Logo UAB

Ciència i Tecnologia de Materials 

Codi: 106814 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504602 Nanociència i Nanotecnologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Gemma Garcia Alonso
Correu electrònic:
gemma.garcia@uab.cat

Equip docent

Alberto Quintana Puebla
Eva Maria Pellicer Vila
Roger De Paz Castany

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

CAP


Objectius

  • Saber descriure com la interrelació entre estructura, processament i propietats determina les aplicacions dels diferents tipus de materials.
  • Relacionar el desenvolupament dels materials i la ciència dels materials amb la construcció de la societat actual, fent especial èmfasis en aspectes economicosocials i mediambientals.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM16 (Competència) Aplicar els coneixements físics a la resolució de problemes en la nanoescala.
  2. CM17 (Competència) Proposar solucions a problemes de l'àmbit de la nanotecnologia relacionant les prestacions de materials i dispositius amb els seus processos de fabricació.
  3. KM27 (Coneixement) Descriure les lleis i els mètodes de la termodinàmica i de la cinètica implicats en els fenòmens de difusió, transformació, nucleació i creixement.
  4. SM24 (Habilitat) Analitzar la relació entre microestructura, processament i propietats dels materials funcionals, que permet predir-ne les aplicacions.
  5. SM24 (Habilitat) Analitzar la relació entre microestructura, processament i propietats dels materials funcionals, que permet predir-ne les aplicacions.
  6. SM28 (Habilitat) Reunir, sintetitzar i presentar resultats i conclusions de publicacions científiques.
  7. SM28 (Habilitat) Reunir, sintetitzar i presentar resultats i conclusions de publicacions científiques.

Continguts

BLOC I. INTRODUCCIÓ

  • Tema 1. Materials i societat

BLOC II. FONAMENTS

  • Tema 2. Estructures cristal·lines
  • Tema 3. Fonaments de termodinàmica clàssica
  • Tema 4. Termodinàmica de l’equilibri de fases 
  • Tema 5. Cinètica de transformació: tractament tèrmic

BLOC III. MATERIALS FUNCIONALS

  • Tema 6. Materials metàl·lics 
  • Tema 7. Materials Ceràmics
  • Tema 8. Polímers i materials compostos

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 32 1,28 CM17, KM27, SM24
Resolució d'exercicis demostratius 12 0,48 CM16
Tipus: Supervisades      
Classes teoricopràctiques 8 0,32 CM17, KM27, SM24, SM28
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 30 1,2 CM17, SM24, SM28
Treball individual 59 2,36 CM16, CM17, KM27, SM24, SM28

  • Classes teòriques de presentació de cada tema (objectius, continguts, textos o vídeos complementaris del tema disponibles a l'Aula Moodle).
  • Resolució d’exercicis demostratius a l’aula
  • Aprenentatge autònom mitjançant lectura de textos i articles
  • Aprenentatge cooperatiu mitjançant l’elaboració de treballs en grup
  • Treball autònom mitjançant lectura i anàlisi de textos proposats i realització de treballs o exercicis.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Diversos tests de coneixements obligatoris disponibles a l'aula moodle 0 3 0,12 CM17, SM24
Entrega de treball en grup 30 0 0 CM17, KM27, SM24, SM28
Primer parcial 35 3 0,12 CM16, CM17, KM27, SM24
segon parcial 35 3 0,12 CM16, CM17, KM27, SM24

L'avaluació de l’assignatura es realitzarà de forma continuada i consta de:

  • 2 exàmens parcials de coneixements amb un pes del 35% cadascun
  • 1 treball en grup amb un pes del 30 % de la nota final
  • Diversos tests de coneixements obligatoris, disponibles a l’aula moodle i que caldrà realitzar en els terminis previstos per optar a l’avaluació continuada.

A l’aula moodles de l’assignatura es descriuran les dates límits per cada evidència i cada activitat o grup de treball.

Per superar l’assignatura caldrà:

  • Haver realitzat els tests i altres entregues disponibles a l’aula moodle
  • Haver entregat el treball escrit en grup
  • Haver realitzat els dos parcials
  • Obtenir una nota mínima de 3.5 en la mitja dels dos parcials
  • Obtenir una nota mínima de 5 en l’avaluació continuada.

 L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar en els terminis acordats:

  • Un examen global equivalent als dos parcials amb un pes del 70 %
  • Un treball  individual de recerca sobre una  temàtica global de l’assignatura amb un pes del 20 %
  • Entregar un vídeo de presentació del treball amb un pes del 10 %
  • Realitzar els tests o entregues disponibles a l’aula moodle en la data acordada per l’avaluació única.

Per superar l’assignatura en avaluació única caldrà:

  • Haver realitzat els tests i altres entregues disponibles a l’aula moodle
  • Haver entregat el treball escrit i el vídeo de presentació  
  • Obtenir una nota mínima de 3.5 en l’examen global
  • Obtenir una nota mínima de 5 en l’avaluació de l’assignatura .

IMPORTANT: Per tal de superar l'assignatura caldrà tenir una nota global igual o superior a 5.0. Quan no es superi l'avaluació, però s'obtingui un mínim de 3.5 en el global de l'assignatura, es tindrà dret a una prova escrita de recuperació sobre tot el temari que permetrà aprovar l'assignatura amb una nota màxima de 5 sobre 10.

 


Bibliografia

Ciencia e Ingeniería de Materiales, Callister, William D ; Rethwisch, David G, 2019

https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6798944

Materials: Engineering, science, processing and design, Ashby, Michael F ; Shercliff, Hugh ; Cebon, David, 2007

https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=287960


Programari

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 2 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 3 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda