Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en biologia cel•lular, bioquímica i biologia molecular, biofísica, anatomia, fisiologia i estructura microscòpica general i específica dels diferents aparells i sistemes humans.
És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en bioestadística I epidemiologia.
És convenient un coneixement suficient sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
L’Aprenentatge Integrat en Medicina III (AIM III) és una assignatura que s’imparteix al segon semestre del tercer curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent les noves tecnologies de la informació.
En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries de tercer curs que intervenen en el desenvolupament del cas. L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema sindròmic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas .
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
ORGANITZACIÓ DE CASOS I MATÈRIES
Assignatures del Mòdul de Formació clínica humana
Fisiopatologia i semiologia clínica: 4 ó 5 casos de grans síndromes clíniques
Assignatures del Mòdul de Procediments diagnòstics i terapèutics i Medicina Social, Habilitats de Comunicació i Iniciació a la Investigació
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució de 4 ó 5 casos referents de grans síndromes clíniques, del tipus:
En el desenvolupament del cas s'inclouen aspectes de procediments diagnòstics i terapèutics i Medicina Social, Habilitats de Comunicació i Iniciació a la Investigació
Exemples de casos clínics possibles (a concretar cada curs pels responsables dels casos):
Cas: Molèsties epigàstriques i pèrdua de pes. Síndrome constitucional (N. pàncrees)
Cas: Diarrea i dolor abdominal de llarga evolució. Maldigestió (Pancreatitis crònica)
Cas: Deposicions negres i somnolència. (Insuficiència hepàtica i hipertensió portal)
Cas: Dolor abdominal agut, icterícia i febre. (Colecistitis aguda)
Cas: Dolor abdominal i molèsties urinàries. (Pielonefritis aguda)
Cas: Tos, expectoració amb sang i anorexia. Hemoptisi (tumor pulmonar)
Cas: Doloren el costat esquerre del tòrax i astènia. (Síndromepleurítica)
Cas: Febre idificultat per respirar. Insuficiènciarespiratòria (Pneumònia, MPOC, cor pulmonale)
Cas: Falta brusca d'aire i buf cardíac. Insuficiència cardíaca esquerra (Estenosis Ao )
Cas: Opressió i dolor en el pit y dispnea. (Isquèmia coronària, insuficiència cardíaca)
Cas: Diarrea aguda i orina escassa. (Insuficiència renal prerrenal)
Cas: Inflor generalitzada (Síndrome nefròtica)
Cas: Cansament i pal•lidesa. Síndrome anèmica (ferropènia i neoplàsia de clon)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES (ABP) | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, lectura d'articles, informes d'interès... | 76,25 | 3,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 |
Aquesta Guia descriu el marc , continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH són:
Departament(s) responsable(s): Multidepartamental.
Responsable de Facultat: Gustavo Tapia (gustavo.tapia@uab.cat)
Responsables UDH
TUTORS I SESSIONS:
A.- TUTORS: cada cas tindrà un tutor responsable del mateix. Serà el responsable de l’elaboració i presentació inicial del cas, de la tutoria específica i del tancament. A més a mes, a cada cas hi haurà diferents professors implicats en el desenvolupament del cas, de les diferents assignatures implicades (farmacologia clínica, bases de la cirurgia, microbiologia i parasitologia mèdiques, radiologia clínica, patologia estructural i molecular, immunologia mèdica, epidemiologia...)
B.- SESSIONS:
B.1.- PRESENTACIÓ DEL CAS: el tutor responsable del cas elaborarà una presentació en powerpoint o similar amb el resum de la informació clínica +/- analítica +/- radiològica al campus virtual, així com els aspectes a treballar pels alumnes de cara a la sessió 1.
B.2.- SESSIONS 1 i 2: sessions de resolució de problemes. Els alumnes podran discutir els diferents aspectes dels cassos clínics amb els tutors responsables de cada assignatura implicada. A la sessió 1 es discutiran els aspectes plantejats a la “presentació del cas”, i es facilitarà als alumnes els aspectes a treballar de cara a la sessió 2.
La durada d’aquestes sessions dependrà del número de casos a treballar. Així, si s’han de treballar 5 casos, les sessions 1 i 2 seran de 1h y 30min de durada (2x 1h y 30 min= 3h) i si s’han de treballar 4 casos, les sessions 1 i 2 seran de 2h de durada (2 x 2h = 4h)
B.3.- SESSIÓ 3 – RESSOLUCIÓ DEL CAS: en aquesta sessió, els alumnes faran una presentació en públic del cas, en format powerpoint o similar, amb els diferents aspectes treballats durant les sessions 1 y 2. Aquesta sessió serà de 1h de durada
GRUPS:
Els alumnes es dividiran en grups segons normativa de la tipologia de l’assignatura (ABP). Cada grup, a la seva vegada, es subdividirà en 4 o 5 subgrups, per treballar els 4 o 5 casos plantejats. Cada subgrup d’alumnes participarà en la resolució de problemes i en la presentació (sessions 1, 2 i 3) d’un cas en concret que se’ls i haurà assignat, i haurà d’assistir a les sessions de la resta de casos del seu grup, on podran veure i participar en la resolució dels altres casos.
EXEMPLE DE DISTRIBUCIÓ TEMPORAL (5 CASOS, 4 GRUPS)
CAS | PRESENTACIÓ INICIAL | SESSIÓ 1 (1h30') | SESSIÓ 2 (1h30' | SESSIÓ 3 (PRESENTACIÓ DEL CAS, 1h) | |||||||||
CAS 1 | Tots els grups | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 |
CAS 2 | Tots els grups | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 |
CAS 3 | Tots els grups | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 |
CAS 4 | Tots els grups | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 |
CAS 5 | Tots els grups | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 |
Sessions 1 i 2: 2 x 1h i 30 min = 3h
Sessió 3: 1h
Total: 4h x 5 casos = 20 h
EXEMPLE DE DITRIBUCIÓ TEMPORAL (5 CASOS, 5 GRUPS)
CAS | PRESENTACIÓ INICIAL | SSESSIÓ 1 (1h30') | SESSIÓ 2 (1h30') | SESSIÓ 3 (RESOLUCIÓ DEL CAS, 1h) | ||||||||||||
CAS 1 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 2 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 3 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 4 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRU 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 5 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
Sessions 1 i 2: 2 x 1h i 30 min = 3h
Sessió 3: 1h
Total: 4h x5casos = 20 h
EXEMPLE DE DISTRIBUCIÓ TEMPORAL (4 CASOS, 5 GRUPS)
CAS | PRESENTACIÓ INICIAL | SESSIÓ 1 (2h) | SESSIÓ 2 (2h) | SESSIÓ 3 (RESOLUCIÓ DEL CAS, 1h) | ||||||||||||
CAS 1 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 2 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 3 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
CAS 4 | TOTS ELS GRUPS | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 | GRUP 1 | GRUP 2 | GRUP 3 | GRUP 4 | GRUP 5 |
Sessions 1 i 2: 2 x 2h = 4h
Sessió 3: 1h
Total: 5h x 4 casos = 20h
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa als ABPs | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 |
Avaluació de casos pràctics i resulició de problemes | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 |
Avaluació escrita amb proves objectives | 50% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 |
Cada alumne participarà en la resolució i presentació d’un cas i respondrà un examen de tipus test
Qualificació final: Suma ponderada de l’avaluació continuada de l’assistència i participació activa en la discussió del cas (20%), avaluació de la resolució del cas clínic (30%) i del resultat de la prova escrita objectiva (50%). Per tal de fer la suma ponderada, serà necessari superar tant l’avaluació continuada (50% de la nota) com la prova escrita objectiva (50% de la nota) amb una puntuació mínima de 5.
Expressió: nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10
Nota mínima per considerar l’alumne aprovat: 5
Qualificació qualitativa: suspens, aprovat, notable, excel·lent, Matrícula d’Honor
Revisió d’exàmen: es farà prèvia sol·licitud al professor responsable de l’assignatura a cada unitat docent, en els terminis establerts.
Alumnes no avaluables: els estudiants que no assisteixin i participin en la discussió, resolució del cas clínic i examen seranconsiderats com no avaluables
Examen de recuperació: els alumnes que no hagin superat o no s'hagin presentat a l'avaluació escrita mitjançant examen test, podran presentar-se a un exàmen de recuperació
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única
Consultar la bibliografia específica de las guies docents de les diferents assignatures de tercer curs dels mòduls de "Formació clínica humana" i "Procediments diagnòstics i terapèutics i medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la recerca".
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.