Logo UAB

Aprenentatge Integrat en Medicina III

Codi: 106921 Crèdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Gustavo Tapia Melendo
Correu electrònic:
gustavo.tapia@uab.cat

Equip docent

Jaime Alijotas Reig
Joaquin Lopez Contreras Gonzalez
Marta Navarro Vilasaro

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel•lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans.

És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en bioestadística I epidemiologia.

 

És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L’Aprenentatge Integrat en Medicina III (AIM III) és una assignatura que s’imparteix al segon semestre del tercer curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.

En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries de tercer curs que intervenen en el desenvolupament del cas. L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema sindròmic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas .

Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

  • Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
  • Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de tercer curs. Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats. Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
  • Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.
  • Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics

Competències

  • Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al sexe, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
  • Reconèixer com a valors professionals l'excel·lència, l'altruisme, el sentit del deure, la compassió, l'empatia, la honradesa, la integritat i el compromís amb els mètodes científics.
  • Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Reconèixer, entendre i aplicar el rol del metge com a gestor de recursos públics.
  • Redactar històries clíniques, informes mèdics i altres registres mèdics de forma entenedora a tercers.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Adquirir els principis i els valors d'una bona pràctica mèdica professional, tant en estat de salut com de malaltia.
  3. Aplicar les proves analítiques segons el seu cost/benefici.
  4. Contrastar les pròpies opinions amb les d'altres col·legues i amb les d'altres professionals de la salut com a base del treball en equip.
  5. Descriure els aspectes bàsics de planificació i programació en atenció a la salut.
  6. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  7. Distingir la normalitat i les alteracions patològiques fruit d'una exploració física sistemàtica.
  8. Distingir les situacions que necessitin ingrés hospitalari i aquelles que necessitin ingrés en unitats de vigilància intensiva.
  9. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  10. Establir un pla d'actuació terapèutica considerant les necessitats del pacient i del seu entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l'equip de salut.
  11. Establir una de metòdica d'exploracions complementàries raonada, segons el procés de base i les expectatives diagnòstiques.
  12. Explicar l'afectació de les malalties mèdiques i quirúrgiques de l'aparell genital.
  13. Explicar la legislació que regula l'ús i la confidencialitat dels resultats analítics.
  14. Explicar que la salut és un compromís que implica tot el cos social.
  15. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  16. Identificar els factors físics, químics, ambientals, hàbits alimentaris i ús de drogues, factors psíquics, socials i laborals, i carcinògens que determinen el desenvolupament de la malaltia.
  17. Identificar els mecanismes pels quals la malaltia afecta els diferents aparells i sistemes del cos humà en les diferents etapes de la vida i en ambdós sexes.
  18. Identificar els símptomes d'ansietat, depressió, psicòtics, consum de tòxics, deliri i deteriorament cognitiu.
  19. Identificar l'afectació per òrgans i sistemes de les malalties mèdiques i quirúrgiques del sistema cardiovascular, respiratori, de la sang, de l'aparell digestiu i del locomotor.
  20. Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
  21. Identificar les proves analítiques més eficients per a la prevenció, el diagnòstic i control de la terapèutica de les patologies humanes més freqüents.
  22. Identificar les situacions clíniques greus.
  23. Indicar i interpretar les tècniques i procediments bàsics de diagnòstic al laboratori, de diagnòstic per la imatge i d'altres.
  24. Indicar les intervencions terapèutiques adequades per als principals problemes de salut.
  25. Informar del resultat de les proves analítiques.
  26. Obtenir de manera adequada les mostres clíniques necessàries per a la realització de les proves de laboratori.
  27. Ordenar els signes i símptomes per fer un diagnòstic sindròmic diferencial.
  28. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  29. Realitzar correctament l'entrevista per extreure les dades clíniques rellevants.
  30. Recollir les dades psicosocials significatives.
  31. Recollir, seleccionar i registrar la informació rellevant subministrada pel pacient i els seus acompanyants.
  32. Sintetitzar i ordenar de manera comprensible la informació obtinguda respecte als problemes que afecten els malalts.
  33. Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
  34. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  35. Valorar críticament els resultats de les exploracions complementàries tenint presents les seves limitacions.
  36. Valorar el valor semiològic de les proves de laboratori utilitzades en les patologies humanes més freqüents.
  37. Valorar els esforços organitzats de la societat per aconseguir un estat de salut millor de tota la ciutadania.
  38. Valorar l'eficiència de les principals intervencions terapèutiques.
  39. Valorar la incapacitat física, així com les seves repercussions per al malalt i el seu entorn familiar.
  40. Valorar la necessitat, les indicacions, les contraindicacions, la cronologia, el risc, el benefici i els costos de cada exploració.
  41. Valorar la relació entre l'eficàcia i el risc de les principals intervencions terapèutiques.
  42. Valorar la rellevància de cada signe i símptoma en la malaltia actual.

Continguts

ORGANITZACIÓ DE CASOS I MATÈRIES

 

Assignatures del Mòdul de Formació clínica humana

 Fisiopatologia i semiologia clínica: 4 ó 5 casos de grans síndromes clíniques

 Assignatures del Mòdul de Procediments diagnòstics i terapèutics i Medicina Social, Habilitats de Comunicació i Iniciació a la Investigació

  •  Bases de la cirurgia
  • Microbiologia i parasitologia mèdiques
  • Radiologia clínica
  • Patologia estructural i molecular
  • Farmacologia general
  • Immunologia Mèdica
  • Epidemiologia

 

BLOCS DISTRIBUTIUS

 

Presentació i solució de 4 ó 5 casos referents de grans síndromes clíniques, del tipus:

  • Modificacions de la temperatura corporal
  • Dolor
  •  Síndrome constitucional
  •  Síndromes de l'aparell respiratori: insuficiència respiratòria aguda i crònica, condensació pulmonar, síndromes pleurals.
  • Síndromes de l'aparell cardiocirculatori: insuficiència cardíaca, insuficiència coronaria, síndrome pericàrdica, síncope, claudicació intermitent
  • Síndromes de l'aparell digestiu: síndrome ictèrica, insuficiència hepàtica, síndrome d'hipertensió portal, síndrome ascítica, hemorràgia digestiva, síndrome diarreica.
  • Síndromes de l'aparell nefrourològic: síndrome urinària, insuficiència renal aguda i crònica, síndromenefrítica, síndrome nefròtica.
  • Síndromes del sistema nerviós: síndromes sensitives y motores, síndrome de paràlisiperifèrica, síndrome piramidal, síndromes medul•lars, síndrome meníngia, síndrome i comatosa, síndrome cerebel•losa i síndrome vestibular.
  • Síndromes de l'aparell locomotor: síndrome artròsica i la síndrome artrítica.
  • Síndromes hematològiques: la síndrome anèmica, de hiper i hipofunció medul•lar, síndrome adenopàtica.
  •  Síndromes endocrinològiques i metabòliques: hiper i hipofunció tiroïdal, hiper i hipofunció paratiroïdal, hiper i hipofunció suprarenal, hiperglucèmia i hipoglucèmia.

En el desenvolupament del cas s'inclouen aspectes de procediments diagnòstics i terapèutics i Medicina Social, Habilitats de Comunicació i Iniciació a la Investigació

 

Exemples de casos clínics possibles (a concretar cada curs pels responsables dels casos):

Cas: Molèsties epigàstriques i pèrdua de pes. Síndrome constitucional (N. pàncrees)

Cas: Diarrea i dolor abdominal de llarga evolució. Maldigestió (Pancreatitis crònica)

Cas: Deposicions negres i somnolència. (Insuficiència hepàtica i hipertensió portal)

Cas: Dolor abdominal agut, icterícia i febre. (Colecistitis aguda)

Cas: Dolor abdominal i molèsties urinàries. (Pielonefritis aguda)

Cas: Tos, expectoració amb sang i anorexia. Hemoptisi (tumor pulmonar)

Cas: Doloren el costat esquerre del tòrax i astènia. (Síndromepleurítica)

Cas: Febre idificultat per respirar. Insuficiènciarespiratòria (Pneumònia, MPOC, cor pulmonale)

Cas: Falta brusca d'aire i buf cardíac. Insuficiència cardíaca esquerra (Estenosis Ao )

Cas: Opressió i dolor en el pit y dispnea. (Isquèmia coronària, insuficiència cardíaca)

Cas: Diarrea aguda i orina escassa. (Insuficiència renal prerrenal)

Cas: Inflor generalitzada (Síndrome nefròtica)

Cas: Cansament i pal•lidesa. Síndrome anèmica (ferropènia i neoplàsia de clon)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES (ABP) 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles, informes d'interès... 76,25 3,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42

Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.

 

 

Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:

 

Departament(s) responsable(s): Multidepartamental.

Responsable de Facultat: Gustavo Tapia (gustavo.tapia@uab.cat)

Responsables UDH

 

  • UD Vall d'Hebron: Jaume Alijotas Reig (jaume.alijotas@vallhebron.cat)
  • UD Germans Trias i Pujol: Gustavo Tapia (gustavo.tapia@uab.cat).
  • UD Sant Pau: Joaquin López-Contreras González (jlcontreras@santpau.cat)
  •  
  • UD Parc Taulí: Marta Navarro Vilasaró (mnavarro@tauli.cat)

 

TUTORS I SESSIONS:

A.- TUTORS: cada cas tindrà un tutor responsable del mateix. Serà el responsable de l’elaboració i presentació inicial del cas, de la tutoria específica i del tancament. A més a mes, a cada cas hi haurà diferents professors implicats en el desenvolupament del cas,  de les diferents assignatures implicades (farmacologia clínica, bases de la cirurgia, microbiologia i parasitologia mèdiques, radiologia clínica, patologia estructural i molecular, immunologia mèdica, epidemiologia...)

B.- SESSIONS:

B.1.- PRESENTACIÓ DEL CAS: el tutor responsable del cas elaborarà una presentació en powerpoint o similar amb el resum de la informació clínica +/- analítica +/- radiològica al campus virtual, així com els aspectes a treballar pels alumnes de cara a la sessió 1.

B.2.- SESSIONS 1 i 2: sessions de resolució de problemes. Els alumnes podran discutir els diferents aspectes dels cassos clínics amb els tutors responsables de cada assignatura implicada. A la sessió 1 es discutiran els aspectes plantejats a la “presentació del cas”, i es facilitarà als alumnes els aspectes a treballar de cara a la sessió 2.

La durada d’aquestes sessions dependrà del número de casos a treballar. Així, si s’han de treballar 5 casos, les sessions 1 i 2 seran de 1h y 30min de durada (2x 1h y 30 min= 3h) i si s’han de treballar 4 casos, les sessions 1 i 2 seran de 2h de durada (2 x 2h = 4h)

B.3.- SESSIÓ 3 – RESSOLUCIÓ DEL CAS: en aquesta sessió, els alumnes faran una presentació en públic del cas, en format powerpoint o similar, amb els diferents aspectes treballats durant les sessions 1 y 2. Aquesta sessió serà de 1h de durada

 

GRUPS:

Els alumnes es dividiran en grups segons normativa de la tipologia de l’assignatura (ABP). Cada grup, a la seva vegada, es subdividirà en 4 o 5 subgrups, per treballar els 4 o 5 casos plantejats. Cada subgrup d’alumnes participarà en la resolució de problemes i en la presentació (sessions 1, 2 i 3) d’un cas en concret que se’ls i haurà assignat, i haurà d’assistir a les sessions de la resta de casos del seu grup, on podran veure i participar en la resolució dels altres casos.

 

EXEMPLE DE DISTRIBUCIÓ TEMPORAL (5 CASOS, 4 GRUPS)

 

CAS PRESENTACIÓ INICIAL SESSIÓ 1 (1h30') SESSIÓ 2 (1h30' SESSIÓ 3 (PRESENTACIÓ DEL CAS, 1h)
CAS 1 Tots els grups GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4
CAS 2 Tots els grups GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4
CAS 3 Tots els grups GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4
CAS 4 Tots els grups GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4
CAS 5 Tots els grups GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4

Sessions 1 i 2: 2 x 1h i 30 min = 3h

Sessió 3: 1h

Total: 4h x 5 casos = 20 h

 

EXEMPLE DE DITRIBUCIÓ TEMPORAL (5 CASOS, 5 GRUPS)

CAS PRESENTACIÓ INICIAL SSESSIÓ 1 (1h30') SESSIÓ 2 (1h30') SESSIÓ 3 (RESOLUCIÓ DEL CAS, 1h)
CAS 1 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 2 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 3 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 4 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRU 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 5 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5

Sessions 1 i 2: 2 x 1h i 30 min = 3h

Sessió 3: 1h

Total: 4h x5casos = 20 h

 

EXEMPLE DE DISTRIBUCIÓ TEMPORAL (4 CASOS, 5 GRUPS)

CAS PRESENTACIÓ INICIAL SESSIÓ 1 (2h) SESSIÓ 2 (2h) SESSIÓ 3 (RESOLUCIÓ DEL CAS, 1h)
CAS 1 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 2 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 3 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5
CAS 4 TOTS ELS GRUPS GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5 GRUP 1 GRUP 2 GRUP 3 GRUP 4 GRUP 5

Sessions 1 i 2: 2 x 2h = 4h

Sessió 3: 1h

Total: 5h x 4 casos = 20h

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa als ABPs 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42
Avaluació de casos pràctics i resulició de problemes 30% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42
Avaluació escrita amb proves objectives 50% 1,25 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42

Cada alumne participarà en la resolució i presentació d’un cas i respondrà un examen de tipus test

  1. Assistència i participació activa en la discussió dels diferents aspectes del cas clínic: 20% de la nota
  2. Presentació de la resolució del cas clínic: 30% de la nota
  3. Avaluació escrita amb proves objectives: 50% de la nota. Es tracta d’un examen test on hi haurà 5 respostes possibles i nomes una de vàlida. Les preguntes correctes sumen 1 punt. Es incorrectes resten 0,25.

Qualificació final: Suma ponderada de l’avaluació continuada de l’assistència i participació activa en la discussió del cas (20%), avaluació de la resolució del cas clínic (30%) i del resultat de la prova escrita objectiva (50%). Per tal de fer la suma ponderada, serà necessari superar tant l’avaluació continuada (50% de la nota) com la prova escrita objectiva (50% de la nota) amb una puntuació mínima de 5.

Expressió: nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10

Nota mínima per considerar l’alumne aprovat: 5

Qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, Matrícula d’Honor

Revisió d’exàmen: es farà prèvia sol·licitud al professor responsable de l’assignatura a cada unitat docent, en els terminis establerts.

Alumnes no avaluables: els estudiants que no assisteixin i participin en la discussió, resolució del cas clínic i examen seranconsiderats com no avaluables

Examen de recuperació: els alumnes que no hagin superat o no s'hagin presentat a l'avaluació escrita mitjançant examen test, podran presentar-se a un exàmen de recuperació

 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Bibliografia

Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures de tercer curs dels mòduls de "Formació clínica humana" i "Procediments diagnòstics i terapèutics i medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca".


Programari

 

 No hi ha programari específic per l'assignatura
 

 


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.