Logo UAB

Principis Bàsics de Sociologia

Codi: 106977 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Catarina Isabel Alves Vieira Da Cunha
Correu electrònic:
catarinaisabel.alves@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L'objectiu general de l'assignatura és introduir l'alumnat en la perspectiva sociològica, facilitant les principals eines conceptuals que aporta la teoria sociològica clàssica i que permeten una aproximació a la comprensió dels fenòmens socials en la seva complexitat. En aquest sentit, l'assignatura se centrarà principalment en les aportacions sociològiques des de la perspectiva de gènere amb l'intuït de proveir l'alumnat d'eines per entendre la realitat social amb una lent de gènere.

La sociologia considera els fets socials de forma metòdica i sistemàtica, més enllà de l'anàlisi basat únicament en el sentit comú, amb l'objectiu d'aprehendre les seves lògiques de funcionament, implícites i normalitzades.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM11 (Competència) Incorporar l'ètica de la cura en investigacions, projectes d'intervenció i, a escala general, en l'exercici professional.
  2. CM12 (Competència) Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la perspectiva sociològica feminista interseccional.
  3. CM13 (Competència) Avaluar mitjançant les perspectives teòriques sociològiques i l'anàlisi de dades l'existència de desigualtats per raó de sexe, gènere i sexualitat en les problemàtiques socials.
  4. KM15 (Coneixement) Comparar els diferents enfocaments teòrics sociològics dels fenòmens socials sense biaix de gènere.
  5. KM16 (Coneixement) Contextualitzar els principals processos històrics de generació del coneixement sociològic i del cànon sociològic androcèntric i la seva crítica.
  6. KM17 (Coneixement) Identificar els conceptes bàsics sociològics, especialment, els d'estructuració, institucionalització, socialització, canvi social i dissidència en l'anàlisi dels fenòmens socials i, específicament, els relacionats amb el gènere.
  7. KM18 (Coneixement) Identificar, a nivell bàsic, els mètodes i les tècniques utilitzats en l'anàlisi dels fenòmens socials des d'una perspectiva sociològica feminista interseccional.
  8. SM13 (Habilitat) Utilitzar indicadors socials en l'anàlisi de les desigualtats de sexe, gènere i sexualitat en la investigació i els projectes d'intervenció.
  9. SM14 (Habilitat) Utilitzar, a nivell bàsic, els conceptes sociològics fonamentals per a l'anàlisi de les desigualtats de sexe, gènere i sexualitat en la investigació i els projectes d'intervenció.

Continguts

Tema 1: La perspectiva sociològica

  • La perspectiva sociològica
  • Perspectiva sociològica i perspectiva de gènere

Tema 2: La societat com a norma i el procés de socialització

  • Institutcions socials, normes i rols
  • Identitat i rol (i alternació)
  • Socialització primària i socialització secundària

Tema 3: L'anàlisi de les desigualtats

  • Estructura social, classe, estatus i mobilitat
  • Classe social i educació
  • Desigualtats per raó d'ètnia
  • Desigualtats per raó d'edat
  • Les classes socials al segle XXI
  • Perpectiva interseccional a l'anàlisi de les desigualtats

Tema 4: Sociologia del gènere

  • Principals conceptes
  • La divisió del treball per gènere

  • Desigualtats de gènere actuals

Tema transversal: metodologia sociològica amb perspectiva de gènere


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Seminaris 15 0,6
Treball 55 2,2
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 12 0,48

Classes magistrals
Lectura de textos
Activitats de comprensió de textos i conceptes
Estudi
Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la
complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació
de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40 2 0,08 CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13, SM14
Seminaris 10 6 0,24 CM11, CM12, CM13, KM15, KM16, KM17, KM18, SM13, SM14
Treball 50 20 0,8 CM11, CM12

50% treball en grup

40% examen

10% seminaris pel treball en grup

Cal treure un mínim de 4 tant en el treball grupal com a l'examen perquè faci mitjana. 

Recuperació:
Recuperació de l'examen i/o del treball obligatòria si 1) no s'arriba al 4 perquè faci mitjana o 2) la mitjana final no permet aprovar

 

Avaluació única:

Un treball individual amb els mateixos apartats que el treball grupal (50%)
Respondre les activitats de 2 dels seminaris, basades en lectures (10%)
Examen (40%)
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.



L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

Abbott, Pamela, Wallace, Claire, & Tyler, Melissa (2005). An introduction to Sociology. Feminist Perspectives.
New York: Routledge.
Addams, Jane (2014). Veinte años en Hull House. Murcia: Editum-Universidad de Murcia.
Álvarez-Uría, Fernando i Varela, Julia (2004). Sociología, capitalismo y democracia, Madrid, Morata.
Berger, Peter L. (1963). Invitació a la sociologia. Barcelona, Herder.
Bourdieu, Pierre (1999). La dominación masculina. Barcelona, Anagrama.
Cardús, Salvador (coord.) (1999). La mirada del sociòleg. Barcelona, Proa/UOC.
DD.AA. (1999). Monogràfic Marx, Engels i Durkheim. Commemoració de tres clàsics. Papers. Revista de
Sociologia, núm 57. Disponible a http://ddd.uab.cat/pub/papers/02102862n57p1.pdf

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Madrid, Katz.

Lengermann, Patricia M., & Niebrugge, Gillian. (2011). "Las primeras sociólogas y la teoría sociológica clásica:
1830-1930". A: George Ritzer, Sociología clásica. México: McGraw Hill, pp. 299-332.
Mills, Charles Wright (1959). La imaginación sociológica. Barcelona, Herder.


Programari

CV


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt