Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 6 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clíniques, patologia estructural, tècniques d'exploració complementària, d'imatge mèdica, de laboratori clínic i microbiològic, així com de principis de farmacologia i terapèutica dels diferents aparells i sistemes humans.
És recomanable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en l'àmbit digital, biologia molecular, bioestadística i epidemiologia.
És convenient un coneixement suficient de fisiopatologia sobre les bases psicològiques dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal i d'anglès.
Es tracta d'una assignatura que s'imparteix al segon quadrimestre del sisè curs del Grau de Medicina. Com la resta d'AIMs, és una assignatura transversal que pretén desenvolupar algunes competències bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina. Es pretén donar una formació integral del coneixement mèdic, de manera que les bases biològiques i fisiopatològiques de la medicina i les disciplines clíniques no es considerin matèries aïllades i sense continuïtat. Durant el transcurs dels AIMs s'han de tractar de desenvolupar algunes competències transversals bàsiques per a l'activitat professional i el pensament científic dels graduats en medicina: argumentació basada en evidències, capacitat per a fer les preguntes més idònies, anàlisis i interpretació de dades i aplicació de principis fisiopatològics en la comprensió de les malalties. També es desenvoluparan competències genèriques d'auto aprenentatge com treball en equip, comunicació oral i escrita, lectura i recerca d'informació, incloent l'ús de noves tecnologies de la informació i Bioinformàtica.
En el decurs del període docent els estudiants hauran de resoldre casos problema, el contingut dels quals variarà en cada curs acadèmic. El treball es realitzarà en base a grups reduïts i amb la col·laboració d'un tutor responsable de cada cas i de tutors responsables de les diferents matèries del curs que intervenen en el desenvolupament del cas . L'assignatura es desenvoluparà en el format d'aprenentatge basat en problemes i combina les sessions de tutoria amb el treball autònom per part de l'alumne. En la sessió de presentació de cada cas s'explicaran les característiques del treball a desenvolupar. Els estudiants hauran d'assistir a les tutories programades i consultar totes les fonts que considerin oportunes per a resoldre el problema clínic plantejat, que es presentarà a tota la classe a la darrera sessió de tancament del cas.
Al Mòdul de Bioinformàtica la docència serà de tipus mixta. Una part inicial d’introducció a les diferents eines més utilitzades, una segona part en la què es resoldran casos, primer de forma guiada i tutoritzada i després de forma autònoma, per finalment centrar-se en un cas, que es treballarà en grups reduïts i què serà el que hauran de presentar a la darrera sessió (Congrés).
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
Aprendre habilitats bàsiques en la pràctica mèdica
Adquirir les bases científiques de procediments bàsics en medicina clínica
Aprendre habilitats bàsiques en l'ús de recursos d'informació i Bioinformàtica en la recerca mèdica
Integrar coneixements i continguts treballats en la resta d'assignatures troncals de cinquè curs i de cursos anteriors.
Aplicar aquests coneixements a situacions reals en base a casos clínics simulats. Desenvolupar habilitats de diagnòstic sindròmic i clínic així com de procediments terapèutics.
Desenvolupar competències genèriques d'auto aprenentatge: organització temporal del treball autònom, treball en equip, cerca d'informació, incloent-hi les noves tecnologies de la informació, anàlisi crítica de la informació.
Adquirir la capacitat d'elaborar i presentar treballs biomèdics
Competències
Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
Demostrar que comprèn l'estructura i funció de l'organisme humà en situació de malaltia en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
Demostrar que comprèn la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
Demostrar que comprèn les manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà. Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
Elaborar una orientació diagnòstica i establir una estratègia d'actuació raonada, valorant els resultats de l'anamnesi i l'exploració física, així com els resultats posteriors de les exploracions complementàries indicades.
Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses. Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
Indicar la terapèuticamés adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
Indicar les tècniques i procediments bàsics de diagnosi i analitzar i interpretar els resultats per precisar millor la naturalesa dels problemes.
Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics i una perspectiva de génere.
Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals. Realitzar un examen físic general i per sistemes, apropiat a l'edat del pacient i al genere, de manera completa i sistemàtica i una valoració mental.
Reconèixer com a valors professionals l'excel·lència, l'altruisme, el sentit del deure, la compassió, l'empatia, la honradesa, la integritat i el compromís amb els mètodes científics.
Reconèixer el seu paper en equips multi-professionals, assumint el lideratge quan sigui apropiat, tant per al subministrament de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut. Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica com a resultat d'un procés evolutiu, científic i sociocultural, incloent els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
Reconèixer, entendre i aplicar el rol del metge com a gestor de recursos públics.
Redactar històries clíniques, informes mèdics i altres registres mèdics de forma entenedora a tercers. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
Utilitzar eficaçment els recursos electrònics i bases de dades de Bioinformàtica per obtenir informació.
Identificar la utilitat i la potencialitat de les tecnologies d'informació i recursos bioinformàtics a les diferents àrees de coneixement i saber aplicar-la adequadament per extreure conclusions rellevants.
En funció del nombre de grups en què es divideixen els alumnes, es preparen diferents casos clínics (almenys un cas per grup) a partir de les assignatures i matèries del Mòdul 3 (formació clínica humana) que seran resolts per cada grup:
MIC IV (neurologia, endocrinologia, malalties infeccioses)
Pediatria
Psiquiatria
Dermatologia Clínica
En la solució dels casos intervenen (quan el cas ho requereixi) algunes de les matèries del Mòdul 4 i del Mòdul 2:
Matèries del Mòdul 4. Procediments diagnòstics i terapèutics Microbiologia i parasitologia mèdiques
Radiologia clínica Patologia estructural i molecular Farmacologia general Farmacologia clínica Immunologia mèdica
Matèries del Mòdul 2.
Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació Medicina Preventiva i Salut Pública Medicina Legal i Toxicologia
Mòdul Bioinformàtica.
Sessions pràctiques de Bioinformàtica aplicada a la Medicina
BLOCS DISTRIBUTIUS
Presentació i solució dels diversos casos referents a patologia clínica, a definir per a cada grup
Mòdul Bioinformàtica:
Sessions guiades en l’ús de tècniques i recursos d’informació i eines de Bioinformàtica. Resolució de casos clínics a definir mitjançant l’ús d’eines prèviament presentades
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES (ABP) | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 94,25 | 3,77 |
Esta Guía describe el marco, contenidos, metodología y normas generales de la asignatura, de acuerdo con el plan de estudios vigente. La organización final de la asignatura en cuanto a los casos clínicos, número y tamaño de grupos, distribución en el calendario y fechas de exámenes, criterios específicos de evaluación y revisión de exámenes, se concretarán en cada una de las Unidades Docentes Hospitalarias (UDH), que lo explicitarán a través de sus páginas web y el primer día de clase de cada asignatura, a través de los profesores responsables de la asignatura en las UDH.
Para el presente curso, los profesores designados por los Departamentos como responsables de la asignatura a nivel de Facultad y de las UDH son:
Departamento(s) responsable(s): Multidepartamental
Responsables de Facultad: Jaume Kulisevsky (jkulisevsky@santpau.cat)
Responsables UDH:
UD Vall d'Hebron: Oscar Len (oscarmanuel.len@vallhebron.cat)
UD Germans Trias i Pujol: Carlos Rodrigo Gonzalo de Liria (crodrigo.germanstrias@gencat.cat)
UD Sant Pau: Jaume Kulisevsky Bojarski (jkulisevsky@santpau.cat)
UD Parc Taulí: Oriol Gasch Blasi (ogasch@tauli.cat)
Módulo Bioinformática: Angel González Wong (Angel.Gonzalez@uab.cat)
TUTORES Y SESIONES
Tutores: Un tutor de caso para cada una de las asignaturas y/o materias del módulo 3 que intervengan en los casos clínicos (a determinar en cada Unidad Docente), que será el/la responsable de los casos, presentación, cierre y tutoría específica.
Módulo 3: Formación clínica humana:
MIC IV (neurología, endocrinología,enfermedades infecciosas): nº de casos a definir
Pediatría: nº de casos a definir
Psiquiatría: nº de casos a definir
Dermatología Clínica: nº de casos a definir
Un tutor referente de cada materia del módulo 4 y módulo 2 que intervengan en los casos, responsable de la documentación, discusión y tutoría de su materia en los casos en que sea necesario.
Módulo 4. Procedimientos diagnósticos y terapéuticos:
Microbiología y parasitología médicas
Radiología clínica
Patología estructural y molecular
Farmacología general, Farmacología clínica
Inmunología médica
Módulo 2. Medicina social, habilidades de comunicación e iniciación a la investigación:
Medicina Preventiva y Salud Pública
Medicina Legal y Toxicología
Sesiones:
Actividad total: 3 créditos ECTS = 75 horas.
Actividad autónoma (55%; 41.25 horas): Estudio personal, preparación de casos y presentaciones
Actividad dirigida: 40%, 30 horas (5 casos; un caso = 6 horas; en 4 sesiones)
Evaluación: 5%, 3.75 horas
Módulo Bioinformática:
Actividad total: 2 créditos ECTS = 50 horas.
Actividad autónoma: Estudio personal, lectura de artículos, trabajo en aulas de informática, preparación de casos y preparación de la presentación (52%; 26 horas)
Actividad dirigida: Prácticas de laboratorio de informática y asistencia al congreso (44%, 22 horas)
Evaluación: Presentación oral y defensa de la resolución de un caso – Congreso (4%, 2 horas)
Tipos de sesiones:
Sesiones 1 y 4 (tipología ABP): Presentación inicial y de solución final de los 5 casos 10h (Sesiones inicial y final 5h+5h)
Sesiones 2, 3 (tipología ABP); 20 horas en dos bloques de sesiones:
Sesión 2 (tipología ABP); Sesiones de documentación; bloque de procedimientos diagnósticos y terapéuticos y medicina social, habilidades de comunicación e iniciación a la investigación: 10 h (2h por caso; permite tutores consecutivos)
Sesión 3 (tipología ABP); Sesiones de documentación; bloque 4 y 2. Sesiones de solución de problemas, supervisión de los casos simulados preparados y preparación de la presentación: 10h (2 h por caso; permite tutores consecutivos):
Todos los alumnos deben conocer y participar de forma más o menos directa en la solución de todos los casos. Los conocimientos adquiridos y la participación y presentación de las soluciones serán la base de la evaluación de la asignatura.
El grupo de matrícula se fracciona en los correspondientes grupos de alumnos de trabajo de cada caso. En la sesión de presentación (sesión 1), dirigida por el tutor responsable del caso, asiste todo el grupo de matrícula, se presenta el caso y se asigna el grupo de alumnos de trabajo del caso. Estos grupos participarán directamente en la solución de cada caso en las sesiones de documentación y de solución de problemas (sesiones 2-3), dirigidas por los tutores de cada materia que intervienen en el caso. En estas sesiones también participan como oyentes el resto de alumnos del grupo de matrícula, de manera que también pueden tener acceso directo a la documentación y asistir a la discusión de problemas de cada caso.
En la última sesión de solución del caso (sesión 4), dirigida por el tutor responsable del caso, el grupo de alumnos del caso presenta la solución a todo el grupo de matrícula, de manera que todos los alumnos tienen acceso a la discusión y solución final y pueden adquirir adecuadamente los conocimientos indispensables para la evaluación final, que incluye todos los casos.
Ejemplo de distribución temporal:
Semana 1. Presentación. Tipología ABP; grupo de matrícula.
Tutor responsable del caso. Presentación del caso, DD, metodología, tutores referentes, sesiones a seguir.
Caso 1 1h
Caso 2 1h
Caso 3 1h
Caso 4 1h
Caso 5 1h
Semana 2. Documentación y resolución de problemas. Tipología ABP programada en el aula del grupo de matrícula. Grupo de matrícula asiste, trabaja el caso el grupo de caso.
Tutores bloque PDT. Documentación, solución de problemas y tutoría de las materias específicas del caso.
Caso 1 2h (3x40')*
Caso 2 2h (3x40')*
Caso 3 2h (3x40')*
Caso 4 2h (3x40')*
Caso 5 2h (3x40')*
Semana 3. Resolución de problemas y supervisión de la presentación. Tipología ABP programada en el aula del grupo de matrícula. Grupo de matrícula asiste, trabaja el caso el grupo de caso.
Tutores bloque PDT y tutor del caso. Solución de problemas y tutoría de la presentación y solución del caso
Caso 1 2h (3x40')*
Caso 2 2h (3x40')*
Caso 3 2h (3x40')*
Caso 4 2h (3x40')*
Caso 5 2h (3x40')*
Semana 4. Presentación y solución del caso. Tipología ABP; grupo de matrícula
Tutor responsable del caso: Presentación del caso por los alumnos, diagnóstico final y cierre del caso. Evaluación del caso y de la presentación
Caso 1 1h
Caso 2 1h
Caso 3 1h
Caso 4 1h
Caso 5 1h
Total caso 1: 6 h
Total caso 2: 6 h
Total caso 3: 6 h
Total caso 4: 6 h
Total caso 5: 6 h
Módulo Bioinformática:
Todas las sesiones son de asistencia obligatoria.
Sesiones 1 a 4 (Tipología ABP): Introducción y uso de las herramientas y recursos bioinformáticos básicos a utilizar (4x2h)
Sesión 5 (tipología ABP): Resolución guiada de un caso (2h)
Sesión 6-7 (tipología ABP): Resolución tutorizada de un caso (2x2h)
Sesión 8-9 (tipología ABP): Resolución en grupos (4-5 alumnos) del caso a presentar en la sesión 10 - Congreso (2x2h)
Sesión 10 - Congreso: Presentaciones orales evaluadas del caso trabajado en las sesiones 8-9 y de forma autónoma / asistencia a las presentaciones del resto de casos (3x2h).
Para todas las sesiones de Bioinformática el grupo de matrícula se fracciona en los correspondientes grupos de alumnos en función del tamaño de las aulas de informática donde se impartirán las sesiones.
Excepcionalmente y según criterio del profesorado responsable, los recursos disponibles y la situación sanitaria de cada momento en las diferentes Unidades Docentes, parte de los contenidos correspondientes a las lecciones teóricas, prácticas y seminarios podrán ser impartidos de forma presencial o virtual.
Nota: se reservarán 15 minutos de una clase, dentro del calendario establecido por el centro/titulación, para la cumplimentación por parte del alumnado de las encuestas de evaluación de la actuación del profesorado y de evaluación de la asignatura/módulo.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa (AIMV) | 12% de la nota final | 0 | 0 | 4, 8, 14, 15, 17, 20, 30, 37, 38, 40, 41, 45 |
Assistència i participació activa (Bioinformàtica) | 12% de la nota final | 0 | 0 | 4, 7, 8, 10, 20, 21 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives (AIMV) | 30% de nota final | 1,75 | 0,07 | 11, 12, 13, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 33, 38, 44, 48, 49, 50, 52, 53 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes (AIMV) | 18% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 |
Congrés / Presentació de treballs (Bioinformàtica) | 12% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 7, 16, 20, 21, 23, 24, 35, 36, 44, 45, 46 |
Resolució de qüestionaris (Bioinformàtica) | 16% de la nota final | 0 | 0 | 9, 10, 21, 45, 46 |
No es requerèix un programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.