Logo UAB

Narratives Feministes a l'Àmbit Educatiu

Codi: 106976 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503878 Estudis Socioculturals de Gènere OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Montserrat Rifa Valls
Correu electrònic:
montserrat.rifa@uab.cat

Equip docent

Mònica Piferrer Gómez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.


Objectius

L'assignatura aborda la interacció entre el feminisme i l'educació des d'una perspectiva narrativa, fent visible simultàniament la història de les comunitats vulnerables i de les "altres" en l'educació, les estratègies feministes en la recerca i les propostes pedagògiques que s'hi vinculen. El focus d'aquesta l'assignatura és la comprensió dels discursos pedagògics localitzades en els marges de l'educació, i simultàniament, l'escriptura de relats feministes des dels marges. Les històries que es construiran des del present de l'educació es basen en les aportacions dels feminismes per a una recerca basada en la narració d'experiències, subjectivitats, cossos i afectes. Aquesta re-construcció dels sabers subjugats i de les vides invisibilitzades de col·lectius i subjectivitats vulnerables implica l'aprenentatge de noves formes de narrar i documentar l'educació on es faran servir dispositius artístics i literaris.

  • Estudi de les aproximacions teòriques i metodològiques: estudis dels discurs, recerca narrativa, escriptura de la memòria i storytelling.
  • Anàlisi dels vincles entre les pedagogies i els feminismes des d'una perspectiva d'indagació narrativa situada i encarnada.
  • Reconceptualització l'educació a partir dels relats emergents en els estudis de gènere i els feminismes: de la recerca a l'aprenentatge narratiu. 
  • Participació en processos col·lectius de producció de narratives feministes en l'àmbit de l'educació, amb finalitat transformadora i empoderant dels subjectes

Resultats d'aprenentatge

  1. CM06 (Competència) Analitzar el marc teòric aplicat i la presència o l'absència de la perspectiva de gènere en investigacions, projectes o experiències d'intervenció psicosocial, educativa i comunitària existents.
  2. CM07 (Competència) Dissenyar activitats educadores que tinguin en consideració la diversitat sociocultural i de gènere.
  3. CM08 (Competència) Contribuir al disseny d'activitats educatives sense estereotips sexistes, homòfobs, bífobs o trànsfobs.
  4. CM09 (Competència) Fomentar la coeducació com a procediment inclusiu per a l'erradicació de comportaments discriminatoris cap al col·lectiu LGTBIQ+ o per raó d'orientació sexual o afectiva.
  5. CM10 (Competència) Posar en pràctica habilitats per a treballar en equip: compromís amb l'equip, hàbit de col·laboració i capacitat per a promoure la resolució de problemes, aplicant l'ètica de la cura i l'ètica de la provisió.
  6. KM14 (Coneixement) Contribuir a la construcció de narratives feministes en l'àmbit de l'educació des de teories i metodologies feministes.
  7. SM11 (Habilitat) Emprar diversos mitjans per a generar narratives feministes en i per a l'àmbit educatiu.

Continguts

Blocs temàtics:

  • Discurs, narrativa i retòrica en la història feminista de l'educació
  • Gir narratiu en l'educació i la pedagogia feministes
  • Mètodes, fonts i tècniques de la investigació narrativa feminista
  • Subjetivitat, heterogeneïtat i processos d'escriptura en l'educació feminista
  • Producció de la memòria: trajectòries, testimonis i contranarratives
  • La construcció del relat polifònic, multivocal i multimodal
  • Pedagogia expandida, imaginaris i aprenentatge narratiu

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures sobre discurs, narrativa i relats 35 1,4 CM09, KM14, CM09
Tipus: Supervisades      
Relats i diàlegs com una forma de memòria del curs 25 1 CM06, SM11, CM06
Tipus: Autònomes      
Narratives col·lectives en educació 30 1,2 CM07, CM08, CM10, KM14, CM07

Les metodologies docents de la matèria d'educació comparteixen una mirada que posa l'èmfasi en la relació pedagògica i la co-construcció de sabers. El relat i la indagació narrativa vehicularà la pràctica docent, incorporant els sabers de la vida quotidiana i l'alteritat ens els processos d'aprenentatge i de producció textual que tindrà tan un format individual com col·lectiu.

Aquesta assignatura es desenvoluparà en una metodologia d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP). Després d'un treball inicial individual i de classes expositives per part del professorat, les estudiants hauran d'escollir un projecte a desenvolupar. Les professores proporcionaran els materials que seran el punt de partida dels projectes. Aquests projectes es desenvoluparan per fases i inclouen les següents tasques: - Lectures i reflexions a partir dels textos del projecte - Cerca d'informació i construcció d'un problema de recerca històrica - Desenvolupament de la recerca narrativa a partir de casos: es podrà escollir entre una narrativa col·lectiva basada en l'escriptura o una instal·lació artística - Presentacions orals dels treballs per part de l'estudiantat. També hi haurà tutories i seguiment d'activitats en relació a la realització del projecte final sobre les propostes metodològiques.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Treball basat en les lectures sobre discurs, narrativa i relat per a l'educació (individual) 25% 15 0,6 CM06, CM08, CM09
2. Correspondències i diaris: gènere epistolar, viatgeres i narradores (diàleg - individual) 30% 20 0,8 CM07, SM11
3. Projecte col·lectiu (entrevistes i múltiples formats) d'escritura o instal·lació artística 45 25 1 CM08, CM10, KM14, SM11

Avaluació contínua: Al final de cada bloc temàtic l'alumnat haurà de lliurar els dos treballs i el projecte col·lectiu. Les dates s'especifiquen en el cronograma del curs.

Avaluació única: L'alumnat es pot acollir a l'avaluació única que consisteix en una prova de coneixements en el període per a l'avaluació de la facultat.

Re-avaluació: No és re-avaluable el projecte col·lectiu.

Recuperació: Es fixarà la data de recuperació una setmana després del darrer lliurament (en el cas de l'avaluació contínua) i de la prova (en el cas de l'avaluació única).

No-avaluable: Quan no existeixin evidències en dues de les tres activitats (en el cas de l'avaluació contínua) i de la prova (avaluació única) es considerarà no avaluable.


Bibliografia

Referències bibliogràfiques:

Ahmed, Sarah (2018b). Vivir una vida feminista. Bellaterra: edicions Bellaterra.

Ahmed, Sarah (2019). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural de la alegría. Buenos Aires: Caja negra editora.

Anderson, Bonnie & Zinsser, Judith (1991). Historia de las mujeres: una historia propia. Barcelona: Crítica.

Clandinin, J. (ed.) (2007). Handbook of narrative inquiry. Mapping a Methodology. Thousand Oaks,  CA: Sage.

Conelly, M. & Clandinin, J. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa (ed.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. (pp.11-59 ) Barcelona: Alertes.

Bailey, Lucy e. & Graves, Karen (2019). Gendering the History of Education. A Rury, John L. & Tamura, Eileen H. The Oxford Handbook of History of Education, 355-371

Bakhtin, M. M. (1984). Dostoevsky's Polyphonic Novel and Its Treatment in Critical Literature. A C. Emerson (ed. i trad.), Problems of Dostoevsky's Poetics (pp. 5-46). University of Minnesota Press.

Bennett, Judith M. (2006). History Matters. Patriarchy and the Challenge of Feminism. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Davis, Angela (2005). Mujeres, clase y raza. Barcelona: Akal.

Delamont, Sara (2013). Girl trouble: panic and progress in the history of young women. Gender and Education, Volume 25.

Fraser, H. (2004). Doing narrative research: Analysing personal stories line by line. Qualitative Social Work, 3 (2), 179-201.

hooks, bell. (1990). Yearning. South End Press.

hooks, b. (2003). Teaching Community. A Pedagogy of Hope. New York: Routledge.

Kehily, Mary Jane (2014). Using photographs in social and historical research. Gender and Education, Volume 26.

Le Guin, Ursula K. (2017).Contar es escuchar: sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Madrid: Círculo de tiza.

Le Guin, Ursula K. (2018). Els desposseïts. Barcelona: Raig verd.

Luxemburg, Rosa de (2015). Reforma o revolución. Argentina: Akal.

Nash, Mary (2004). Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid, Alianza.

Preciado, Paul B. (2019). Un apartamento en Urano. Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

Polkinghorne, D. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. En J. A. Hatch, y R. Wisniewsky (Eds.), Life history and narrative (pp. 5-23). London: Falmer Press.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. México: Fondo de Cultura Económica.

Ricoeur, P. (2006). La vida: Un relato en busca de narrador. Ágora, 25(2), 9–22

Spivak, Gayatri (2009). ¿Pueden hablar los subalternos? Barcelona: Macba, edición crítica de Manuel Asensi.

Spivak, Gayatri (2010). Crítica a la razón postcolonial. Madrid: Akal.

Stone, Lynda (ed.) (1994). The Education Feminism Reader. New York: Routledge.

Tamboukou, Maria (2015). Sewing, Fighting and Writing. Radical Practices in Work, Politics and Culture. Londres: Rowman and Littlefield.

Tamboukou, Maria (2017). Women Workers' Education, Life Narratives and Politics: Geographies, Histories, Pedagogies. Londres: Routledge.

Thayer-Bacon, Barbara J.; Stone, Lynda, and Spreched, Katharine M. (Ed.). (2013). Education Feminism. Classic and Contemporary Readings. Albany, NY: Suny Press.

Tinkler, Penny & Jackson, Carolyn (2014). The past in the present: historicising contemporary debates about gender and education. Gender and Education, Volume 26.

Wallach Scott , Joan (2011). The Fantasy of Feminist History. Durham, UK: Duke University Press. 5

Weiler, Kathleen (ed.) (2001). Feminist Engagements. Reading, Resisting, and Revisioning Male Theorists in Education and Cultural Studies. Nova York: Routledge.

Withers, Deborah M (2014). Strategic affinities: Historiography and epistemology in contemporary feminist knowledge politics. European Journal of Women's Studies, vol. 22, 2, 129-142.

 


Programari

Edició de textos i audiovisuals.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt