Logo UAB

Aprenentatge Integrat en Medicina IV

Codi: 106922 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Assumpta Caixas Pedragos
Correu electrònic:
mariaassumpta.caixas@uab.cat

Equip docent

Juan Genesca Ferrer
Jose Maria Ribera Santasusana
Jose Maria Guerra Ramos

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

-          És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel·lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans. També en bioestadística i epidemiologia.

-          És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.

-          L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions


Objectius

Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s’intentarà desenvolupar l’ argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com el treball en equip, la comunicació oral i escrita, la lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.

 

Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

-          Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica

-          Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica

-          Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de cursos previs

-          Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats.

-          Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.

-          Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.

-          Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics


Competències

  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Reconèixer, entendre i aplicar el rol del metge com a gestor de recursos públics.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Aplicar les proves analítiques segons el seu cost/benefici.
  3. Contrastar les pròpies opinions amb les d'altres col·legues i amb les d'altres professionals de la salut com a base del treball en equip.
  4. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  5. Descriure la persona humana com un ésser multidimensional en el qual la interrelació de factors biològics, psicològics, socials, ecològics i ètics condicionen i modifiquen els estats de salut i malaltia, i les seves manifestacions.
  6. Distingir la normalitat i les alteracions patològiques fruit d'una exploració física sistemàtica.
  7. Distingir les situacions que necessitin ingrés hospitalari i aquelles que necessitin ingrés en unitats de vigilància intensiva.
  8. Establir un pla d'actuació terapèutica considerant les necessitats del pacient i del seu entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l'equip de salut.
  9. Establir una de metòdica d'exploracions complementàries raonada, segons el procés de base i les expectatives diagnòstiques.
  10. Explicar l'afectació de les malalties mèdiques i quirúrgiques de l'aparell genital.
  11. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  12. Identificar els factors físics, químics, ambientals, hàbits alimentaris i ús de drogues, factors psíquics, socials i laborals, i carcinògens que determinen el desenvolupament de la malaltia.
  13. Identificar els símptomes d'ansietat, depressió, psicòtics, consum de tòxics, deliri i deteriorament cognitiu.
  14. Identificar l'afectació per òrgans i sistemes de les malalties mèdiques i quirúrgiques del sistema cardiovascular, respiratori, de la sang, de l'aparell digestiu i del locomotor.
  15. Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
  16. Identificar les proves analítiques més eficients per a la prevenció, el diagnòstic i control de la terapèutica de les patologies humanes més freqüents.
  17. Identificar les situacions clíniques greus.
  18. Indicar i interpretar les tècniques i procediments bàsics de diagnòstic al laboratori, de diagnòstic per la imatge i d'altres.
  19. Indicar les intervencions terapèutiques adequades per als principals problemes de salut.
  20. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  21. Obtenir de manera adequada les mostres clíniques necessàries per a la realització de les proves de laboratori.
  22. Ordenar els signes i símptomes per fer un diagnòstic sindròmic diferencial.
  23. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  24. Realitzar correctament l'entrevista per extreure les dades clíniques rellevants.
  25. Recollir les dades psicosocials significatives.
  26. Recollir, seleccionar i registrar la informació rellevant subministrada pel pacient i els seus acompanyants.
  27. Sintetitzar i ordenar de manera comprensible la informació obtinguda respecte als problemes que afecten els malalts.
  28. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  29. Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
  30. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  31. Valorar críticament els resultats de les exploracions complementàries tenint presents les seves limitacions.
  32. Valorar el valor semiològic de les proves de laboratori utilitzades en les patologies humanes més freqüents.
  33. Valorar l'eficiència de les principals intervencions terapèutiques.
  34. Valorar la necessitat, les indicacions, les contraindicacions, la cronologia, el risc, el benefici i els costos de cada exploració.
  35. Valorar la relació entre l'eficàcia i el risc de les principals intervencions terapèutiques.
  36. Valorar la rellevància de cada signe i símptoma en la malaltia actual.

Continguts

-          Medicina i Cirurgia I, II, III i IV (locomotor, reumatologia, cardiovascular, respiratori, hematologia, digestiu, nefrologia, urologia, cirurgia general)

-          Obstetrícia i ginecología

-          Otorrinolaringologia clínica

-          Oftalmologia clínica

-          Microbiologia i parasitologia mèdiques

-          Radiologia clínica

-          Patologia estructural i molecular

-          Farmacologia general

-          Immunologia mèdica

-          Qualsevol altra disciplina a criteri de la UDH


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aprenentatge basat en problemes 11,25 0,45 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 60 2,4 4, 15, 20, 23, 27, 28, 29, 30

Responsables de l’assignatura a cada Unitat Docent Hospitalària (UDH)

-          Joan Genescà Ferrer (Hospital Universitari Vall d’Hebron, joan.genesca@vallhebron.cat )

-          José María Guerra Ramos (Hospital Santa Creu i Sant Pau, jguerra@santpau.cat )

-          José María Ribera Santasusana (Hospital Germans Trías i Pujol, jribera@iconcologia.net )

-          Maria Assumpta Caixàs Pedragós (Hospital Universitari Parc Taulí, acaixas@tauli.cat )

Distribució per grups

El treball es realitzarà en base a grups reduïts de 10 a 15 alumnes, de tal forma que es plantejarà un (o excepcionalmente diversos casos) per grup, que aniran variant d’un any a l’altre, amb l’ajut d'un tutor responsable de cada cas (designats pel responsable de l’assignatura en cada UDH) i amb la col.laboració d’altres professionals de les diferents matèries (designats pel tutor), que intervindran en el desenvolupament del cas. Els alumnes de cada cas/grup es podran dividir en diversos subgrups (3-5) per abordar amb els col·laboradors els diferents aspectes clínics, radiològics, patològics, etc del cas. L'assignatura es portarà a terme amb el format d'aprenentatge basat en problemes i combinarà les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne/a.

 Tutors i sessions                               

A. Tutors:

El tutor principal, el primer dia exposarà el cas al seu grup i donarà pistes per consultar les fonts necessàries i els professionals col.laboradors ja contactats per ajudar-los a desenvolupar el cas mitjançant tutories entremig, tant amb el tutor com amb els col.laboradors, i  finalment supervisarà el tancament del cas, abans d’exposar-lo.

Generalment els tutors són professors relacionats amb les disciplines clíniques (Aparell locomotor, reumatologia, cardiovascular, respiratori, digestiu, cirurgia ,hematologia, nefrologia, urologia, obstetricia i ginecologia, otorrinolaringologia clínica, oftalmologia clínica) i els professors col·laboradors són els que ajuden amb els procediments diagnòstics sobretot i terapèutics (microbiologia i parasitologia mèdiques, radiologia clínica, patologia estructural i molecular, farmacologia general, immunologia mèdica o una altra disciplina clínica).

 

B. Sessions:

Activitat hores (3 crèdits ECTS = 75 hores)

Activitat dirigida o supervisada, presencial: 20%, 15 hores (distribuïdes en el plantejament i donar pistes, sessions amb el tutor i/o els col.laboradors per anar desgranant el cas amb l'aparició de nous problemes que caldrà resoldre amb diferents professionals col.laboradors del tutor i finalment la presentació del cas a la resta de companys. Dintre d'aquesta activitat dirigida tindrà lloc l'avaluació continuada grupal i individual (3,75h).

Activitat autònoma: 80%, 60 hores. Estudi personal, preparació del cas i de la presentació

 

Tipologia de les sessions:

 La tipologia de les sessions serà d’aprenentatge basat en problemes.

 A cadascuna de les sessions, es dedicaranuns minuts a l’avalulació continuada per part del tutor principal o dels col·laboradors.

 Els/les estudiants hauran d'assistir obligatòriament a les sessions presencialsdel seu grup (15h) i a la vegada treballar autònomament (60h) per poder aportar discussió a les sessions i ser avaluats. Hauran de consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema sindròmic o clínic plantejat. Es convida a tothom a assistir a les presentacions finals dels altres grups.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació en les presentacions dels problemes successius del cas i el plantejament de com resoldre'ls 10% 0,75 0,03 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 32, 36
Participació individual i en grup de les resolucions dels problemes plantejats en el cas, posta en comú de les resolucions i elaboració de la presentació final 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 9, 11, 15, 18, 19, 20, 27, 29, 31, 33, 34, 35
Presentació final del cas 40% 1 0,04 23, 28, 30

La nota final serà la suma de les 3 activitats d’avaluació ponderades i descrites. S’expressarà amb un número amb un decimal del 0 al 10.

 Els/les alumnes que ho desitgin es podran presentar a un examen final al juny, en el cas que hagin tingut un excel·lent en l’avaluació, per optar a Matrícula d’Honor. Aquest examen constarà de 20-30 preguntes tipus tests amb una resposta correcta de 5 possibles, o d’un examen oral amb 3-6 preguntes a desenvolupar. Ambdues tipologies d’examen, poden contenir matèria de tots els casos dels grups. La decisió d’un tipus o altre d’examen, així com les dates d’avaluació i revisió dependrà de cada UDH, que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

 Es portarà a terme un examen de recuperació sempre i quan l'alumne/a que el vulgui realitzar hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. L’examen de recuperació tindrà un format similar a l’examen final.

 Aquesta guia no preveu el sistema d'avaluació única.


Bibliografia

Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures del tercer i del quart curs.


Programari

No n'hi ha cap d'específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.