Logo UAB

Introducció i Reptes de les Ciències Ambientals

Codi: 106757 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504604 Ciències Ambientals FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Valenti Rodellas Vila
Correu electrònic:
valenti.rodellas@uab.cat

Equip docent

Ariane Arias Ortiz
Roser Maneja Zaragoza

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.

 


Objectius

Aquesta assignatura és una introducció a les Ciències Ambientals de caràcter teòric-pràctic. Es pretén que l'alumnat conegui l’evolució de la història dels estudis ambientals, els principals reptes actuals de les Ciències Ambientals, així com les principals problemàtiques i conflictes socioambientals. 

S’introduirà també a l’alumnat a l’organització, gestió i estructuració de treballs i projectes. Es realitzarà una sortida per estudiar una problemàtica ambiental concreta a Catalunya i es realitzarà un treball pràctic amb l’objectiu d’abordar la interdisciplinarietat de les Ciències Ambientals i per practicar les eines i els protocols d’escriptura i presentació de projectes.

Es promourà la participació de professionals experts en àmbits ambientals de diverses disciplines, per tal que duguin a termes seminaris relacionats amb la temàtica. 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM24 (Competència) Actuar en l'àmbit de coneixement propi de les ciències ambientals valorant-ne l'impacte legal, social, econòmic, científic i mediambiental.
  2. CM25 (Competència) Interpretar com els reptes i programes mediambientals contribueixen als objectius de desenvolupament sostenible.
  3. CM26 (Competència) Treballar en equip en el plantejament de problemes i casos d'estudi associats als reptes mediambientals actuals.
  4. KM35 (Coneixement) Identificar els principals reptes contemporanis de les ciències ambientals (canvi climàtic i global, recursos energètics i naturals, biodiversitat, etc.) i la influència que hi tenen les activitats i el comportament humà.
  5. KM36 (Coneixement) Reconèixer les tècniques i les eines necessàries per a la integració d'aspectes científics, naturals, socials, econòmics i de dret del medi ambient.
  6. SM30 (Habilitat) Examinar críticament la informació pública i científica relacionada amb el medi ambient.
  7. SM31 (Habilitat) Extreure la informació rellevant de memòries, plans, projectes, programes i articles de temàtiques ambientals.
  8. SM31 (Habilitat) Extreure la informació rellevant de memòries, plans, projectes, programes i articles de temàtiques ambientals.
  9. SM32 (Habilitat) Utilitzar de forma segura i eficaç tècniques, material i instruments relacionats amb el medi ambient a l'aula, el camp i/o el laboratori.
  10. SM33 (Habilitat) Expressar-se utilitzant el llenguatge (divulgatiu i científic) adequat a la informació de reptes de la ciència del medi ambient, de forma clara, explicativa i sintètica tant en els àmbits científics com professionals.

Continguts

  • Introducció a les Ciències Ambientals
  • Història de les Ciències ambientals
  • Enfoc interdisciplinari i des de la socioecologia
  • Reptes ambientals contemporanis i canvi global
  • Conflictes socioambientals rellevants
  • Sortida a una zona de conflicte socioambiental
  • Eines per la organització, desenvolupament i presentació de projectes
  • Projecte sobre un conflicte socioambiental

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 30 1,2 CM24, CM25, KM35, KM36, SM30, CM24
Pràctiques d'aula 6 0,24 CM24, KM35, KM36, SM30, SM31, SM32, SM33, CM24
Sortida de camp 6 0,24 CM26, KM35, KM36, SM32, CM26
Treball en equip 8 0,32 CM26, KM35, KM36, SM30, SM31, SM33, CM26
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 CM26, KM36, SM30, SM31, CM26
Tipus: Autònomes      
Lectures, estudi informació rebuda, cerca d'informació, preparació projectes 93 3,72 CM24, CM25, CM26, KM35, KM36, SM30, SM31, CM24

En aquesta assignatura es combinaran sessions teòriques, seminaris d'experts o de discussió, exposició i debat d’una sèrie de lectures seleccionades sobre temes ambientals, una sortida de camp i la realització i presentació d'un treball en grup. L'aprenentatge dels conflictes socioambientals i el desenvolupament de projectes es farà principalment a través de casos d'estudi reals i es realitzarà un treball i presentacions per grups sobre un conflicte socioambiental.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació tribal 40 1 0,04 CM25, CM26, KM35, KM36, SM30, SM31, SM32, SM33
Primer examen parcial 30 2 0,08 CM24, CM25, KM35, KM36, SM33
Segon examen parcial 30 2 0,08 CM24, CM25, KM35, KM36, SM33

El 60% de la nota final es calcula en base a la mitjana de les notes de dos exàmens parcials independents. Els exàmens constaran de qüestions teòriques i pràctiques.

El 40% restant de la nota final correspon a la nota de la presentació d'un treball en grup sobre un conflicte socioambiental.

Per aprovar l'assignatura, cal que la nota mitjana obtinguda sigui igual o superior a 5 (sobre 10) i que la nota de cada un dels exàmens parcials sigui igual o superior a 4 (sobre 10). Per poder ser avaluat, cal haver assistit a la sortida de camp i haver lliurat el treball en grup.

Recuperació: l’alumnat que no assoleixi la puntuació mínima per aprovar l'assignatura, pot presentar-se a l’examen de recuperació d’un o dels dos parcials, en funció de les notes obtingudes en aquests. El treball en grup no es pot recuperar. Per optar a l’examen de recuperació cal haver-se presentat a 2/3 parts de les activitats d’avaluació.

L'alumnat que no assisteixi a cap prova d'avaluació (exàmens parcial i treball en grup) rebrà la qualificació final de NO AVALUABLE.

 


Bibliografia

Es posarà a disposició a l'inici del curs.

 


Programari

No hi ha programari específic.

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català segon quadrimestre tarda
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 4 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 4 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda