Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504611 Arqueologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Analitzar els processos històrics i socials que es desenvolupen a Europa i la zona del Mediterrani al llarg del paleolític superior. Es prestarà especial atenció a les transformacions socials, la subsistència i les innovacions tecnològiques del període. S'analitzaran els diversos corrents interpretatius que s'ha fet de fenòmens com l'art rupestre, les pràctiques simbòliques i funeràries. Es realitzarà un repàs als jaciments més representatius del període per tal d'assolir uns coneixements de base sobre el període tractat.
L'assignatura és concebuda com la continuació de les matèries bàsiques vistes a primer curs en les assignatures 106091 Prehistòria I: Orígens de la humanitat 106092 Prehistòria II: de les Primeres Societats Camperoles a les Estatals. Juntament amb 106860 Prehistòria d'Europa i el Mediterrani ampliar els coneixements de l'alumnat sobre les societats prehistòriques.
Objectius específics:
TEMA 1 Recapitulació: El llarg camí cap al Paleolític superior.
TEMA 2 Cara a cara? L'arribada de l'HAM a Europa i la desaparició dels neandertals.
TEMA 3 Tecnologies del Paleolític superior: eines, tècniques de talla, indústria en os i banya.
TEMA 4 El Paleolític superior Europeu des de la perspectiva evolutiva clàssica. Els jaciments epònims i el paradigma culturalista.
TEMA 5 Modes de vida de les comunitats caçadores recol·lectores entre el 40000 i el 10000 BP I.
TEMA 6 Modes de vida de les comunitats caçadores recol·lectores entre el 40000 i el 10000 BP II.
TEMA 7 L'art paleolític: descobriment, variants estilístiques i corrents interpretatius de l'art rupestre.
TEMA 8 L'art moble: Venus i representacions femenines a la prehistòria.
TEMA 9: Practiques funeràries i món simbòlic al voltant de la mort.
TEMA 10. De l'edat de gel a l'inici de l'holocè: transformacions i canvis en el paisatge.
TEMA 11 Els caçadors recol·lectors postglacials: Epipaleolític i Azilià.
TEMA 12 El mesolític: Models resilients dels darrers caçadors recol·lectors.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides pel professor | 30 | 1,2 | CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20 |
Seminaris / Presentacions Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) | 10 | 0,4 | CM11, KM16, KM18, SM19, SM20 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment treball individual i en grup | 12 | 0,48 | CM11, KM16, KM18 |
Tipus: Autònomes | |||
Aprenentatge i estudi autònom | 50 | 2 | CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20 |
Redacció de treballs | 20 | 0,8 | CM10, SM18, SM20 |
Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aprenentatge basat en problemes (Activitat en grup) | 30 | 7,5 | 0,3 | CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20 |
Aprenentatge basat en problemes (Activitat individual) | 20 | 7,5 | 0,3 | CM11, KM17, KM18, SM18, SM19 |
Participació a classes i seminaris | 10 | 10 | 0,4 | CM10, CM11, KM16, KM18, SM18, SM19, SM20 |
Prova escrita | 40 | 3 | 0,12 | CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20 |
Avaluació continua
Els alumnes han de participar activament en les discussions que es plantegen a classe i als seminaris (10 %)
Els alumnes hauran de resoldre dos casos d’estudi basat en la metodologia d’aprenentatge basat en problemes (ABP) (treball individual 20% i treball en grup 30%)
Prova escrita final (40%)
Calendari d’avaluació
A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels terminis de realització/lliurament dels exercicis.
Requisits per superar l’assignatura
• Presentació/realització dels exercicis d'avaluació en els terminis establerts. Assolir una puntuació mitja dels exercicis d’avaluació de 5 ó més en una escala de 10.
• Un/a estudiant es considerarà no presentat/da en el cas que no lliuri un o més dels mòduls d’avaluació en els terminis establerts.
Revisió de les qualificacions
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Avaluació unica
Aquesta assignatura incorpora el sistema d’AVALUACIÓ ÚNICA.
Les activitats d’avaluació del sistema d’Avaluació Unica són les mateixes que les del sistema d’Avaluació Continuada, amb la mateixa proporció d’avaluació.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Procediment de recuperació
La recuperació de l’avaluació única no difereixi de la recuperació de l’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Es podran presentar a la recuperació les/els estudiants que hagin realitzat/presentat les activitats supervisades i autònomes en els terminis establerts i tinguin una qualificació mínima de 3,5.
Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Calendari de recuperació
Les dates de recuperació estan fixades per la Facultat deLletres. Aquestes dates estan publicades a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat de els/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura. L’última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de recuperació.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Bibliografia de referència:
Alvárez-Fernández, E., Blanco Gonzalez, A., & Rivero, O. (2020). Prehistoria de la península ibérica / Esteban Álvarez-Fernández, Antonio Blanco González , Olivia Rivero Vilá. Ediciones Universidad Salamanca. DISPONIBLE EN LINEA
Daly, R. H., & Lee, R. B. (1999). The Cambridge encyclopedia of hunters and gatherers / edited by Richard B. Lee and Richard Daly. Cambridge University Press. DISPONIBLE EN LINEA
Gamble, C., & Tusell, M. (1990). El Poblamiento paleolítico de Europa / Clive Gamble ; traducción castellana de Mònica Tusell. Crítica.
Klein, R. G. (2009). The Human career : human biological and cultural origins / Richard G. Klein (3rd ed.). The University of Chicago Press. DISPONIBLE EN LINEA
López García, P. (2017). La Prehistoria en la Península Ibérica / Pilar López García (coord.) ; Enrique Cerrillo Cuenca ; Elías López-Romero ; Leonor Peña-Chocarro ; Guillem Pérez Jordà ; Ana C. Pinto Llona ; M. Pilar Prieto Martínez ; Manuel Santos Estévez ; Ignacio de la Torre ; Lydia Zapata. Istmo.
Ramos Muñoz, J. (1999). Europa prehistórica : cazadores y recolectores José Ramos Muñoz. Ediciones Sílex. DISPONIBLE EN LINEA
Ripoll López, S. (2020). Prehistoria I : las primeras etapas de la humanidad / Sergio Ripoll López (coordinador) ; autores: Sergio Ripoll López ... [i 5 més] (Tercera edición). Editorial Universitaria Ramón Areces.
Bibliografia especifíca:
TEMA 1
Cela Conde, C. J., & Ayala, F. J. (2001). Senderos de la evolución humana / Camilo J. Cela Conde y Francisco J. Ayala. Alianza.
TEMA 2
Finlayson, C. y Finlayson, S. (2023). Los últimos neandertales. Evolución Humana 59 Salvat MPN N1O2E059
Zilhão, J. (2008). Modernos y Neandertales en la transición del Paleolítico Medio al Superior en Europa. Espacio, Tiempo y Forma. Revista de La Facultad de Geografía e Historia / Serie 1, Prehistoria y Arqueología, 1. https://doi.org/10.5944/etfi.1.2008.1927 DISPONIBLE EN LINEA
TEMA 3
Andrefsky, W. (2005). Lithics : macroscopic approaches to analysis / William Andrefsky, Jr. (Second edition.). Cambridge University Press. DISPONIBLE EN LINEA
Tixier J., M.-L. Inizan et H. Roche, Préhistoire de la pierre taillée. 1. Terminologie et technologie, CNRS. DISPONIBLE EN LINEA
TEMA 4
Eiroa, Jorge Juan. La Prehistoria : Paleolítico y Neolítico / Jorge Juan Eiroa. Madrid: Akal, 1994.
Gamble, C. (2001). Las Sociedades paleolíticas de Europa / Clive Gamble ; [traducción de: Josep Ballart Hernández]. Ariel.
TEMA 5
Bailey, G. N. (1983). Hunter-Gatherer economy in Prehistory : a European Perspective / ed. by Geoff Bailey. University Press.
TEMA 6
Zubrow, E. B. W., Audouze, F., & Enloe, J. G. (James G. (2010). The Magdalenian household unraveling domesticity / Edited by Ezra Zubrow, Françoise Audouze, and James G. Enloe. (1st ed.). State University of New York Press.
TEMA 7
Aujoulat, N, (2013) Lascaux: Le Geste, l'espace et le temps. SEUIL, ISBN 2021082504
Brigitte, Delluc, B., Leroy-Prost, C., Vannoorenberghe, A., Vialou, D., Glory, A., Delluc, B., & Delluc, G. (2021). Les recherches à Lascaux (1952-1963) / André Glory, Brigitte Delluc, Gilles Delluc. CNRS Éditions. https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.47315 DISPONIBLE EN LINEA
Clottes, J. (2010). La Grotte Chauvet: L'Art des origines. SEUIL. ISBN 2021022080
Clottes, J.,, Courtin, Vanrell, J. (2015) Cosquer redécouvert. SEUIL ISBN 2021229548
García Guinea, M. A. (2004). Altamira / Miguel Angel García Guinea. Ediciones Sílex. DISPONIBLE EN LINEA
Leroi-Gourhan, A. (1983). Los Primeros artistas de Europa : introducción al arte parietal paleolítico / André Leroi-Gourhan ; [traducción de René Palacios More ; revisión de Eduardo Ripoll Perelló]. Encuentro.
TEMA 8
Corchón Rodríguez, S. (1987). El Arte mueble paleolítico cantábrico : contexto y análisis interno / Soledad Corchón Rodríguez. Ministerio de Cultura. Dirección General de Bellas Artes y Archivos. Subdirección General de Arqueología y Etnografía.
TEMA 9
Guerra Doce, E., & Fernández Manzano, J. (2014). La Muerte en la prehistoria ibérica : casos de estudio / Elisa Guerra Doce, Julio Fernández Manzano (coordinadores). Ediciones Universidad de Valladolid.
Pettitt, P. (2011). The Dead as Symbols: The evolution of human mortuary activity. In The Palaeolithic Origins of Human Burial (1st ed., pp. 261–269). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203813300-8
Pettitt, P. (2011). From Fragmentation to Collectivity: Human relics, burials and the origins of cemeteries in the Late Upper Palaeolithic and Epipalaeolithic. In The Palaeolithic Origins of Human Burial (1st ed., pp. 215–260). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203813300-7
TEMA 10
Allué, E. y Expósito, I. (2023) Los jardines del edén. Evolución Humana 20 Salvat MPN N1O2E020
Piñero, P. y Furió, M. (2023) Cambios climáticos Evolución Humana 21 Salvat MPN N1O2E021
TEMA 11
Mangado Llach, X. (2010). El Paleolítico superior peninsular : novedades del siglo XXI / X. Mangado (ed.) ; X. Mangado ... [et al.] (coords.). SERP Seminari d’Estudis i Recerques Prehistòriques, Universitat de Barcelona.
TEMA 12
Milner, N., Conneller, C., & Taylor, B. (Eds.). (2018). Star Carr. A Persistent Place in a Changing World / Nicky Milner, Chantal Conneller, Barry Taylor (editors). White Rose University Press. DISPONIBLE EN LINIA
Milner, N., Conneller, C., & Taylor, B. (Eds.). (2018). Star Carr. Studies in Technology, Subsistence and Environment / Nicky Milner, Chantal Conneller, Barry Taylor (editors). White Rose University Press. DISPONIBLE EN LINIA
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |