Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 5 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en l' Aprenentatge Integral en Medicina i Patologia Estructural i Molecular.
És necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
La medicina ha aconseguit allargar la vida de molts pacients però ,donar funcionalitat i autonomia a aquests anys guanyats es igualment important. La Rehabilitació mèdica, Medicina Física i Rehabilitació, és l'especialitat mèdica que fa el diagnòstic, avaluació, prevenció i tractament de la discapacitat encaminats a facilitar, mantenir o retornar a la persona el major grau de capacitat funcional i independència possibles. Segons la Organització Mundial de la Salut ( OMS)més de mil milions de persones, o sigui al voltant del 15% de la població mundial, tenen algun tipus de discapacitat. El nombre de persones amb discapacitat augmenta vertiginosament, cosa que s' explica, entre altres causes, per les tendències demogràfiques i la creixent prevalença de dolències cròniques. És probable que gairebé totes les persones experimentin alguna forma de discapacitat , temporal o permanent, en algun moment de la seva vida i es a través de la rehabilitació que podran aconseguir tornar a caminar, a ser independents o a reincorporar-se a la feina.
L'assignatura es programa a cinquè curs del Grau de Medicina, on ja s'han assolit els coneixements bàsics sobre la funció del cos humà en situacions de salut i ja es tenen els coneixements sobre les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques.
Els objectius generals de l'assignatura són:
Incorporar la avaluació i tractament de la funcionalitat i la discapacitat com eix essencial en l’atenció integral del pacient.
Els Objectius especifics són:
Adquirir els coneixements necesaris per l'avaluació integral del pacient focalitzada en la funció i diagnòstic funcional.
Adquirir els coneixements essencials sobre activitat física , tipus i forma d'aplicació en la prevenció, desenvolupament i rehabilitació de la salut.Adquirir els coneixements essencials de com realitzar l'avaluació, els procediments diagnòstics i terapèutics de lesions agudes o cròniques que ocasiones discapacitat permanent o transitòria
Generalitats de la Medicina Física i Rehabilitació:
Processos patològics i el seu enfocament terapèutic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris teorics | 10 | 0,4 | 3, 4, 7, 8 |
seminaris especialitzats | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 6 |
simulació de casos clínics | 6 | 0,24 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Practiques de camp supervisades | 10 | 0,4 | 2, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 20 | 0,8 | 1, 4, 8 |
lectura d'articles i informes d'interés | 10 | 0,4 | 1, 2, 6, 8 |
Metodologia activa Aprenentatge amb adquisició de coneixements i habilitats pràctiques a traves de discussió i simulació de casos amb seminaris i pràctiques.
Teoria explicada a traves de presentació amb conceptes principals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmen tipus test | 50 | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 7 |
Participació activa en simulació clínica | 25 | 6 | 0,24 | 1, 5, 8 |
Participació en seminaris especialitzats | 25 | 6 | 0,24 | 1, 2, 5 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única” a l’apartat de avaluació.
Activitats d’avaluació (amb el pes relatiu de cadascuna d’elles en la nota final de l’assignatura)
L'assignatura s'aprova amb un 5/10.
Llibres:
Revistes
Tot l'aprendentatge es farà a traves de un abordatge basat en casos clínics i habilitats pràctiques.
Generalitats de la Medicina Física i Rehabilitació:
Tema 1 Fonaments de la Rehabilitació Mèdica . Avaluació integral del pacient focalitzada en la funció Exploració física i diagnòstic funcional. Avaluació articular i muscular. Tècniques diagnòstiques instrumentades, avaluació de la marxa humana, postura i equilibri .
Tema 2 Principis terapèutics en rehabilitació, equip multidisciplinari, intervencionisme en rehabilitació, Processos patològics i el seu enfocament terapèutic.
Rehabilitació. Funció i Activitat física en processos patològic específics
Tema 3. Rehabilitació en Patologies de l'Aparell Locomotor. Clínica. i aproximació Terapèutica.
Tema 4 Exploració de espatlla, genoll, raquis, escoliosis i cifosi. Avaluació mitjançant ecografia. Disseny d'un pla terapeutic per objectius. Abordatge en rehabilitació del dolor crònic.
Tema 5.Rehabilitació del pacient amb disfunció respiratòria. Avaluació de la musculatura respiratòria. Reentrenament muscular. Tècniques d'estalvi energètic. Programes de Rehabilitació respiratòria
Tema 6 Rehabilitació del pacient amb disfunció cardiaca. Test d'exercici i capacitat funcional. Programas de rehabilitació cardíaca: Cardiopatia isquèmica i insuficiència cardíaca.Diagnòstic i tractament de la fragilitat i sarcopènia.
Tema 7 Aspectes neurològics de la motricitat. Control Motor. Rehabilitació del pacient neurològic.
Tema 8 Rehabilitació de l’ictus. Lesió medul·lar i patologia neurodegenerativa.
Tema 9 La rehabilitació infantil i juvenil . Abordatge terapèutic de rehabilitació pediàtrica. Alteracions neurològiques.malalties minoritaries. Escoliosi i cifosi
Tema 10 Prehabilitació. Avaluació i tractament rehabilitador del pacient crític. Rehabilitació del pacient oncològic.
Seminaris pràctics
Seminari 1 Aparells Ortopròtesics. Tipus i components de pròtesis d’ extremitats. protesi mioelèctriques.
Seminari 2 Utilització de la ecografia a rehabilitació. Diagnostic i instrumental
Seminari 3 Equilibri . Avaluació clínica i instrumentada
Seminari 4 Test d'exercici i capacitat funcional.
Seminari 5 Excercicis terapeutics. Principals tipus de exercicis . Estiraments musculars
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.