Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OT | 3 |
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Sense prerequisits
I. Entendre les masculinitats des d'una concepció àmplia de la cultura que permeti un abordatge des dels estudis socials i la crítica cultural.
II. Comprendre les diferents formes de construcció de la masculinitat en les diferents societats.
III. Abordar teories que ajudin a qüestionar els rols de gènere tradicionals, que després permetin aterrar l'anàlisi sigui en textos sociològics o en literaris / fílmics.
IV. Realitzar un estudi interdisciplinari que vinculi diferents visions crítiques al voltant del gènere.
BLOC 1. REPRESENTACIONS CULTURALS I TEORIES CRITIQUES DE LES MASCULINITATS
Tema 1: La perspectiva de gènere en els estudis de les masculinitatsTema 2: les teories de les masculinitats: fer-se co
Tema 3: Formes de performativitzar les masculinitats: literatura, cinema i altres arxius
Tema 4: Interseccions de raça, classe, gènere, colonialitat... dins les masculinitats
Tema 5: Homosocialitat i poder. Desig, normatives i dissidències
Tema 6: Violències, cures i les formes de repensar la seva representació.
BLOC 2 REPRESENTACIONS SOCIALS I TEORIES SOCIOLÒGIQUES DE LES MASCULINITATS
Tema 7: Construcció social i cultural de les masculinitats: fer-se home
Tema 8: Estudis crítics sobre masculinitats: la perspectiva sociològica
Tema 9: Masculinitats hegemòniques, hibridació i “noves” masculinitats.
Tema 10: Moviment d’homes : de la igualtat a la “manosfera”?
Tema 11: Violències i cures: la perspectiva social
Tema 12: Com abordar el treball de les masculinitats?
Tema 13: Masculinitats i polítiques públiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació de persones convidades | 3 | 0,12 | CM30, SM02, CM30 |
Sessions teòriques realitzades pel professorat | 46 | 1,84 | CM30, SM02, SM49, CM30 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris de pràctiques | 12 | 0,48 | CM30, SM49, SM50, CM30 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització de lectures | 30 | 1,2 | CM30, SM02, SM49, CM30 |
Realització de treballs, investigacions i presentacions en grup | 30 | 1,2 | SM35, SM49, SM50, SM35 |
Activitats a l'aula
- Sessions teòriques realitzades en plenari pel professorat, destinades a presentar els conceptes i continguts de l'assignatura i en què es discuteixen les lectures de classe.
- Seminaris de pràctiques consistents en exercicis a realitzar i presentar a la mateixa sessió. L’aprenentatge derivat dels seminaris de pràctiques aplicarà, en tot cas, al que l’alumnat ha de realitzar.
- Presentació eventual de persones convidades a classe que poden aportar el seu coneixement
Activitats fora d'aula
- Realització de lectures que, juntament amb els materials disponibles al Campus Virtual de l'assignatura, acompanyaran els continguts treballats a l'aula.
- Realització de treballs, investigacions i presentacions en grup de temes diverses vinculats a l’assignatura.
Nota: es reservaran 30 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici de coneixements | 15% | 2 | 0,08 | CM30, SM49, SM50 |
Exposició grupal | 35% | 12 | 0,48 | SM35, SM49, SM50 |
Prova de coneixements | 15% | 2 | 0,08 | CM30, SM02, SM50 |
Treball grupal | 35% | 13 | 0,52 | CM30, SM02, SM35 |
Exercici de classe.- Aquest exercici curt cerca avaluar l'aprenentatge a les sessions dedicades a la part de teoria, comparatisme literari i estudis culturals. Es busca que, en allò teòric, metodològic i pràctic, l'estudiantat pugui adonar del que s'ha après en el curs. És un exercici d’aplicació que requereix tres coses: enteniment de la teoria, anàlisi d’un text i capacitat crítica. Es fonamental l’ús adequat i clar de la llengua escrita.
Exposició grupal.- es busca en aquest exercici col·lectiu explicar un tema de classe, a partir d'una lectura, en un màxim de vint-i-cinc minuts. No s'ha de resumir la lectura sinó entendre els conceptes principals, criticar-los i intentar aplicar-los en determinats casos o exemples. La participación ha de ser equilibrada entre les persones expositores, ja que la síntesi i la claredat són un valor en aquesta activitat. És molt important la preparació prèvia entre les expositores perquè l'exposició flueixi i sigui creativa.
Prueba de coneixements.- aquest exercici curt cerca avaluar l'aprenentatge a les sessions dedicades a la part de sociologia i intervención social. Es busca que l'estudiantat pugui adonar del que s'ha après al curs. És un exercici d’aplicació.
Treball grupal.- aquest exercici col·lectiu intenta fer un treball d’intervenció social que serà assignat prèviament pel professor i que haurà de treballar-se en grup.
Qualificacions
La nota final estarà expressada en un rang entre 0 i 10 punts, amb 5 com a límit mínim per considerar superat el curs.
Per accedir al còmput de la nota final cal complir necessàriament dues condicions:
a) haver-se presentat a tres formes d'avaluació
b) tenir una qualificació igual o superior a tres punt cin (=> 3,5) a l’exercici de coneixements, l’ exposició grupal, la prova de coneixements i el treball. La nota final de l’assignatura es computarà com la mitjana ponderada de la qualificació de les quatre activitats d’avaluació, segons el pes corresponent de cadascuna.
Nota: Es rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no s'hagi lliurat cap activitat d'avaluació.
Recuperació
Es pot presentar en reavaluació dins de la mateixa convocatòria l’alumnat que compleixin amb TOTS els requisits següents:
1. Que no superin l'assignatura arribant a 5 (el 4,9 no és 5).
2. Haver estat avaluats/des en 2 de les 3 activitats amb qualificació a classe.
3. Haver obtingut una qualificació mitjana de 3.5/10.
Nota: En el cas de presentar-se a la recuperació, la nota final no superarà el 5.
Revisió de qualificacions
En el moment de la realització de cada activitat d’avaluació el professorat informarà a l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Plagi
En cas que l'alumnat dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació determinat (incloent-hi la realització de treballs a partir de dispositius d'intel·ligència artificial), aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que se'n pugui derivar.En cas que es verifiquin diverses irregularitats als actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Per acollir-se a l'avaluació única l'alumnat haurà de notificar-ho (les dates termini de notificació són del 25 de setembre al 16 d'octubre de 2024, passada aquesta data l'alumnat no es podrà acollir a aquest tipus d'avaluació). Aquesta avaluació constarà de tres activitats que s'hauran de lliurar el mateix dia (el qual serà notificat per part del professorat):
1. Exposició individual (30%)
2. Treball a classe (35%)
3. Prova oral (35%)
Nota: Tots els ítems d’avaluació tindrán major extensió i complexitat que aquells de l’avaluació continuada. L'esmentada evaluació tindrá lloc entre el 13 al 17 de gener de 2025
Andrés, Rodrigo (ed.) (2011), Homoerotismos literarios, Barcelona, Icaria.
Armengol, J.M (2022) Reescrituras de la masculindad, Madrid, Alianza Editorial
Azpiazu, Jokin (2017), Masculinidades y feminismos, Barcelona, Virus
Connell, Raewyn (2003) Masculinidades, México, Programa Universitario de Estudios de Género.
Halberstam, Jack(/Judith) (2008), Masculinidades femeninas, Barcelona, Egales.
Hooks, Bell (2021), El deseo de cambiar: Hombres, masculinidad y amor, Barcelona, Bellaterra.
Ramos, Alfredo (2023), Perforar las masculinidades. Barcelona: Bellaterra.
Zoja, Luigi (2018). El gesto de Héctor, Madrid, Taurus.
S'utilitzarà el Campus Virtual per penjar lectures i feines.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.