Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504611 Arqueologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit.
L'assignatura té com a principal objectiu exposar els desenvolupaments socials entre les primeres societats
neolítiques i el sorgiment dels Estats clàssics. Entre aquests desenvolupaments, destaquen els orígens de les
relacions patriarcals, de la vida sedentaria i urbana, de les primeres classes socials, i la institucionalització del
poder polític i de les formes de violència.
L'àmbit territorial se centra en Asia, Africa i Europa, tot i que es faran referències puntuals a d'altres
regions del planeta.
Els continguts inclouen descripcions empíriques i síntesis relatives a les dinàmiques socials concretes i,
alhora, s'exposen les bases metodològiques i inferencials en què se sustenta l'estat actual dels coneixements
en arqueologia prehistòrica. En aquest segon aspecte resultaran fonamentals les activitats pràctiques
programades.
BLOC 1. INTRODUCCIÓ SOBRE TEORIA I MÈTODES.
TEMA 1: Arqueologia prehistòrica: objecte d'estudi i estructura de la recerca.
BLOC 2. DESENVOLUPAMENT DE LES PRIMERES SOCIETATS AGRORAMADERES
TEMA 2: Implicacions econòmiques i socials de l'agricultura i la ramaderia.
TEMA 3: Les conseqüències econòmiques i socials dels inicis de l'agricultura en el Llevant sirio-palestí i a Anatòlia.
TEMA 4: Les primeres comunitats agropecuàries d'Europa: el Neolític a l'Egeu.
TEMA 5: Introducció i desenvolupament de les economies agropecuàries a l'Europa central i occidental.
TEMA 6: El Megalitisme a Europa.
BLOC 3. ENTRE EL IIIer I EL Ier MIL·LENNI A.N.E.
TEMA 7: La formació dels primers Estats.
TEMA 8: L’augment de les dissimetries socials a l’Europa occidental.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'aula | 20 | 0,8 | |
Pràctiques de camp | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 42 | 1,68 |
1. Classes expositives sobre els continguts enunciats en el temari. Plantejament freqüent de temes per al
debat a l'aula.
2. Activitats pràctiques d'aula relacionades amb el temari del curs.
3. Una activitat pràctica de camp:
3.1. Visita a un o diversos jaciments arqueològics de la Prehistòria recent de Catalunya i realització d'un
exercici pràctic al voltant d'una sèrie de qüestions presentades pel professorat.
Dintre d'aquest capítol d'activitats externes al Campus, es contempla la possibilitat de realitzar visites a
exposicions temporals, museuos ... que tractin aspectes rellevants relacionats amb els continguts de
l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques d'aula | 40 | 15 | 0,6 | CM01, KM01, KM02, KM03, SM01, SM02, SM03 |
Prova escrita | 50 | 3 | 0,12 | CM01, KM01, KM02, KM03, SM01, SM02 |
Pràctiques de camp | 10 | 15 | 0,6 | KM01, SM02 |
1. Activitats pràctiques d'aula (40% de la nota final).
2. Una activitat práctica de camp (10% de la nota fina).
3. Proves escrites (50% de la nota final).
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Proves escrites: si en qualsevol de les proves escrites s’obté una qualificació igual o inferior a 3, caldrà reavaluar aquella part de l’assignatura, independentment de que en el promig de totes les qualificacions que es tenen en compte per la nota definitiva del curs sigui de 5 o més.
L’assistència a les classes pràctiques i les activitats pràctiques així com l’entrega de les corresponents pràctiques i treballs, és obligatòria.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Reavaluació: prova escrita o comentari crític d'una obra extensa relacionada amb l'assignatura.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-nela ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Avaluació única
L'estudiant podrà demanar l'avaluació única en aquesta assignatura.
Les activitats d'avaluació única serán:
1. Dues activitats pràctiques d'aula (50% de la nota final).
2. Una prova escrita (50% de la nota final).
Lectures generals
BOGUCKI, Peter I. & Pam J. Crabtree (eds.) (2004), Ancient Europe 8000 BC - AD 1000: Enciclopedia of the Barbarian World. Charles Scribner's Sons, Nueva York.
CHILDE, Vere G. (1984), Los orígenes de la civilización. Fondo de Cultura Económica, México
CUNLIFFE, Barry (ed.) (1998), Prehistoria de Europa Oxford. Crítica, Barcelona.
FOWLER, Chris, Jan Harding & Daniela Hofmann (Eds.) (2015): The Oxford Handbook of Neolithic Europe. Oxford University Press, Oxford.
GRAEBER, David, & David Wengrow (2021), El amanecer de todo: Una nueva historia de la humanidad, Ariel, Barcelona.
KRISTIANSEN, Kristian (2001), Europa antes de la Historia. Península, Barcelona.
REDMAN, Charlles (1990), Los orígenes de la civilización. Desde los primeros agricultores hasta la Sociedad urbana en el Próximo Oriente. Crítica, Barcelona.
RENFREW, Colin 6 BAHN, Paul (1993), Arqueología. Teorías, Métodos y Práctica. Akal, Madrid.
RENFREW, Colin & BAHN, Paul (eds.) (2014), The Cambridge World Prehistory. Cambridge University Press, Cambridge.
SERVICE, Elman (1984), Los Orígenes del Estado y de la Civilización, Alianza, Madrid.
(La llista de títols podrà ampliar-se en tractar aspectes concrets)
Processador de Textos, Programa de Presentacions, Lector de PDF, Navegador d´Internet.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 3 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |