Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
L'assignatura aborda la interacció entre el feminisme i l'educació des d'una perspectiva narrativa, fent visible simultàniament la història de les comunitats vulnerables i de les "altres" en l'educació, les estratègies feministes en la recerca i les propostes pedagògiques que s'hi vinculen. El focus d'aquesta l'assignatura és la comprensió dels discursos pedagògics localitzades en els marges de l'educació, i simultàniament, l'escriptura de relats feministes des dels marges. Les històries que es construiran des del present de l'educació es basen en les aportacions dels feminismes per a una recerca basada en la narració d'experiències, subjectivitats, cossos i afectes. Aquesta re-construcció dels sabers subjugats i de les vides invisibilitzades de col·lectius i subjectivitats vulnerables implica l'aprenentatge de noves formes de narrar i documentar l'educació on es faran servir dispositius artístics i literaris.
Blocs temàtics:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lectures sobre discurs, narrativa i relats | 35 | 1,4 | CM09, KM14, CM09 |
Tipus: Supervisades | |||
Relats i diàlegs com una forma de memòria del curs | 25 | 1 | CM06, SM11, CM06 |
Tipus: Autònomes | |||
Narratives col·lectives en educació | 30 | 1,2 | CM07, CM08, CM10, KM14, CM07 |
Les metodologies docents de la matèria d'educació comparteixen una mirada que posa l'èmfasi en la relació pedagògica i la co-construcció de sabers. El relat i la indagació narrativa vehicularà la pràctica docent, incorporant els sabers de la vida quotidiana i l'alteritat ens els processos d'aprenentatge i de producció textual que tindrà tan un format individual com col·lectiu.
Aquesta assignatura es desenvoluparà en una metodologia d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP). Després d'un treball inicial individual i de classes expositives per part del professorat, les estudiants hauran d'escollir un projecte a desenvolupar. Les professores proporcionaran els materials que seran el punt de partida dels projectes. Aquests projectes es desenvoluparan per fases i inclouen les següents tasques: - Lectures i reflexions a partir dels textos del projecte - Cerca d'informació i construcció d'un problema de recerca històrica - Desenvolupament de la recerca narrativa a partir de casos: es podrà escollir entre una narrativa col·lectiva basada en l'escriptura o una instal·lació artística - Presentacions orals dels treballs per part de l'estudiantat. També hi haurà tutories i seguiment d'activitats en relació a la realització del projecte final sobre les propostes metodològiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Treball basat en les lectures sobre discurs, narrativa i relat per a l'educació (individual) | 25% | 15 | 0,6 | CM06, CM08, CM09 |
2. Correspondències i diaris: gènere epistolar, viatgeres i narradores (diàleg - individual) | 30% | 20 | 0,8 | CM07, SM11 |
3. Projecte col·lectiu (entrevistes i múltiples formats) d'escritura o instal·lació artística | 45 | 25 | 1 | CM08, CM10, KM14, SM11 |
Avaluació contínua: Al final de cada bloc temàtic l'alumnat haurà de lliurar els dos treballs i el projecte col·lectiu. Les dates s'especifiquen en el cronograma del curs.
Avaluació única: L'alumnat es pot acollir a l'avaluació única que consisteix en una prova de coneixements en el període per a l'avaluació de la facultat.
Re-avaluació: No és re-avaluable el projecte col·lectiu.
Recuperació: Es fixarà la data de recuperació una setmana després del darrer lliurament (en el cas de l'avaluació contínua) i de la prova (en el cas de l'avaluació única).
No-avaluable: Quan no existeixin evidències en dues de les tres activitats (en el cas de l'avaluació contínua) i de la prova (avaluació única) es considerarà no avaluable.
Referències bibliogràfiques:
Ahmed, Sarah (2018b). Vivir una vida feminista. Bellaterra: edicions Bellaterra.
Ahmed, Sarah (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural de la alegría. Buenos Aires: Caja negra editora.
Anderson, Bonnie & Zinsser, Judith (1991). Historia de las mujeres: una historia propia. Barcelona: Crítica.
Clandinin, J. (ed.) (2007). Handbook of narrative inquiry. Mapping a Methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
Conelly, M. & Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa (ed.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. (pp.11-59 ) Barcelona: Alertes.
Bailey, Lucy e. & Graves, Karen (2019). Gendering the History of Education. A Rury, John L. & Tamura, Eileen H. The Oxford Handbook of History of Education, 355-371
Bakhtin, M. M. (1984). Dostoevsky's Polyphonic Novel and Its Treatment in Critical Literature. A C. Emerson (ed. i trad.), Problems of Dostoevsky's Poetics (pp. 5-46). University of Minnesota Press.
Bennett, Judith M. (2006). History Matters. Patriarchy and the Challenge of Feminism. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Davis, Angela (2005). Mujeres, clase y raza. Barcelona: Akal.
Delamont, Sara (2013). Girl trouble: panic and progress in the history of young women. Gender and Education, Volume 25.
Fraser, H. (2004). Doing narrative research: Analysing personal stories line by line. Qualitative Social Work, 3 (2), 179-201.
hooks, bell. (1990). Yearning. South End Press.
hooks, b. (2003). Teaching Community. A Pedagogy of Hope. New York: Routledge.
Kehily, Mary Jane (2014). Using photographs in social and historical research. Gender and Education, Volume 26.
Le Guin, Ursula K. (2017).Contar es escuchar: sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Madrid: Círculo de tiza.
Le Guin, Ursula K. (2018). Els desposseïts. Barcelona: Raig verd.
Luxemburg, Rosa de (2015). Reforma o revolución. Argentina: Akal.
Nash, Mary (2004). Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid, Alianza.
Preciado, Paul B. (2019). Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.
Polkinghorne, D. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. En J. A. Hatch, y R. Wisniewsky (Eds.), Life history and narrative (pp. 5-23). London: Falmer Press.
Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. México: Fondo de Cultura Económica.
Ricoeur, P. (2006). La vida: Un relato en busca de narrador. Ágora, 25(2), 9–22
Spivak, Gayatri (2009). ¿Pueden hablar los subalternos? Barcelona: Macba, edición crítica de Manuel Asensi.
Spivak, Gayatri (2010). Crítica a la razón postcolonial. Madrid: Akal.
Stone, Lynda (ed.) (1994). The Education Feminism Reader. New York: Routledge.
Tamboukou, Maria (2015). Sewing, Fighting and Writing. Radical Practices in Work, Politics and Culture. Londres: Rowman and Littlefield.
Tamboukou, Maria (2017). Women Workers' Education, Life Narratives and Politics: Geographies, Histories, Pedagogies. Londres: Routledge.
Thayer-Bacon, Barbara J.; Stone, Lynda, and Spreched, Katharine M. (Ed.). (2013). Education Feminism. Classic and Contemporary Readings. Albany, NY: Suny Press.
Tinkler, Penny & Jackson, Carolyn (2014). The past in the present: historicising contemporary debates about gender and education. Gender and Education, Volume 26.
Wallach Scott , Joan (2011). The Fantasy of Feminist History. Durham, UK: Duke University Press. 5
Weiler, Kathleen (ed.) (2001). Feminist Engagements. Reading, Resisting, and Revisioning Male Theorists in Education and Cultural Studies. Nova York: Routledge.
Withers, Deborah M (2014). Strategic affinities: Historiography and epistemology in contemporary feminist knowledge politics. European Journal of Women's Studies, vol. 22, 2, 129-142.
Edició de textos i audiovisuals.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |