Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Histologia

Codi: 106731 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Beatriz Almolda Ardid
Correu electrònic:
beatriz.almolda@uab.cat

Equip docent

Neus Miro Bernie

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tot i que no hi ha pre-requisits de matrícula, és convenient que l'estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures Biologia cel·lular, Bioquímica i Biologia Molecular.

 


Objectius

L’assignatura Histologia es programa al segon semestre del primer curs del Grau de Medicina i desenvolupa el coneixement de les característiques generals de l’estructura del teixits bàsics de l’organisme humà. L’adquisició de les competències de l‘assignatura permetrà a l’estudiant adquirir una base general per a l’estudi de la histologia dels diversos sistemes de l’organisme humà durant el segon curs.

Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

-       Diferenciar els tipus de teixits per les seves característiques histològiques i funcionals.

-       Identificar els diferents tipus cel·lulars que constitueixen cada teixit i descriure les seves característiques més importants.

-       Utilitzar llibres de text, atles i recursos d'internet específics per a l'estudi de la matèria.

-       Desenvolupar-se amb habilitat en el maneig del microscopi òptic i l'estudi de preparacions histològiques.


Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció dels aparells i sistemes de l'organisme humà normal en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les ciències bàsiques i els principis en els que es fonamenten.
  • Demostrar que coneix els fonaments i els processos físics, bioquímics i biològics que permeten comprendre el funcionament de l'organisme i les seves alteracions.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements morfofuncionals adquirits per produir textos estructurats de revisió.
  2. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  3. Descriure els aspectes generals de l'organització i la funció dels aparells i els sistemes del cos humà en estat de salut.
  4. Descriure l'organització cel·lular dels diferents teixits corporals.
  5. Distingir les diferències bàsiques entre els tipus de teixits per les seves característiques histològiques i funcionals.
  6. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  7. Identificar els fonaments científics de la histologia humana.
  8. Identificar els teixits i els tipus cel·lulars que constitueixen els diferents aparells i sistemes corporals en estat de salut.
  9. Identificar els tipus cel·lulars que constitueixen cada teixit i descriure'n les característiques diferencials més importants.
  10. Identificar les principals tècniques utilitzades en laboratoris d'histologia.
  11. Utilitzar correctament la nomenclatura anatòmica i histològica internacional.
  12. Utilitzar les fonts d'informació histològica, incloent-hi llibres de text, atles d'imatges, recursos d'Internet i altres bases bibliogràfiques específiques.

Continguts

INTRODUCCIÓ A LA HISTOLOGIA

- Concepte de teixit

- Classificació dels teixits bàsics

- Processament i tècniques histològiques

TEIXITS EPITELIALS

- Epitelis de revestiment

- Epitelis glandulars. Glàndules exocrines i endocrines

TEIXITS CONNECTIUS

- Classificació dels teixits connectius

- Teixit conjuntiu

- Teixit adipós

- Teixit sanguini

- Teixit cartilaginós

- Teixit ossi

TEIXITS MUSCULARS

- Classificació dels teixits musculars

- Teixit muscular llis

- Teixit muscular estriat: esquelètic i cardiac

TEIXIT NERVIÓS

- Cèl·lules neuronals

- Cèl·lules glials


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 10 0,4
TEORIA (TE) 16 0,64
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 1 0,04 2, 6
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL 20 0,8 2, 6
INFORMES D'INTERÈS / ELABORACIÓ DE TREBALLS 20 0,8 2, 6

Classes teòriques:

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.

Classes pràctiques a l'aula de microscopia:

Sessions de pràctiques per a l’observació de preparacions histològiques processades amb diverses tècniques. S’hi promou el treball en grup i l'autoaprenentage actiu.

Preparació de casos i pràctiques:

Treball sobre casos o problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria, classes pràctiques i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics que es plantegen utilitzant l’aplicatiu moodle de l’assignatura. 

Estudi i preparació dels objectius de coneixements:

Treball personal i en grup per assolir el objectius de coneixements.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoaprenentatge 4 4,3 0,17 11, 12
Avaluacions de tipus pràctic 20 0,3 0,01 4, 5, 8, 9, 10
Avaluació de tipus pràctic 9 1,4 0,06 2, 6
Avaluació escrita mitjançant proves objectives 67 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant avaluació continua, la qual inclourà proves individuals de coneixements teòrics i pràctics.


El sistema d'avaluació s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:

1) Proves avaluació continuada (30% de la nota global): En aquest apartat s'avalua, a lo llarg del curs, els coneixements teòrics i pràctics de l'alumnat mitjançant exercicis virtuals a la plataforma Moodle i/o Teams; i exercicis al finalitzar cadascuna de les pràctiques. 

2) Proves escrites (50% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment, amb exàmens tipus test, els coneixements assolits per part de cada alumne (veure programació de l'assignatura).

3) Reconeixement d'imatges (20% de la nota global). En aquest apartat s'avalua individualment, amb exàmens tipus test relacionats amb el reconeixement d'imatges, els coneixements pràctics assolits per part de cada alumne (veure programació de l'assignatura).

Els alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 5 (sobre 10) en qualsevol d'aquestes proves hauran de realitzar el pertinent examen de recuperació.

 

Superació de l'assignatura

Per aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir, com a mínim, 5 punts sobre 10 en cada una de les proves d'avaluació anteriorment descrites.

La presentació de l'estudiant a qualsevol examen de recuperació comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.

Perparticipar ala recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant,
l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

Avaluació única: 

Aquell alumnat que s’acullin a l’Avaluació única hauran de realitzar dues proves:

  • Examen Parcial (ExP) que es realitzarà el dia oficialment designat i comprendrà 3 subproves iguals a les descrites anteriorment. Aquest examen tindrà un pes del 70% de la nota final de l’assignatura.
  • Examen de microscopis (EM): consistirà en la identificació al microscopi de diferents teixits o estructures relacionades amb la materia de l’assignatura. Aquest examen tindrà un pes del 30% en la nota final de l’assignatura.

Per superar l’Avaluació única i aprovar l’assignatura és imprescindible obtenir una nota igual o superior a 5 tant a l’Examen Parcial com a l’Examen de microscopis.

L'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No Avaluats, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.

No s'acceptaran reclamacions per defecte de forma en el full de resposta de les diferents proves d'avaluació.


Bibliografia

Es pren com a referència  per al seguiment de l'assignatura els llibres de text:

- HISTOLOGIA Y BIOLOGIA CELULAR. Kierszenbaum y Tres. Editorial Elsevier Saunders, 2020, 5ª edición.

- ROSS. HISTOLOGIA: TEXTO Y ATLAS. Pawlina W. ED. WOLTERS KLUWER HEALTH, 2020, 8ª Edición.

- HISTOLOGIA. Geneser. Editorial Médica Panamericana, 2015, 4ª Edición.

Nota: Aquests llibres de text seràn d'utilitat per a la matèria d'histologia impartida al segon curs, i constitueix una introducció a l'anatomia patològica impartida al tercer curs.

 


Programari

No cal programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 115 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 116 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 117 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 118 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 102 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 103 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 104 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda