Logo UAB

Principis de la Teoria de Gènere

Codi: 106988 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Alba Torrents Gonzalez
Correu electrònic:
alba.torrents@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és exposar els principis de la teoria de gènere en el marc del pensament contemporani, especialment del pensament feminista. Mitjançant aquesta assignatura, l'alumnat adquirirà coneixements introductoris sobre les teories relacionades amb el gènere, explorant conceptes com la identitat, el poder, el discurs, la diferència, el cos, la sexualitat, la justícia i la materialitat. A més a més, es familiaritzaran amb els autors i les autores que han realitzat contribucions significatives al desenvolupament de la teoria de gènere fins a l'actualitat. S'atorgarà també una atenció especial als debats més rellevants en l'espai públic, tant a nivell local com internacional.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM30 (Coneixement) Identificar les narratives constitutives fonamentals dels diferents enfocaments feministes, de forma interseccional i contextualitzada.
  2. KM31 (Coneixement) Analitzar de manera crítica els discursos divulgatius especialment aquells relacionats amb la ideologia i els biaixos etnocèntrics i sexistes.
  3. KM32 (Coneixement) Descriure els conceptes fonamentals de la teoria de gènere i relacionar-los amb el substrat cultural en què s'insereixen.
  4. SM27 (Habilitat) Recórrer a relats genealògics per a contextualitzar diferents manifestacions socioculturals de gènere de diversos períodes.
  5. SM28 (Habilitat) Justificar en un relat ordenat, coherent i distintiu les concrecions que en els diferents contextos socioculturals han tingut els debats entorn del gènere i les seves derives i encadenaments.
  6. SM31 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent, fent un ús inclusiu del llenguatge en tot tipus d'escenaris.

Continguts

Bloc 1. Introducció a la Teoria de Gènere.
Bloc 2. El problema del poder.
Bloc 3. Interseccionalitat.
Bloc 4. El problema de la diferència.
Bloc 5. El problema del cos.
Bloc 6. El problema de la justícia.
Bloc 7. Teoria de gènere, ciència i tecnologia.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació de curs. Exposicions teòriques dels principals conceptes. Comentaris de text. Avaluació dels continguts del curs i de la metodologia. 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Tutories. 22,5 0,9
Tipus: Autònomes      
Preparació de temes i textos. Preparació exposició. Preparació comentari de text. Preparació examen. 75 3

A les classes, la professora introduirà els temes i farà una breu introducció als textos que es comentaran en comú.

És molt recomanable que l'alumnat vagi a classe amb els apunts i els textos llegits. És molt important assistir i participar a classe.

Caldrà elaborar un comentari de text, segons una pauta treballada, i fer-ne una exposició a classe, per assolir els continguts exposats i les competències assignades amb els resultats d'aprenentatge corresponents.

Cas que en el departament o altres contextos docents rellevants tinguin lloc activitats formatives rellevants per als continguts del curs, convindrà assistir-hi.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text / Exposició oral. 20% / 20% 2,5 0,1 KM30, KM31, KM32, SM27, SM28, SM31
Examen final 50% 4 0,16 KM30, KM31, KM32, SM27, SM28, SM31
Preparació i participació a classe. 10% 1 0,04 KM30, KM31, KM32, SM27, SM28, SM31

L'avaluació del curs és continuada i es recomana l'assistència a classe i el seguiment constant del curs. Per aprovar l'assignatura cal que la nota de l'examen final sigui, com a mínim, de 5. Si un.a alumne.a no compleix aquesta condició, caldrà que es presenti a la reavaluació. Tot/a alumne/a, però, es pot presentar a la reavaluació per apujar la nota dels exàmens.

El comentari i l'exposició no són objecte de reavaluació.

Hom qualificarà amb no avaluable l'alumne.a que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor inferior al 30%.

No hi ha segona convocatòria.

La professora assignarà un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagin avaluat les activitats del curs i hagin posat la nota global de qualificació. L'alumnat que ha de fer la reavaluació tindrà un dia específic de revisió un cop hagi fet l'esmentada activitat de reavaluació.

L'examen consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text, segons la pauta explicada i treballada a classe i que serveix de base a l'exposició.

Participació a classe. Atès que l'assignatura es conforma com a seminari, la professora valorarà la participació activa a la classe més enllà de l'exposició obligatòria. Preparar a casa les classes, ampliar continguts, fer aportacions, etc. són activitats que, a part del valor que tenen en l'avaluació del curs, contribuirà a arrodonir la nota.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de laUAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams i el Campus Virtual, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació ignificativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única

  • Un examen que consistirà a respondre una pregunta i elaborar un comentari de text (50%)

  • Un comentari de text segons una pauta previament pactada amb l’alumne/a (25%).

  • Un examen oral sobre el comentari de text (25%)


Bibliografia

  • Anzaldúa, Gloria E. (1987). La Frontera. Aunt Lute Books.
  • Beauvoir, Simone de. (1949). El segundo sexo. Ediciones Cátedra.
  • Bottici, Chiara. (2020). Anarcafeminismo. Parte uno: Cadenas de opresión, luchas en intersección. NED Editores.
  • Braidotti, Rosi. (2006). Transposiciones. Gedisa Editorial.
  • Braidotti, Rosi. (2013). Lo posthumano. Gedisa Editorial.
  • Butler, Judith. (1993). Cuerpos que importan. Paidós.
  • Butler, Judith. (2004). Deshaciendo el género. Paidós.
  • Collins, Patricia Hill. (2000). Interseccionalidad. Blackwell.
  • Davis, Angela Y. (1981). Mujeres, raza y clase. Women's Press.
  • Despentes, Virginie. (2006). Teoría del King Kong. Editorial Melusina.
  • Federici, Silvia. (2004). Caliban y la bruja. Traficantes de Sueños.
  • Fausto-Sterling, Anne. (2000). Cuerpos sexuados. La Marca Editora.
  • Foucault, Michel. (1976-1984). Historia de la sexualidad (Vols. 1-3). Siglo XXI.
  • Fraser, Nancy. (1995). Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange. Verso.
  • Fraser, Nancy, & Honneth, Axel. (2003). ¿Redistribución o reconocimiento? Un debate político-filosófico. Morata.
  • Harding, Sandra. (1986). Ciencia y feminismo. Siglo XXI.
  • Haraway, Donna J. (1985). Ciencia, ciborgs y mujeres. Cátedra.
  • Haraway, Donna J. (2016). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Consonni.
  • Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. (1807). Fenomenología del espíritu. Fondo de Cultura Económica.
  • Irigaray, Luce. (1974). Especulo de la otra mujer. Siglo XXI.
  • Irigaray, Luce. (1977). Este sexo que no es uno. Pre-Textos.
  • Lacan, Jacques. (1972-1973). Seminario 20: Dios y el goce de la mujer. Paidós.
  • Llevadot, Laura. (2015). Mi herida existía antes que yo. Paidós.
  • Longino, Helen E. (2002). The Fate of Knowledge. Princeton University Press.
  • Malabou, Catherine. (2012). El placer borrado. Clítoris y pensamiento. Editorial La Cebra
  • Millett, Kate. (1970). Política sexual. Siglo XXI.
  • Nancy, Jean-Luc. (2000). El cuerpo como objeto de un nuevo pensamiento filosófico y político. Amorrortu.
  • Nussbaum, Martha C. (2006). Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Paidós.
  • Preciado, Paul B. (2008). Testo Yonqui. Espasa Calpe.
  • Segato, Rita Laura. (2016). El sexo y la norma: frente estatal, patriarcado, desposesión, colonidad. Prometeo Libros.
  • Spivak, Gayatri Chakravorty. (1988). ¿Puede hablar un cuerpo subalterno?. Macmillan.
  • Wollstonecraft, Mary. (1792). Vindicación de los derechos de la mujer. Penguin Books.
  • Young, Iris Marion. (2006). Responsabilidad por la justicia. Routledge.

Programari

No hi ha cap programari específic per aquesta assignatura.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt