Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504604 Ciències Ambientals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar l'assignatura.
Es tracta d'una assignatura de formació bàsica que desenvolupa els principis de la geologia des de la perspectiva de la comprensió de les configuracions geològiques reals i de la seva interacció amb el medi ambient. En aquest curs s'ofereixen les eines per a identificar, descriure i emprar la terminologia adequada sobre els aspectes de la geologia més afins o propers a les ciències ambientals.
Objectius formatius:
1) Conèixer els principis bàsics que conformen les ciències geològiques com són la distinció entre materia i forma, les diferents branques de la geologia i els objectius respectius.
2) Reconèixer els principals materials geològics (minerals i roques) i relacionar-los amb els processos que els originen.
3) Conèixer el valor de les configuracions geològiques com a registres de l'evolució de la Terra i dels processos que les han originat.
4) Conèixer les tècniques bàsiques de representació gràfica en geologia (mapes i talls geològics).
5) Conèixer i avaluar els principals fenòmens i processos geològics que tenen incidència sobre el medi ambient i la la societat (recursos, riscos i patrimoni geològic).
Continguts Teòrics
BLOC 1: ASPECTES INTRODUCTORIS
BLOC 2: LA LITOSFERA
BLOC 3: ESTRUCTURA I DINÀMICA DE LA TERRA
Continguts Pràctics - PRÀCTIQUES DE LABORATORI-AULA
1.Distribució dels tipus de roques a Catalunya
2. El Mapa i el Tall Geològic
3. Discontinuïtats estratigràfiques, plecs i falles. Representació en mapes i talls.
4. La història geològica. Interpretació de configuracions geològiques.
Continguts Pràctics - PRÀCTIQUES DE CAMP
Sortida de camp a la Costa Brava i a la Garrotxa:
-Costa Brava: Formacions i roques ígnies i metamòrfiques. Sòcol paleozoic i cobertora sedimentària.
-Garrotxa: El vulcanisme neògen-quaternari
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37 | 1,48 | |
Pràctiques de laboratori | 8 | 0,32 | |
Sortida de camp | 8 | 0,32 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exàmens i exercicis | 0,85 | 0,03 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats autònomes | 88,15 | 3,53 |
L'assignatura consta de tres mòduls d'activitats dirigides, programats de forma integrada de manera que l'estudiant haurà de relacionar al llarg de tot el semestre el contingut i les activitats programades per tal d'assolir les competències indicades en l'apartat 5 d'aquesta guia. Així, d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Classes teòriques participatives
L'alumnat adquireix els coneixements propis de la assignatura assistint a les classes teòriques que es complementen amb qüestions i exercicis sencills que s'intercalen amb les explicacions. D'aquesta manera s'afavoreix la seva participació activa amb la finalitat de que la classe no esdevingui absolutament unidireccional.
Pràctiques d'aula
Es tracta de quatre sessions pràctiques de 2 hores cadascuna que s'intercalen amb les classes teòriques i que tenen per objectiu que l'estudiant conecti les explicacions amb les configuracions geològiques reals. Fonamentalment es tracta del reconeixement de roques i estructures i també familiaritzar-se amb els mètodes bàsics de representació (talls i mapes geològics). Les pràctiques s'hauran de presentar per a ésser avaluades. Aquest plantejament de treball està orientat a promoure un aprenentatge actiu i a desenvolupar el raonament crític i la capacitat d'anàlisi i síntesi.
Pràctiques de camp
Consisteixen en una sortida de camp a la Costa Brava (matí) i a la zona volcànica de la Garrotxa (tarda) que permet reconèixer estructures i roques ígnies (plutòniques i volcàniques), metamòrfiques i sedimentàries. Així mateix permet reconèixer episodis rellevants de la història geològica de Catalunya a través dels seus registres. Prèviament a la sortida, l'estudiant rebrà un dossier que inclou un mapa i les qüestions que haurà de completar en el decurs de la sortida. Aquest dossier pot ser demanat al final de la sortida de camp o en el termini d'una setmana per tal d'ésser avaluat.
Les activitats autònomes d'aquesta assignatura són: estudi, lectura de documents i realització d'exercicis específics lliurats a classe de teoria i/o pràctiques. Per a un bon seguiment de l'assignatura, l'estudiant disposarà al Campus Virtual de l'assignatura de tota la documentació necessària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dossier de la sortida de camp | 10% - no recuperable, no millorable | 0 | 0 | CM04, KM05, KM06, KM07, SM05, SM07 |
Prova Bloc 3 amb continguts teòrico-pràctics | 35% - recuperable, millorable | 4 | 0,16 | CM03, CM04, KM05, KM06, KM07, SM06 |
Prova Blocs 1 i 2 amb continguts teòrico-pràctics | 40% - recuperable, millorable | 4 | 0,16 | CM03, CM04, KM05, KM06, KM07, SM06 |
Pràctiques de laboratori-aula | 15% - no recuperable, no millorable | 0 | 0 | SM05, SM07, SM08 |
L'avaluació es basarà en un sumatori de diferents qüalificacions amb la finalitat d'assolir una avaluació continuada.
L'avaluació i qualificació final es farà en base a la suma de les avaluacions de:
(1) dossiers de la sortida de camp: 10% (no recuperable, no milorable)
(2) dossier de les pràctiques d'aula: 15% (no recuperable, no milorable)
(3) prova teòrico-pràctica dels Blocs 1 i 2: 40% (recuperable, milorable)
(4) prova teòrico-pràctica del Bloc 3: 35% (recuperable, milorable)
Del conjunt de notes s'obtindrà la mitjana ponderada en base al pes específic de cadascuna de les parts.
Per aprovar l'assignatura per avaluació continuada caldrà tenir una mitjana mínima de 5 i haver-se presentat a totes les proves i lliurat tots els treballs de curs. Per mitjanar les diferents parts es requereix com a mínim un 3,5 de cadascuna de les dues proves parcials (3 i 4).
L'alumnat que no presenta cap treball de curs no es presenta a cap examen parcial obtindrà la qualificació de "NO AVALUABLE"
Recuperacions: Si no es compleix el requeriment anterior o si la mitjana final resultant és inferior a 5, es podrà realitzar un examen de recuperació en la data de l'avaluació final. Per poder assistir a la recuperació, l'alumnat haurà d'haver estat avaluat prèviament d'activitats d'avaluació continuada que equivalguin a 2/3 de la nota final. Les activitats recuperables en aquest examen de recuperació seran les activitats (3) i (4). L'alumnat aprovat per avaluació continuada però que vulgui millorar nota, podrà optar a fer-ho en la mateixa data de l'avaluació final, comunicant-ho per escrit a la professora responsable de l'assignatura amb una antelació de 5 dies naturals abans de la data l'examen.
Modalitat d'Avaluació única
L'alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar:
- un examen final únic que inclourà tots els continguts equivalents a les proves (3) i (4) anteriorment esmentatades per a l'avaluació continuada.
- en finalitzar l'examen, l'alumnat lliurarà els dossiers de les pràctiques de camp (1) i d'aula (2).
La qualificació obtinguda serà la mitjana ponderada, on l’examen de teoria suposarà el 75% de la nota, les pràctiques d'aula el 15% i les pràctiques de camp el 10%.
Recuperacions: Si la nota final no arriba a 5, l’alumnat tindrà una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. De la mateixa manera que en l'avaluació continuada, les activitats recuperables en aquest examen de recuperació seran les activitats (3) i (4). L'alumnat aprovat que vulgui millorar nota, també podrà optar a fer-ho en la mateixa data de l'avaluació final.
En cap cas l'alumnat podrà aprovar si no ha realitzat les sortides de camp o si no ha presentat les pràctiques d'aula i els dossiers.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
Bell, F.G. 1998. Environmental Geology: Principles and Practice.
Diversos autors. 1985-1992. Història Natural dels Païssos Catalans. Vol. 1 i 2 Geologia, vol. 3 Recursos geològics i sòl.
Gass, I.G., Smith, P.H., Wilson, R.C.L. 1980. Introducción a las Ciencias de la Tierra.
Keller, E.A. 1999. Environmental Geology.
Murck, B.W., Skineer, B.J., Poster, P.C. 1996. Environmental Geology.
Pipkin, B. W. 1994. Geology and the Environment.
Reynolds, S.J., Johnson, J.K., Kelly, M.M., Morin, P.M., and Carter C.M., 2008. Exploring Geology.
Skinner, B.J., Porter, S.C., Botkin, D.B. 1999. The Blue Planet: An Introduction to Earth System Science.
Smith, D.G. (ed.). 1981. The Cambridge Encyclopedia of Earth Sciences.
Tarburck, E.J., Lutgens, F.K. 1999. Ciencias de la Tierra. Una introducción a la geología física.
PRÀCTIQUES:
https://app.visiblegeology.com
https://www.see.leeds.ac.uk/fileadmin/Documents/Admissions/Masters/step-up/Introduction_to_maps.pdf
https://www.researchgate.net/publication/329934024_Geological_Structures_and_Maps_-_A_PRACTICAL_GUIDE_Richard_J_Lisle_2004
GEOLOGIA REGIONAL:
Enllaç a la "Història Natural dels Païssos Catalans": https://www.enciclopedia.cat/historia-natural-dels-paisos-catalans
Mapa geològic de Catalunya (escala 1: 250000). Servei Geològic de Catalunya.
Enllaços al "Mapa geològic de Catalunya":
https://www.icgc.cat/Administracio-i-empresa/Descarregues/Cartografia-geologica-i-geotematica/Cartografia-geologica/Mapa-geologic-de-Catalunya-1-250.000
https://betaportal.icgc.cat/visor/client_utfgrid_geo.html
Inventari d'espais d'interès geològic de Catalunya: https://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/patrimoni_natural/patrimoni-geologic/inventari_despais_dinteres_geologic/index.html
No hi ha programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |