Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.
L'assignatura vol conduir a l'anàlisi de les obres culturals a partir de les metodologies dels estudis culturals, especialment en la seva confluència amb els estudis de gènere. Es pretén reflexionar sobre el sistema cultural com a estructura lligada al poder i la ideologia, tot posant en tensió el cànon i les exclusions que el configuren. Es farà un focus especial a la conflictiva separació entre centres i marges i s'afavorirà la selecció d'objectes d'estudi diversos, provinents de la cultura popular, el cinema, la televisió, la literatura, la museística, els videojocs, el menjar, la moda o la música. Amb això, l'alumnat haurà de ser capaç de teoritzar sobre la cultura des de les aportacions interdisciplinàries dels estudis culturals amb perspectiva de gènere.
1. Introducció a la teoria de la cultura i els estudis culturals.Els debats sobre el cànon.
2. La cultura popular i les estructures econòmiques i de poder. El contínuum cultural i la tensió dels límits.
3. La cultura com espai de creació i reformulació de subjectivitats i d'identitats.Els estudis culturals i els feminismes.
4. L'aproximació a la cultura des de les teories del desig. Els estudis lèsbics, gais i queer. Les teories dels afectes i les emocions.
5. La cultura i els estudis postcolonials i decolonials.
6. El posthumanisme, l'ecocrítica i els estudis animals.
7. Els estudis de la discapacitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides | 45 | 1,8 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50, CM30 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals i discussions | 25 | 1 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50, CM30 |
Tutories programades | 5 | 0,2 | SM02, SM47, SM48, SM02 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs i projectes | 45 | 1,8 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50, CM30 |
Lectura i anàlisi de textos | 30 | 1,2 | CM30, KM56, KM57, SM47, SM50, CM30 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació oral | 30% | 0 | 0 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50 |
Prova final | 35% | 0 | 0 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50 |
Treball | 35% | 0 | 0 | CM30, KM56, KM57, SM02, SM35, SM47, SM48, SM50 |
Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:
AVALUACIÓ ÚNICA:
Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:
La nota final serà la mitjana de les notes de les tres activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys una nota mitjana de 5. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions. L'estudiant rebrà la qualificació de Suspens si no ha lliurat una de les activitats d'avaluació. L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat dues o més de les activitats d'avaluació. L'estudiant que obtingui una nota final inferior a 5, podrà optar a la recuperació si s'ha presentat, almenys, a 2 de les 3 activitats d'avaluació. Cal demostrar un bon domini de la llengua tant oral com escrita. Els errors ortogràfics i gramaticals descomptaran 0,25 cadascun. En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, les activitats i la participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, assegurant que tot l'estudiantat hi pot accedir. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
professora penjarà al campus virtual un conjunt de lectures i vídeos -o, si escau, en proporcionarà l'enllaç per a la discussió i el treball.
Azpeitia, Barral, Díaz, González Cortés, Moreno i Yago (eds.) (2001). Piel que habla. Viaje a través de los cuerpos femeninos. Barcelona: Icaria Editorial.
Barker, Martin i Beezer, Anne (eds.) (1994). Introducción a los estudios culturales. Barcelona: Bosch Casa Editorial. Barthes, Roland (2006). "Por una Psico-Sociología de la Alimentación Contemporánea". A EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, núm. 11, p. 205-221.
Barthes, Roland (2017). Mitologies. Barcelona: Àtic dels llibres. Braidotti, Rosi (2020). Coneixement posthumà. Barcelona: Arcàdia.
Clúa, Isabel (ed.) (2008). Género y cultura popular. Estudios culturales I. Bellaterra: Edicions UAB.
Culler, Jonathan (2020). Breve introducción a la teoría literaria. Editorial Planeta. Barcelona.
Fernàndez, Josep-Anton (ed.) (2000). El gai saber. Introducció als estudis gais i lèsbics. Barcelona: Llibres de l'Índex.
Fernàndez, Josep-Anton (2009). "De les 'Exxcursionistes calentes' a les 'Elegies de Bierville', i viceversa: els Estudis Culturals". A: Literatura i cultura: Aproximacions comparatistes. Palma: Editorial Lleonard Muntaner.
Hall, Stuart (1984). "Notas sobre la deconstrucción de lo «popular»". A Samuel, Ralph (ed.), Historia popular y teoría socialista. Barcelona: Editorial Crítica.
Hollows, Joanne (2005). "Feminismo, estudios culturales y cultura popular". A Lectora: revista de dones i textualitat, núm. 11, p. 15-28.
Jameson, Fredric i Žižek, Slavoj (1998). Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Pons, Margalida (2020). "Emocions proscrites: escriptura, gènere, afectes i algunes veus de la poesia catalana contemporània". A 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 22, p. 39-59.
Pulido, Genara (2010). "Aportaciones teóricas de los estudios culturales latinoamericanos". A 452ºF. Revista electrónica de teoría de la literatura y literatura comparada, 3, p. 53-69.
Said, Edward (1991). Orientalisme: identitat, negació i violència. Barcelona: Eumo.
Segarra, Marta (2013). Escriure el desig. De La celestina a Maria-Mercè Marçal. Catarroja: Editorial Afers.
Segarra, Marta (2022). Humanimales. Abrir las fronteras de lo humano. Barcelona: Gutenberg.
Weik, Alexa (2017). Affective ecologies. Empathy, emotion, and environmental narrative. Columbus: The Ohio State University Press.
El programari habitual.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |