Logo UAB

Eina III: Avaluació de l'Impacte Ambiental

Codi: 106759 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504604 Ciències Ambientals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Talens Peiro
Correu electrònic:
laura.talens@uab.cat

Equip docent

Sara Marañon Jimenez
Xavier Domene Casadesús

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat i superat les matèries bàsiques del grau i les relacionades amb el medi natural i el soci econòmic.

 


Objectius

-  Conèixer els procediments d'avaluació ambiental i el contingut dels documents preceptius.

-  Conèixer la legislació per la qual es regeixen les avaluacions ambientals.

-  Saber identificar i valorar impactes ambientals.

-  Estar capacitat per proposar mesures mitigadores d'impactes.

-  Reconèixer els principals efectes de les activitats humanes sobre el medi natural i social.

-  Saber valorar la percepció social dels impactes ambientals.

-  Analitzar críticament una avaluació ambiental.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM27 (Competència) Avaluar en el desenvolupament d'estudis d'impacte ambiental els factors relacionats amb els objectius de desenvolupament sostenible.
  2. CM28 (Competència) Avaluar mitjançant l'anàlisi de dades l'existència de desigualtats per raó de sexe/gènere a les problemàtiques mediambientals.
  3. CM29 (Competència) Treballar amb autonomia en la resolució de problemes i casos pràctics mediambientals que requereixin l'anàlisi estadística, cartogràfica o d'impacte.
  4. KM37 (Coneixement) Identificar els usos en l'àmbit mediambiental dels sistemes d'informació geogràfica, les tècniques d'avaluació d'impacte i les metodologies de comunicació i divulgació.
  5. SM34 (Habilitat) Recollir, analitzar, mesurar i representar adequadament dades, informació geogràfica i observacions d'impacte ambiental, tant qualitatives com quantitatives.
  6. SM35 (Habilitat) Aplicar els coneixements adquirits per a resoldre problemes mitjançant l'ús de sistemes d'informació geogràfica i tècniques d'avaluació d'impacte.
  7. SM36 (Habilitat) Utilitzar de forma segura i eficaç tècniques i materials relacionats amb l'anàlisi estadística, l'elaboració de material cartogràfic i la redacció d'informes d'impacte ambiental a l'aula i/o el laboratori.
  8. SM37 (Habilitat) Enfocar amb un llenguatge científic adequat els reptes de la ciència del medi ambient, de forma clara, explicativa i sintètica.

Continguts

Bloc I: Conceptes, normatives i mètodes. Els impactes sobre el medi biòtic 

–     Metodologia dels estudis d’impacte ambiental

–     Valoració dels impactes sobre els organismes i els ecosistemes

–     Estudi de casos

 Bloc II: Els impactes sobre el medi físic i social

–     El medi físic en els estudis d’impacte ambiental

–     Valoració d’impactes sobre el medi geològic i hidrològic

–     L’avaluació d’impacte des de la perspectiva social 

–     Estudi de casos

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Prácticas de aula o problemas 11 0,44 SM34, SM35, SM36, SM37, SM34
Seminaris 11 0,44 CM29, KM37, SM34, SM35, CM29
Sortida de camp 8 0,32 SM34, SM35, SM36, SM34
Teoria 20 0,8 CM27, CM28, CM29, KM37, CM27
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 66 2,64 CM27, CM28, CM29, KM37, SM37, CM27
Treball pràctic en grups 29 1,16 CM27, CM28, CM29, KM37, SM34, SM35, SM36, SM37, CM27

L'assignatura combina classes de teoria, pràctiques a aula, seminaris, treball pràctic i sortida de camp.

(a) Classes de teoria on s'expliquen els conceptes i mètodes de la disciplina. A les sessions teòriques es destaquen i aborden els punts complicats i importants de cada unitat didàctica. Posteriorment, l'estudiant a partir de la informació bibliogràfica i amb el treball personal haurà d'assimilar els conceptes explicats.

(b) Classes de pràctiques d'aula i problemes on es combinarà l'explicació del fonament dels mètodes de valoració i avaluació principals amb càlculs a l'ordinador mitjançant casos d'estudi.

(c) Classes de seminaris on s'aprofundirà algun aspecte de l'avaluació ambiental de casos pràctics concrets.

(d) Treball pràctic orientat al coneixement dels processos i documents implicats en l'avaluació ambiental.

(e) Pràctica de camp on es farà una sortida al camp per observar i discutir 'in-situ' els impactes produïts per actuacions humanes.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Primer parcial (Bloc I) 35 2 0,08 CM27, CM28, CM29, KM37, SM34, SM35, SM36, SM37
Segon parcial (Bloc II) 35 2 0,08 CM27, CM28, CM29, KM37, SM34, SM35, SM36, SM37
Treball pràctic en grups 30 1 0,04 CM27, CM28, CM29, KM37, SM34, SM35, SM36, SM37

Es realitzaran avaluacions separades pel Bloc I, el Bloc II, i el treball pràctic. L'assignatura es pot aprovar "per curs" (avaluació continuada) o en una prova final "compensatòria". El càlcul de la nota final es farà d'acord amb els pesos següents, expressats enpercentatge:

-  Parcial Bloc I: 35%

-  Parcial Bloc II: 35%

-  Treball pràctic en grups: 30%

Per poder aprovar l’assignatura cal treure una nota no inferior a 3,5 sobre 10 a cadascuna de les tres parts i una nota mitjana superior a 4,9 sobre 10. El format, procediment i contingut específic de les proves d’avaluació de cada part es detallarà pel professor corresponent al llarg del curs.

Els exàmens parcials corresponents al Bloc I i al Bloc II que quedin suspesos (menys d’un 4,9 sobre 10) es podra recuperar en una prova compensatòria al gener, sempre que l’alumne hagi estat avaluat d’un mínim de 2/3 de la qualificació total de l’assignatura.

L'alumnat obté la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% a la qualificació final. L'assistència a les sessions pràctiques o sortides de camp és obligatòria.

L’estudiant pot sol·licitar l’avaluació única. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica l'avaluació d'un examen final així com el lliurament d'un treball pràctic individual. Per sol·licitar l’avaluació única, l’alumnat ha de presentar una sol·licitud motivada al centre dins dels terminis fixats al calendari acadèmic administratiu de laUAB.

 

Bibliografia

Conesa Fernández-Vitora V (2010) Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental. Mundi-Prensa. 4ª edició. Madrid.

Domenico, P.A. i F.W. Schwartz (1990). Physical and chemical hydrogeology. Wiley. Fetter, C.W. (1988). Applied hydrogeology. MacMillan.

Fetter, C.W. (1993). Contaminant hydrogeology. MacMillan.

Garméndia, A. (2005) Evaluación de impacto ambiental. Ed Pearson Educación, Madrid, 396p.

Gómez Orea D (2003) Evaluación de Impacto Ambiental, un instrumento preventivo para la gestión ambiental. 2ª edició ampliada. Editorial Mundi-Prensa. Madrid, Barcelona, México, 749p.

Keller, E.A and R.H. Blodgett (2007). Riesgos naturales. Procesos de la Tierra como riesgos, desastres y catástrofes. Pearson.

Mallarach JM (1999) Criteris i mètodes d'avaluació del patrimoni natural. Documents dels Quaderns de medi ambient Núm. 2. Departament de Medi Ambient. Generalitat de Catalunya.

McCarthy, D (1997) Essentials of soil mechanics and foundations. Prentice-Hall.

Rau, J.G. and D. C. Wooten (1980). Environmental Impact Analysis Handbook. McGraw-Hill. Riera, P. (2000) Evaluación de impacto ambiental. Barcelona: Rubes Ed.

 


Programari

No hi ha cap programari específic.

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt