Logo UAB

Anàlisi Electoral

Codi: 106742 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500259 Ciència política i gestió pública OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Enrique Hernandez Perez
Correu electrònic:
enrique.hernandez@uab.cat

Equip docent

Abelardo Gomez Diaz
Marc Guinjoan Cesena
Marta Vallvé i Navarro
Enrique Prada Gonzalez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els estudiants haurien d'haver cursat les assignatures obligatòries Metodologia de l'Anàlisi Polític i Comportament Polític.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar als estudiants les eines teòriques i pràctiques per analitzar els processos electorals i els diversos elements i actors que hi participen: els sistemes electorals, les campanyes, els candidats i els electors.

Es tracta d'una continuació natural de l'assignatura 'Comportament polític' de tercer curs, en la que es presenta l'estat actual de la recerca en comportament electoral combinada amb una vessant més aplicada d'anàlisi i estratègia electoral.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar el comportament dels actors polítics, tant individuals com col'lectius (partits, grups de pressió, moviments socials, etc.)
  • Analitzar els processos electorals, incloent-hi campanyes, estratègies electorals dels partits, escenaris polítics i anàlisi i interpretació dels resultats electorals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que comprèn el comportament ciutadà i els valors democràtics, en particular en casos concrets de l'esfera interna i internacional
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  • Emprar les diferents aportacions teòriques sobre actors i xarxes d'actors, així com les característiques de l'acció col'lectiva
  • Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar els principals actors del sistema polític, examinar les seves interaccions i avaluar el seu comportament en el seu entorn i en el sistema polític, des d'una perspectiva teòrica i aplicada
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  3. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  4. Analitzar el comportament dels actors polítics, tant individuals com col·lectius (partits, grups de pressió, moviments socials, etc.)
  5. Analitzar el processos electorals, incloent campanyes, estratègies electorals dels partits, escenaris polítics i l'anàlisi i interpretació dels resultats electorals
  6. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  7. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  9. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  10. Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  11. Emprar les diferents aportacions teòriques sobre actors i xarxes d'actors, així com les característiques de l'acció col·lectiva
  12. Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
  13. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  14. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  15. Identificar els principals actors del sistema polític, examinar les seves interaccions i avaluar el seu comportament en el seu entorn i en el sistema polític, des d'una perspectiva teòrica i aplicada
  16. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  17. Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals
  18. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  19. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  20. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  21. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  22. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  23. Treballar autònomament.
  24. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  25. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Continguts

13/9/24

S1

Introducció i models de comportament

17/9/24

S2

Enquestes i predicció electoral

20/9/24

S3

Sistemes electorals

24/9/24

Festiu

 

27/9/24

P1

Simulació sistemes electorals

1/10/24

S4

Competició partidista i dealineament

4/10/24

T1.1

Tutoria TF: pregunta de recerca

8/10/24

T1.2

11/10/24

S5

Vot de classe i realineament

15/10/24

P2

Repàs d'R

18/10/24

S6

Corrupció

21/10/24

L1

Lectura sobre corrupció

25/10/24

T2.1

Tutoria TF: Marc teòric

29/10/24

T2.2

1/11/24

Festiu

 

5/11/24

S7

Extrema dreta

7/11/24

 

Sessió magistral Elias Dinas JCPOP 2024

8/11/24

S8

Gènere, edat i comportament

15/11/24

L2

Extrema dreta i gènere

19/11/24

T3.1

Tutoria TF: Mètodes i dades

22/11/24

T3.2.

26/11/24

P3

Vot d'extrema dreta

29/11/24

S10

Referèndums

3/12/24

L3

Lectura sobre referèndums

10/12/24

S11

Cleavage urbà-rural

13/12/24

P4

Pràctica cleavage urbà-rural

17/12/24

T4.1.

Tutoria TF: resultats i conclusions

20/12/24

T4.2.

 

 

S: TEORIA

P: PRACTICA ANÀLISI DE DADES

T: TUTORIA GRUPAL TREBALL FINAL

L: PRACTICA LECTURA


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Preparació i redacció d'article acadèmic 0 0 1, 4, 5, 10, 8, 12, 17, 16, 18, 19, 14, 11, 13, 21, 23, 24
Tipus: Supervisades      
Exercicis pràctics a classe 0 0 1, 4, 5, 6, 3, 9, 8, 12, 17, 15, 16, 18, 19, 11, 21, 2, 24
Supervisió d'article acadèmica amb el tutor (5 sessions de 20 minuts) 0 0 4, 5, 6, 17, 15, 16, 18, 11, 21, 2, 25, 22, 24

Les classes de pràctiques estaran dividides en tres tipus d'activitats:

-  Elaboració d'un article acadèmic en grup. Inclou 4 sessions de tutoria personalitzades amb el professor de l'assignatura per avaluar l'evolució del treball i orientar-lo acadèmicament.

-  Tècniques per l'anàlisi de dades d'enquesta: 4 sessions de pràctiques d'analisis de dades amb R i excel 

-  Discussió de textos: 3 sessions en què els estudiants hauran hagut de llegir un o diversos text previs a la classe, on es discutirà i es comentarà críticament.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40 50 2 1, 4, 5, 6, 3, 7, 10, 9, 8, 12, 17, 15, 16, 18, 19, 14, 11, 13, 20, 21, 2, 25, 23, 22, 24
Pràctiques a classe 30 50 2 1, 4, 5, 6, 3, 7, 10, 9, 8, 12, 17, 15, 16, 18, 19, 14, 11, 13, 20, 21, 2, 25, 23, 22, 24
Treball final de l'assignatura 30 50 2 1, 4, 5, 6, 3, 7, 10, 9, 8, 12, 17, 15, 16, 18, 19, 14, 11, 13, 20, 21, 2, 25, 23, 22, 24

Avaluació continuada: 

Examen final (40%) *

Treball final de l'assignatura (30%) * Dividit entre:

     -  Document entregat (25%)

     -  Assistència i avaluació seminari (5%)

El document s'haurà d'entregar com a molt tard el dia de l'examen de l'assignatura. No entregar el treball abans de l'examen no donarà dret a realitzar-lo.

Pràctiques a classe (30%) Dividit entre:

     -  Entrega de 3 pràctiques (15%)

     -  Lectura i discussió de 3 textos, avaluació a classe i entrega de document de síntesi (15%)

--- 

Avaluació única: 

Examen final (70%). Dividit de la següent forma:

  • Contingut classes teòriques (40%)
  • Test sobre els articles de les pràctiques de lectura (15%)
  • Test d'interpretació de resultats d'anàlisi de dades sobre comportament electoral (15%)

Treball final de l'assignatura a realitzar de forma individual (30%).

--- 

En tots els casos per aprovar l'assignatura s'ha d'haver obtingut almenys un 5/10 a l'examen final i al treball final. Recuperació:

Els alumnes que no superin l'examen o el treball final (nota < 5) podran fer un examen de recuperació i/o tornar a lliurar el treball el dia de l'examen de recuperació. 

Si el treball no s'ha lliurat prèviament i es presenta directament el dia de l'examen de recuperació s'aplicarà una penalització de - 25% sobre la nota del treball.


Bibliografia

Bàsica

Arzheimer, K., Evans, J., Lewis-Beck, M.S., 2017. The SAGE handbook of electoral behaviour. SAGE. Anduiza, Eva y Bosch, Agustí. 2004 Comportamiento politico y electoral. Barcelona: Ariel

Dalton, Russell J. 2018. Citizen Politics: Public Opinion and Political Parties in Advanced Industrial Democracies. CQ Press.

Fraile, Marta, & Hernández, Enrique (2020). Determinants of voting behaviour. En D. Muro & I. Lago (Eds.), The Oxford Handbook of Spanish Politics. Oxford University Press. Complementaria

Riba, Clara. 2000. "Voto Dual Y Abstención Diferencial. Un Estudio Sobre El Comportamiento Electoral En Cataluña." Revista Española de Investigaciones Sociológicas 91: 59-88.

Rose-Ackerman, Susan. 2008. "Corrupció política i reforma en sistemes democràtics: perspectives teòriques". A Corruption and Clientelism, Junichi Kawata (Ed.), pp 61-81 Kyoto: Minerva Ltd.

Riera, Pedro. 2009. L'evolució Del Vot Dual a Catalunya. Institut de Ciències Polítiques i Socials, Working paper 278.

Verge, Tània. 2012. "Les quotes: són necessàries". Revista Interdisciplinar de Estudios de Género 2: 21-31. La bibliografia obligatòria per a seminaris i pràctiques es lliurarà a l'inici del curs.


Programari

Per realitzar les pràctiques d'analisi de dades s'utilitzarà el software lliure R i R Studio i Excel


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda