Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504604 Ciències Ambientals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l'estudiant repassi:
L'objectiu general d'aquesta assignatura és proporcionar una formació transversal i interdisciplinària que permeti a l'alumne comprendre les propietats i funcions ambientals dels sòls, els serveis que presta a la societat, la seva diversitat i la idoneïtat dels diversos tipus de sòl per a diferents usos, les principals causes i problemes ambientals que causen la seva degradació i les mesures correctores o de rehabilitació adequades i viables.
Objectius específics:
CLASSES DE CONCEPTES, EXPERIÈNCIES I ESTUDI DE CASOS
BLOC I: El sòl com a sistema natural
Tema 1. Concepte de sòl
Tema 2: Formació i descripció morfològica del perfil del sòl
BLOC II: Components del sòl
Tema 3: Constituents minerals del sòl
Tema 4: La matèria orgànica i l'activitat biològica del sòl
BLOC III: Propietats físiques del sòl
Tema 5: Organització dels components del sòl
Tema 6: El sòl com a reservori hídric
BLOC IV: Propietats físico-químiques del sòl
Tema 7: Propietats físico-químiques del sòl
BLOC V: Diversitat, cartografia i avaluació de sòls
Tema 8: Classificació de sòls
Tema 9: Cartografia i avaluació de sòls
BLOC VI: Processos de degradació del sòl i la seva rehabilitació
Tema 10: Processos de degradació dels sòls
Tema 11: L'erosió com a problema de degradació del sòl
Tema 12: Sòls contaminats
Tema 13: Gestió de la matèria orgànica i la fertilitat
BLOC VII: Restauració de sòls degradats
Tema 14: Introducció a la restauració de sòls forestals
FORMACIÓ PRÀCTICA
Pràctiques de camp: Estudi de sòls in situ: morfologia, descripció i mostreig
Pràctiques de laboratori: Anàlisi de sòls
Pràctiques de classe: Interpretació d'anàlisis de sòls
Treball autònom col·laboratiu i tutories: Identificació de problemes de degradació del sòl i propostes de mesures correctores
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de conceptes, experiènces i estudi de casos | 30 | 1,2 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM44, SM45, SM46, CM36 |
Pràctiques de camp | 6 | 0,24 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM45, SM46, SM47, SM48, CM36 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM45, SM46, SM47, SM48, CM36 |
Tipus: Supervisades | |||
Estudi de casos i problemes | 2 | 0,08 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM44, SM45, SM46, SM47, SM48, KM46 |
Treball de camp | 3 | 0,12 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM45, SM46, SM47, SM48, CM36 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de casos i problemes | 10 | 0,4 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM44, SM45, SM46, SM47, SM48, KM46 |
Estudi personal | 56 | 2,24 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM44, SM45, SM46, SM47, KM46 |
Treball autònomo col·laborativo (video) | 25 | 1 | CM39, KM46, KM47, KM48, SM44, SM45, SM46, SM47, SM48, CM39 |
Es combinaran diverses estratègies d'ensenyament-aprenentatge perquè els estudiants assoleixin els objectius de l'assignatura.
Classes de conceptes, experiències i estudi de casos. Les sessions expositives constitueixen l'activitat principal, ja que permeten transmetre als alumnes els conceptes bàsics en poc temps. Les exposicions aniran acompanyades d'apunts i altres materials docents que, si escau, es facilitaran als alumnes a través del campus virtual. L'aprenentatge dels conceptes i continguts explicats a les classes requereix l'estudi personal de l'alumne per poder assimilar-los. Com a orientació, es calcula que cada hora de classe de conceptes requereix dues hores d'estudi personal.
Pràctiques de camp. Són imprescindibles perquè l'alumne conegui un sòl a la natura i aprengui a fer una descripció i mostreig representatiu. Consistiran en una sortida obligatòria de tot un dia en què els professors explicaran amb detall com s'estudia un sòl al camp, i a continuació, els alumnes, en grups reduïts, descriuran l'ambient on s'ha format, excavar una calicata, descriure els diferents horitzons que el formen i prendre mostres amb finalitats analítiques. (5 h dirigides + 3 h de treball supervisat). Si per causes de força major no es pot fer la sortida al camp, se substituirà per activitats alternatives.
Pràctiques de laboratori. Aquestes sessions estan pensades perquè els estudiants aprenguin els procediments analítics internacionals més comuns per a la caracterització del sòl, però alhora perquè obtinguin uns resultats suficientment fiables i representatius de les mostres obtingudes al camp. S'organitzaran en tres sessions de quatre hores en què els alumnes, mantenint els mateixos grups que van fer al camp, analitzaran les mostres recollides. Es lliurarà un breu informe que contindrà la descripció del sòl, els resultats analítics i la interpretació dels mateixos. (12 h dirigides). Si per causes de força major no es poguessin fer les pràctiques de laboratori, aquestes se substituiran per exercicis i/o estudi de casos.
Treball autònom i col·laboratiu. Consisteix en l'elaboració d'un vídeo-documental sobre un procés de degradació del sòl o bé sobre els processos de degradació del sòl que afecten una zona determinada. El vídeo inclourà una explicació sobre el/s processos de degradació del sòl i mecanismes implicats, la seva rellevància i implicacions, així com les mesures correctores que es podrien dur a terme i la seva potencial viabilitat. El vídeo podrà incloure entrevistes, visites al camp o zones afectades, visites a centres (ex: tractament de residus, depuradores, etc.). Com a activitat prèvia avaluable, es farà lliurament d'un guió amb els continguts del vídeo, públic a qui s'adreça i objectius de comunicació (ex: educatiu i formatiu, divulgatiu, informatiu, conscienciació, etc.). La durada màxima del vídeo serà de 10 min. El vídeo serà realitzat en grups de 3-5 persones. Es farà una sessió de preparació dirigida a explicar en què consistirà el treball (1 h). Activitat avaluable (25 h de treball en grup). Es farà un seguiment en tutories voluntàries en què els professors orientaran en la progressió del treball i una sessió col·lectiva de presentació d'alguns dels treballs finals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 35% | 2 | 0,08 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM44, SM45, SM46, SM47 |
Informe breu de pràctiques | 10% | 1 | 0,04 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM45, SM46, SM47, SM48 |
Primer examen parcial | 30% | 2 | 0,08 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM44, SM45, SM46, SM47 |
Vídeo-documental sobre processos de degradació del sòl | 25% | 1 | 0,04 | CM39, KM46, KM47, KM48, SM44, SM46, SM47 |
L’avaluació d’aquesta assignatura és contínua al llarg del curs i té un caràcter formatiu. Es basa en els elements que es mostren a continuació:
Primer examen parcial. Consisteix en preguntes i/o exercicis de resposta curta sobre els principals conceptes de l’assignatura impartits fins al moment de realització de la prova.
Examen final. Consisteix en preguntes i/o exercicis breus que es formularan en relació amb els coneixements explicats en el conjunt de l’assignatura, especialment els corresponents al bloc temàtic de processos de degradació i la seva correcció.
Informe breu de pràctiques. Consisteix en la presentació, per a cada grup de pràctiques, de la descripció del perfil del sòl realitzat durant les pràctiques de camp, la interpretació d’aquells factors involucrats en la formació del sòl i els resultats de les anàlisis de laboratori de cada grup de pràctiques, amb una justificació o interpretació d’aquests. Es valorarà la correcta interpretació i avaluacions crítiques. Aquesta activitat no és recuperable.
Vídeo-documental sobre processos de degradació del sòl. Una primera avaluació consisteix en la presentació d’un guió del vídeo, realitzat en grup, sobre un procés o processos de degradació d’una zona, els mecanismes implicats, la seva rellevància i implicacions, així com les mesures correctores que es podrien dur a terme i la seva potencial viabilitat. Es realitzarà un primer lliurament d’un guió del vídeo que valdrà el 33% de la nota final del vídeo, un mes abans de la presentació final. Després d’aquest lliurament, els alumnes tindran feedbackper part del professor responsable i hauran de realitzar les modificacions pertinents. El vídeo final tindrà el 66% del pes de la nota. La projecció d’alguns dels vídeos es realitzarà en una sessió conjunta al final del curs. Aquesta activitat no és recuperable.
Per aprovar aquesta assignatura, l’alumne/a haurà d’obtenir una puntuació global superior a 4.9. Els alumnes que no superin aquesta puntuació i hagin estat avaluats d’un mínim de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura, podran presentar-se a una prova global de recuperació del parcial i final, la prova serà de tipus examen, sempre que hagin obtingut una nota mitjana mínima de 3,5 a l’assignatura, d’acord amb l’establert en la normativa vigent de la UAB. La no presentació a una prova o a un treball equivaldrà a una puntuació de zero. Els docents programaran i comunicaran a través del campus virtual el dia, l’hora i el lloc per a la revisió de les qualificacions provisionals atorgades a cada activitat avaluable. No s’admetran revisions fora d’aquest horari.
L’alumnat obté la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d’avaluació realitzades tenen una ponderació inferior al 67% en la qualificació final. L’assistència a les sessions pràctiques o sortides de camp és obligatòria. L’alumnat obté la qualificació de "No avaluable" quan la seva absència és superior al 20% de les sessions obligatòries programades.
Es facilitaran enllaços i documentació accessible en línia al Campus Virtual.
Bibliografia bàsica:
- Brady N. C. & R. R. Weil. 2017. The nature and properties of soils (15th ed.). Prentice Hall Upper Saddle River, New Jersey. 975 p. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991007729899706709
- Lal, R.; W.H.Blum, C. Valentine, B.A. Stewart (1998) Methods for assessement of Soil Degradation, Advances in Soil Science, CRC press, New York, 558 p. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991008541239706709
- Magdoff, F. & H. van Es. 2009. Building Soils for Better Crops. Sustainable Agriculture Network (SAN) - USDA https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991002973779706709
- Porta, J., M. López-Acevedo & R. M. Poch. 2014. Edafología: uso y protección de suelos, 3ª ed, Mundi-Prensa. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010859405906709
- Porta, J.; López-Acevedo, M. 2005. Agenda de campo de suelos. Información de suelos para la agricultura y el medio ambiente. Ed. Mundi-Prensa, Madrid, 541p., ISBN 84-8476-231-9https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010514202706709
- Tan, K. H. 2009. Environmental soil science. Marcel Dekker. New York. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991001885739706709
- TRAGSA (1998). Restauración hidrológico forestal de cuencas y control de la erosión. Ed. Mundi Prensa. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991007376959706709
- USDA - NRCS. 2006. Claves para la Taxonomía de Suelos. Keys to Soil Taxonomy | NRCS Soils (usda.gov)
Enllaços web:
-USDA - Natural Resources Conservation Service: https://www.nrcs.usda.gov/wps/portal/nrcs/site/soils/home/
- FAO Soils Portal: http://www.fao.org/soils-portal/en/
- Universidad de Granada. Departamento de Edafología y Química Agrícola: http://edafologia.ugr.es/index.htm
- Institut d'Estudis Catalans. Protecció de sòls, mapa de sòls de Catalunya: http://www.iec.cat/mapasols/
- Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya: https://www.icgc.cat/
- Sociedad Española de Ciencias del suelo: https://www.secs.com.es
- The nature Education Knowledge Project, Soil, Agriculture and Agricultural Biotechnology: https://www.nature.com/scitable/knowledge/soil-agriculture-and-agricultural-biotechnology-84826767/
- Soil-net. Welcome to Soil-net.com. http://www.soil-net.com/
- International Union of Soil Sciences. Soil science education. http://www.iuss.org/popup/education.htm
- European Society for Soil Conservation http://www.soilconservation.eu/
S'utilitzaran els programes d'ús comú de Microsoft Office. També programari SIG d'ús comú.
Diversos cercadors de recursos a internet.
Programes lliures d'edició de vídeos (iMovie, Biteable, Shotcut, OpenShot, VideoPad, Lightworks, WeVideo, etc.)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |