Logo UAB

Epistemologies del Món

Codi: 107229 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
1500086 Antropologia Social i Cultural FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Casacuberta Sevilla
Correu electrònic:
david.casacuberta@uab.cat

Equip docent

Andreu Ballus Santacana

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerrequisits


Objectius

L’objectiu central de l’assignatura és presentar a l'estudiant a les grans tradicions epistemològiques del món, partint dels desenvolupaments recents en l'epistemologia occidental per reconèixer el nostre marc de referència com el que és, un marc situat i no culturalment neutre. Es posa èmfasi a comprendre les diferències i especificitats entre les grans tradicions epistemològiques grega, índia i xinesa, i problematitzar les seves relacions amb les epistemologies pròpies d’altres cultures i períodes. També es busca analitzar com el coneixement d’aquests marcs enriqueix els problemes actuals en l’epistemologia globalitzada.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Interpretar els esdeveniments del món actual i del passat a partir de les disciplines socials i humanes.
  2. CM03 (Competència) Transmetre adequadament informació, idees i argumentacions pròpies de les ciències socials i humanes per explicar un fet antropològic.
  3. KM02 (Coneixement) Reconèixer i integrar els conceptes bàsics de les disciplines afins en l'anàlisi dels fenòmens socials
  4. KM03 (Coneixement) Interpretar els esdeveniments del món actual incorporant-hi la diversitat de perspectives geogràfiques, històriques, filosòfiques i sociològiques.
  5. SM01 (Habilitat) Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant des de les ciències afins, tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  6. SM04 (Habilitat) Fer servir adequadament el llenguatge bàsic de les ciències afins tan en l'expressió oral com en l'escrita.

Continguts

1. L’epistemologia contemporània en el seu marc: les arrels del problema de Gettier en l’especificitat de la cultura d’occident
2. Societat, virtuts i justícia en l’epistemologia: el perquè d’unes arribades tardanes en l’epistemologia hegemònica
3. Les arrels grecoromanes i cristianes de l’epistemologia occidental
4. L’epistemologia d’arrel vèdica: l’escola Nyaya i el seu impacte
5. Fonaments de l'epistemologia xinesa: Confucianisme, Mohisme i Daoisme
6. El marc sociocognitiu del desenvolupament de les tres grans tradicions: oikosgriha jia. 
7. Epistemologies islàmiques: Avicenna, Al-Ghazali i el desenvolupament de la filosofia islàmica
8. Epistemologies colonials vs. epistemologies “indígenes”: tradicions africanes, afrocaribenyes i nativoamericanes
9. La qüestió feminista en les epistemologies situades
10. La praxis de l’epistemologia en un món globalitzat: impacte de la modernitat, postmodernitat i tecnologia

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Autonomous work 70 2,8 CM01, CM03, KM02, KM03, SM01, SM04, CM01
Clases magistrales. 50 2 CM01, CM03, KM02, KM03, CM01
Tipus: Supervisades      
Debats a classe 22,5 0,9 SM01, SM04, SM01

La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:

 

1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.

2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.

  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig escrit (X2) 50% (25%+25%) 4 0,16 KM03, SM01, SM04
Exàmens tipus test (2) 50% (25%+25%) 3,5 0,14 CM01, CM03, KM02, KM03

- El procés d’avaluació inclou tres activitats d’avaluació distribuïdes al llarg del curs: Examen (50%), Assaig (40%), Exposició oral (10%).

- S'utilitzarà el campus virtual per tal de preparar les lectures que es comentaran a classe.

- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (via Moodle, per tal que en quedi registre oficial) del procediment i data de revisió de les qualificacions

- Els alumnes que no superin l'aprovat en la mitja de l'assignatura s'hauran de presentar a la recuperació. Si no s'hi presenten, suspendran l'assignatura. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació és necesari haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l’assignatura.

- No Avaluable: els estudiants que no es presentin a cap prova avaluativa obtindran un "No Avaluable".

- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

- En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

Avaluació única

L'avaluació única consistirà en tres proves escrites que es desenvoluparan al llarg d'una setmana.

La primera prova serà un comentari de text amb un pes del 40% de la nota

La segona prova serà un breu assaig desenvolupant un tema del curs amb un pes del 40% de la nota

La tercerca prova serà un examen tipus test amb un pes del 20% de la nota.

 

 


Bibliografia

Gettier, E. (1963). ¿Es el conocimiento una creencia verdadera justificada? Theoría, 2(3), 319-323.

Goldman, A. I. (1999). Knowledge in a Social World. Oxford University Press.

Zagzebski, L. T. (1996). Virtues of the Mind: An Inquiry into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge University Press.

Plató. (2010). Fedó (trad. Josep Vives i Solé). Edicions 62.

Fraser, N. (2008). Escalas de Justicia: Reimaginando el espacio político en un mundo globalizado. Herder Editorial.

Chakrabarti, K. (1999). Classical Indian Philosophy of Induction: The Nyaya Viewpoint. Lexington Books.

Feng, Y. (2002). Breve Historia de la Filosofía China. Fondo de Cultura Económica.

Graham, A. C. (1978). Later Mohist Logic, Ethics and Science. Chinese University Press.

Nasr, S. H. (2001). Islamic Philosophy from Its Origin to the Present: Philosophy in the Land of Prophecy. SUNY Press.

Wiredu, K. (1996). Cultural Universals and Particulars: An African Perspective. Indiana University Press.

Smith, L. T. (2012). Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. Zed Books.

Cajete, G. (2000). Native Science: Natural Laws of Interdependence. Clear Light Publishers.

 


Programari

No cal  cap software especial 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt