Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Arqueologia Medieval

Codi: 106863 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504611 Arqueologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Maria Vila Carabasa
Correu electrònic:
josepmaria.vila@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver aprovat la Història Medieval de primer.

Es recomenen coneixements bàsics d'història de l'arquitectura medieval


Objectius

Aquesta assignatura pretén abordar els principis bàsics de la recerca històrico-arqueològica a l’Edat Mitjana, amb especial atenció a l’àmbit europeu occidental, peninsular i català. Es tracten els principals debats historiogràfics pel període medieval abordats des de l’arqueologia i les metodologies instrumentals i les tècniques analítiques que s’han aplicat per estudiar l'evolució de la societat medieval especialment des de l'àmbit de l'arqueologia.

 

Competències

  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Incloure la prespectiva de gènere a l'hora d'abordar l'anàlisi d'un procés o fenomen arqueològic d'època medieval.
  • Que les estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que les estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que les estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que les estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la diversitat de gènere

Resultats d'aprenentatge

  1. KM19 (Coneixement) Conèixer els principals i diversos debats teòrics (epistemològic i ontològic) i metodològics en el context de l'estudi de les societats antigues i medievals.
  2. KM20 (Coneixement) Reconèixer i practicar classificacions bàsiques del registre arqueològic al laboratori amb col·leccions de peces procedents de jaciments arqueològics de l'antiguitat a l'època medieval.
  3. KM21 (Coneixement) Explicar els processos històrics antics i medievals des d'una perspectiva crítica i reflexiva, analitzant com l'evidència arqueològica pot qüestionar els marcs teòrics vigents.
  4. KM22 (Coneixement) Comprendre els processos de formació social en els períodes antic i medieval des de la diversitat (geogràfica, social i de gènere) per a construir relats històrics inclusius que evitin perspectives androcèntriques i eurocèntriques.
  5. SM21 (Habilitat) Desenvolupar un pensament crític i reflexiu arqueològic a partir de la inferència i la generació d'informació arqueològica antiga i medieval.
  6. SM22 (Habilitat) Plantejar la relació entre el registre arqueològic i els processos històrics de les èpoques antiga i medieval en el seu context i complexitat social respectius.
  7. SM23 (Habilitat) Implementar la reflexió i la proposta d'hipòtesis sobre societats antigues i medievals a partir del registre arqueològic obtingut en prospeccions i/o excavacions.

Continguts

1. La disciplina de l’arqueologia medieval a Europa i Espanya. Les diferents tradicions europees occidentals en arqueologia medieval i les principals metodologies aplicades.

2. La relació entre arqueologia medieval i documentació escrita.

3. La construcció del territori feudal

4. L'arquitectura de la feudalització

5. Arqueologia dels espais urbans en època medieval

6. Arqueologia dels espais i estructures productives en l'àmbit urbà i rural en època medieval


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 25 1 KM19, KM21, KM22, SM21, SM23
Pràctiques de Camp 10 0,4 KM20, KM21, SM22
pràctiques d'aula 10 0,4 KM20, SM21, SM22, SM23
Tipus: Supervisades      
anàlisi de memòries d'intervenció arqueològica 10 0,4 KM20, SM21, SM22
tutories 10 0,4 KM21, KM22, SM21
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 15 0,6 KM19, KM20, KM21, KM22, SM21, SM22, SM23
Treball pràctic 10 0,4 KM19, KM20, KM21, KM22, SM21, SM22, SM23

Classes magistrals

Classes de pràctiques d’aula amb estudi de casos  i exercicis pràctics de tractament de dades de diferents procedències.
Pràctica de camp en una ciutat d'origen medieval.
 
Estudi individual
Realització d'un exercici sobre un aspecte metodològic
Realització d'un exercici sobre un cas pràctic
Realització d'un exercici sobre les pràctiques de camp
Realització d'exàmens escrits

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dos examens de teoria 50% 25 1 KM19, KM20, KM21, KM22, SM21, SM22, SM23
Exercici sobre la part metodològica 15 % 10 0,4 KM19
Exercici sobre la part pràctica 25 % 15 0,6 KM20, SM21, SM22
Informe sobre la pràctica de camp 10% 10 0,4 KM21, KM22, SM21

Dos exàmens sobre la part teòrica de l'assignatura (50%)

Un exercici sobre la part pràctica (25%).

Un treball sobre la part metodològica de l'assignatura (15%)

Un informe sobre la Pràctica de Camp de l'Assignatura (10 %)

 

El NO AVALUABLE correspon al lliurament de menys del 60% de les evidències avaluables.

Es farà una recuperació al final del semestreTindran dret a la recuperació els alumnes que hagin presentat totes les evidències avaluables i estiguin suspesos. Si tenen una part aprovada i una de suspesa, només hauran de recuperar la part suspesa. Aquells que no s'hagin presentat a l'examen o no hagin lliurat els treballs no tenen dreta a recuperació. Les recuperacions donaran dret a una nota màxima de 5.

Les pràctiques de Camp no es podran recuperar. La no participació en les pràctiques de camp sense una justificació prèvia suficient comportarà una nota de 0 per aquella pràctica

Només faran mitjana les notes iguals o superiors a 4,5 de cadascuna de les evidències avaluables. Les notes inferiors hauran d'anar a la recuperació encara que la nota mitjana global de l'assignatura sigui superior a 5.

Els plagis suposaran una qualificació de 0 d'aquella evidència avaluable on s'hagi produït la irregularitat.


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

 

M. Barceló et alii, Arqueología medieval. En las afueras del medievalismo, Barcelona, 1988.

A. Quirós Castillo, B. Bengoetexea, Arqueología III. Arqueología Medieval y Posmedieval, Madrid, 2010.

S. Gelichi, Introduzione all’archeologia medievale. Storia e ricerca in Italia, Roma, 1997 – 1999 – 2010.

A. Augenti: Prima lezione di archeologia medievale, Roma, 2020.

J. Graham-Campbell, M. Valor (Eds.): The archaeology of Medieval Europe. Vol. 1 · Eighth to Twelfth Centuries AD, Bristol, 2007.

M. Carver, J. Klápštĕ(Eds.): The archaeology of Medieval Europe. Vol 2 · Twelfth to Sixteenth Centuries, Bristol, 2011.

G. P. Brogiolo; A. Chavarría, A. (Eds.), Archaeologia e società tra tardo antico e alto medioevo, Mantova, 2007.

R. Francovich; D. Manacorda, Diccionario de Arqueología. Temas, conceptos y métodos, Barcelona, 2001.

H. HAMEROW, Early Medieval Settlements. The archaeology of Rural Communities in NorthWest Europe 400-900, Oxford, 2004.

E. Harris, Principios de estratigrafía arqueológica. Barcelona, 1991.

R. Izquierdo, La cultura material en la Edad Media. Perspectiva desde la arqueología, Granada, 2008.

 

Recursos digitals

Arqueología Medieval Universidad de Granada http://www.arqueologiamedieval.com (2019)

Biblioarqueología - Bibliografia Arqueología Medieval http://www.biblioarqueologia.com (2011)

Asociación Española de Arqueología Medieval https://aeam.es/

Dipartimento di scienze storiche e dei beni culturali - Università di Siena https://www.dssbc.unisi.it/it

Biblioteca Archeologica on-line - Università degli Studi di Siena http://www.bibar.unisi.it (2006)

Portale di Archeologia Medievale http://archeologiamedievale.unisi.it/

Archeologia Medievale:  https://www.archeologiamedievale.it/

   https://www.facebook.com/archeomedievale

 Laboratoire d'archéologie médiévale et moderne en Méditerranée (Université d'Aix-Marseille • CNRS)    http://la3m.cnrs.fr/pages/accueil.php

 Medieval Settlement Research Group https://medieval-settlement.com/

 Associació Catalana per a la Recerca en Arqueologia Medieval http://www.acram.cat/

 Harca, medievalistes valencians: http://harca.org/


Programari

Processador de textos


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 13 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 14 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 15 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt