Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha pre-requisits de matrícula, és convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures Biologia cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular.
L’assignatura Histologia es programa al segon semestre del primer curs del Grau de Medicina i desenvolupa el coneixement de les característiques generals de l’estructura del teixits bàsics de l’organisme humà. L’adquisició de les competències de l‘assignatura permetrà a l’estudiant adquirir una base general per a l’estudi de la histologia dels diversos sistemes de l’organisme humà durant el segon curs.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
- Diferenciar els tipus de teixits per les seves característiques histològiques i funcionals.
- Identificar els diferents tipus cel·lulars que constitueixen cada teixit i descriure les seves característiques més importants.
- Utilitzar llibres de text, atles i recursos d'internet específics per a l'estudi de la matèria.
- Desenvolupar-se amb habilitat en el maneig del microscopi òptic i l'estudi de preparacions histològiques.
INTRODUCCIÓ A LA HISTOLOGIA
- Concepte de teixit
- Classificació dels teixits bàsics
- Processament i tècniques histològiques
TEIXITS EPITELIALS
- Epitelis de revestiment
- Epitelis glandulars. Glàndules exocrines i endocrines
TEIXITS CONNECTIUS
- Classificació dels teixits connectius
- Teixit conjuntiu
- Teixit adipós
- Teixit sanguini
- Teixit cartilaginós
- Teixit ossi
TEIXITS MUSCULARS
- Classificació dels teixits musculars
- Teixit muscular llis
- Teixit muscular estriat: esquelètic i cardiac
TEIXIT NERVIÓS
- Cèl·lules neuronals
- Cèl·lules glials
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 10 | 0,4 | |
TEORIA (TE) | 16 | 0,64 | |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 1 | 0,04 | 2, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 20 | 0,8 | 2, 6 |
INFORMES D'INTERÈS / ELABORACIÓ DE TREBALLS | 20 | 0,8 | 2, 6 |
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.
Classes pràctiques a l'aula de microscopia:
Sessions de pràctiques per a l’observació de preparacions histològiques processades amb diverses tècniques. S’hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu.
Preparació de casos i pràctiques:
Treball sobre casos o problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria, classes pràctiques i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics que es plantegen utilitzant l’aplicatiu moodle de l’assignatura.
Estudi i preparació dels objectius de coneixements:
Treball personal i en grup per assolir el objectius de coneixements.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoaprenentatge | 4 | 4,3 | 0,17 | 11, 12 |
Avaluacions de tipus pràctic | 20 | 0,3 | 0,01 | 4, 5, 8, 9, 10 |
Avaluació de tipus pràctic | 9 | 1,4 | 0,06 | 2, 6 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 67 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant avaluació continua, la qual inclourà proves individuals de coneixements teòrics i pràctics.
El sistema d'avaluació s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:
1) Proves avaluació continuada (30% de la nota global): En aquest apartat s'avalua, a lo llarg del curs, els coneixements teòrics i pràctics de l'alumnat mitjançant exercicis virtuals a la plataforma Moodle i/o Teams; i exercicis al finalitzar cadascuna de les pràctiques.
2) Proves escrites (50% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment, amb exàmens tipus test, els coneixements assolits per part de cada alumne (veure programació de l'assignatura).
3) Reconeixement d'imatges (20% de la nota global). En aquest apartat s'avalua individualment, amb exàmens tipus test relacionats amb el reconeixement d'imatges, els coneixements pràctics assolits per part de cada alumne (veure programació de l'assignatura).
Els alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 5 (sobre 10) en qualsevol d'aquestes proves hauran de realitzar el pertinent examen de recuperació.
Superació de l'assignatura
Per aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir, com a mínim, 5 punts sobre 10 en cada una de les proves d'avaluació anteriorment descrites.
La presentació de l'estudiant a qualsevol examen de recuperació comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.
Perparticipar ala recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant,
l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Avaluació única:
Aquell alumnat que s’acullin a l’Avaluació única hauran de realitzar dues proves:
Per superar l’Avaluació única i aprovar l’assignatura és imprescindible obtenir una nota igual o superior a 5 tant a l’Examen Parcial com a l’Examen de microscopis.
L'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No Avaluats, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
No s'acceptaran reclamacions per defecte de forma en el full de resposta de les diferents proves d'avaluació.
Es pren com a referència per al seguiment de l'assignatura els llibres de text:
- HISTOLOGIA Y BIOLOGIA CELULAR. Kierszenbaum y Tres. Editorial Elsevier Saunders, 2020, 5ª edición.
- ROSS. HISTOLOGIA: TEXTO Y ATLAS. Pawlina W. ED. WOLTERS KLUWER HEALTH, 2020, 8ª Edición.
- HISTOLOGIA. Geneser. Editorial Médica Panamericana, 2015, 4ª Edición.
Nota: Aquests llibres de text seràn d'utilitat per a la matèria d'histologia impartida al segon curs, i constitueix una introducció a l'anatomia patològica impartida al tercer curs.
No cal programari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |