Logo UAB

Sistemes de Comunicació

Codi: 106940 Crčdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Angeles Vazquez Castro
Correu electrņnic:
angeles.vazquez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No cal cap prerequisit previ per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Les ciutats instel·ligents requereixen una gran quantita de dades per a millorar els serveis i així la qualitat de la vida dels seu ciutadans. Per a aquestes dades puguin ser accessibles i utilitzats per a qualsevol tipus de millora de la gestió de la ciutat intel·ligent calen sistemes de comunicació d'altes prestacions. Aquests sistemes utilitzaran protocols de transmissió que garantitzaran que el flux de dades es transmet de manera ràpida, fiable i segura.

L'objectiu fonamental d'aquesta assignatura és proporcionar a l'alumnat de l'assignatura una base de principis de funcionament dels sistemes que permeten la comunicació, fent especial èmfasi en els mecanismes d'interconnexió i escabilitat.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM18 (Competčncia) Donar respostes innovadores a les necessitats de gestió de les ciutats mitjanēant la tecnologia de transmissió, emmagatzematge i processament d'informació.
  2. KM24 (Coneixement) Descriure la infraestructura tecnolņgica necessąria per a donar resposta a les necessitats de les ciutats de manera oberta entenent les interaccions entre aspectes tecnolņgics, socials i operacionals de les ciutats.
  3. SM24 (Habilitat) Resoldre problemes de gestió urbana mitjanēant aplicacions informątiques i enginyeria de dades.

Continguts

Introducció als sistemes i xarxes de comunicacions

Part 1. Fonaments bàsics dels sistemes de comunicacions

Parts d'un sistema de comunicació
Introducció a la teoria de la informació
Càlculs de balanç d'enllaç
Exemples d'estàndards de comunicacions rellevants


Part 2. Fonaments bàsics de protocols de xarxa

Protocols d'interconnexió de xarxes
Protocols d'extrem a extrem
Protocols d'aplicació
Protocols avançats d'interconnexió de xarxes


Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Practical work 12,5 0,5 CM18, SM24, CM18
Problemes 12,5 0,5 SM24, SM24
Teoria 25 1 CM18, KM24, CM18
Tipus: Supervisades      
Activitats en grup 12,5 0,5 SM24, SM24
Entrega de treballs 12,5 0,5 SM24, SM24
Tipus: Autņnomes      
Estudi de continguts 25 1 CM18, KM24, SM24, CM18
Preparació i resolució de problemes prąctics 23 0,92 CM18, KM24, SM24, CM18

La metodologia docent d'aquesta assignatura consistirà en:

1) Sessions setmanals de dues hores de teoria

2) Sessions setmanals d'una hora de contingut pràctic

3) Sessions d'aprenentatge pràctic mitjançant projectes o pràctiques de laboratori.

També es realitzaran activitats en grup fora de l'aula formarà part de l'avaluació continuada.

S'utilizarà el Campus Virtual de la UAB (https://cv.uab.cat/) com a plataforma virtual per a la comunicació amb l'alumnat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de cuestionari 50 2 0,08 CM18, SM24
Avaluació de treballs entregats 50 25 1 CM18, KM24, SM24

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L'avaluació de l'assignatura serà per avaluació continuada i consistirà en tres mecanismes d'avaluació:

A. Qüestionari de comprensió sobre la part teòrica de xarxes

B. Qüestionari de comprensió sobre la part teòrica de sistemes

C. Lliurament d'informes sobre l'execució de les sessions pràctiques sobre la part de xarxes

D. Lliurament d'informes sobre l'execució de les sessions pràctiques sobre la part de sistemes

L'avaluació de nota numèrica es ponderarà de la següent manera: A 25%, B 25%, C 25%, D 25%.

Aquesta ponderació s'aplicarà sempre que cadascuna de les quatre qualificacions sigui almenys un 3,0. 

Per tant, si cap de les quatre qualificacions A, B, C i D és inferior a 3,0 no s'aplicarà aquesta fórmula i la qualificació de l'assignatura 

Els exàmens són de caràcter individual i les activitats d'aula i les pràctiques en grup. 

En cas de lliurament de la pràctica de de la part de xarxes en segona convocatòria, s'aplicarà una penalització d'un 20% en la qualificació de la pràctica.

La penalització s'aplicarà de manera que la qualificació amb penalització no pugui baixar de 3,0 a causa de la penalització, fent servirl l'esquema següent:

Si Qualificació C <3,0 no hi ha penalització.

Si 3,0 ≤ Qualificació C ≤ 3,75 --> Qualificació C amb penalització = 3,0

Si Qualificació C > 3,75 --> Qualificació C amb penalització = 0.8 x Qualificació C

 

L'alumnat que hagi estat avaluat d'un mínim de 2/3 de l'avaluació de l'assignatura podrà optar al procés de recuperació si la nota mínima final del'assignatura és superior a 3.5.

El procés de recuperació consistirà en un qüestionari addicional pels punts A i B, i un segon plaç de lliurament pels punts C i D.

No es contempla un tractament diferenciat per l'alumnat que repeteix l'assignatura.

La nota final constarà com "No Avaluable" només quan no s'hagi participat en el procés d'avaluació.

 

Es considerarà donar Matrícula d'Honorr als estudiants que, havent obtingut una nota final igual o superior a nou (9), hagin participat activament en el desenvolupament de l'assignatura.

Nota sobre còpies, plagis, i altres irregularitats Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs.

Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:

- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;

- deixar copiar;

- presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament els què no han treballat);

- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions,i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;

- tenir dispositiusde comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, boligrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);

- parlar amb companys durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);

- copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens);

- usar o intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos.

La nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació). En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'estudiant que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidaran cap de les activitats d'avaluació realitzades.

En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de)en qualsevolde les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions.


Bibliografia

Notes proporcionades a classe.

Bibliografia bàsica:

Midgley, G., & Lindhult, E. (2021). A systems perspective on systemic innovation. Systems Research and Behavioral Science38(5)635-670. https://doi.org/10.1002/sres.2819

Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/sres.2819 

"The Changing World of Mobile Communications: 5G, 6G, and the Future of Digital Services" (Springer, 2023).

D.E. Comer (2005). Internetworking with TCP/IP, 5th Edition. Prentice Hall.

Bibliografia complementària:

G. Tomsho (2011). Guide to Networking Essentials, 6th Edition. Cengage.

W. R. Stevens (1993). TCP/IP Illustrated, Volume I. Addison-Wesley.

A.S. Tanenbaum (2002). Computer Networks, 4th Edition. Prentice Hall.

W. Stallings (2004). Comunicaciones y redes de computadores, 7a Edición. Pearson Prentice Hall.

N. Barcia, C. Fernández, S. Frutos, G. López, L. Mengual, F.J. Soriano, F.J. Yágüez (2005). Redes de

computadores y arquitecturas de comunicaciones. Supuestos prácticos. Pearson Prentice Hall.


Programari

El programari utilitzat en aquest curs inclou MATLAB, Python, Linux i Virtual Box.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Prąctiques d'aula 611 Anglčs segon quadrimestre tarda
(PAUL) Prąctiques d'aula 612 Catalą segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 611 Anglčs segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 612 Anglčs segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 613 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 61 Anglčs segon quadrimestre tarda