Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història del Mediterrani en l'Antiguitat

Codi: 106864 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504611 Arqueologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Cortadella Morral
Correu electrònic:
jordi.cortadella@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements bàsics (introductoris) en Història Antiga del Pròxim Orient, Grècia i Roma.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura es analitzar les principals estructures socials i polítiques de les civilitzacions mediterrànies durant l'Antiguitat. En primer lloc, ens centrarem en el context del mediterrani oriental del III mil·lenni a.C, i en l'impacte d'aquesta zona sobre les àrees perifèriques mediterrànies, afectades pels fenòmens d’intercanvi, colonitzadors, migratoris i conquestes. En segon lloc, ens fixarem en aquells fenòmens i esdeveniments que van propiciar la unitat mediterrània, tant a nivell cultural com polític. També serà important aprofundir en l'aspecte institucional i en qüestions de vida quotidiana. Per assolir els nostres objectius serà important familiaritzar-se amb les fonts primàries disponibles (textuals i arqueològiques), que caldrà relacionar amb les interpretacions històriques.


Resultats d'aprenentatge

  1. KM19 (Coneixement) Conèixer els principals i diversos debats teòrics (epistemològic i ontològic) i metodològics en el context de l'estudi de les societats antigues i medievals.
  2. KM21 (Coneixement) Explicar els processos històrics antics i medievals des d'una perspectiva crítica i reflexiva, analitzant com l'evidència arqueològica pot qüestionar els marcs teòrics vigents.
  3. KM22 (Coneixement) Comprendre els processos de formació social en els períodes antic i medieval des de la diversitat (geogràfica, social i de gènere) per a construir relats històrics inclusius que evitin perspectives androcèntriques i eurocèntriques.
  4. SM21 (Habilitat) Desenvolupar un pensament crític i reflexiu arqueològic a partir de la inferència i la generació d'informació arqueològica antiga i medieval.
  5. SM22 (Habilitat) Plantejar la relació entre el registre arqueològic i els processos històrics de les èpoques antiga i medieval en el seu context i complexitat social respectius.

Continguts

1. El Mar, les muntanyes, el Sàhara i l’Atlàntic. La llarga marxa cap a la civilització: La primera civilització agrícola (Creixent Fèrtil i Àsia Menor).

2. Mesopotàmia i Egipte. El torn de terrissaire, els animals domèstics, els teixits, la fusta. El coure i el bronze, les escriptures. Les ciutats: vida terrenal i vida eterna.

3. Vaixells fluvials, vaixells mediterranis (els primers mariners). Síria, Egipte i el mar Roig; El Llevant mediterrani. L'expansió dels megàlits: del Llevant a l'Atlàntic.

4. Segles d'unitat. Els mars del Llevant del 1500 al 1200: L'acceleració dels intercanvis. Creta. Accidents, evolucions i catàstrofes: muntanyencs i mariners (el nomadisme). Els hitites i els semites.

5. Els Pobles del Mar. Tot canvia del segle XII al VIII: La "balcanització" del Pròxim Orient. Els pobles de les estepes (el cavall).

6. Indoeuropeus i invasions celtes. La metal·lúrgia del ferro i l'escriptura alfabètica.

7. Les colonitzacions. Segles X al VI. Els fenicis i Cartago. Els etruscos.

8. La colonització grega. El "miracle grec". Les polis: hoplites i remers; democràcia i esclavitud.

9. L'imperi de Darius i l'error d'Alexandre el Gran.

10. L'exemple de Pirrus. “Graecia capta” (146 aC). L'imperialisme romà: Roma contra Cartago.

11. El pròxim Orient: la presa cobejada. De la ciutat a l'Imperi (131-31 aC).

12. Més enllà del Mediterrani. Cimbres i teutons.

13. Cèsar conquereix les Gàl·lies (59-50 aC). Trajà, els dacis i l'Èufrates.

14. La civilització mediterrània. Paisatges, ciutats i tècniques. Ciutats i imperi.

15. Les originalitats romanes.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 35 1,4 KM19, KM22, SM21
Pràctiques i seminaris 10 0,4 KM19, KM22, SM21, SM22
Tipus: Supervisades      
Preparació activitats pràctiques 15 0,6 KM21, SM21, SM22
Tutories 10 0,4 KM22, SM21
Tipus: Autònomes      
Lectura de bibliografia 30 1,2 KM19, KM22, SM21
Preparació de les activitats i de les proves escrites 45 1,8 KM21, SM21, SM22

- Assistència a classes teòriques dirigides pel professor.

- Lectura comprensiva de textos i interpretació de cartografies, gràfics, taules i documents arqueològics.

- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

- Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40 1,5 0,06 KM19, KM21, KM22, SM21, SM22
Treballs pràctics 60 3,5 0,14 KM19, KM21, KM22, SM21, SM22

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a partir de 3 notes:

1.- AVALUACIÓ CONTÍNUA-A (30% de la nota final): Una activitats pràctiques individuals relacionades amb l’análisi de fonts primàries. Les pràctiques són obligatòries, necessàries per a presentar-se a l'examen.

2.- AVALUACIÓ CONTÍNUA-B (30% de la nota final): Una activitats pràctiques individuals relacionades amb l’análisi la bibliografia especialitzad. Les pràctiques són obligatòries, necessàries per a presentar-se a l'examen.

3.- EXAMEN (40% de la nota final): Es farà en horari de classe i constarà de 2 activitats: a) el desenvolupament d'un tema, a escollir entre varies opcions; b) el comentari d'un document literari o arqueològic.

Per tenir dret a la re-avaluació d'una activitat suspesa cal haver-se presentat a totes les proves (examen i activitats pràctiques) i haver-ne aprovat almenys una.

Aquesta assignatura ofereix la possibilitat d'acollir-se a una "Avaluació Única". Aquesta opció suposa una única data d'avaluació, però no una única activitat d'avaluació. Pertant, l'Avaluació Única d'aquesta assignatura es realitzarà, al igual que l'Avaluació Contínua, a partir de dues notes:

- PRÀCTIQUES (50%): Es proposaran dues activitats pràctiques (comentaris de fonts primàries) de les quals s’haurà de lliurar un breu comentari per escrit. L'estudiant haurà de lliurar aquestes activitats, equivalents a les contemplades a l'Avaluació Contínua, a la data d'avaluació establerta.

- EXAMEN FINAL (50%): Es farà a la data d'avaluació establerta i consistirà en: a) Test 30 preguntes breus; b) Desenvolupar dues preguntes-tema, a escollir entre quatre opcions.

Els exercicis d'Avaluació Única poden coincidir amb dates reservades per a l'Avaluació Contínua.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’Avaluació Contínua.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. 


Bibliografia

- AUBET, M.E., Tiro y las colonias fenicias de Occidente, Ed. Bellaterra, Barcelona 2009.
- BRAUDEL, F., Memorias del Mediterráneo: Prehistoria y Antigüedad, Ed Cátedra, Madrid, 1998.
- DICKINSON, O., El Egeo, de la Edad del Bronce a la Edad del Hierro, Ed. Bellaterra, Barcelona 2010.
- GRACIA, F., MUNILLA, G., Protohistoria: pueblos y culturas en el Mediterráneo entre los siglos XIV y II a.C., Universitat de Barcelona, Barcelona 2004.
- GRIMAL, P., La formación del Imperio romano, Siglo XXI, Madrid 1990.
- GÓMEZ ESPELOSÍN, F.J., Historia de Grecia Antigua, Akal Textos, Madrid 1995.
- GRAS, M., El Mediterráneo arcaico, Alderabán, Madrid, 1999.
- KARAGEORGHIS, V., Chipre, encrucijada del Mediterráneo Oriental 1600-500 a.C., Bellaterra, Barcelona 2004.
- LOPEZ BARJA, P., Historia de Roma, Akal Textos, Madrid 2004.
- REDFORD,D.B., Egypt, Canaan and Israel in Ancient Times, Princeton University Press, Princeton 1992.
- PLÁCIDO, D., ALVAR, J., GONZÁLEZ WAGNER, C., La formación de los estados en el Mediterráneo occidental, Síntesis, Madrid 1991.
- POTER, D.S. (ed.). A companion to the Roman Empire, Blackwell, Oxford, 2006.
- OSBORNE, R. La formación de Grecia, 1200 - 479 a.C., Crítica, Barcelona, 1998.


Programari

Campus Virtual, projectat a l'aula amb un canó projector.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt