Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el perķode d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Habilitats Comunicatives en l'Ąmbit Educatiu

Codi: 106733 Crčdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500260 Educació social FB 1
2500261 Pedagogia FB 1
2500797 Educació Infantil FB 1
2500798 Educació Primąria FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Cecilia Gassull Bustamante
Correu electrņnic:
cecilia.gassull@uab.cat

Equip docent

Salvador Comelles Garcia
Spei Macia Fabrega
Euląlia Perez Vallverdu
Montserrat Vila Santasusana
Enric Serra Casals
Josep Sanz Datzira
Nśria Molins Macau

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És imprescindible un domini bàsic del català oral i escrit per tal de poder realitzar les activitats que es proposen.

Per aprovar aquesta assignatura cal que l'estudiant mostri, en l'ús que fa de la llengua catalana, tant oralment com per escrit, que té un nivell de competència lingüística equivalent a la que es demana en el nivell C1 del Marc europeu comú de referència per a les llengües.


Objectius

L'assignatura té l'objectiu de millorar la competència de cada estudiant a l'hora d'expressar-se davant d'un grup, i també per escrit. Aquesta millora li serà útil en l'àmbit acadèmic actual i en el seu futur professional. És una de les quatre assignatures que componen la formació bàsica compartida de la Facultat que prepara en competències bàsiques i funcionals que qualsevol professional de l'educació necessita.

Cadascun dels àmbits (Estratègies discursives i Cos i veu) aporta el seu coneixement al servei de la comprensió global dels aspectes comunicatius i d'interacció educativa. L'assignatura té un vessant clarament pràctic i aplicatiu i per això es dissenya la docència amb un percentatge molt alt de seminaris amb grups reduïts d'estudiants.

Objectius formatius generals:

  • Conèixer i saber elaborar els gèneres discursius orals i escrits propis de l'àmbit educatiu.
  • Conèixer i saber utilitzar el cos i la veu com a mitjà per a la comunicació en un grup classe

Competčncies

    Educació social
  • Actuar en l'ąmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gčnere. 
  • Introduir canvis en els mčtodes i els processos de l'ąmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat. 
    Pedagogia
  • Actuar en l'ąmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gčnere.
  • Introduir canvis en els mčtodes i els processos de l'ąmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
    Educació Infantil
  • Actuar en l'ąmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gčnere.
  • Expressar-se i utilitzar amb finalitats educatives altres llenguatges: corporal, musical, audiovisual.
    Educació Primąria
  • Actuar amb responsabilitat čtica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democrątics.
  • Actuar en l'ąmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gčnere.
  • Cončixer els fonaments de l'educació primąria
  • Discernir selectivament la informació audiovisual que contribueixi als aprenentatges, a la formació cķvica i a la riquesa cultural.
  • Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, per comunicar-se i col·laborar en els contextos educatius i formatius.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i incorporar de forma crķtica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten a l'educació: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles.
  2. Analitzar l'estructura i contingut dels diferents documents institucionals.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gčnere i els biaixos de gčnere en l'ąmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar fent un śs no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  6. Cončixer l'ordenació del sistema educatiu i la legislació que el desenvolupa.
  7. Cončixer les tecnologies de la informació i de la comunicació, la seva evolució i les seves implicacions educatives.
  8. Desenvolupar un treball col·laboratiu, en equip, com a pas previ per al treball en xarxa.
  9. Expressar-se i utilitzar els llenguatges corporal, musical i audiovisual per discernir selectivament la informació audiovisual que contribueix a l'educació, a la formació cķvica i a la riquesa cultural.
  10. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gčnere presents a la societat.
  11. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

1. Actitud corporal, gest respiratori i projecció de la veu.

1.1. l'actitud corporal en la comunicació i en la projecció de la veu

1.2. Gest respiratori i veu

1.3. Emissió eficient de la veu sana.

2.  La veu i el cos com a eines de comunicació.

2.1. Elements paralingüístics en la comunicació oral

2.2. Elements corporals i gestuals en la comunicació oral 

3. La situació de la comunicació educativa: discurs oral en continu i en interacció.

3.1. La interacció a través dels diferents tipus de rols comunicatius (monòleg, diàleg retòric...).

3.2. La gestió de la situació comunicativa: estratègies de comprensió, relació social i manteniment de la interacció.

4.Suports multimèdia i comunicació oral.

4.1. Les funcions dels suports audiovisuals en els diferents tipus de situacions comunicatives.

4.2. La distribució de la informació: llenguatge verbal i suports audiovisuals.

5. Gèneres discursius i processos de producció en el marc educatiu. Elements de cohesió.

5.1. El procés de producció d'un text oral o escrit.

5.2. Les propietats lingüístiques: adequació, estructuració, coherència, cohesió.

5.3. Elsgèneres discursius orals i escrits propisde l'àmbit educatiu.

5.4. Les estratègies retòriques del discurs explicatiu, argumentatiu i narratiu.


Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Gran grup 5 0,2 4, 5, 11
autņnomes 65 2,6 4, 2, 5, 9, 10, 6, 11
seminari 40 1,6 4, 3, 2, 5, 9, 11
Tipus: Supervisades      
activitats supervisades 32,5 1,3 5, 1, 8, 9, 11

Tot i que amb el suport dels marcs teòrics, les exposicions i les lectures que es considerin necessaris, aquesta  assignatura està plantejada essencialment com un espai de treball pràctic amb l'objectiu que cada participant pugui millorar la seva competència comunicativa.

A les sessions de gran grup hi ha sobretot exposicions per part del professorat de qüestions bàsiques i complementàries. Es realitza amb tot el grup classe. Els seminaris en grups reduïts són espais de treball en grup reduïts  on mitjançant activitats diverses (estudi de casos, anàlisi de materials, dinàmiques de grup, etc.) s'aprofundeix en els

continguts de l'assignatura. Les activitats supervisades són tutories de seguiment de les activitats, tant presencialment com virtualment. Les activitats autònomes són hores de treball autònom individual i en grup.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'Estratčgies discursives 33,5% 4,5 0,18 4, 3, 2, 5, 1, 9, 10
Activitats de Cos i Veu 16.5 3 0,12 5, 9, 10, 11
activitat transversal 50% 0 0 5, 8, 9, 7, 6

L'assistència a les activitats dirigides és obligatòria per assolir els objectius de l'assignatura. Per ser avaluat caldrà l'assistència d'almenys el 80% de totes les classes de cada bloc. Si no  s'acumpleix, l'estudiant pot anar a la re-avaluació, si la supera, la nota que obtindrà serà un 5.

Aquesta assignatura NO contempla l'avaluació única.

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el període acadèmic de l'assignatura. Per poder superar l'assignatura s'han d'aprovar cadascun dels dos àmbits que la constituteixen. Com l'avaluació es realitza de manera continuada es requereix haver entregat un nombre mínim de tasques per poder ser avaluat.

  • El 50% de la nota és una exposició oral on es mostren les estratègies adquirides i és avaluada pel professorat dels dos àmbits
  • el 33,5% d'activitats d'estratègies discursives són de diferents tasques de preparació del discurs i d'execussió (individuals i en grup) 
  • el 16,5% de les activitats de Cos i Veu són activitats de qüestionaris de continguts i/o tasques d'activitat d'aula i/o treballs de reflexió sobre la pròpia pràctica (individuals)

En acabar l'assignatura es preveu la possibilitat de recuperació dels aspectes no assolits per tal de poder superar la matèria. S'haurà d'estudiar en cada cas, en funció de la situació de cada estudiant, si aquesta recuperació es realitza a través d'un treball autònom addicional o bé refent algunes de les activitats lliurades o realitzades. Per tal de superar l'assignatura, s'han de tenir aprovats els dos àmbits (Cos i Veu i Estratègies Discursives) i treure un 4,5 com a mínim de la presentació oral.

Aquells estudiants que presentin problemes de veu i no aportin el diagnòstic mèdic i/o informe del procés de reeducació, no podran ser avaluats. En conseqüència, suspenen la part de Cos i Veu de l'assignatura.

Les qualificacions de cada una de les evidències avaluatives es faran públiques al CV. L'estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació, en l'horari de tutories que el professorat té establert per aquesta assignatura i que es consigna en el programa correponent.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat i no es tindrà dret a reavaluar-la. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o partd'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Podeu veure la documentació de la UAB sobre "plagi" a:http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llenguaoles llengües vehiculars que consten a la guia docent.

Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a primer i segon curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingü.stica equivalent al nivell C1 i que a partir del 3er. curs del grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competènia equivalent al nivell C2.

DATES D'AVALUACIÓ DE LA PART TRANSVERSAL DE L'ASSIGNATURA

Les exposicions orals (50% de la nota) es faran les dates següents:

  • G1:   seminari A el 19/5/2025; seminari B el 26/5/2025
  • G2:   seminari A el 19/5/2025; seminari B el 26/5/2025
  • G21: seminari A  el 4/12/2024; seminaris B i C el 29/1/2025
  • G31: seminari A  el 4/12/2024; seminaris B i C el 29/1/2025
  • G41: seminari A el 25/11/2024; seminaris B i C el 20/1/2025
  • G61: seminari A el 14/5/2025;  seminaris B i C el 18/6/2025
  • G62: seminari A el 12/5/2025;  seminaris B i C el 16/6/2025
  • G71: seminari A el 29/11/2024; seminaris B i C el 24/1/2025

 

DATES DERE-AVALUACIÓ

  • G1: 23/6/2025
  • G2: 23/6/2025
  • G21: 5/2/2025
  • G31: 5/2/2025
  • G41: 3/2/2025
  • G61: 25/6/2025
  • G62: 23/6/2025
  • G71 31/1/2025

 

La re-avaluació consistirà en : una presentació oral i/o un examen escrit, en funció de si la part suspesa és la teòrica o pràctica


Bibliografia

  • Aznar, Eduardo ; Cros Alavedra, Anna ; Quintana, Lluís. Coherencia textual y lectura. Barcelona : ICE : Horsori, 1991 https://ddd.uab.cat/record/183763?ln=ca
  • Casas, M. ; Castellà, J. M. ; Vilà, M (2020). L’oratòria a l’abast de tothom. Vic: Eumo
  • Casas, M.; Castellà, J.M.; Vilà, M.(2016/2018): Els secrets de parlar en públic .Vic: EUMO
  • Casas, M.; Castellà, J.M.; Vilà, M. (2020): L’oratòria a l’abast de tothom. Vic: EUMO 
  • Castellà, J. M.; Comelles, S.; Cros, A.; Vilà, M. (2007 ) : Entendre's a classe. Les estratègies comunicatives dels docents ben valorats. Barcelona: Graó.
  • Gassull, C.; Godall, P.; Martorell, M. (2004) La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona. Edicions de l'Abadia de Montserrat.
  • Laborda Gil, Xavier (2014). Inteligencia comunicacional (El orador sexy). Barcelona: Plataforma Editorial.
  • Mestres, J. M., Costa, J., Oliva, M., Fité, R. Manual d’estilhttps://estil.llocs.iec.cat/

 

 

 


Programari

  • moodle de la UAB
  • editor de vídeos
  • programari per crear blogs: webblog

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Prąctiques de laboratori 101 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 102 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 201 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 202 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 211 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 212 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 213 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 311 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 312 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 313 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 411 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 412 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 413 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 611 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 612 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 613 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 621 Catalą segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 622 Catalą segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 623 Catalą segon quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 711 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 712 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 713 Catalą primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 101 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 102 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 201 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 202 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 211 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 212 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 213 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 311 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 312 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 313 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 411 Catalą primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 412 Catalą primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 413 Catalą primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 611 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 612 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 613 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(SEM) Seminaris 621 Catalą segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 622 Catalą segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 623 Catalą segon quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 711 Catalą primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 712 Catalą primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 713 Catalą primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 2 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 21 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 31 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 41 Catalą primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 61 Catalą segon quadrimestre matķ-mixt
(TE) Teoria 62 Catalą segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 71 Catalą primer quadrimestre tarda