Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.
L'assignatura vol fomentar la reflexió crítica sobre la capacitat de la llengua i els discursos d'intervenir en la construcció del gènere. Es pretén examinar la llengua com a producte cultural, convencional i en evolució que s'impregna i participa de les pràctiques i les diferències socials.
TEMA 1. Introducció a la llengua, el llenguatge i el discurs.
TEMA 2. Relacions entre llengua i gènere.
TEMA 3. Sexisme lingüístic, estereotips i rols de gènere a la comunicació.
TEMA 4. Discussions i propostes per a un ús no sexista de la llengua.
TEMA 5. Estratègies de subversió.
TEMA 6. Llengua i gènere en la literatura i la cultura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides | 45 | 1,8 | |
Lectura i anàlisi de textos | 30 | 1,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals i discussions | 25 | 1 | |
Tutories programades | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs i projectes | 45 | 1,8 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral (treball en grup) | 30% | 0 | 0 | CM17, KM70, SM19, SM21, SM22 |
Prova escrita | 40% | 0 | 0 | CM17, CM39, KM70, SM19, SM22 |
Treball crític | 30% | 0 | 0 | CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22 |
Activitats d'avaluació |
Descripció |
Valor |
Treball crític |
El treball haurà de demostrar la lectura de bibliografia i la capacitat de reflexió crítica. La professora proposarà els temes a tractar. |
30% |
Presentació |
L'exposició (presencial o virtual) es prepararà i es farà en grup. Haurà de versar sobre un tema vinculat al contingut de l'assignatura, que s'haurà d'haver acordat amb la professora. |
30% |
Examen final |
L'examen avaluarà els continguts teòrics i pràctics que s'hauran vist al llarg del semestre i seguirà un format mixt que inclourà: preguntes tipus test, preguntes de reflexió i anàlisi de textos. La professora assenyalarà la data de l'examen a l'inici del curs. |
40%
|
AVALUACIÓ ÚNICA
L'estudiant que opti per l'avaluació única haurà de realitzar tres actividads avaluatives:
Descripció
Valor |
||
Treball crític |
El treball haurà de demostrar la lectura de bibliografia i la capacitat de reflexió crítica. La professora proposarà els temes a tractar. |
30% |
Comentari crític de les lectures |
Comentari crític i reflexiu guiat sobre les lectures obligatòries. |
30% |
Examen final |
L'examen avaluarà els continguts teòrics i pràctics que s'hauran vist al llarg del semestre i seguirà un format mixt que inclourà: preguntes tipus test, preguntes de reflexió i anàlisi de textos. La professora assenyalarà la data de l'examen a l'inici del curs. |
40% |
Els dos treballs s'entregaran el mateix dia de l'examen final.
Beard, Mary (2018). Mujeres y poder. Barcelona: Editorial Crítica.
Butler, Judith (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Editorial Síntesis.
Calero, María Ángeles (1999). Sexismo lingüístico: Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea Ediciones.
Carbonell, Neus i Torras, Meri (1999). Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros.
Cixous, Hélène (2001). La risa de la medusa: Ensayos sobre la escritura. Barcelona: Anthropos.
Fernández, Anna María (2012). La violencia en el lenguaje o el lenguaje que violenta. Equidad de género y lenguaje. México: Ítaca Editorial / UAM.
Foucault, Michel (2007). «Método». A: Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI Editores.
Marçal, Maria-Mercè (2004). Sota el signe del drac. Barcelona: Proa.
Platero, Lucas, Roson, María i Ortega, Esther (2016). Barbarismos queer y otras esdrújulas. Barcelona: Bellaterra.
Philips, Susan, Steele, Susan i Tanz, Christine (1999). Lengua, género y sexo desde una perspectiva comparada. Quito: Abya Ayala.
Fe, Marina (coord.) (1999). Otramente, lectura y escritura feministas. México: PUEG / FFyL / FCE.
Sau, Victoria (2000). Diccionario ideológico feminista. Vol.I, II i III. Barcelona: Icaria.
Segarra, Marta (2021). Comunidades con acento. Barcelona: Icaria.
Spivak, Gayatri Chakravorty (2020). «Poden parlar els subalterns?». L’Espill, núm. 63-64, p. 177-233.
Subirats, Marina (2013). Forjar un hombre, moldear una mujer. Barcelona: Editorial Aresta.
Tannen, Deborah (1996). Género y discurso. Barcelona: Editorial Paidós.
Woolf, Virginia (2014). Una cambra pròpia. Sabadell: La Temerària Editorial.
El programari habitual.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |