Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
- És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel·lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans. També en bioestadística i epidemiologia.
- És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
- L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions
Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s’intentarà desenvolupar l’ argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com el treball en equip, la comunicació oral i escrita, la lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
- Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica
- Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
- Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de cursos previs
- Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats.
- Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
- Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.
- Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics
- Medicina i Cirurgia I, II, III i IV (locomotor, reumatologia, cardiovascular, respiratori, hematologia, digestiu, nefrologia, urologia, cirurgia general)
- Obstetrícia i ginecología
- Otorrinolaringologia clínica
- Oftalmologia clínica
- Microbiologia i parasitologia mèdiques
- Radiologia clínica
- Patologia estructural i molecular
- Farmacologia general
- Immunologia mèdica
- Qualsevol altra disciplina a criteri de la UDH
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge basat en problemes | 11,25 | 0,45 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 31, 32, 33, 34, 35, 36 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 60 | 2,4 | 4, 15, 20, 23, 27, 28, 29, 30 |
Responsables de l’assignatura a cada Unitat Docent Hospitalària (UDH)
- Joan Genescà Ferrer (Hospital Universitari Vall d’Hebron, joan.genesca@vallhebron.cat )
- José María Guerra Ramos (Hospital Santa Creu i Sant Pau, jguerra@santpau.cat )
- José María Ribera Santasusana (Hospital Germans Trías i Pujol, jribera@iconcologia.net )
- Maria Assumpta Caixàs Pedragós (Hospital Universitari Parc Taulí, acaixas@tauli.cat )
Distribució per grups
El treball es realitzarà en base a grups reduïts de 10 a 15 alumnes, de tal forma que es plantejarà un (o excepcionalmente diversos casos) per grup, que aniran variant d’un any a l’altre, amb l’ajut d'un tutor responsable de cada cas (designats pel responsable de l’assignatura en cada UDH) i amb la col.laboració d’altres professionals de les diferents matèries (designats pel tutor), que intervindran en el desenvolupament del cas. Els alumnes de cada cas/grup es podran dividir en diversos subgrups (3-5) per abordar amb els col·laboradors els diferents aspectes clínics, radiològics, patològics, etc del cas. L'assignatura es portarà a terme amb el format d'aprenentatge basat en problemes i combinarà les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne/a.
Tutors i sessions
A. Tutors:
El tutor principal, el primer dia exposarà el cas al seu grup i donarà pistes per consultar les fonts necessàries i els professionals col.laboradors ja contactats per ajudar-los a desenvolupar el cas mitjançant tutories entremig, tant amb el tutor com amb els col.laboradors, i finalment supervisarà el tancament del cas, abans d’exposar-lo.
Generalment els tutors són professors relacionats amb les disciplines clíniques (Aparell locomotor, reumatologia, cardiovascular, respiratori, digestiu, cirurgia ,hematologia, nefrologia, urologia, obstetricia i ginecologia, otorrinolaringologia clínica, oftalmologia clínica) i els professors col·laboradors són els que ajuden amb els procediments diagnòstics sobretot i terapèutics (microbiologia i parasitologia mèdiques, radiologia clínica, patologia estructural i molecular, farmacologia general, immunologia mèdica o una altra disciplina clínica).
B. Sessions:
Activitat hores (3 crèdits ECTS = 75 hores)
Activitat dirigida o supervisada, presencial: 20%, 15 hores (distribuïdes en el plantejament i donar pistes, sessions amb el tutor i/o els col.laboradors per anar desgranant el cas amb l'aparició de nous problemes que caldrà resoldre amb diferents professionals col.laboradors del tutor i finalment la presentació del cas a la resta de companys. Dintre d'aquesta activitat dirigida tindrà lloc l'avaluació continuada grupal i individual (3,75h).
Activitat autònoma: 80%, 60 hores. Estudi personal, preparació del cas i de la presentació
Tipologia de les sessions:
La tipologia de les sessions serà d’aprenentatge basat en problemes.
A cadascuna de les sessions, es dedicaranuns minuts a l’avalulació continuada per part del tutor principal o dels col·laboradors.
Els/les estudiants hauran d'assistir obligatòriament a les sessions presencialsdel seu grup (15h) i a la vegada treballar autònomament (60h) per poder aportar discussió a les sessions i ser avaluats. Hauran de consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema sindròmic o clínic plantejat. Es convida a tothom a assistir a les presentacions finals dels altres grups.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en les presentacions dels problemes successius del cas i el plantejament de com resoldre'ls | 10% | 0,75 | 0,03 | 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 32, 36 |
Participació individual i en grup de les resolucions dels problemes plantejats en el cas, posta en comú de les resolucions i elaboració de la presentació final | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 9, 11, 15, 18, 19, 20, 27, 29, 31, 33, 34, 35 |
Presentació final del cas | 40% | 1 | 0,04 | 23, 28, 30 |
La nota final serà la suma de les 3 activitats d’avaluació ponderades i descrites. S’expressarà amb un número amb un decimal del 0 al 10.
Els/les alumnes que ho desitgin es podran presentar a un examen final al juny, en el cas que hagin tingut un excel·lent en l’avaluació, per optar a Matrícula d’Honor. Aquest examen constarà de 20-30 preguntes tipus tests amb una resposta correcta de 5 possibles, o d’un examen oral amb 3-6 preguntes a desenvolupar. Ambdues tipologies d’examen, poden contenir matèria de tots els casos dels grups. La decisió d’un tipus o altre d’examen, així com les dates d’avaluació i revisió dependrà de cada UDH, que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Es portarà a terme un examen de recuperació sempre i quan l'alumne/a que el vulgui realitzar hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. L’examen de recuperació tindrà un format similar a l’examen final.
Aquesta guia no preveu el sistema d'avaluació única.
Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures del tercer i del quart curs.
No n'hi ha cap d'específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.