Logo UAB

Gènere i Estructura Social

Codi: 106995 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Alcaraz Coca
Correu electrònic:
nuria.alcaraz@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

- Comprendre les estructures de dominació capitalistes, patriarcals i colonials i la seva evolució 

- Comprendre l'estratificació de la societat segons el gènere, la classe, la raça, la sexualitat i més a través de la interseccionalitat

- Conèixer i saber utilitzar les principals aportacions teòriques del feminisme per a l'anàlisi de l'estructura social

- Desenvolupar capacitats crítiques i arguments per a l'anàlisi de l'estructura social i la transformació de les desigualtats socials

- Saber construir indicadors per a mesurar les desigualtats socials


Resultats d'aprenentatge

  1. CM23 (Competència) Aplicar, en les activitats realitzades, criteris que fomentin valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans.
  2. CM24 (Competència) Elaborar indicadors bàsics per a l'avaluació de gènere de les polítiques públiques.
  3. KM40 (Coneixement) Contrastar els diferents enfocaments teòrics i empírics sobre l'estructura social i la desigualtat estructural de gènere.
  4. KM41 (Coneixement) Contextualitzar els principals processos històrics d'estructuració, transformació i intervenció política vinculats amb la desigualtat de gènere.
  5. KM43 (Coneixement) Identificar els factors explicatius estructurals i de la producció i reproducció de la desigualtat social, especialment la de gènere.
  6. SM02 (Habilitat) Utilitzar vocabulari tècnic, específic i d'interpretació propi de les disciplines requerides en un projecte, una presentació o un treball determinat fent ús inclusiu del llenguatge.
  7. SM35 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  8. SM37 (Habilitat) Emprar els indicadors de desigualtats socials i, especialment, les de gènere, per a elaborar estudis-diagnòstics interseccionals orientats a la intervenció.
  9. SM38 (Habilitat) Analitzar situacions de desigualtat de gènere en diferents àmbits (legals, laborals, educatius i familiars).
  10. SM40 (Habilitat) Fonamentar les afirmacions en publicacions acadèmiques i/o evidències empíriques.

Continguts

- L'estructura social i les desigualtats socials des de la perspectiva de gènere

- La divisió dels treballs: capitalisme, colonialisme i patriarcat

- La interseccionalitat i els eixos de desigualtat social de gènere, sexualitat, classe social, raça, etc.

- La relació entre estructura i acció: evolucions, transformacions i resistències

- Entre el macro i el micro: institucions desiguals, els règims de gènere i la seva reproducció

- Anàlisi de l'estratificació i la mobilitat social amb perspectiva de gènere

- Indicadors per a mesurar les desigualtats socials 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 CM23, CM24, KM40, KM41, KM43, SM02, SM35, SM37, SM38, SM40, CM23
Debats 16 0,64 CM23, SM02, SM35, SM37, SM38, SM40, CM23
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 24 0,96 CM23, KM40, KM41, KM43, SM38, SM40, CM23
Treballs en grup 10 0,4 CM23, CM24, KM40, KM41, KM43, SM02, SM35, SM37, SM38, SM40, CM23

Classes magistrals

Lectura de textos (en castellà, català i en anglès)

Acompanyament a la lectura de textos a l'aula mitjançant seminaris

Debats a l'aula mitjançant seminaris

Acompanyament per l'elaboració del treball de grup

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 20 0,8 CM23, CM24, KM40, KM41, KM43, SM02, SM35, SM37, SM38, SM40
Participació a l'aula 10% 10 0,4 CM23, KM40, KM41, KM43, SM02, SM35
Seminaris 30% 20 0,8 CM23, CM24, KM40, KM41, KM43, SM02, SM35, SM37, SM38, SM40
Treball en grup 30% 10 0,4 CM23, CM24, KM40, KM41, KM43, SM02, SM35, SM37, SM38, SM40

Avaluació continua

Assistència i participació activa 10%

Seminaris en grup 30%

Treball en grup 30%

Examen 30%

Avaluació única

Examen 50%

Treball individual 50%

 

No avaluable


Segons el punt 9 de l’article 266 de la Normativa Acadèmica de la UAB, quan es consideri que l’estudiant no ha pogut aportar prou evidències d’avaluació s’ha de qualificar aquesta assignatura com a no avaluable i alhora la guia docent ha d’establir els criteris per assignar un no avaluable. Així doncs, tant si es tenen indicacions o pautes a nivell de centre com si el criteri és del o la responsable de l’assignatura, s’ha d’afegir sempre a la guia docent la definició del no avaluable.

 


Bibliografia

Acker, Joan (1992). From Sex Roles to Gendered Institutions, American Sociological Association 21(5), 565–569

Acker, Joan (2006). Inequality regimes: Gender, class, and race in organizations, Gender and Society, 20(4), 441–464.

Borderías, Cristina; Carrasco, Cristina; Alemany, Carme. (eds) (1994). Las mujeres y el trabajo. Rupturas conceptuales. Madrid: FUHEM-Icaria.

Carrasco, Cristina; Borderías, Cristina; Torns Teresa (2019) El trabajo de cuidados: historia, teoría y políticas, Ed. Fuhem

Connell, R.W (2003) La organización social de la masculinidad ¿Todos los hombres son iguales?identidades masculinas y cambios sociales / coord. por Carlos Lomas García, 2003, ISBN 84-493-1460-7

Connell, R.W. (2004) Gender and Power: Society, the Person and Sexual Politics. 2 nd edition. Stanford: Stanford University Press

Crenshaw, Kimberle (1989) “Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics”. The University of Chicago

Delphy, Christine (1985) El enemigo principal. El enemigo principal y otros textos. Barcelona: LaSal

De Miguel Álvarez, Ana (2005) La articulación clásica del feminismo yel socialismo: el conflicto clase-género, Teoría feminista: de la ilustración a la globalización, de Miguel Álvarez, A. y Celia Amorós Puente, C. (Coord.) Vol. 1, págs. 295-332.

Krolokke, C.; Sorensen, A. S. (2006) Three Waves of Feminism. From Suffragettes to Grrls, in Krolokke, C.; Sorensen, A. S. Gender Communication Theories and Analyses. From Silence to Performance,1-24,ThousandOaks:Sage

Hartmann, Heidi (1979) Un matrimonio mal avenido: hacia una unión más progresiva entre marxismo y feminismo. Fundación Rafael Campalans. Parpers de la Fundació/88

Mergaert, Lut i Lombardo, Emanuela (2014). ‘Resistance to implementing gender mainstreaming in EU research policy’, in: Weiner, Elaine and Heather MacRae (eds): ‘The persistent invisibility of gender in EU policy’ European Integration online Papers (EIoP), Special issue 1, 18, 1-21.

Observatori de la Igualtat de Gènere (2018) Dossier estadístic les dones a Catalunya 2022, Institut Català de les Dones (ICD) 

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2018), Índices e indicadores de desarrollo humano, Actualización estadística de 2018

Rico, M., Gómez-Limón, J.A., (2011)  Propuesta metodológica para la construcción de indicadores sintéticos de igualdad de género. El caso del mediorural de Castilla y León,  Vol 69, No 1

Rodó-Zárate, Maria (2017) “Interseccionalitat”, Ed. Tigre de Paper (llibre disponible en biblioteques i també disponible en castellà)

Rodó-Zárate, M., & Jorba, M. (2022). Metaphors of intersectionality: Reframing the debate with a new proposal. European Journal of Women’s Studies, 29(1), 23-38.

Verge, Tània i De La Fuente, Maria (2014). Playing with Different Cards: Party Politics, Gender Quotas and Women’s Empowerment. International Political Science Review, 35(1),67–69.

West, Candace, & Zimmerman, Don H. (1987). Doing Gender, Gender and Society, 1(2), 125–151.

 


Programari

.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt