Logo UAB

Estudis Culturals amb Perspectiva de Gènere

Codi: 107004 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Hanan Jasim Khammas
Correu electrònic:
hanan.jasim@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.


Objectius

L'assignatura vol conduir a l'anàlisi de les obres culturals a partir de les metodologies dels estudis culturals, especialment en la seva confluència amb els estudis de gènere. Es pretén reflexionar sobre el sistema cultural com a estructura lligada al poder i la ideologia, tot posant en tensió el cànon i les exclusions que el configuren. Es farà un focus especial a la conflictiva separació entre centres i marges i s'afavorirà la selecció d'objectes d'estudi diversos, provinents de la cultura popular, el cinema, la televisió, la literatura, la museística, els videojocs, el menjar, la moda o la música. Amb això, l'alumnat haurà de ser capaç de teoritzar sobre la cultura des de les aportacions interdisciplinàries dels estudis culturals amb perspectiva de gènere.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Desenvolupar habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un grau d'autonomia alt.
  2. KM56 (Coneixement) Distingir les transformacions de les relacions de gènere en la història de la cultura.
  3. KM57 (Coneixement) Analitzar de manera crítica els discursos, posant èmfasi en la ideologia i els biaixos etnocèntrics i sexistes, presents en manifestacions culturals de diferent índole.
  4. SM02 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  5. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  6. SM47 (Habilitat) Interpretar els béns culturals que posen en relleu els cossos sexuats i les seves manifestacions de gènere.
  7. SM48 (Habilitat) Analitzar la representació de les sexualitats en les produccions culturals.
  8. SM50 (Habilitat) Sistematitzar informació de forma autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades, etc.) com en informació distribuïda a la xarxa.

Continguts

1. Introducció a la teoria de la cultura i els estudis culturals.Els debats sobre el cànon.

2. La cultura popular i les estructures econòmiques i de poder. El contínuum cultural i la tensió dels límits.

3. La cultura com espai de creació i reformulació de subjectivitats i d'identitats.Els estudis culturals i els feminismes.

4. L'aproximació a la cultura des de les teories del desig. Els estudis lèsbics, gais i queer. Les teories dels afectes i les emocions.

5.  La cultura i els estudis postcolonials i decolonials.

6. El posthumanisme, l'ecocrítica i els estudis animals.

7. Els estudis de la discapacitat.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides 45 1,8 CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50, CM30
Tipus: Supervisades      
Presentacions orals i discussions 25 1 CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50, CM30
Tutories programades 5 0,2 SM02, SM47, SM48, SM02
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs i projectes 45 1,8 CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50, CM30
Lectura i anàlisi de textos 30 1,2 CM30, KM56, KM57, SM47, SM50, CM30

  • Activitats dirigides, integrades per classes teòriques, debats i pràctiques d'aula (presencials o virtuals).
  • Activitats autònomes, on s'inclou la lectura dels textos proposats i l'elaboració de treballs.
  • Activitats supervisades, que han de permetre l'elaboració d'un treball i la seva presentació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació oral 30% 0 0 CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50
Prova final 35% 0 0 CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50
Treball 35% 0 0 CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50

Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:

  • Treball escrit: El treball tindrà la forma d'un assaig crític on s'analitzarà un producte cultural des de les perspectives teòriques treballades al curs. La professora informarà de la data d'entrega a l'inici del semestre. 35%
  • Presentació oral: En grup, s'haurà de preparar en profunditat un conjunt de lectures per a presentar-les a l'aula i dinamitzar-ne el debat. La distribució es farà a l'inici del semestre. 30%
  • Prova final: Es farà una prova final de síntesis per avaluar els continguts teòrics i pràctics. La professora informarà de la data a l'inici del semestre. 35% 

 

AVALUACIÓ ÚNICA:

Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:

  • Treball: El treball tindrà la forma d'un assaig crític on s'analitzarà un producte cultural des de les perspectives teòriques treballades al curs. La professora informarà de la data d'entrega a l'inici del semestre. 35%
  • Examen oral: Pesentació i reflexió oral sobre les lectures i els continguts treballats. 30%
  • Examen final: Es farà una prova final de síntesis per avaluar els continguts teòrics i pràctics. La professora informarà de la data a l'inici del semestre. 35%

La nota final serà la mitjana de les notes de les tres activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys una nota mitjana de 5. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions. L'estudiant rebrà la qualificació de Suspens si no ha lliurat una de les activitats d'avaluació. L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat dues o més de les activitats d'avaluació. L'estudiant que obtingui una nota final inferior a 5, podrà optar a la recuperació si s'ha presentat, almenys, a 2 de les 3 activitats d'avaluació. Cal demostrar un bon domini de la llengua tant oral com escrita. Els errors ortogràfics i gramaticals descomptaran 0,25 cadascun. En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, les activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, assegurant que tot l'estudiantat hi pot accedir. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

professora penjarà al campus virtual un conjunt de lectures i vídeos -o, si escau, en proporcionarà l'enllaç per a la discussió i el treball.

Azpeitia, Barral, Díaz, González Cortés, Moreno i Yago (eds.) (2001). Piel que habla. Viaje a través de los cuerpos femeninos. Barcelona: Icaria Editorial.

Barker, Martin i Beezer, Anne (eds.) (1994). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Bosch Casa Editorial. Barthes, Roland (2006). "Por una Psico-Sociología de la Alimentación Contemporánea". A EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, núm. 11, p. 205-221.

Barthes, Roland (2017). Mitologies. Barcelona: Àtic dels llibres. Braidotti, Rosi (2020). Coneixement posthumà. Barcelona: Arcàdia.

Clúa, Isabel (ed.) (2008). Género y cultura popular. Estudios culturales I. Bellaterra: Edicions UAB.

Culler, Jonathan (2020). Breve introducción a la teoría literaria. Editorial Planeta. Barcelona.

Fernàndez, Josep-Anton (ed.) (2000). El gai saber. Introducció als estudis gais i lèsbics. Barcelona: Llibres de l'Índex.

Fernàndez, Josep-Anton (2009). "De les 'Exxcursionistes calentes' a les 'Elegies de Bierville', i viceversa: els Estudis Culturals". A: Literatura i cultura: Aproximacions comparatistes. Palma: Editorial Lleonard Muntaner.

Hall, Stuart (1984). "Notas sobre la deconstrucción de lo «popular»". A Samuel, Ralph (ed.), Historia popular y teoría socialista. Barcelona: Editorial Crítica.

Hollows, Joanne (2005). "Feminismo, estudios culturales y cultura popular". A Lectora: revista de dones i textualitat, núm. 11, p. 15-28.

Jameson, Fredric i Žižek, Slavoj (1998). Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Pons, Margalida (2020). "Emocions proscrites: escriptura, gènere, afectes i algunes veus de la poesia catalana contemporània". A 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 22, p. 39-59.

Pulido, Genara (2010). "Aportaciones teóricas de los estudios culturales latinoamericanos". A 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 3, p. 53-69.

Said, Edward (1991). Orientalisme: identitat, negació i violència. Barcelona: Eumo.

Segarra, Marta (2013). Escriure el desig. De La celestina a Maria-Mercè Marçal. Catarroja: Editorial Afers.

Segarra, Marta (2022). Humanimales. Abrir las fronteras de lo humano. Barcelona: Gutenberg.

Weik, Alexa (2017). Affective ecologies. Empathy, emotion, and environmental narrative. Columbus: The Ohio State University Press.


Programari

El programari habitual.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt