Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504604 Ciències Ambientals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits específics.
L’objectiu d’aquesta assignatura és proporcionar una formació de base en el coneixement del medi marí , que englobi aspectes de la física, la química i la geologia, així com de l’àmbit dels éssers vius i de les seves interrelacions. Es pretén que l’alumne tingui una visió general de l’estructura de l’ecosistema marí i la seva biodiversitat, introduint-lo en l’estudi dels casos més notables de la interacció de l’activitat de l'home sobre el medi marí per a que sigui capaç d'intuir-ne les seves conseqüències.
Classes de teoria i problemes
1) Introducció: L'oceanografia, un disciplina integradora. Oceanografia física, geològica, química i biològica. L'oceà com un sistema global. Dimensions, variables mesurades i processos que hi intervenen.
2) Oceanografia química. Composició química dels oceans i la naturalesa dels processos físics, químics i biològics que regeixen aquesta composició en el passat i el present. Els cicles dels components oceànics majors i menors, amb especial atenció als que són més importants per a la vida (és a dir, carboni, nitrogen, fòsfor, silici i oxigen). La investigació de la producció primària, la producció per a l'exportació, remineralització, diagènesi, els processos d'intercanvi de gas aire-mar.
3) Oceanografia física. La influència atmosfèrica i el balanç energètic a l’oceà. Les equacions del moviment: Les forces que intervenen en el moviment de l’oceà. Conservació de la massa: equació de continuïtat. Conservació del moment: equacions de Navier-Stokes. La influència de la viscositat.
4) Oceanografia geològica. Marges continentals i conques oceàniques. Sediments al fons marí i la seva importància en els cicles biogeoquímics. Elements traçadors i isòtops. Ús dels sediments com a registres del clima, paleo-circulació i contaminació.
5) Relacions entre la circulació oceànica i els moviments de menor escala, el clima, l'atmosfera i el transport biogeoquímic.
6) Oceanografia aplicada. Mètodes de mesura i instrumentació. Vaixells oceanogràfics i satèl·lits: Explorant els recursos a l'oceà.
7) Oceanografia biològica. Classificació dels medis i dels organismes marins.
8) Les comunitats marines: domini pelàgic. Producció primària i fitoplàncton. Zooplàncton i nècton. Adaptacions a la vida pelàgica. Migracions horitzontals i verticals
9) Les comunitats marines: domini bentònic. Generalitats. Composició i distribució. Supralitoral, mediolitoral, infralitoral, circalitoral (coral·ligen) en fons rocosos i sorrencs. La comunitat de Posidonia oceanica.
10) Les comunitats marines: grans profunditats. Dominis batials, abissals i hadal. Composició i adaptacions.
11) Estratègies d’alimentació i reproducció al mar.
12) Les interrelacions biòtiques. Competència i coexistència. Depredació en el bentos i en el plàncton
13) La transferència d’energia. Xarxes tròfiques.
14) L’impacte de l’home. Instal·lacions i activitats industrials i agrícoles. Explotació dels seus recursos abiòtics i biòtics.
Part pràctica:
Pràctica 1 (camp).- Recol·lecció de mostres biològiques i mesura de paràmetres abiòtics de la zona litoral. Etiquetatge i conservació.
Pràctica 2 (laboratori).- Processat de mostres. Separació de mostres, anàlisis, identificació, toma de dades. Tractament de resultats.
Pràctica 3.- Elaboració d’un treball pràctic tipus article científic o informe tècnic
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 34 | 1,36 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, CM36 |
Estudi de casos (classes de problemes) | 4 | 0,16 | CM36, KM46, KM47, KM48, SM45, SM46, SM47, CM36 |
Pràctiques de camp | 4 | 0,16 | KM49, SM44, SM45, SM46, SM47, SM48, KM49 |
Pràctiques de laboratori | 6 | 0,24 | CM36, SM44, SM45, SM46, SM47, SM48, CM36 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | CM39, CM39 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de treballs, resolucions de casos | 40 | 1,6 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM47, KM46 |
Treball i estudi personals | 53 | 2,12 | KM46, KM47, KM48, KM49, SM47, KM46 |
Classes Magistrals (classes de teoria)
El contingut del programa de teoria l'impartirà principalment el professorat en forma de classes magistrals. Les classes teòriques es complementaran amb la visualització d'animacions i vídeos relacionats amb els temes tractats a classe. El material utilitzat a classe pel professor estarà disponibles a la plataforma virtual. És recomanable que els alumnes portin aquest material a classe per utilitzar-lo com a suport a l'hora de prendre apunts. Amb aquestes classes l'alumne adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura que ha de complementar amb l'estudi personal dels temes explicats.
