Logo UAB

Prehistòria d'Europa i el Mediterrani I

Codi: 106859 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504611 Arqueologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Roda Gilabert
Correu electrònic:
javier.roda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

  • Lectura de textos cientifics en anglés
  • Cerca i ús d'informació científica i fonts bibliogràfiques

Objectius

Analitzar els processos històrics i socials que es desenvolupen a Europa i la zona del Mediterrani al llarg del paleolític superior. Es prestarà especial atenció a les transformacions socials, la subsistència i les innovacions tecnològiques del període.  S'analitzaran els diversos corrents interpretatius que s'ha fet de fenòmens com l'art rupestre, les pràctiques simbòliques i funeràries. Es realitzarà un repàs als jaciments més representatius del període per tal d'assolir uns coneixements de base sobre el període tractat.

L'assignatura és concebuda com la continuació de les matèries bàsiques vistes a primer curs en les assignatures 106091 Prehistòria I: Orígens de la humanitat 106092 Prehistòria II: de les Primeres Societats Camperoles a les Estatals. Juntament amb 106860 Prehistòria d'Europa i el Mediterrani ampliar els coneixements de l'alumnat sobre les societats prehistòriques.

Objectius específics:

  • Apropar a l’alumnat a la complexitat de la interpretació de les societats caçadores recol·lectores des d’una perspectiva arqueològica.
  • Reflexió sobre les eines teòriques i metodològiques de l’arqueologia paleolítica.
  • Generar una visió crítica de l’estat dels coneixements sobre aquests temes i de com s’han generat.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM10 (Competència) Reconèixer l'impacte econòmic, social i ambiental dels principals processos de canvi en la prehistòria d'Amèrica, d'Europa i del Mediterrani, i les situacions de conflicte, transformació i resiliència que aquests canvis van ocasionar.
  2. CM11 (Competència) Analitzar la prehistòria d'Amèrica, d'Europa i del Mediterrani des d'una perspectiva inclusiva, amb habilitats per a incorporar una perspectiva de gènere als principals processos econòmics, socials i polítics.
  3. KM16 (Coneixement) Analitzar les societats americanes, europees i mediterrànies prehistòriques i els seus processos de canvi, identificant les aportacions principals de l'arqueologia i comprenent les diferents propostes explicatives.
  4. KM17 (Coneixement) Associar els diferents tipus de materials i estructures arqueològiques a períodes, àmbits geogràfics i processos específics de la prehistòria d'Amèrica, d'Europa i del Mediterrani i avaluar-ne la rellevància històrica i patrimonial.
  5. KM18 (Coneixement) Analitzar les fonts d'informació (informes i memòries d'intervenció arqueològiques, cartes arqueològiques, informes d'anàlisi de materials arqueològics, planimetries i representacions gràfiques de jaciments i materials arqueològics, estudis monogràfics, publicacions de síntesi i articles especialitzats) en les diferents problemàtiques arqueològiques de la prehistòria americana, europea i mediterrània, les seves limitacions i el seu potencial per a resoldre qüestions d'estudi.
  6. SM18 (Habilitat) Reconèixer els diferents processos socials i culturals al llarg de la prehistòria americana, europea i mediterrània, identificant les circumstàncies en què van tenir lloc, per tal de ser capaç de combinar una perspectiva global amb la identificació dels diferents contextos històrics particulars.
  7. SM19 (Habilitat) Analitzar les problemàtiques principals de la prehistòria d'Amèrica, d'Europa i del Mediterrani, des del paleolític fins al final de la prehistòria recent, a partir d'informació arqueològica.
  8. SM20 (Habilitat) Reconèixer la contribució i el potencial de diferents jaciments arqueològics per a l'anàlisi de problemàtiques específiques dels diversos períodes de la prehistòria d'Amèrica, Europa i del Mediterrani.

Continguts

TEMA 1 Recapitulació: El llarg camí cap al Paleolític superior.


TEMA 2 Cara a cara? L'arribada de l'HAM a Europa i la desaparició dels neandertals.

  • Jaciments clauGrotte du Renne/Arcy-sur-Cure, El Castillo, Cova Gran, Les Cottés.

TEMA 3 Tecnologies del Paleolític superior: eines, tècniques de talla, indústria en os i banya.

TEMA 4 El Paleolític superior Europeu des de la perspectiva evolutiva clàssica. Els jaciments epònims i el paradigma culturalista.

  • Jaciments clauAbri PataudLaugerie Haut i Laugerie Basse.

TEMA 5 Modes de vida de les comunitats caçadores recol·lectores entre el 40000 i el 10000 BP I.

  • Jaciments clauKostenki i Mezhiritch.

TEMA 6 Modes de vida de les comunitats caçadores recol·lectores entre el 40000 i el 10000 BP II.

  • Jaciments clau: Pincevent i Etioles.

TEMA 7 L'art paleolític: descobriment, variants estilístiques i corrents interpretatius de l'art rupestre.

  • Jaciments clau: Altamira, Lascaux i Chauvet.

TEMA 8 L'art moble: Venus i representacions femenines a la prehistòria.

  • Jaciment clauHohlenstein StadelLaussel, Willendorf, Dolni VerstoniceBrassempouy.

TEMA 9: Practiques funeràries i món simbòlic al voltant de la mort.

  • Jaciments clauSungirArene CandideBad DürrenbergTeviec.

TEMA 10. De l'edat de gel a l'inici de l'holocè: transformacions i canvis en el paisatge.

TEMA 11 Els caçadors recol·lectors postglacials: Epipaleolític i Azilià.

  • Jaciments clau: El model de Paleolític mediterrani.

TEMA 12 El mesolític: Models resilients dels darrers caçadors recol·lectors.

  • Jaciments clauLepenski Vir, Star Carr i el fenomen dels closquers.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques dirigides pel professor 30 1,2 CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20
Seminaris / Presentacions Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) 10 0,4 CM11, KM16, KM18, SM19, SM20
Tipus: Supervisades      
Seguiment treball individual i en grup 12 0,48 CM11, KM16, KM18
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge i estudi autònom 50 2 CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20
Redacció de treballs 20 0,8 CM10, SM18, SM20

  • Classes teòriques amb suport de TIC i participació del grup classe.
  • Seminaris de discussió sobre models interpretatius basat en l'anàlisi de diferents productes culturals vinculats als continguts de l'assignatura.
  • Realització exercicis pautats d'aprenentatge basat en la metodologia Aprenentatge basat en problemes (ABP). Entrega d'un exercí escrit individual y en altre en grup.

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Aprenentatge basat en problemes (Activitat en grup) 30 7,5 0,3 CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20
Aprenentatge basat en problemes (Activitat individual) 20 7,5 0,3 CM11, KM17, KM18, SM18, SM19
Participació a classes i seminaris 10 10 0,4 CM10, CM11, KM16, KM18, SM18, SM19, SM20
Prova escrita 40 3 0,12 CM10, CM11, KM16, KM17, KM18, SM18, SM19, SM20

Avaluació continua

Els alumnes han de participar activament en les discussions que es plantegen a classe i als seminaris (10 %)

Els alumnes hauran de resoldre dos casos d’estudi basat en la metodologia d’aprenentatge basat en problemes (ABP) (treball individual 20% i treball en grup 30%)

Prova escrita final (40%)

Calendari d’avaluació

A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels terminis de realització/lliurament dels exercicis.

Requisits per superar l’assignatura

• Presentació/realització dels exercicis d'avaluació en els terminis establerts. Assolir una puntuació mitja dels exercicis d’avaluació de 5 ó més en una escala de 10.

• Un/a estudiant es considerarà no presentat/da en el cas que no lliuri un o més dels mòduls d’avaluació en els terminis establerts.

Revisió de les qualificacions

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Avaluació unica

Aquesta assignatura incorpora el sistema d’AVALUACIÓ ÚNICA.

Les activitats d’avaluació del sistema d’Avaluació Unica són les mateixes que les del sistema d’Avaluació Continuada, amb la mateixa proporció d’avaluació.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 

Procediment de recuperació

La recuperació de l’avaluació única no difereixi de la recuperació de l’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Es podran presentar a la recuperació les/els estudiants que hagin realitzat/presentat les activitats supervisades i autònomes en els terminis establerts i tinguin una qualificació mínima de 3,5.

Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Calendari de recuperació

Les dates de recuperació estan fixades per la Facultat deLletres. Aquestes dates estan publicades a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat de els/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura. L’última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de recuperació.

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

 

Bibliografia de referència:

 

Alvárez-Fernández, E., Blanco Gonzalez, A., & Rivero, O. (2020). Prehistoria de la península ibérica / Esteban Álvarez-Fernández, Antonio Blanco González , Olivia Rivero Vilá. Ediciones Universidad Salamanca. DISPONIBLE EN LINEA

 Daly, R. H., & Lee, R. B. (1999). The Cambridge encyclopedia of hunters and gatherers / edited by Richard B. Lee and Richard Daly. Cambridge University Press. DISPONIBLE EN LINEA

 Gamble, C., & Tusell, M. (1990). El Poblamiento paleolítico de Europa / Clive Gamble; traducción castellana de Mònica Tusell. Crítica.

 Klein, R. G. (2009). The Human career: human biological and cultural origins / Richard G. Klein (3rd ed.). The University of Chicago Press. DISPONIBLE EN LINEA

 López García, P. (2017). La Prehistoria en la Península Ibérica / Pilar López García (coord.); Enrique Cerrillo Cuenca; Elías López-Romero; Leonor Peña-Chocarro; Guillem Pérez Jordà; Ana C. Pinto Llona;  M. Pilar Prieto Martínez; Manuel Santos Estévez; Ignacio de la Torre; Lydia Zapata. Istmo.

 Ramos Muñoz, J. (1999). Europa prehistórica: cazadores y recolectores José Ramos Muñoz. Ediciones Sílex. DISPONIBLE EN LINEA

 Ripoll López, S. (2020). Prehistoria I: las primeras etapas de la humanidad / Sergio Ripoll López (coordinador); autores: Sergio Ripoll López ... [i 5 més] (Tercera edición). Editorial Universitaria Ramón Areces.

 

Bibliografia especifíca:

 

TEMA 1

Cela Conde, C. J., & Ayala, F. J. (2001). Senderos de la evolución humana / Camilo J. Cela Conde y Francisco J. Ayala. Alianza.

 TEMA 2

Finlayson, C. y Finlayson, S. (2023). Los últimos neandertales. Evolución Humana 59 Salvat MPN  N1O2E059

Zilhão, J. (2008). Modernos y Neandertales en la transición del Paleolítico Medio al Superior en Europa. Espacio, Tiempo y Forma. Revista de La Facultad de Geografía e Historia / Serie 1, Prehistoria y Arqueología, 1. https://doi.org/10.5944/etfi.1.2008.1927 DISPONIBLE EN LINEA

TEMA 3

 Andrefsky, W. (2005). Lithics: macroscopic approaches to analysis / William Andrefsky, Jr. (Second edition.). Cambridge University Press. DISPONIBLE EN LINEA

 Tixier J., M.-L. Inizan et H. Roche, Préhistoire de la pierre taillée. 1. Terminologie et technologie, CNRS. DISPONIBLE EN LINEA

 TEMA 4

Eiroa, Jorge Juan. La Prehistoria: Paleolítico y Neolítico / Jorge Juan Eiroa. Madrid: Akal, 1994.

 Gamble, C. (2001). Las Sociedades paleolíticas de Europa / Clive Gamble; [traducción de: Josep Ballart Hernández]. Ariel.

 TEMA 5

Bailey, G. N. (1983). Hunter-Gatherer economy in Prehistory: a European Perspective / ed. by Geoff Bailey. University Press.

 TEMA 6

Zubrow, E. B. W., Audouze, F., & Enloe, J. G. (James G. (2010). The Magdalenian household unraveling domesticity / Edited by Ezra Zubrow, Françoise Audouze, and James G. Enloe. (1st ed.). State University of New York Press.

 TEMA 7

Aujoulat, N, (2013) Lascaux: Le Geste, l'espace et le temps. SEUIL, ISBN 2021082504

Brigitte, Delluc, B., Leroy-Prost, C., Vannoorenberghe, A., Vialou, D., Glory, A., Delluc, B., & Delluc, G. (2021). Les recherches à Lascaux (1952-1963) / André Glory, Brigitte Delluc, Gilles Delluc. CNRS Éditions. https://doi.org/10.4000/books.editionscnrs.47315 DISPONIBLE EN LINEA

Clottes, J. (2010). La Grotte Chauvet: L'Art des origines. SEUIL. ISBN 2021022080

Clottes, J.,, Courtin, Vanrell, J. (2015) Cosquer redécouvert. SEUIL ISBN 2021229548

García Guinea, M. A. (2004). Altamira  / Miguel Angel García Guinea. Ediciones Sílex. DISPONIBLE EN LINEA

 Leroi-Gourhan, A. (1983). Los Primeros artistas de Europa: introducción al arte parietal paleolítico / André Leroi-Gourhan; [traducción de René Palacios More; revisión de Eduardo Ripoll Perelló]. Encuentro.

 TEMA 8

 Corchón Rodríguez, S. (1987). El Arte mueble paleolítico cantábrico: contexto y análisis interno / Soledad Corchón Rodríguez. Ministerio de Cultura. Dirección General de Bellas Artes y Archivos. Subdirección General de Arqueología y Etnografía.

 TEMA 9

Guerra Doce, E., & Fernández Manzano, J. (2014). La Muerte en la prehistoria ibérica: casos de estudio / Elisa Guerra Doce, Julio Fernández Manzano (coordinadores). Ediciones Universidad de Valladolid.

 Pettitt, P. (2011). The Dead as Symbols: The evolution of human mortuary activity. In The Palaeolithic Origins of Human Burial (1st ed., pp. 261–269). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203813300-8

 Pettitt, P. (2011). From Fragmentation to Collectivity: Human relics, burials and the origins of cemeteries in the Late Upper Palaeolithic and Epipalaeolithic. In The Palaeolithic Origins of Human Burial (1st ed., pp. 215–260). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203813300-7

 TEMA 10

Allué, E. y Expósito, I. (2023) Los jardines del edén. Evolución Humana 20 Salvat MPN  N1O2E020

Piñero, P. y Furió, M. (2023) Cambios climáticos Evolución Humana 21 Salvat MPN  N1O2E021

TEMA 11

Mangado Llach, X. (2010). El Paleolítico superior peninsular: novedades del siglo XXI / X. Mangado (ed.); X. Mangado ... [et al.] (coords.). SERP Seminari d’Estudis i Recerques Prehistòriques, Universitat de Barcelona.

TEMA 12

Milner, N., Conneller, C., & Taylor, B. (Eds.). (2018). Star Carr. A Persistent Place in a Changing World / Nicky Milner, Chantal Conneller, Barry Taylor (editors). White Rose University Press. DISPONIBLE EN LINIA

Milner, N., Conneller, C., & Taylor, B. (Eds.). (2018). Star Carr. Studies in Technology, Subsistence and Environment / Nicky Milner, Chantal Conneller, Barry Taylor (editors). White Rose University Press. DISPONIBLE EN LINIA


Programari

  • Paquet Office
  • Wooclap per participar en qüestionaris a classe
  • Campus virtual

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt