Logo UAB

Representacions Socioculturals de la Masculinitat

Codi: 107006 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere OT 3
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Falconi Trávez
Correu electrònic:
diego.falconi@uab.cat

Equip docent

Francisco Abril Morales

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Sense prerequisits


Objectius

I. Entendre les masculinitats des d'una concepció àmplia de la cultura que permeti un abordatge des dels estudis socials i la crítica cultural.

II. Comprendre les diferents formes de construcció de la masculinitat en les diferents societats.

III. Abordar teories que ajudin a qüestionar els rols de gènere tradicionals, que després permetin aterrar l'anàlisi sigui en textos sociològics o en literaris / fílmics.

IV. Realitzar un estudi interdisciplinari que vinculi diferents visions crítiques al voltant del gènere.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Desenvolupar habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un grau d'autonomia alt.
  2. SM02 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  3. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  4. SM49 (Habilitat) Reconèixer la representació de la masculinitat en la història de les arts.
  5. SM50 (Habilitat) Sistematitzar informació de forma autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades, etc.) com en informació distribuïda a la xarxa.

Continguts

BLOC 1. REPRESENTACIONS CULTURALS I TEORIES CRITIQUES DE LES MASCULINITATS

Tema 1: La perspectiva de gènere en els estudis de les masculinitatsTema 2: les teories de les masculinitats: fer-se co

Tema 3: Formes de performativitzar les masculinitats: literatura, cinema i altres arxius

Tema 4: Interseccions de raça, classe, gènere, colonialitat... dins les masculinitats

Tema 5: Homosocialitat i poder. Desig, normatives i dissidències

Tema 6: Violències, cures i les formes de repensar la seva representació.

 

BLOC 2 REPRESENTACIONS SOCIALS I TEORIES SOCIOLÒGIQUES  DE LES MASCULINITATS

Tema 7: Construcció social i cultural de les masculinitats: fer-se home

Tema 8: Estudis crítics sobre masculinitats: la perspectiva sociològica

Tema 9: Masculinitats hegemòniques, hibridació i “noves” masculinitats.

Tema 10: Moviment d’homes : de la igualtat a la “manosfera”?

Tema 11: Violències i cures: la perspectiva social

Tema 12: Com abordar el treball de les masculinitats?

Tema 13: Masculinitats i polítiques públiques

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació de persones convidades 3 0,12 CM30, SM02, CM30
Sessions teòriques realitzades pel professorat 46 1,84 CM30, SM02, SM49, CM30
Tipus: Supervisades      
Seminaris de pràctiques 12 0,48 CM30, SM49, SM50, CM30
Tipus: Autònomes      
Realització de lectures 30 1,2 CM30, SM02, SM49, CM30
Realització de treballs, investigacions i presentacions en grup 30 1,2 SM35, SM49, SM50, SM35

Activitats a l'aula

- Sessions teòriques realitzades en plenari pel professorat, destinades a presentar els conceptes i continguts de l'assignatura i en què es discuteixen les lectures de classe.

- Seminaris de pràctiques consistents en exercicis a realitzar i presentar a la mateixa sessió. L’aprenentatge derivat dels seminaris de pràctiques aplicarà, en tot cas, al que l’alumnat ha de realitzar.

- Presentació eventual de persones convidades a classe que poden aportar el seu coneixement  

 

Activitats fora d'aula

- Realització de lectures que, juntament amb els materials disponibles al Campus Virtual de l'assignatura, acompanyaran els continguts treballats a l'aula.

- Realització de treballs, investigacions i presentacions en grup de temes diverses vinculats a l’assignatura.

         

Nota: es reservaran 30 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercici de coneixements 15% 2 0,08 CM30, SM49, SM50
Exposició grupal 35% 12 0,48 SM35, SM49, SM50
Prova de coneixements 15% 2 0,08 CM30, SM02, SM50
Treball grupal 35% 13 0,52 CM30, SM02, SM35

Exercici de classe.- Aquest exercici curt cerca avaluar l'aprenentatge a les sessions dedicades a la part de teoria, comparatisme literari i estudis culturals. Es busca que, en allò teòric, metodològic i pràctic, l'estudiantat pugui adonar del que s'ha après en el curs. És un exercici d’aplicació que requereix tres coses: enteniment de la teoria, anàlisi d’un text i capacitat crítica. Es fonamental l’ús adequat i clar de la llengua escrita. 

Exposició grupal.- es busca en aquest exercici col·lectiu explicar un tema de classe, a partir d'una lectura, en un màxim de vint-i-cinc minuts. No s'ha de resumir la lectura sinó entendre els conceptes principals, criticar-los i intentar aplicar-los en determinats casos o exemples. La participación ha de ser equilibrada entre les persones expositores, ja que la síntesi i la claredat són un valor en aquesta activitat. És molt important la preparació prèvia entre les expositores perquè l'exposició flueixi i sigui creativa.

Prueba de coneixements.- aquest exercici curt cerca avaluar l'aprenentatge a les sessions dedicades a la part de sociologia i intervención social. Es busca que l'estudiantat pugui adonar del que s'ha après al curs. És un exercici d’aplicació.

Treball grupal.- aquest exercici col·lectiu intenta fer un treball d’intervenció social que serà assignat prèviament pel professor i que haurà de treballar-se en grup. 

 


 

Qualificacions

La nota final estarà expressada en un rang entre 0 i 10 punts, amb 5 com a límit mínim per considerar superat el curs.

Per accedir al còmput de la nota final cal complir necessàriament dues condicions:

a) haver-se presentat a tres formes d'avaluació

b) tenir una qualificació igual o superior a tres punt cin (=> 3,5) a l’exercici de coneixements, l’ exposició grupal, la prova de coneixements i el treball. La nota final de l’assignatura es computarà com la mitjana ponderada de la qualificació de les quatre activitats d’avaluació, segons el pes corresponent de cadascuna.

Nota: Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat cap activitat d'avaluació.

 

Recuperació

Es pot presentar en reavaluació dins de la mateixa convocatòria l’alumnat que compleixin amb TOTS els requisits següents:

1. Que no superin l'assignatura arribant a 5 (el 4,9 no és 5).

2. Haver estat avaluats/des en 2 de les 3 activitats amb qualificació a classe.

3. Haver obtingut una qualificació mitjana de 3.5/10.

Nota: En el cas de presentar-se a la recuperació, la nota final no superarà el 5.

 

Revisió de qualificacions

En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació el professorat informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Plagi

En cas que l'alumnat dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat (incloent-hi la realització de treballs a partir de dispositius d'intel·ligència artificial), aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar.En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Avaluació única
Per acollir-se a l'avaluació única l'alumnat haurà de notificar-ho (les dates termini de notificació són del 25 de setembre al 16 d'octubre de 2024, passada aquesta data l'alumnat no es podrà acollir a aquest tipus d'avaluació). Aquesta avaluació constarà de tres activitats que s'hauran de lliurar el mateix dia (el qual serà notificat per part del professorat):

1. Exposició individual (30%)

2. Treball a classe (35%)

3. Prova oral (35%)

Nota: Tots els ítems d’avaluació tindrán major extensió i complexitat que aquells de l’avaluació continuada. L'esmentada evaluació tindrá lloc entre el 13 al 17 de gener de 2025


Bibliografia

Andrés, Rodrigo (ed.) (2011), Homoerotismos literarios, Barcelona, Icaria.

Armengol, J.M (2022) Reescrituras de la masculindad, Madrid, Alianza Editorial

Azpiazu, Jokin (2017), Masculinidades y feminismos, Barcelona, Virus

Connell, Raewyn (2003) Masculinidades, México, Programa Universitario de Estudios de Género.

Halberstam, Jack(/Judith) (2008), Masculinidades femeninas, Barcelona, Egales.

Hooks, Bell (2021), El deseo de cambiar: Hombres, masculinidad y amor, Barcelona, Bellaterra.

Ramos, Alfredo (2023), Perforar las masculinidades. Barcelona: Bellaterra.

Zoja, Luigi (2018). El gesto de Héctor, Madrid, Taurus.

 

 


Programari

S'utilitzarà el Campus Virtual per penjar lectures i feines.

 


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.