Casos pràctics (ODV) (classes de problemes)
Les classes magistrals es complementaran amb activitats d'avaluació de l'aprenentatge mitjançant la resolució de casos pràctics a través del programa Ocean Data View (ODV).
Bé a les classes de teoria bé a les de problemes, hi haurà classes de treball dirigit, on es discutiran en grup temes d'actualitat prèviament programats pel professor. Posteriorment els temes seran exposats per part dels alumnes en grup.
Pràctiques de camp i de laboratori:
La pràctica de camp consistirà en la sortida a una platja de la costa catalana per a la recol·lecció de mostres biològiques i mesura de paràmetres abiòtics de la zona litoral.
La pràctica de laboratori estarà destinada al processat de mostres. Separació de mostres, anàlisis, identificació, presa de dades. Finalment es farà el tractament de resultats.
Els alumnes, a partir de les dades recollides al camp i els resultats obtinguts al laboratori realitzaran un treball pràctic que tindrà estructura de petit article científic. El treball es farà en el grup de 4-5 persones que han treballat durant la pràctica a la platja i al laboratori.
Tutories
L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts consultades pels estudiants. L'horari de les tutories individualitzades es concretaran amb el professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 30 | 1,5 | 0,06 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM44 |
Examen parcial 2 | 30 | 1,5 | 0,06 | CM36, KM46, KM47, KM48, KM49, SM44 |
Presentació treball | 20 | 2 | 0,08 | CM39, KM46, KM47, KM48, SM46 |
Resolució de casos | 10 | 1 | 0,04 | CM39, SM45, SM47, SM48 |
Treball de pràctiques | 10 | 1 | 0,04 | SM46, SM47, SM48 |
Avaluació dels exàmens:
Exàmens parcials: Amb els parcials s'avaluaran individualment els coneixements assolits per l'alumnat a la assignatura, així com la seva capacitat d'anàlisi i síntesi, i de raonament crític.
Es realitzaran 2 exàmens parcials obligatoris, amb un pes de 30% de la nota final cadascun
Avaluació de la resolució de casos (classe de problemes, PAUL):
Els casos s'entregaran al llarg del curs. L'avaluació de la resolució dels casos plantejats a classe tindrà un pes del 10% de la nota final. No hi ha recuperació d'aquesta nota.
Presentació de treballs en grup:
La valoració del treball es farà en relació a una presentació per part dels membres de cada grup. Aquesta activitat representa un 20% de la nota final. No hi ha recuperació d'aquesta nota.
Avaluació de les pràctiques:
De l'assistència i participació a les pràctiques de laboratori (PLAB) i de camp (PCAM), i de l'elaboració d'un article científic en resultarà un 10% de la nota final de l'assignatura. L’assistència a pràctiques és obligatòria. No hi ha recuperació d'aquesta nota.
Recuperació:
Per aprovar l'assignatura, cal que la nota mitjana obtinguda sigui igual o superior a 5 (sobre 10) i que la nota de cada un dels exàmens parcials sigui igual o superior a 4 (sobre 10). Per poder ser avaluat, cal haver assistit a la sortida de camp i haver lliurat els treballs en grup.
L'alumnat que no assoleixi la nota mínima per aprovar l'assignatura, pot presentar-se a l'examen de recuperació d'un o dels dos parcials, en funció de les notes obtingudes en aquests.
No avaluable:
l'alumnat que hagi estat avaluat de menys d'un 25% de les activitats avaluables, rebrà una qualificació final de NO AVALUABLE
Avaluació única:
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l’assignatura. La prova d’avaluacióúnica es farà coincidint amb la mateixa data fixada al calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de fer les pràctiques de camp i laboratori en sessions presencials i és requisit tenir-les aprovades. També seran d’assistència obligatòria les sessions de presentació dels treballs (en grup i dirigits).
L’avaluació de les PLAB, PCAM i PAUL serà seguint el mateix procediment que l’avaluació continuada.
Oceanografia Física:
J.R.Apel Principles of ocean physics Academic Press, 1988
G. Beraman (ed.) Open University, Ocean circulation Pergamon Press1995
M.Grant Gross, E. Gross, Oceanography Prentice Hall 1996
J.A. Knauss, Introduction to Physical Oceanography, Prentice Hall 1997
S. Pond and G.C.Pickard, Introductory dynamical oceanography, Butterworth, 1997
A l’adreça http://www.cmima.csic.es/mirror/mattom/IntroOc/index.html s’hi pot trobar el text de Robert Stewart “Introduction to Physical Oceanography”, que conté un material molt adequat pels objectius i continguts de la part física d’aquesta assignatura
Oceanografia Biològica:
Alcaraz, M., Estrada, M., Flos, J., Font, J., Romero, J. y Salat, J. 1985. L'oceanografia. I. Introducció a l'ecologia marina mediterrània. Diputació de Barcelona, Barcelona.
Cognetti, G., Sarà, M. y Magazzù, G. 2001. Biología Marina. Ariel Ciencia, Barcelona.
Demestre, M., Lleonart, J., Martin, P., Peitx, J.A. y Sardà, F. 1986. L’Oceanografia. II. Recursos pesquers de la mar catalana. Diputació de Barcelona, Barcelona.
Lalli, C.M. y Parsons, T.R. 1997. Biological oceanography. An introduction. Pergamon Press, Oxford.
Levinton, J.S. 2001. Marine Biology, function, biodiversity, ecology. Oxford University Press, New York.
Pillay, T.V.R. 1992. Aquaculture and the Environment. John Wiley & Sons, New York.
Pinet, P.R. 2000. Invitation to Oceanography. Jones and Bartlett Publishers, Sudbury.
Valiela, I. 1995. Marine ecological processes. Springer Verlag, New York.
http://grupsderecerca.uab.cat/biologiamarina/ca Bridging the gap: Apropant la recerca en biologia marina.
http://www.icm.csic.es WEB del Instituto de Ciencias del Mar de Barcelona (CSIC), con información sobre investigación en temas marinos, divulgación y noticias que se actualizan periódicamente.
http://www.jbpub.com/oceanlink Material que complementa la información del libro de texto Pinet (2000).
http://www.enn.com Noticias de investigaciones medioambientales.
http://seawifs.gsfc.nasa.gov/OCEAN_PLANET/HTML/peril_habitat.html Informaciones sobre impactos actuales del hombre en el mar.
http://www.noaa.gov Publicación de la NOAA (National Oceanographic & Atmospheric Administration, Departament of Commerce, U.S.) sobre los océanos, pesquerías, clima, costas, etc.
http://www.mispeces.com/boletin Información (noticias, agenda, legislación y novedades) sobre Pesquerías y Acuicultura en España y Europa.
http://www.aquaflow.org Proyecto de la Comisión Europea para la diseminación de la información de I+D en acuicultura.
La docència virtual ha posat de manifest la importància de poder disposar de recursos online. Durant aquests mesos les editorials han posat en obert molt contingut, i que a més es disposa de la plataforma a prova de llibres digitals (50.000 llibres accessibles - https://mirades.uab.cat/ebs/).
En aquest enllaç, trobareu una infografia que ha preparat el Servei de Biblioteques per facilitar la localització de llibres electrònics: https://ddd.uab.cat/record/224929
http://www.uab.cat/doc/BibliografiaCursDigital
A banda del programari bàsic, la resta serà programari lliure, com el programa R o el Ocean Data View (https://odv.awi.de/). No s'obligarà a la subscripció de compra de cap programari amb llicència.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |