Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | FB | 1 |
2500261 Pedagogia | FB | 1 |
2500797 Educació Infantil | FB | 1 |
2500798 Educació Primària | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat l'assignatura propedèutica "Competències digitals per a la formació universitària".
Es recomana un nivell intermig en competència digital (marc DigComp 2.0).
Es recomana portar un dispositiu electrònic propi (portàtil o tauleta).
Educació Digital i Socioemocional és una de les assignatures que componen la formació bàsica de la Facultat de Ciències de l’Educació que prepara en competències bàsiques que qualsevol professional de l'educació necessita. L'assignatura té un vessant clarament pràctic i aplicatiu i per això es dissenya la docència amb un percentatge molt alt de seminaris amb grups reduïts d'estudiants i requereix d’un seguiment i participació de les classes continuat.
Objectius
- Desenvolupar competències socioemocionals i de treball en equip en contextos educatius.
- Iniciar el desenvolupament de la competència digital docent en les seves àrees
Els continguts de l'assignatura es concreten en tres grans temes:
1. L'educació socioemocional a les organitzacions educatives
1.1. Educació emocional. L’expressió, comprensió i regulació emocionals. La influència dels estils atribucionals.
1.2. L’acompanyament emocional i la resiliència.
2. El treball en equip
2.1. El treball en equip i el treball col·laboratiu
2.2. La dinamització de grups, l’observació grupal i les habilitats socials en contextos educatius
2.3. El treball en xarxa, la comunicació i el treball col·laboratiu amb eines digitals
3. La Competència Digital Docent i d'Educadors/es
3.1. Les tecnologies digitals a l’educació. Conceptualització de la Competència Digital de Docents i Educadors/es
3.2. Recursos digitals per a l’aprenentatge: ensenyament i aprenentatge, continguts digitals, avaluació i feedback
3.3. El desenvolupament professional amb i sobre les tecnologies digitals i l'empoderament de la ciutadania amb les competències digitals (espais formals, no formals i informals)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats en seminaris | 31 | 1,24 | 1, 2, 4, 7, 8, 10, 11, 12 |
Presencials en gran grup | 14 | 0,56 | 3, 6, 7, 9, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament autònom de les activitats formatives | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 |
L’assignatura s’organitza en dos grans àmbits: l’àmbit d’Educació Digital (ED) i l’àmbit d’Educació Socioemocional (ESE). Els dos àmbits funcionen en paral·lel i de manera coordinada en les sessions de classe establertes al cronograma.
Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 del gran grup) on mitjançant activitats diverses (estudi de casos, anàlisi de materials, dinàmiques de grup, resolució de problemes, creació de material visual, etc.) s'aprofundeix en els continguts de l'assignatura.
Les sessions de gran grup són espais de fonamentació dels conceptes de l’assignatura. Serveixen per establir les qüestions bàsiques i es realitza amb tot el grup classe.
Donat el caràcter de l’assignatura, tant a les sessions de seminari com a les de gran grup, es potencien les metodologies actives com el treball per projectes, l’aprenentatge col·laboratiu, l’avaluació entre iguals, la resolució de problemes, la gamificació, els debats, entre d’altres.
L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el/la professor/a considera que l'alumne/a no compleix aquests requisits. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portafoli individual Educació Digital en format blog | 40 | 25 | 1 | 1, 2, 4, 5, 6, 8 |
Projecte en grup | 25 | 20 | 0,8 | 4, 7, 8, 9, 11, 12 |
Treball instrospectiu individual ESE | 35 | 15 | 0,6 | 1, 3, 4, 9, 10, 13 |
Al procés d'avaluació s’aplicaran rúbriques, checklists, pautes d'avaluació, entre d'altres instruments per assegurar el seguiment continuat i formatiu de les activitats. El procés d’avaluació del portafoli digital s’inclou una pràctica d’avaluació entre iguals formativa que es desenvoluparà durant una de les sessions de classe. Aquella sessió serà d'assistència obligatòria, en cas contrari, no es podrà desenvolupar en un altre moment (a excepció de les faltes de salut justificades amb certificat mèdic) ni recuperar.
L'assistència i participació a les sessions és obligatòria per desenvolupar les competències establertes a l'assignatura, cal haver assistit almenys al 80% de les classes de cada àmbit (80% d'assistència a ED; 80% d'assistència a ESE).
Per a superar l'assignatura caldrà demostrar haver desenvolupat les competències d’educació emocional, treball en equip i digital docent. Per això s'ha de superar cadascuna de les evidències d’avaluació (portafoli, projecte en grup, treball introspectiu) amb una nota mínima de 5. Hi ha una data de reavaluació per aquells que hagin suspès alguna de les activitats (a excepció de l'avaluació entre iguals i el checkpoint del portafoli) sempre i quan la mitjana de la resta de les activitats sigui, al menys, d'un 3.5. Si l'estudiant no ha realitzat o no aporta al treball en equip, no es pot recuperar de manera individual i, per tant, l'assignatura quedar suspesa. Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació, en l'acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable. No es farà mitjana si alguna de les evidències queda suspesa, en aquest cas, la nota final serà de 4, coma màxim.
La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat i l'assignatura i no es tindrà dret a reavaluar-la. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Podeu veure la documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Les evidències han de ser originals i de creació pròpia o del grup (quan s'escau) exclusivament. Es considera que no ha estat producció pròpia quan els treballs están elaborats amb elements no originals i exclusius de l'estudiant (com per exemple els generats amb eines d'Intel·ligència Artificial com ChatGPT, Copilot, etc.). En cas que es detecti l'ús d'aquesta tipologia de programes, el treball no es considerarà original i l'assignatura quedarà suspesa en la seva totalitat sense opció a reavaluació.
El professorat farà la devolució de l'avaluació de les evidències en un màxim de 20 dies hàbils.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
Activitats d’avaluació:
Projecte en grup: 25% (ED+ESE)
Portafoli individual ED en format blog: 40% (10% entrega checkpoint, 30% lliurament final)
Treball introspectiu ESE: 35%
Les activitats esmentades inclouen pràctiques d'aula i evidències d'avaluació contínua al llarg de les sessions (marcades al programa de cada assignatura proporcionat a l'inici de curs) que cal lliurar al final de cada classe com evidència de participació i assistència, que serà incorporada a la nota dels treballs individuals.
Les dates d'avaluació es troben concretades al programa de l'assignatura de cada grup. Les entregues de les evidències estan planificades per a realitzar-se en els següents espais temporals:
Primer semestre (grups 1, 2, 61 i 62)
Projecte en grup: primeres setmanes de gener 2025
El Portafoliindividual en format blog té diversos moments d'avaluació
Treball introspectiu ESE: primeres setmanes de desembre 2024
Segon semestre (grups 21, 31, 41 i 71)
Projecte en grup: meitat de maig 2025
El Portafoli individual en format blog té diversos moments d'avaluació
Treball introspectiuESE: dues últimes setmanes d'abril 2025
Dates de reavaluació per les activitats recuperables (revisar concreció sobre avaluació):
Grup 1 & Grup 2: 03/02/25
Grup 61: 29/01/25
Grup 62: 27/01/25
Grup 21 & Grup 31: 25/06/25
Grup 41: 23/06/25
Grup 71: 27/06/25
A continuació es presenta el programari que es podrà utilitzar al llarg del curs, entre d'altres que, en funció de les necessitats d'aprenentatge, es podran incloure.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 201 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 202 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 203 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 213 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 311 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 312 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 313 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 411 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 412 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 413 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 711 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 712 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 713 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 21 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 31 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 41 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Català | segon quadrimestre | tarda |