), Esmolar l'eina: Guia de redacció per professionals, Barcelona, Empúries.

IEC (2016), Gramàtica de la lengua catalana, Barcelona, IEC.

 

CALSAMIGLIA, H.; Tusón, A. (1999), Las cosas del decir, Barcelona, Ariel.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2009), Nueva Gramática de la lengua española, Madrid, Espasa.

REYES, Graciela (1998), "Registros, estilos y tipos de textos", en Cómo escribir bien en español, Madrid, Arco Libros, pp. 47-80.

 


Programari

No es necessita programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt